HenkM schreef:Vraag aan Karssenberg:
deze zin: alles is bepaald van voor de beginning van de wereld.
hoe zie jij dat, en/of hoe wordt dat dan uitgelegd in die bijbelgroepen?
Blijft moeilijk, natuurlijk. Ook voor ons. Wij zeggen: er is een verborgen wil van God, die wij niet kennen. Ik weet niet of ik volgend jaar om deze tijd nog in leven ben. God weet het, maar maakt dat niet vooraf aan mij bekend. (Gelukkig maar!)
Er is ook een geopenbaarde wil van God, die Hij bekendgemaakt heeft. Micha zes vers acht. Daar hebben we naar te leven. Als we bidden: 'Uw wil geschiede' is dat niet zozeer een gebed om berusting, maar dat God wil wordt GEDAAN, dus een gebed om gehoorzaamheid.
Er staat ook in de Bijbel, dat God voor de grondlegging van de wereld de gelovigen heeft uitverkoren. Dat kan erg beangstigend overkomen, zeker in zwaar-bevindelijke kringen, waar mensen zich, soms hun hele leven, afvragen: ben ik uitverkoren of niet? Maar dat hoeft ( en dat mag) helemaal niet. Als God je roept en zijn beloften geeft dan hoef je daar helemaal niet aan te twijfelen. Iedereen, die gedoopt is mag de beloften van God volkomen serieus nemen. God neemt niet met de andere hand terug, wat Hij met de ene beloofd heeft.
Als ik met een ongelovige praat dan zeg ik absoluut niet tegen zo iemand: misschien heeft God jou wel uitverkoren. Ik zeg: IEDEREEN, die in Jezus gaat geloven, of dat nou op je tiende, twintigste of zestigste is die wordt aangenomen. NIEMAND wordt afgewezen.
De theoloog Bavinck zei het zo: als ik de boodschap van het evangelie aan mensen breng dan heb ik met uitverkiezing niets te maken. Hij bedoelde: daar praat ik dan helemaal niet over.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.