Lezing Stefan Paas: waarom laat God het lijden toe?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kochimodo schreef:@ Rereformed,

Je bent zo nu en dan heel stellig en wanneer je dan hier pas op FT bent kan dat hoogmoedig en zelfgenoegzaam worden ervaren. Je hebt de neiging in het vuur van de discussie als een stoomwals vooruit te denderen. Kan intimiderend overkomen. Zelf neig ik ook naar stelligheid en door familie en vrienden wordt ik daarin regelmatig teruggefloten. Mijn ervaring is dat ik de ander dan het gevoel geef iets op te willen leggen, terwijl dat niet mijn bedoeling is.
Je hebt hier helemaal gelijk mee, Kochi. Ik lijk wat dat betreft erg op jou, dat is me van het begin af aan al opgevallen, toen je van je rotsvaste vrome stelligheid opeens zwenkte naar een rotsvast atheïsme en iedereen deed knipperen met hun ogen: is this real? Het is een instelling van alles of niets, van op geen enkele manier je denken willen compromitteren. Het is de automatische uitkomst van dingen die met geloof te maken hebben uiterst serieus nemen.
Voor mij is het nogal wiedes waarom de vroomste gelovigen wanneer ze overslaan naar ongeloof meteen de grootste tegenstanders van het geloof worden. Geloof is niet iets wat je als room op een taart doet, of als een verflaag op een constructie smeert. Het hele idee van het NT-geloof is alles of niets, het is de kern van het boekgeloof. Een gelovige die dat niet snapt heeft van dat hele geloof niets gesnapt.

Vandaar ook dat wij allebei niets kunnen met de opmerking van spaas:
spaas schreef:Het verbaast me werkelijk hoeveel gebruikers van de site lijken te denken dat de keus is: óf je bent fundamentalist óf je bent hardcore atheïst. Dat is een volstrekt onnodige keuze.
Let op dat hier niet een persoon spreekt die met de hele bijbel heeft gebroken, maar toch nog iets van religie in zijn leven wil behouden. Voor zoiets kan ik namelijk wél nog wat begrip opbrengen, omdat alle laatste vragen in ons leven ons ontgaan. Nee, hier spreekt een man die christen wil zijn, die blijft onderschrijven dat de bijbel het woord van God is en via informatie uit de bijbel denkt te kunnen spreken over God. Ik heb hierop maar één reaktie: hoe naief moet je zijn om in deze moderne tijd met zoveel kennis en wetenschap nog niet te zien dat het onmogelijk is om te gaan sleutelen aan de bijbel, alsof volstrekt afgedane denkbeelden (zoals inwonende demonen die uitgedreven kunnen worden, waar Jezus in geloofde) met wat woordgegoochel kunnen overgeheveld worden naar moderne inzichten en er dan geen centje pijn meer is. Aan de ene kant toegeven dat het op allerlei manieren het primitieve woord van mensen is, en aan de andere kant blijven volhouden dat het waarheid vertelt over een werkelijk bestaande realiteit God. Voor mij is dit spel van moderne theologen het spel van woordabrobaten, het spel van mensen die gehecht zijn aan hun circusvoorstelling.

Deze redenatie van spaas (of beter gezegd van de doorsnee christen om je heen) is m.i. de meest gewiekste schaakzet waar een evangelist/missioloog maar mee kan aankomen: door het creëren van een facade van 'genuanceerdheid' en 'redelijkheid' en 'gematigdheid' de afwijzing van het geloof in een kwaad daglicht te willen stellen, terwijl men tegelijkertijd de sfeer creëert dat het geloof rationeel zou zijn. Gewiekst omdat het voor iedere argeloze lezer zo gemakkelijk is hierin te trappen. Gewiekst ook omdat spaas zo de werkelijk lastige zaken -de bijbel- mooi geheel kan negeren.

Maar dat het stoomwalseffect intimiderend is, opdringerig en afstotend kan ik me best voorstellen. Dit is dan ook de reden waarom ik me niet op een christelijk forum laat zien en christenen het liefst helemaal met rust laat. Daarom schreef ik op dit forum een reaktie zoals deze:
Rereformed schreef:
The Prophet schreef:Is het een idee om je kritiek naar Mudde en Zwiep zelf te sturen?
Ik ga het liefst niet de confrontatie aan met een persoon die er niet om gevraagd heeft. Mijn schrijven is sowieso altijd bedoeld om de christelijke gelover in het algemeen aan het denken te zetten. Een kritisch geluid te laten horen over hun eigen avonden en met argumenten te komen die ze op hun eigen avonden nooit te horen krijgen lijkt mij interessant voor iedere gelovige die het tegenkomt.

Voor mij hoeft niemand de hete adem in het gezicht geblazen worden. Ik tracteer liever de argeloze internetsurfer op interessant leesvoer. Ik zou het fijn vinden als alle christelijke avonden door Freethinkers besproken worden en er uiteindelijk een interessant weerwoord komt op gelovige drogredeneringen.
Op dezelfde manier reageerde ik toen ik het commentaar op Ouweneel had geschreven: ik begrijp dat het pijnlijk is voor deze man, en zou het liefst willen dat hij het niet hoeft te lezen. Maar iemand die op dit forum komt en uitdrukkelijk met mij aan de praat wil gaan moet zich bezinnen voor hij begint: hij zal mijn spel moeten spelen, want ik zet me neer met mijn gehele persoon, met geheel mijn kracht, geheel mijn verstand en geheel mijn hart. En als iemand het lukt om mij naar zijn spel te laten spelen, dan geniet ik er enkel van om eindelijk iemand gevonden te hebben die ik kan bewonderen. Mijn beste herinneringen aan het forum zijn vaak de lesjes die Theoloog mij af en toe geleerd heeft.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

:) Theoloog, vooral Sararje en Plons fluiten mij regelmatig terug op FT als ik weer eens de islam en de Marokkaanse medelanders aan het bashen ben. In eerste instantie wekt het irritatie, maar achteraf vind ik het toch vaak wel goed dat ze mij tot de orde roepen/afremmen. Door persoonlijke woonomgeving en ervaringen in mijn werk, verlies ik te vaak de nuance uit het oog.

.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

rereformed schreef:Maar iemand die op dit forum komt en uitdrukkelijk met mij aan de praat wil gaan moet zich bezinnen voor hij begint: hij zal mijn spel moeten spelen, want ik zet me neer met mijn gehele persoon, met geheel mijn kracht, geheel mijn verstand en geheel mijn hart.
Wat is jouw spel dan? Iemand die met mij wil spreken mag wat mij betreft spreken, er is niets in de wereld dat van mij is er is niet zoiets als mijn spel, hooguit is er een ik in interactie met de rest van de wereld. Er is niets te spelen,
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Voor mij hoeft niemand de hete adem in het gezicht geblazen worden. Ik tracteer liever de argeloze internetsurfer op interessant leesvoer. Ik zou het fijn vinden als alle christelijke avonden door Freethinkers besproken worden en er uiteindelijk een interessant weerwoord komt op gelovige drogredeneringen.
Freethinker zou geen freethinker meer zijn. Zonder alle discussies en aanvallen. Het komt van beide kanten. Maar even terug naar survival of the fittest. De best aangepaste heeft de meeste kans om te overleven. Zonder uitgedaagd te worden door een tegenstander, kom je nooit tot creatieve oplossingen. Dawkins heeft het boek geschreven "god als misvatting" als reactie op de constante aanvallen op evo-devo. Hij verplaatste zijn wapens en ging de strijd aan. Een mooi voorbeeld van wisselwerking.
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

a.r. schreef:
hickhack schreef:De discussie is nooit over,we hebben en willen de eenheid waarin we leven niet begrijpen uit puur egoisme.
Dat is prima,maar allen voeren een hypocriete discussie. Gelovigen en ''niet'' gelovigen.
Volgens mij ben je "enigzins offtopic", maar verklaar je nader 8)
Ik ben niet off topic.. Egoisme laat ons lijden toe,wijzelf dus en niet een denkbeeldige ouwe heer met een lange baard.

Ons leven is een enorm geheel waarin alle schakeltjes van vergangenheid verleden en toekomst in elkaar passen en niets op toeval berust vanwege die miljarden jaren evolutie. Genoeg eenheid om respect voor te hebben als je het wilt zien en ook de oorsprong van religie.Je kan zeggen;''wat heeft een virus eigenlijk voor nut?'' Uitroeien die hap,want we worden er ziek van....totdat je ziet en begrijpt dat 20 procent van ons erfelijk materiaal uit DNA van virussen bestaat en ons mede gevormd heeft tot wat we zijn..

En dan begin je de eenheid waarin wij leven en waarin wij menen met disrespect en onbegrip voor het totaal te moeten huishouden als egoistische idioten, te begrijpen en zie je wat we eigenlijk aanrichten, vanuit kortzichtige gier.

En zo gedragen we ons ook tegenover de medemens. Machtsverhoudingen en het verschil in ''bezit'' zorgen voor criminaliteit,oorlog en de hele rataplan.

We zorgen ervoor dat we onbewust onze eigen soort het meest vrezen en in een schizofrene houding tegenover onze medemens staan(we kunnen niet met en niet zonder) en daardoor altijd op onze hoede moeten blijven voor de medemens waarmee we verwikkeld zijn in een wedrennen om de beste ''plaatsjes'' bovenaan de pyramide...... Dat is onze drijvende en eigenlijk ziekmakende kracht .Werkelijke ontwikkeling is het inzicht verkrijgen in de eenheid waarin we een bescheiden plaatsje innemen en dat is in zekere zin religieus te noemen,maar met een wetenschappelijk jasje. Het 1 sluit het ander nooit uit.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Pieter schreef:(..)
Ik ga weer verder op mijn eenzame weg en klem mij vast aan een bijbels woord : zoekt en gij zult vinden. Want vinden zal ik!
Wat ik dan niet begrijp is waarom je dan in religie blijft hangen. Ook al heb je een 'mildere' vorm van het christendom gecreeerd, kennelijk is dit nog steeds niet afdoende. Mss is er voor jou niets te vinden in religie.

Ik zou zeggen gooi alle boeien van religie van je af en zoek het buiten religie.

Zo te lezen lijd je nog steeds onder religie.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Dag Kochimodo,

Het atheïsme kan ik gewoon niet omarmen...

Ik schreef net het volgende aan iemand:

“De god van Dhr Paas was mijn vertrouwde god maar deze god bestaat niet meer. Dhr Paas was een bevestiging (niet zozeer persoonlijk, maar zijn spreken) dat deze god niet meer kan leven voor mij. Misschien hoopte ik tegen beter weten in dat ik mij vergist had en dat ik weer kon schuilen bij deze god. Zoals door hun ouders mishandelde kinderen toch hun zekerheid zoeken bij die ouders.

Maar er is een zekerheid in mij die weet dat ik zal vinden. Een hogere macht moet er zijn, een hoger zelf noem ik het nu. En mocht dit een gevaarlijke dwaalweg zijn toch is de betovering van angst voor de hel verbroken. Dit is de reden waarom ik nu echt alles durf te onderzoeken. Noem het een gevonden vrijheid waar ik eenzaamheid voor over heb.”

Ik proef trouwens wel die goedbedoelende meelevende ondertoon van je. Dank je wel. :lol:

Groet,
Pieter
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

That God can still be considered a perfectly moral being even if it were his business to kill people when those people posed no very harmful effect to either himself or those he loves?
Gevolgd door:
A person need not pose a harmful effect to God or those God loves to be killed. Rather, God could kill someone simply because it serves a greater good. For instance, maybe the greater good rests within that person attaining a spot in heaven. Maybe the death of that same person will bring 10000 people to Christ,etc
Het stramien komt overal naar voren. Paas zocht naar een alibi. En schreef hier een flinke lap tekst over. Op infidels komt dit ook regelmatig naar voren. Het bovenstaande is een voorbeeld. John Loftus geeft trouwens een reactie op iemand die een paar punten uit zijn boek haalt. In het verloop van de discussie komen ze weer terecht bij de rechtvaardiging van geweld.

http://discuss.infidels.org/showthread. ... ost5608704
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Pieter schreef:Dag Kochimodo,

Ik schreef net het volgende aan iemand:

“De god van Dhr Paas was mijn vertrouwde god maar deze god bestaat niet meer. Dhr Paas was een bevestiging (niet zozeer persoonlijk, maar zijn spreken) dat deze god niet meer kan leven voor mij. Misschien hoopte ik tegen beter weten in dat ik mij vergist had en dat ik weer kon schuilen bij deze god. Zoals door hun ouders mishandelde kinderen toch hun zekerheid zoeken bij die ouders.

Maar er is een zekerheid in mij die weet dat ik zal vinden. Een hogere macht moet er zijn, een hoger zelf noem ik het nu. En mocht dit een gevaarlijke dwaalweg zijn toch is de betovering van angst voor de hel verbroken. Dit is de reden waarom ik nu echt alles durf te onderzoeken. Noem het een gevonden vrijheid waar ik eenzaamheid voor over heb.”

Ik proef trouwens wel die goedbedoelende meelevende ondertoon van je. Dank je wel. :lol:

Groet,
Pieter
Pieter, ik onderschrijf je standpunt voor 100%. Ook ik ben nog steeds zoekende! Tussen mn opvoeding en het FT forum. Vandaar ook mn nickname! Als ik de posts van S. Paas lees voel ik me weer teruggetrokken tot het geloof, maar als ik de posts van Rereformed en bijv Cymric lees voel ik me weer gesterkt, in mn niet meer geloven dan! Ik slinger, tegen mn zin, veels te te veel heen en weer! Ik weet het niet, Ik laat het gewoon over me heenkomen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lost and not found yet! schreef:
Pieter, ik onderschrijf je standpunt voor 100%. Ook ik ben nog steeds zoekende! Tussen mn opvoeding en het FT forum. Vandaar ook mn nickname! Als ik de posts van S. Paas lees voel ik me weer teruggetrokken tot het geloof, maar als ik de posts van Rereformed en bijv Cymric lees voel ik me weer gesterkt, in mn niet meer geloven dan! Ik slinger, tegen mn zin, veels te te veel heen en weer! Ik weet het niet, Ik laat het gewoon over me heenkomen!
moet je nu even eo kijken, daar is een zwevende afvallige in gesprek met knevel
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

collegavanerik schreef:
lost and not found yet! schreef:
moet je nu even eo kijken, daar is een zwevende afvallige in gesprek met knevel
Dat zie ik nu! Ja maar dat zegt mij niks over mijn bevinden! Sorry!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo 'Lost and not found yet'.

Deze draad is wellicht niet zo geschikt om er diep op in te gaan, maar ik ben toch wel benieuwd wat je zoekt in het geloof, en welk soort argumenten van evangelisten je toch steeds weer naar die streep toe doet trekken (maar toch niet er overheen).
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

lost and not found yet! schreef:Als ik de posts van S. Paas lees voel ik me weer teruggetrokken tot het geloof, maar als ik de posts van Rereformed en bijv Cymric lees voel ik me weer gesterkt, in mn niet meer geloven dan! Ik slinger, tegen mn zin, veels te te veel heen en weer! Ik weet het niet, Ik laat het gewoon over me heenkomen!
Nee, je moet eigen beslissingen leren nemen, en de zelfverzekerdheid die dat vergt kweken. Vanaf dát moment ben je niet meer verloren noch zoekende. Zolang je je laat leiden door theologenpraat van Stefan of atheïstenpraat van mij zul je heen en weer blijven slingeren.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Pieter schreef:Dag Kochimodo,

Beste Pieter, het allerbeste toegewenst op je tocht. Ieder mens moet zijn tocht in eenzaamheid gaan om zijn hoogsteigen antwoorden te vinden. Je tocht lijkt zoveel op die van mij dat ik je zo graag op de voet zou willen volgen uit nieuwsgierigheid, of, je raadt het al, even met een lantaarntje voor je uit zou willen lopen om het gemakkelijker voor je te maken... maar je moet de tocht zelf maken om je ware zelf te vinden. Ik hoop je af en toe weer langs te zien komen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

cymric schreef:Nee, je moet eigen beslissingen leren nemen, en de zelfverzekerdheid die dat vergt kweken. Vanaf dát moment ben je niet meer verloren noch zoekende. Zolang je je laat leiden door theologenpraat van Stefan of atheïstenpraat van mij zul je heen en weer blijven slingeren.
Dit is de kern van het spel van het leven: uitkomen op je ware, eerlijke zelf, oftewel je volgroeide volwassen geest. Daarna ben je enkel nog een fontein waar anderen als ze zin hebben hun dorst aan kunnen lessen, of een ijskoude douche aan kunnen ontvangen. Of in een andere metafoor: dan ben je een granieten rots waar anderen op kunnen klimmen om een wijds uitzicht te kunnen zien, of hun hoofd op kunnen breken wanneer ze ertegenaan lopen.

Je zou het ook zo kunnen zeggen: enkel iemand die zichzelf niet gevonden heeft heeft een God nodig om in te geloven. En enkel iemand die bezig is zichzelf te worden heeft moeite met een God die van boven op hem neerkijkt.
Born OK the first time
Gesloten