Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

The Prophet schreef:Heb net Alle Verhalen van Roald Dahl voor mijn verjaardag gekregen.
Nog gefeliciteerd met je verjaardag dan. :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
viking84
Forum fan

Bericht door viking84 »

Rereformed schreef:
viking84 schreef: En binnenkort, als 'ie binnen is, ga ik beginnen in Earl Doherty - The Jesus Puzzle.
Ik heb De Heidense Christus van Tom Harpur ook nog staan en die heb ik ook al gelezen, maar ik wil hem nog een keer lezen.
Je bent een echte vasthouder. Mijn bewondering krijg je.
Haha, dank je :).
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof" - Christopher Hitchens
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Net het boek De bijbel als mythe van Israel Finkelstein & Neil Asher Silberman bij de boekhandel opgehaald.
Zoekend naar het gelijk van de Bijbel vonden archeologen een andere werkelijkheid. Finkelstein en Silberman vatten in dit boek het meest recente archeologische onderzoek naar de oorsprong van de Bijbel samen. Ze laten het verhaal zien dat de stenen hen vertelden. Maar dat is wel een ander verhaal dan we in het Oude Testament aantreffen.

Hun samenvatting gooit de geschiedenis van Israël overhoop. Ze leggen uit hoe de nakomelingen van koning David de geschiedenis herschreven uit politieke en ideologische overwegingen. Die herschreven geschiedenis is ons als het Oude Testament overgeleverd. Maar de restanten van het verleden die in de bodem van het land Israël werden aangetrofen vertellen een ander verhaal.

Dit boek is een fascinerende samenvatting van het meest recente archeologisch onderzoek naar de Bijbel. De zakelijke stijl van de schrijvers, wars van enige sensatie, laat op heldere wijze zien hoe bijbelse fictie en historische werkelijkheid met elkaar verweven raakten. Op overtuigende wijze weten zij die twee aspecten van het Oude Testament zichtbaar te maken.

"Een doortastend en provocerend boek, goed wetenschappelijk onderbouwd, goed geschreven en voorzien van sterke argumenten. Het trekt veel vermoedens of veronderstellingen in twijfel en maakt de weg vrij naar nieuwe conclusies. Ik hoop dat christenen en joden op dezelfde manier willen nadenken om tot nieuwe inzichten te komen."

"Finkelstein en Silberman hebben op een zeer goed leesbare wijze aanspraak weten te maken op een vooruitstrevende positie in een van de meest controversiële gebieden van het huidige archeologisch onderzoek naar de Bijbel."
Bron
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ja, die ga ik ook eens bestellen. Als ik klaar ben met de huidige vijf boeken (of in ieder geval verder gevorderd)... :D
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Ik ben bezig in Naomi Klein's The Shock Doctrine. Kort gezegd in het Nederlands gaat het over wat je 'rampenkapitalisme' zou kunnen noemen: profiteren van crisissituaties, rampzalige economische omstandigheden elders, door grote westerse multinationals. Shock-situaties die volgens Klein soms bewust worden gecreëerd. Schokkend om te lezen. Ik raak er behoorlijk door van streek, maar wil het toch allemaal weten.

Zaterdag vier ik dat ik op 2 januari 38 werd, ik heb mijn vrienden een verlanglijstje met wel 25 titels gemaild en wat ik niet kado krijg, ga ik in de loop van dit jaar zelf kopen. Veel tips heb ik te danken aan dit topic.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Kom je er doorheen? Ik zit muurvast, het wordt allemaal wat langdradig :wink: Tja, ik ben een kind van de huidige snack-maatschappij.. Makkelijk of helemaal niet :D
Nee, valt wel mee, maar ik heb denk ik gewoon een algemeen leesdipje.

(Toch had het boek makkelijk op de helft van het huidige aantal bladzijden gekund)
Het onderwerp is wel gruwelijk vet, dat wel!
"Only the mediocre are always at their best"
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Ja, ik kom er wel doorheen, maar ik doe het stukje bij beetje. Eigenlijk is het ook veel te sombere kost voor mijn makkelijk te deprimeren brein. Het lijkt wel masochisme, om steeds maar te kijken naar wat er mis is.

Maar het valt me trouwens wel aan mezelf op, dat ik minder stug doorlees dan vroeger. Volgens mij vertonen mensen door internet tegenwoordig meer zap-gedrag als het om lezen gaat, minder rust om uren achtereen te lezen. Ik merk dat bij mezelf in elk geval wel. In het programma van de VPRO 'boeken' op de zondagochtend was daar een maand geleden een uitzending over, maar ik ben vergeten hoe die man heette, die daar over geschreven had.
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Op het moment lees ik een boek, monografie. Van Dr. K. Kuypers over Immanuel Kant. Wel een wat ouder boek, het is uit 1966. Maar vooral het hoofdstuk over Kant's kritiek op de godsbewijzen deed me veel genoegen toen ik het las.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

CXT schreef:Ja, die ga ik ook eens bestellen. Als ik klaar ben met de huidige vijf boeken (of in ieder geval verder gevorderd)... :D
Moet je zeker doen. Het is wel een lekker dikke pil.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Think schreef:Ik ben bezig in Naomi Klein's The Shock Doctrine. Kort gezegd in het Nederlands gaat het over wat je 'rampenkapitalisme' zou kunnen noemen: profiteren van crisissituaties, rampzalige economische omstandigheden elders, door grote westerse multinationals. Shock-situaties die volgens Klein soms bewust worden gecreëerd. Schokkend om te lezen. Ik raak er behoorlijk door van streek, maar wil het toch allemaal weten.
Misschien helpt het wel als je bedenkt dat kennis van dit soort zaken je wel in de gelegenheid stellen, dat wanneer de tijd daar is, hier een mening over te kunnen geven en zo "verzet"te plegen. :)

MvrGt,
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Maar het valt me trouwens wel aan mezelf op, dat ik minder stug doorlees dan vroeger. Volgens mij vertonen mensen door internet tegenwoordig meer zap-gedrag als het om lezen gaat, minder rust om uren achtereen te lezen. Ik merk dat bij mezelf in elk geval wel.
Amen to that!! Sinds vorig jaar is bij mij het tempo ook ernstig afgenomen. Toen zat ik hele dagen te lezen, nu zelden. Wel spijtig eigenlijk! Maybe hebben we hem tegelijkertijd uit. Ik ben twee maanden geleden begonnen en ben nu net over een derde.
Het eerste gedeelte over de Zuid-Amerikaanse revoluties etc. is inderdaad vrij shocking. Gelukkig hbe ik wel het voordeel dat ik heel klinisch kan lezen, puur ter kennisgeving zeg maar. Met als bijkomend nadeel dat het onderwerp wel minder leeft voor je.
Naast "The Shock Doctrine" lees ik ook "God's Problem" van Bart Ehrman, een boek dat gaat over het probleem van het lijden. Dat is wel erg interessant leesvoer, omdat hij heel gedetailleerd alle christelijke apologiën mbt dit onderwerp op overtuigende wijze de grond inboort.
"Only the mediocre are always at their best"
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Kochimodo schreef:Moet je zeker doen. Het is wel een lekker dikke pil.
Dat is een van mijn voorwaarden voor een boek. 8)
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Think
Forum fan

Bericht door Think »

C.M.H. schreef:Naast "The Shock Doctrine" lees ik ook "God's Problem" van Bart Ehrman, een boek dat gaat over het probleem van het lijden. Dat is wel erg interessant leesvoer, omdat hij heel gedetailleerd alle christelijke apologiën mbt dit onderwerp op overtuigende wijze de grond inboort.
Ik heb hem op het verlanglijstje voor mijn verjaardag gezet, over twee dagen vier ik mijn feestje. Benieuwd wie welk boek heeft uitgekozen om mij kado te doen, dan wel het bij een bon laat. 'God's Problem' heeft mijn bijzondere belangstelling omdat 'het probleem van het lijden', de theodicee, bij mij met stip om nummer één staat als dé reden waarom ik niet in een God geloof.
Lineke
Contacteer:

Bericht door Lineke »

Kitty schreef:Helemaal niet on topic voor dit forum, maar momenteel her-lees ik:

Toon Tellegen: Misschien wisten zij alles.

Het meest geweldige boek voor kinderen. Prachtige filosofische verhaaltjes over dieren. Gevoelige verhaaltjes over de innige vriendschap tussen de eekhoorn en de mier en andere dieren. Bepaalde begrippen, zoals bijvoorbeeld 'missen' en 'argwaan' worden voor kinderen op een heel bijzondere manier uitgelegd. Ik kreeg dit boek toen de kinderen allang de deur uit waren, maar heb het in één adem uitgelezen.
Voor wie nog mooie verhalen zoekt om voor te lezen aan kinderen, een aanrader. Dit boek bevat bijna al zijn dierenverhalen.
Klopt, ik lees het ook graag nog eens. Ongelofelijk knap hoe Tellegen in een paar zinnen een bepaalde sfeer kan oproepen, een raadsel neer kan zetten, maar het toch simpel genoeg houdt voor kinderen.

Ik ben aan het lezen:
Faidon van Plato (vertaald door Gerard Koolschijn). Ik heb enkele andere boeken van Plato ook gelezen: Symposion (ook wel: Feest of Drinkgelag), Euthyfron (dat is echt een aanrader als je wilt lachen), Sokrates' verdediging en Kriton. Wat ik tot nu toe gelezen heb, vraagt om meer.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Net het boek uit 'Het Volmaakte Relikwie' van Michael Byrnes. Een mooie roman waarin het Vaticaan twee wetenschappers inhuurt om uit te zoeken van wie de gevonden botten zijn die vanonder de Tempelberg komen. Het blijken tweeduizend jaar oude botten te zijn van iemand die op brute wijze is vermoord: kruisiging. Fictief natuurlijk, maar goed geschreven.
Men in Black
Plaats reactie