"Verval Westerse beschaving?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

Re: "Verval Westerse beschaving?"

Bericht door Ivar »

doctorwho schreef: 26 mei 2021 18:57 Genoeg mensen die je als intelligent zou kunnen bestempelen maar, zodra ze in hun lease-audi zitten in verkeershufters veranderen.
Ja, ik bedoelde het ook niet op het niveau van het individu, en IQ zegt inderdaad niet alles.

Op het niveau van het individu is persoonlijkheidstype minstens even belangrijk, en wat het gemiddelde IQ van een land betreft: China...
Eerst maar eens een definitie van wat de westerse beschaving tot aan het kantelpunt, waarna het verval inzette.
Ik ben door deze discussie wel wat gaan twijfelen aan mijn eerdere positie dat "de westerse beschaving in verval" is. Allereerst is het inderdaad discutabel wat we er nu precies mee bedoelen, en aan de andere kant is het wellicht beter om van "ligt onder vuur" te spreken, aangezien er nog meer dan genoeg mensen zijn die de kernwaarden van de verlichting (en andere positieve aspecten van de Europese geschiedenis) verdedigen. Als de huidige crisis een goede afloop heeft, dan was het niet zozeer verval maar een uitdaging en transformatie die ons naar een nieuwe, betere fase van het historische proces heeft gebracht.
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 26 mei 2021 19:02 En ik maar zoeken naar die ene cartoon die ik niet kan vinden. Die was zo veelzeggend wat dit betreft.
Bedoel je een van deze?

Afbeelding

Afbeelding

Jim Warren:

Afbeelding
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nee helaas....iets met 2 archeologen die op een oude "beschaving" stuiten en erom moeten lachen. Had alles te maken met wat wij (jij) beschaving noemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie