Misschien was Mozes dit, misschien was hij dat. Klinkt allemaal niet echt wetenschappelijk. Hoeft van mij ook niet, maar dacht dat je daar zoveel waarde aan hechtte..
Ik las hier pas een draadje over (schijnbare) tegenstellingen in de Bijbel. Het gemak waarmee die verklaart werden hier, liet me weer inzien wat een historisch perfect 'boek' de bijbel is. Natuurlijk moet je je soms verdiepen in de oorspronkelijke taal van de duizenden manuscripten, en naar wat voor lading een woord had in de tijd en in het gebied waar het geschreven is. En in de manier van schrijven die men in die tijd gewoon was. Kun je naast manuscripten leggen van niet gelovigen als je die eerder vertrouwd. Dan zie je dat Jezus ook genoemd wordt door romeinse geschiedschrijvers. En dat de duisternis tijdens dat Jezus aan het kruis hing ook in andere landen is geregistreerd. Als je dan de wetenschappelijke maatstaven gebruikt die historici gebruiken bij het onderzoeken van een manuscript, dan kun je wetenschappelijk vaststellen dat de historische waarde van de Bijbel enorm is.
Wat mensen allemaal doen is geen maatstaf voor hoe God is. Ook de acties van bijbelse figuren worden regelmatig door God afgekeurd of bestraft. Geldt natuurlijk ook voor andere (maloten) die de bijbel niet begrijpen en verkeerd uitleggen met alle gevaarlijke gevolgen van dien. En ook voor kerken die het niet snappen. Maar dat is geen wetenschappelijk bewijs om aan te nemen dat God dus niet bestaat. Ik vind het knap dat atheisten er zo zeker van kunnen zijn dat er geen almachtige God bestaat.
Vertel je me nu dat je niet in een almachtige God geloofd omdat Hij wonderen doet? Dat vind ik een grappige cirkelredenering.En hij geneest zieken , loopt over het water , veranded water in wijn ( zijn volgelingen veranderen in zijn naam wijn in zijn bloed , drijven duivels uit in zijn naam , etc ... )
Ja zeg, hebt u ze nog alle vijf op een rij ?
De Bijbel is een historisch boek en kun je dus zeker bediscusieren. Atheisme, dat is pas geloven. Bewijzen dat er geen God is, dat is het moeilijkste wat je kunt doen. Hooguit dat je met een alternatieve theorie over het ontstaan van de wereld kunt komen. Maar door het bestaan van zo'n theorie sluit je niets uit. Of je maakt je eigen beeld van een God (bijvoorbeeld van wat je vindt dat almacht inhoudt) en als Hij daar niet aan voldoet, denk je bewezen te hebben dat Hij dus niet bestaat.Het is zinloos iets te bediscusieren( in dit geval uw heilige boekjes ) dat al vooraf is gebaseerd op
;" je gelooft het of je gelooft het niet" en je moet vertrouwen hebben ..... punt
In menselijk opzicht ben je op een gegeven moment geen kind meer, dat klopt. Maar als er een almachtige God is, dan ben je ten opzichte van Hem afhankelijk. Of je dat nu wilt of niet. En of er nu eten op de plank komt of niet.Kinderen moeten hun mond houden als grote mensen ( of hun hemelse vaders )spreken .... punt
Dat pakt dus wel ... zolang je kind blijft ...
Maar als je zelf vader wordt heilaas niet meer... er moet namelijk vreet op de plank komen ....
Ja die bedoelde ik! En dat het geen bestseller is, wat bewijst dat?Het boek van die zombie-achtige B.. Hobrink allicht ?
Het is zelfs geen bestseller in de achterlijke streken van onze taalgebied ....
Misschien niet, dat geldt in ieder geval wel voor wetenschappers die overtuigd worden door Gods Woord. Maar wat wil je ermee bewijzen?Dacht je dat de dokters de zulke nieuwe medicijnen toepassen daarom ook de folklore overnemen en beginnen dansen en springen of ook het bloed van een maagdelijke vleermuis gevangen bij volle maan , in hun "recepten " mengen ?
De reden dat ik reageer is omdat ik bang ben dat God niet geloofd wordt omdat mensen/christenen/naam-christenen/kerken er zo'n zooitje van maken (terwijl dat eigenlijk alleen maar bevestigd wat Hij zegt).De reden waarom ik zo heftig reageer is mijn overtuiging dat geloof en godsdiensten de finale strop kunnen zijn die de mensheid kunnen doen verdwijnen ....
Gebrek aan liefde voor God en de naaste dat is een onverantwoord groot risico voor een overvolle wereld.Het is volgens ( volgens mij ) een onverantwoord groot risico geworden in een overvolle wereld ....
Vriendelijke groet,
Vuurtje