Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Bericht door Berjan »

Giovedico delle Fate schreef: 22 mei 2018 09:31 Moet ik mijn gevoelens van schaamte nu ook al gaan 'rechtvaardigen'? En dan nog wel met statistiek? Alsof dat ook maar iets aan mijn gevoelens zou veranderen. :wink:
Dus je mag wel kritiek hebben op de trots van iemand, maar iemand mag geen kritiek hebben op jouw gevoel van schaamte? Beetje vreemd hoor, vind ik.
Maar dat zal jouw gevoelens ook wel niet veranderen.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Berjan schreef: 22 mei 2018 13:56
Dus je mag wel kritiek hebben op de trots van iemand, maar iemand mag geen kritiek hebben op jouw gevoel van schaamte? Beetje vreemd hoor, vind ik.
Maar dat zal jouw gevoelens ook wel niet veranderen.
Ik weet niet hoor, maar ik heb niet het gevoel dat kritiek hetzelfde is als rechtvaardiging.

Je mag gerust kritiek hebben op mijn schaamtegevoel. Dat heb ik bovendien zelf ook! Bovendien is mijn 'schaamte' vooral overdrachtelijk. Of denk je soms dat ik met een rode blos op de wangen rondloop omdat er in NL gemiddeld zo weinig donoren zijn?
En ik heb geen kritiek op andermans trots. Ik heb alleen gezegd dat ik er zelf niet veel mee heb. Niet met trots, maar vooral niet met 'eergevoel'.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 22 mei 2018 11:27
Peter van Velzen schreef: 22 mei 2018 06:34 Dat is waarschijnlijk waar, maar heb je meer aan het goede of aan het slechte bijgedragen? en is dat verschil groot genoeg om trots of schaamte te rechtvaardigen? De invloed van de gemiddelde burger in Nederland is 0,000006%. Nauwelijks relevant.
Hoe bepaal je of iets een goede of slechte bijdrage is?
Als het komt uit een goed hart... :angel12:

Was mijn stelling, maar moest dan weer tot mijn schaamte bekennen dat ook dat niet altijd op gaat. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 22 mei 2018 16:25 soms dat ik met een rode blos op de wangen rondloop omdat er in NL gemiddeld zo weinig donoren zijn?
Ik had bloed geven dan ook een ultieme altruïstische daad genoemd in jouw altruïsme topic. :idea:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mullog schreef: 22 mei 2018 11:27 Hoe bepaal je of iets een goede of slechte bijdrage is?
Dat bepaal jij niet, dat bepalen anderen die na jou komen. Als zijn denken dat je hebt geholpen de wereld te verbeteren, dan noemen ze jouw bijdrag goed, en als ze denken dat jij de wereld heeft geschaadt noemen ze haar slecht. Dat oordeel kan in de loop der tijd weer veranderen ook.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 23 mei 2018 06:33
Mullog schreef: 22 mei 2018 11:27 Hoe bepaal je of iets een goede of slechte bijdrage is?
Dat bepaal jij niet, dat bepalen anderen die na jou komen. Als zijn denken dat je hebt geholpen de wereld te verbeteren, dan noemen ze jouw bijdrag goed, en als ze denken dat jij de wereld heeft geschaadt noemen ze haar slecht. Dat oordeel kan in de loop der tijd weer veranderen ook.
We hebben het hier over trots of schaamte voelen. Dit soort emoties komt meestal snel. Dan heb ik er niets aan dat anderen, die na mij komen, dat bepalen en hun oordeel na verloop van tijd ook nog eens kunnen veranderen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mullog schreef: 23 mei 2018 10:32 We hebben het hier over trots of schaamte voelen. Dit soort emoties komt meestal snel. Dan heb ik er niets aan dat anderen, die na mij komen, dat bepalen en hun oordeel na verloop van tijd ook nog eens kunnen veranderen.
Of je trots bent of dat je je schaamt is iets dat inderdaad geheel en al aan jezelf ligt. IK betwijfel echter of dat rationeel te verantwoorden is, het is een gevoel.
Ik wens u alle goeds
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Bonjour schreef: 16 mei 2018 11:39 Eigenlijk lijkt het me wel goed als er een referendum komt. Ik vraag me af hoe deze kwestie onder de mensen leeft. Ik vraag me af of er een groot verschil is met de politiek waar alles net kielekiele aangenomen is.
Voor iedereen die zijn of haar stem wil laten horen betreffende de nieuwe Wet tot wijziging van de Wet op de Orgaandonatie volgt hier het adres om het referendum daarover mogelijk te maken: www.hartvoordemocratie.nl
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dat loopt nog niet erg hard. 91.000 van de 300.000
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 26 mei 2018 12:30 Dat loopt nog niet erg hard. 91.000 van de 300.000
Maar walt valt er eigenlijk te referendummen? De wet is een referendum in zichzelf omdat als je niet wilt je jezelf kunt afmelden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Bonjour schreef: 26 mei 2018 12:30 Dat loopt nog niet erg hard. 91.000 van de 300.000
Net boven de 100000 een derde van het totaal. Met nog twee weken te gaan en het is ook nog de vraag hoeveel dubbele registraties er tussen zitten na de eindcontrole. Na de eerste media aandacht is het nu ook zeer stil rond dit initiatief.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie