Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Bonjour »

Een pijpleiding leggen door Jordanië , dat Israël niet heeft erkend, en het geliefde Israël?
Afgezien dat het jaren zal gaan duren, zou een route door de golf van Akaba en via Egypte veel logischer zijn. Gewoon om de landen heen die een kruidvat zijn.

Al nagedacht over hoeveel leidingen er nodig zijn, parallel?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef:
Het had vrede kunnen worden
Hoe dan volgens jou?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als Iran Israël bezet. Lijkt me onderhand de beste oplossing.
lost and not found yet!
Superposter

Bonjour schreef: 08 apr 2026 23:13 Een pijpleiding leggen door Jordanië , dat Israël niet heeft erkend, en het geliefde Israël?
Afgezien dat het jaren zal gaan duren, zou een route door de golf van Akaba en via Egypte veel logischer zijn. Gewoon om de landen heen die een kruidvat zijn.

Volgens mij heb je mijn post verkeerd geïnterpreteerd! Een pijpleiding door Jordanië? Hoe kom je daarbij? Je hebt duidelijk de boodschap niet bekeken! Maar ik leg het uit: een pijpleiding dwars door Saoedie Arabie naar de Red Sea!
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Bonjour schreef: 08 apr 2026 23:17 Als Iran Israël bezet. Lijkt me onderhand de beste oplossing.
Haha! Van Israël een Islamitische staat maken? Serieus? Meen je dat? En het beste waarop?

Ps, waar reageer je eigenlijk op?
We are dancing again!
🔱
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het lijkt mij de enige manier om vrede te krijgen. Zolang Israël buurlanden heeft, blijft het oorlog. Dus Israël moet maar weg.
lost and not found yet!
Superposter

Bonjour schreef: 08 apr 2026 23:26 Het lijkt mij de enige manier om vrede te krijgen. Zolang Israël buurlanden heeft, blijft het oorlog. Dus Israël moet maar weg.
Ik wil dit melden als zeer zeker antisemitisme! Israël moet weg! Dus deportatie van Joden? Weer? Ongekend op een FT forum!
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Bonjour schreef: 08 apr 2026 23:26 Het lijkt mij de enige manier om vrede te krijgen. Zolang Israël buurlanden heeft, blijft het oorlog. Dus Israël moet maar weg.
Jammer voor jou, maar dat gaat niet gebeuren! Of heb je een idee hoe dit wel gaat gebeuren? Wat dat betreft ben jij gewoon als eigenaar van dit forum een super antisemiet die de soevereine staat van Israël wil vernietigen! Besef je dat? En als Israël niet meer bestaat, wat stelt vrede dan nog voor volgens jou?
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

En de Islamitische buurlanden dan? Wat heb je daar mee voor?
We are dancing again!
🔱
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

lost and not found yet! schreef: 08 apr 2026 23:34
Ik wil dit melden als zeer zeker antisemitisme! Israël moet weg! Dus deportatie van Joden? Weer? Ongekend op een FT forum!
Ik denk dat je misschien een officiële mededeling overzien hebt. Eerst werd de kritiek op “newspeak” weg gelachen door Maria, alsof het maar een woordspelingen was van Bonjour en dat niemand het serieus meende. Daarna werd het onderwerp op slot gezet door Bonjour.

Wat je misschien niet gezien hebt, dit werd gevolgd door een het officiële mededeling van Peter, waarin de Newspeak officieel van kracht is gegaan, althans mijn begrip. Antisemitisme werd officieel vervangen door discriminatie.

Ik meld het maar in het geval dat je de officiële mededeling van Peter niet gezien zou hebben
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 08 apr 2026 23:13 Een pijpleiding leggen door Jordanië , dat Israël niet heeft erkend, en het geliefde Israël?

Jordanië heeft Israel juist wél officieel erkend, al in 1994 met het vredesverdrag. Sindsdien zijn er goede betrekkingen en samenwerking op het gebied van veiligheid.

Israel beschikt bovendien over bestaande infrastructuur, zoals de Eilat–Ashkelon pijpleiding. Deze verbindt de Rode Zee (Eilat) met de Middellandse Zee (Ashkelon), kan olie in beide richtingen vervoeren en is strategisch interessant als landbrug. Daarnaast heeft Israel sterke banden met het Westen en geldt het als efficiënt en modern, met stabiliteit op staatsniveau en een sterke veiligheidscontrole binnen de eigen grenzen.
Bonjour schreef: 08 apr 2026 23:17 Als Iran Israël bezet. Lijkt me onderhand de beste oplossing.
Iran :lol:. Vrijwel alle landen in de Arabische en islamitische wereld zien Iran, Hezbollah en de Houthies als strategische bedreigingen, wat Israel de ruimte geeft om regionale allianties en veiligheidsnetwerken te versterken.

Israel heeft zijn allianties regionaal geoptimaliseert, zoals met de Abraham Akkoorden met de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko, Soedan en binnenkort ook Kazachstan, de stevige banden met de regeringen van Egypte, Jordanië, Oman, Qatar, Koeweit, Somaliland, en Saudi-Arabië.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 09 apr 2026 04:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 08 apr 2026 12:26 Dat heb ik reeds gedaan in deze en deze posting: In die situatie zijn vele Joden en anderen geweest. Joden tijdens WO2, Joden tijdens pogroms in Oost-Europa, Joden tijdens de diaspora onder diverse koninkrijken en keizerrijken, en Joden in Arabische landen die massaal vervolgd werden of moesten vluchten, etc.,: ze hadden de kans, maar hebben ondanks extreme onderdrukking en geweld nooit systematisch terrorisme tegen burgers gepleegd -- ik zou als een van hen zijn geweest.

Ik zou zijn als al die andere volken die zolang zijn onderdrukt, waaronder het Joodse volk: ze hadden de mogelijkheid, maar kozen er niet voor systematisch geweld tegen onschuldige burgers te gebruiken.

In werkelijkheid kan ik nu niet zeggen hoe ik dan zou reageren zolang ik niet in die positie ben, maar het is een weloverwogen gok.
IK reageer niet als moderator, maar even als gewoon forumlid, naar aanleiding van wat je als reactie op mijn moderatie gezegd hebt. Ik heb je links gevolgd en Je hebt - zover ik kon zien - in elk antwoord voornamelijk gesproken over wat er in het verleden is gedaan door onderdrukte minderheden die te zwak waren en te weinig bondgenoten hadden om iets substantieels terug te doen, en zeer weinig gezegd over waar je zelf toe zou neigen als je in Palestijnse schoenen zou staan. Verder moet je nooit nooit zeggen. Er zijn altijd uitzonderingen. Lees hier en hier
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 08 apr 2026 13:40 Nogmaals, ik heb geleerd van de besten hier en laten we heg oordeel evt van moderatie afwachten. Als ik jou of Nimsky werkelijk negeer qua antwoorden, dan hoor ik dat liever van hen en zal ik eea herstellen.
Je hebt mijns inziens je discussiepartners niet genegeerd, maar had wellicht wel kunnen uitleggen, dat een van jou uitspraken zuiver een gevoelsmatige reactie was, en dat het verband tussen de oorlogstoestand en het corruptieproces iets is, dat je voornamelijk hebt vernomen van nieuwsmedia, die voldoende neutraal leken om te kunnen vertrouwen. Dieper daarop ingaan had de discussie off topic gevoerd.

NB gelieve niet buiten het feedback subforum op deze moderatie te reageren.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Iran komt als winnaar uit de bus en het Iraanse bewind is er alleen maar harder door geworden.
Zo poëtisch en euforisch wil ik dit wel delen met Nimsky en lanfy.
Ondanks dat ik dat regime afschuwelijk vind, een geweldige ontwikkeling. Je kunt als 2 oorlogsstaten Iran niet opvoeden dmv oorlog.
Yair Lapid sprak al van de grootste politieke ramp uit de geschiedenis van Israël. De belofte dat de verlossing nabij is, die Netanyahu maakt bij elk conflict dat hij aangaat, is weer niet ingelost.
=D>
O ja, Netanyahu had Trump overtuigd dat Iran wel snel zou capituleren. Wat een strateeg!! =D> Zelfs Vance raadde de oorlog af. Maar ja, Netanyahu en oorlog is....ik zal het poëtisch zeggen, als Bassie en Adriaan. Onafscheidelijk.

Inwoners van Israël vragen zich af of de 'bufferzone' die Netanyahu in het zuiden van Libanon wil, hen daadwerkelijk tegen Hezbollah gaat beschermen. Wat denken de heren hier? Doorgaan met decimeren en opereren?
In dat akkefietje (zo noemde Trump de oorlog tegen Libanon) loopt Israël intussen tegen dezelfde problemen aan als bij eerdere invasies - in 1982, 2006 en 2024 - van Zuid-Libanon. Hezbollah speelt in de ruige heuvels een thuiswedstrijd. De groepering blijkt - tot verrassing van menigeen - volop in staat Israël pijn te doen. Vorige week werden op één dag vier infanteristen gedood.
Net als het Iraanse regime eerder blijkt Hezbollah taai. Israël kan de groepering wel verzwakken, maar ontwapening (het equivalent van regime change) blijkt ondoenlijk.

Een midden oosten zonder Israël...ik zei het eerder dat deze kolonie hier niet thuis hoort....zou inderdaad rust in de regio brengen. En dit is, evenals de opmerking van Bonjour, niet antisemitisch maar realistisch (en in mijn geval) ook poëtisch bedoeld.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Peter van Velzen
Site Admin

Hoe had je dat gedacht zonder deportatie van (een deel van) de (joodse) bevolking?
Als je niets verstandigers te zeggen hebt, zwijg dan!

NB gelieve niet te reageren op deze moderatie buiten het feedback topic
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie