Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 20 sep 2025 18:21 Dan nog kernfusie en dan kunnen we een vrij schone klimaattoekomst tegemoet zien. Aldus de positivo... :lol: :roll:
Dat hangt van de fusie methode af.

1. Werken met Deuterium zeer veilig.
2. Werken met Tritium, niet echt veilig.

Probleem is dat 1.) moeilijker is dan 2.)

OPM.
Ook bij fusie is er wat kern afval, maar dat mag geen naam hebben bij de huidige reactoren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/artikel/2583558-een-van- ... n-en-china
Een van de zwaarste orkanen van het jaar bedreigt delen Filipijnen en China
Deel dit artikel
De Filipijnen zetten zich schrap voor een van de zwaarste orkanen van het jaar. Ragasa is onderweg met windsnelheden van 215 kilometer per uur en de verwachting is dat die oplopen tot 265 kilometer per uur. (..)
Heel normaal, en het kan ook nog veel erger. Ga maar lekker vliegen, ga maar lekker met de auto rondrijden in vakanties over grote gebieden (Ik heb het vroeger zelf ook allemaal gedaan.... fijn hoor...). vooral niet thuiswerken dan zijn die rivieren van auto's er niet meer... en zorg voor veel vee en vlees voor de BBQ's. Of de industrie eens wat kan voortmaken met aanpassen aan de klimaatproblemen. Etc. etc. :roll: :roll: :roll:

https://nos.nl/l/2583531
Nog veel te veel productie olie, gas en kolen om opwarming aarde te beperken 06:00
Om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad, moeten er veel minder fossiele brandstoffen geproduceerd worden dan nu het plan is. De productie moet daarvoor drastisch omlaag, maar landen doen het tegenovergestelde. De productie ligt maar liefst 120 procent hoger dan het maximale niveau waarmee dat doel nog gehaald kan worden.

Die conclusie trekken onderzoekers van het Stockholm Environment Institute, IISD en Climate Analytics bijna tien jaar na het sluiten van het Klimaatverdrag van Parijs in een nieuw rapport over de 'productiekloof'. Dat is het verschil tussen de (lage) maximale productie die landen eigenlijk zouden moeten hebben als ze serieus zijn over hun klimaatambities en de (hoge) geplande productie die ze in werkelijkheid hebben.
Ja!
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.weforum.org/stories/2025/02 ... ite-trump/
Former US president Al Gore has long campaigned on the importance of reducing emissions to tackle climate change.
He says the US decision to pull out of the global climate pact again will not stop the momentum on climate action.
Speaking to Radio Davos, Gore outlines the work of Climate TRACE on measuring emissions and what he thinks the future holds.(..)
Nou kan ik weer gerust slapen...
Of niet? Het gaat wel ontzettend hard, vind ik. Het heeft wat van een op hol geslagen systeem. Maar het gaat uiteraard niet om een jaar of tien maar om bij voorbeeld vijftig jaar. Toch zijn met name de smeltende gletschers wel onrustbarend, maar toegegeven.. er is (veel) meer.

Volgens Trump, u weet wel... is het een hoax.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 22 sep 2025 21:25 https://www.weforum.org/stories/2025/02 ... ite-trump/
Former US president Al Gore has long campaigned on the importance of reducing emissions to tackle climate change.
He says the US decision to pull out of the global climate pact again will not stop the momentum on climate action.
Speaking to Radio Davos, Gore outlines the work of Climate TRACE on measuring emissions and what he thinks the future holds.(..)
Of niet? Het gaat wel ontzettend hard, vind ik. Het heeft wat van een op hol geslagen systeem. Maar het gaat uiteraard niet om een jaar of tien maar om bij voorbeeld vijftig jaar. Toch zijn met name de smeltende gletschers wel onrustbarend, maar toegegeven.. er is (veel) meer.

Er zijn er velen die zijn al Trump, de gedachte dat hij iets uitzondelings zou zijn kunnen we (helaas) wel vergeten.
Een deel wil de feiten niet zien en een ander deel snapt ze niet.

Voorlopig gaat het steeds sneller dan voorspeld en een ramp lijkt nauwelijks meer af te wenden.

PS.
Ook Bush jr. dacht als Trump of hij dat nog doet weet ik niet.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 sep 2025 09:07
Gerard R. schreef: 22 sep 2025 21:25 https://www.weforum.org/stories/2025/02 ... ite-trump/

Er zijn er velen die zijn al Trump, de gedachte dat hij iets uitzondelings zou zijn kunnen we (helaas) wel vergeten.
Een deel wil de feiten niet zien en een ander deel snapt ze niet.

Voorlopig gaat het steeds sneller dan voorspeld en een ramp lijkt nauwelijks meer af te wenden.

PS.
Ook Bush jr. dacht als Trump of hij dat nog doet weet ik niet.
Komt ook hierdoor:

https://www.n-tv.de/wissen/Die-Erde-wir ... 63082.html
https://frontpage.fok.nl/nieuws/885805/ ... licht.html
Jippie 30-09-2025 09:23 print
De aarde reflecteert de afgelopen twintig jaar steeds minder zonlicht. Dit heeft met name gevolgen voor het noordelijk halfrond, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Verschillende factoren spelen een rol bij deze trend.
En dát effect versnelt inderdaad. Rommel (vooral plastic) in zee is ook een factor.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://scientias.nl/zwitserse-gletsjer ... verdwenen/
We weten inmiddels wel dat gletsjers overal ter wereld smelten. Maar hoe hard het gaat blijft verbazen. Volgens nieuw onderzoek is tussen 2015 en 2025 in de Zwitserse Alpen een kwart van de gletsjers verdwenen.

En het ging ook afgelopen jaar weer razendsnel: een warme winter met weinig neerslag leidde tot gemiddeld 13 procent minder sneeuw eind april. Door hittegolven in juni werd zelfs bijna het recordverlies van 2022 geëvenaard. De sneeuwreserves van de winter waren al in de eerste helft van juli opgebruikt en de ijsmassa’s begonnen eerder te smelten dan ooit geregistreerd. Dit jaar alleen al is in Zwitserland bijna 3 procent van het ijsvolume verdwenen. Dit is de vierde grootste krimp sinds het begin van de metingen, na 2022, 2023 en 2003. Meer dan duizend kleine gletsjers zijn inmiddels volledig weg. (..)
Tsja... de wereldgemeenschap doet ook te weinig om dit te kunnen stoppen.
Het is overigens net een vliegwiel, het gaat nog jaaaren door met toenemen als je echt zou ingrijpen.
En anders, dus als we doorgaan hiermee, dan moet Musk maar voor de rest gaan zorgen...

#-o

Men wíl ook niet:
https://nos.nl/l/2584778
Landen zijn massaal te laat met het inleveren van klimaatplannen bij de Verenigde Naties. Na het verstrijken van de deadline gisteren, had één op de drie landen een plan voor 2035 ingediend. (..)
Te weinig, te laat, niet altijd adequaat enz.. Maar eerlijk is eerlijk, het IS ook niet eenvoudig. En je moet als overheden zeer inpopulaire dingen gaan doen.

Voor de volledigheid nog:
https://www.bbc.com/news/articles/cgl1p ... mpaign=rss
In his first major statement on climate change, Pope Leo criticises those who minimise climate change.
O..!!! Dat zal helpen..
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ik denk dat het te laat is voor wat dan ook.

Het is geen natuurramp die de mensheid zomaar overkomst, maar een ramp die ze ziende en wetende hebben veroorzaakt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 okt 2025 09:15 Ik denk dat het te laat is voor wat dan ook.

Het is geen natuurramp die de mensheid zomaar overkomst, maar een ramp die ze ziende en wetende hebben veroorzaakt.
Dat is tegenwoordig vrij veel voorkomend op onze wereld. Op allerlei terrein..
Zou het de nawerking in de hersens van Covid zijn? :(
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 02 okt 2025 19:10
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 okt 2025 09:15 Ik denk dat het te laat is voor wat dan ook.

Dat is tegenwoordig vrij veel voorkomend op onze wereld. Op allerlei terrein..
Zou het de nawerking in de hersens van Covid zijn? :(
Het lijkt me dat veel epidemische ziekten worden veroorzaakt door overbevolking en een teveel aan wereldwijd transport van:
mensen , dieren , goederen , ................... etc.
Ook hiervan zijn de nadelen bekend, maar die worden eveneens genegeerd.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Wat zich afspeelt is het scenario van Don't Look Up. Een ramp dreigt en niemand doet iets.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 03 okt 2025 08:31 Wat zich afspeelt is het scenario van Don't Look Up. Een ramp dreigt en niemand doet iets.
Erger dan dat.
De Elite weet nog de dans te ontspringen, waar ik ze in ons geval weinig hoop op geef.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het is erg, het lijkt wel de eindtijd (ten overvloede: ik ben niet Jehovagetuige):

Klimaattop in het Amazonewoud... :shock:
.. punt van kritiek is de bouw van een vierbaansweg rondom Belém, om het verkeer in de drukke stad te ontlasten en straks te voorkomen dat er te lange files ontstaan. Maar voor de bouw van deze 14 kilometer lange weg is een deel van het tropische regenwoud vernietigd. Tienduizenden bomen zijn gekapt voor de aanleg van deze Avenida Liberdade (Vrijheidsweg).
Het bekende groen vernielen voor 'het nut' zoals dat overal ter wereld plaatsvindt. Maar hier is het wel extra wrang uiteraard.
Hartelijk dank zegt de atmosfeer... #-o
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Toch nog hoop?...

https://nos.nl/artikel/2585593-voor-het ... -steenkool
Deel dit artikel
Voor het eerst is wereldwijd meer elektriciteit opgewekt uit zon en wind dan uit steenkool. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de internationale energiedenktank Ember. "Dit kan een cruciaal keerpunt zijn."

In de eerste helft van 2025 werd wereldwijd 31 procent meer zonne-energie geproduceerd dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit het rapport. Dat kon worden vastgesteld uit maandelijkse elektriciteitsgegevens van 88 landen die samen goed zijn 93 procent van de wereldwijde vraag naar elektriciteit. (..)
Dag Trump??
Al ben ik niet meer zo piep, ik héb wel wat met deze planeet. :?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Helaas vorig jaar was de groei van groene en kernernergie slechts 80% van de totale groei, Het blijft dus dweilen met de kraan open
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie