Het verhaal van Rereformed

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik ben het helemaal met je eens, en heb mijn antwoorden ook wel klaar.

Maar dat een gelovige geen fijn leven heeft ben ik maar ten dele met je eens!
Het geloof kan je ook veel rust en kracht geven. Het kan je ook blijdschap geven. ik weet nog uit de tijd dat ik helemaal " ín de Heer' was, dat ik het geweldig vond dat ik een almachtige bovennatuurlijke macht bij me had, waar ik altijd bij terecht kon, mijn zorgen aan kwijt kon, en die dingen voor me 'regelen' kon. die het beste met me voor had, en die altijd voor me zorgde. En dat maakte me stralend! En zo ken ik veel christenen!

Door enorme tegenslagen in het leven ben ik mijn geloof kwijt geraakt, en de "onzin" er van in gaan zien, maar waren die tegenslagen er niet geweest, was ik denk ik nog steeds een blij en stralend christen!

Ik denk ook wel dat het uitmaakt naar welke kerk je gaat. Ik ging eerst naar een hervormde kerk waar de dienst begon met: We zijn hier weer bijeen na een week vol zonde...........
Kwam toen in een evangelische kerk en daar leek het wel of er een heel andere God zat

Groet Kristel
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

vuurdoorn schreef:
Maar met mn broers en zussen heb ik heel regelmatig discussies die zij zelf uitlokken. Imo, om hun twijfel te bevestigen
Lokken je broers en zussen discussies uit om hun twijfel te bevestigen, of doen ze het om dat ze zich ernstig zorgen om je maken? Hun lopen straks allemaal blij en gelukkig over gouden straten, terwijl hun oudste broer, waar ze gek mee zijn, zit te tandenknarsen in het eeuwig brandend vuur. Of, zoals je achternichtje schrijft: je ziet iemand waar je van houdt naar de afgrond glijden. Merk je in gesprekken dat ze open staan voor wat jij zegt?Begrijpen ze wat je zegt? Of wordt alles weerlegt met een bijbeltekst? Als je van iemand houdt en je bent zelf overtuigd gelovig is het heel erg moeilijk om te zien dat degene in jou ogen verkeerd bezig is, en er eeuwig voor gestraft gaat worden.

En dan is geloven moeilijker dan niet geloven!

groet Kristel
Nee, die lokken ze zelf uit, ze weten wel dat hun "grote" broer niet meer gelooft in de feiten die hem in zijn opvoeding zijn bijgebracht! In mijn ogen is het voor hun de constante twijfeling, waar ik allang overheen ben! Hun vullen hun "gaten" nog met God, en ik zeg gewoon dat ik het niet weet! Het verhaal van het onweer bijvoorbeeld, wat ik volgens mij hier al eerder heb verteld! Toen ik nog een kind was, en het onweerde, maakten mn ouders de kinderen wakker, want God sprak dmv het onweer! Nu ik volwassen ben geworden kijk ik naar het onweer en de donder als een natuurverschijnsel, maar leg dat maar eens uit aan schriftgelovigen! Onmogelijk gewoon! Het blijft bij: Ik geloof, dus ik geloof!! Terwijl ik zoiets heb van, ik geloof niet, maar denk zelf na! Maar ja....misschien ligt dat dan wel weer aan mijn manier om dingen duidelijk te maken!??
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

eehhh ik snap even iets niet........

Geloven je broers en zussen nog steeds dat onweer de stem van god is :roll:
lost and not found yet!
Bevlogen

vuurdoorn schreef:eehhh ik snap even iets niet........

Ja...dat geloven ze nog steeds! Ik ben de enige die zich aan dit verhaal ontworsteld heeft!
Maar daarom heb ik ook geen God voor de gap's nodig! Ik vul ze liever in op mn menselijke manier! Trusten voor iedereen!!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

vuurdoorn schreef:Ik ben het helemaal met je eens, en heb mijn antwoorden ook wel klaar.

Maar dat een gelovige geen fijn leven heeft ben ik maar ten dele met je eens!
Het geloof kan je ook veel rust en kracht geven. Het kan je ook blijdschap geven. Ik weet nog uit de tijd dat ik helemaal " ín de Heer' was, dat ik het geweldig vond dat ik een almachtige bovennatuurlijke macht bij me had, waar ik altijd bij terecht kon, mijn zorgen aan kwijt kon, en die dingen voor me 'regelen' kon. die het beste met me voor had, en die altijd voor me zorgde. En dat maakte me stralend! En zo ken ik veel christenen!

Door enorme tegenslagen in het leven ben ik mijn geloof kwijt geraakt, en de "onzin" er van in gaan zien, maar waren die tegenslagen er niet geweest, was ik denk ik nog steeds een blij en stralend christen!
Dat ben ik met je eens. Ontgroeien aan het geloof is dan ook een lang proces. Heb je, Vuurdoorn, dit schrijven van me wel eens doorgelezen? Hierin beschrijf ik allemaal momenten en facetten uit mijn leven en denken uit verschillende tijden als een kaleidoscoop. En het komt nog niet eens op atheïsme uit, iets waar ik pas twee jaar later op belandde. Dat kon ik me toen nog niet voorstellen.

Soms kijk ik terug op mijn leven en zie ik in mijn herinnering een moment in het verleden dat ik helemaal gelukkig was in het geloof. Ik herinner me nog hoe ik eens op zo'n moment dat ik daar overstelpt van was -ik was 23- me af vroeg hoe het mogelijk was dat niet iedereen christen wil zijn. Ik snapte het werkelijk niet.
Ik denk ook wel dat het uitmaakt naar welke kerk je gaat. Ik ging eerst naar een hervormde kerk waar de dienst begon met: We zijn hier weer bijeen na een week vol zonde...........
Kwam toen in een evangelische kerk en daar leek het wel of er een heel andere God zat.
Dat klopt ook. :lol:

Afbeelding
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

vuurdoorn schreef:Als ik een gelovige vertel dat ik niet meer geloof krijg ik geheid 2 vragen. Hoe is deze aarde dan ontstaan en wat is er dan na de dood!

Toen ik jaren geleden een alphacursus heb gevolgd was één van de eerste dingen die verteld werd:

Stel; ik ben gelovig, en het blijkt allemaal niet waar te zijn! Dan heb ik toch een mooi leven gehad, en is er na de dood niets aan de hand.

Maar stel: ik ben niet gelovig, en het blijkt allemaal wél waar te zijn! Dan heb ik een groot probleem na mijn dood! Dus kan ik maar beter het zekere voor het onzekere nemen!

je zou als cursist al bijna niet meer niet durfen geloven, en je moet wel heel zeker van je zaak zijn om het te laten vallen! En dat gaat idd niet van de ene op de andere dag.

groet Kristel
Stel je bent protestant en de katholieken hebben gelijk...
Stel je bent gelovige christen en de islam is waar...
Het is allemaal een variant van Pascal's wager, Pascal was fout omdat het niet om een keuze tussen slechts twee levensbeschouwingen draait.
Welke van de vele geloven is "waar"?
Homer Simpson schreef:But Marge, what if we chose the wrong religion?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Homer Simpson schreef:
But Marge, what if we chose the wrong religion?
Antwoord van Marge:Dan moeten we inventief zijn en een apart voorportaal creëren voor spijtoptanten die ná boetedoening of knieval voor de enige Ware, alsnog de sleutel krijgen aangereikt voor die ene deur die toegang geeft tot die enige Ultieme Zaligheid!! :D
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lost and not found yet! schreef:
vuurdoorn schreef:eehhh ik snap even iets niet........

Ja...dat geloven ze nog steeds! Ik ben de enige die zich aan dit verhaal ontworsteld heeft!
In real life, Keaton believes in God. But she also believes that the radio works because there are tiny people inside it. Woody Allen
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Rereformed schreef:In real life, Keaton believes in God. But she also believes that the radio works because there are tiny people inside it. Woody Allen
Maar Rereformed, je weet toch ook wel hoe dat pijltje van je muisaanwijzer werkt?

http://2006.1-click.jp/
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:
Rereformed schreef:In real life, Keaton believes in God. But she also believes that the radio works because there are tiny people inside it. Woody Allen
Maar Rereformed, je weet toch ook wel hoe dat pijltje van je muisaanwijzer werkt?

Dit topic wordt steeds interessanter. Er gaan steeds weer nieuwe werelden open.

Jammer dat mensen zo weinig lezingen van wetenschappers volgen. :lol:
Born OK the first time
kv
Banned

Bericht door kv »

, die zijn rabbi heeft ingeruild voor zijn psychiater en nog geen poot buiten de deur zet zonder de man, tegen grof geld, te raadplegen.
Ook al zo'n groot vrijdenker.
lost and not found yet!
Bevlogen

Rereformed schreef:
Kitty schreef:

Dit topic wordt steeds interessanter. Er gaan steeds weer nieuwe werelden open.

Jammer dat mensen zo weinig lezingen van wetenschappers volgen. :lol:
Nou, zo wetenschappelijk is dat imo ook weer niet! Deze vind ik veel wetenschappelijker:
http://www.youtube.com/watch?v=pgtlAoxB ... PL&index=1

Rereformed, je bescheurd je van het lachen!!
We will dance again!
🔱
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Het verhaal van Rereformed

Kitty schreef:Prachtige natuur. Maar als ik dit zie, en ook waar jij woont, kan ik mij de enorme cultuuromslag die je hebt moeten maken goed voorstellen. Want voor een vakantie geweldig, maar om daar te wonen en te wennen? Het heeft ook toch wel een sterk in the middle of nowhere gehalte. En zeker in de barre donkere lange winterperiode lijkt het mij geweldig lastig om de depressie de baas te blijven. Het is wel het leven teruggebracht tot zijn essentie.
Het is al een tijd geleden dat je ergens dit bericht schreef. Ik heb er niet op gereageerd. Wel lang op gestaard. Het is zo waar wat je hier schrijft. Ik heb geleerd ermee te leven. Maar het is een barre strijd van vele jaren geweest. Het zijn zaken waaraan ik liever niet denk, herinneringen die wanneer ik ze oproep altijd pijnlijk zijn om onder ogen te zien. Maar iets ervan is nog terug te vinden in schrijfsels die ik heb bewaard.

(23 jaar oud)
Donderdag 11 december 1980:
"Ik lag in bed maar kon de slaap niet vatten. Ik begon te huilen..."Het is hier zo moeilijk soms..."Je moet nu kiezen...ga je vechten of niet...voor mij is het ook moeilijk", antwoordde mijn vrouw, terwijl ze ook begon te snikken. Voor mij speelt altijd de gedachte aan de toekomst een grote rol: wat zal ik ooit hier kunnen doen? Waar ben ik goed voor? Zal ik ooit een baan kunnen krijgen? Hoe pas ik nu in deze maatschappij? Alles is vreemd. Wanneer ik me aan somberheid overgeef is het antwoord altijd helder en definitief: "Er is hier helemaal geen toekomst voor je. Finland is het land dat ieder mens kapot maakt." Enkel de tranen van mijn vrouw brachten me op andere gedachten: zij is zo lief, voor haar moet ik vechten."

Maandag 22 december 1980:
Geen dag ziet men mij zonder het Finse leerboek op schoot. Er is niemand die meer zijn best doet om het te leren. De woorden tollen door m'n hoofd. Telkens vergeet ik ze weer en moet ik ze weer overnieuw leren. En weer opnieuw en weer opnieuw. Ik voel me moe. Maar ik móet doorgaan. Ik zál die taal onder de knie krijgen. Er zal een dag komen dat ik het kan verstaan en kan spreken.
Het maakt me triest dat er in Finland zo weinig blijdschap is, zo weinig liefde tussen mensen onder elkaar. Maar voor mij is maar één alternatief: zó is het hier. Zó moet ik er maar aan wennen.
Het is al een paar dagen ongewoon warm geweest, maar een paar graden onder nul.

17 juli 1981:
Geen werk, geen huis, geen rust, geen vriendschap, geen gemeenschap om me heen. En het gevolg is dat ik me keer op keer voel instorten. Ik bezwijk tegenwoordig onder de geringste druk. "Is dat alles wat mijn geloof voorstelde?" gaat er dan door me heen. "Is dat de persoon die je in werkelijkheid bent?" Hoe vernederend! Hoe pijnlijk mezelf onder ogen te moeten zien, telkens te ervaren dat ik helemaal niets maar dan ook niets ben, geen enkele kwaliteit heb. Wie verlost me van dit afschuwelijke leven? O, Here Jezus, kom alsjeblieft weer in mijn leven. Spoedig val ik neer naast de weg. Ik kan niet meer verder.
Ik zou blij moeten zijn met dingen die mij geschonken worden. Ik heb gastvrije mensen ontmoet. Mensen in Holland hebben aan me gedacht. Ik heb een lieve vrouw...
Zo strompel ik maar verder. Ik leef enkel maar om telkens weer één dag verder te komen. "Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad". Ik moet vergeten wat achter me ligt en niet denken aan wat voor me ligt. God vergeef me dat ik niet kan zijn wie ik wil zijn.

Vrijdag 11 december 1981:
Hier in Finland ben ik in een zo'n andere wereld. Er is niemand met wie ik kan praten. 't Is net alsof ik hier op de rand van de wereld woon. Finnen kijken van ver op de wereld toe vanuit een heerlijke armstoel. De wereld bestaat hier eigenlijk niet. Hier denkt men alleen aan wat voor schoenen we vandaag aan moeten trekken, of de trein op tijd is of te laat komt, of het een geschikte dag is om te gaan vissen...
Maar ik voel op mezelf altijd een bijna niet te dragen last. Zoveel dingen drukken zwaar op me. Wat is mijn toekomst hier, ik ervaar zo'n lawine aan eenzaamheid, aan mijn studie komt nooit een eind en het levert me niets op. Als ik slaag voor het examen Engels in Nederland, dan is het hier niets waard. Het heeft hier geen geldigheid. Voor m'n vrouw is het niet gemakkelijk dit alles aan te zien. Ik doe echt m'n best om tegen mijn sombere gevoelens te vechten.

Een herinnering aan 1981

Herinnering aan 1982
De hele tijd wachtte ik met beklemmende spanning op het einde van de zomer, de tijd dat ik m'n best zou moeten doen een baan te vinden in dit vreemde nieuwe land waar ik nu woonde. Ik had van te voren al besloten om alles wat me maar aangeboden zou krijgen te accepteren. In het arbeidsbureau moest ik een formulier invullen wat me natuurlijk niet lukte zonder de hulp van m'n vrouw. Ik begreep meteen dat op deze officiële manier een buitenlander nooit werk krijgt, helemaal niet als hij ook nog theoloog is en leraar engels, maar niet de kunst van het fins machtig is.

Dit was een moeilijke tijd om positief te blijven en je gevoel voor zelfwaardering te behouden, maar ik deed m'n uiterste best niet in paniek te geraken en rustig te blijven. Alles komt wel voor elkaar...blijf geloven in het leven...je redt het wel, Ab...In geen geval zou ik mogen toegeven aan gevoelens van wanhoop en opstand. Mijn vrouw was in verwachting van ons eerste kind...

Ik maakte elke dag een fietstocht langs alle mogelijke werkplaatsen en fabriekjes, industrieterreinen en bureaus. Al fietsend oefende ik nerveus de juiste finse woorden om naar werk te vragen. En hoe zou ik het oplossen als ik niet begreep wat ze me antwoordden? Ik moest het nu helemaal alleen zien te klaren. Ik kon er ook helemaal niet meer tegen als een schoothondje aan de wereld getoond te laten worden: "Kijk eens wat een mooie jongen, en zo aardig en lief, en zo gevoelig en hij doet àlles. Hij kan alleen nog geen fins, maar daar doet hij erg zijn best op; neemt u hem alstublieft aan..."

Ik zou iets moeten vinden waar je de taal niet zo bij nodig hebt. Na een paar pogingen was ik er al van overtuigd dat alle werkgevers via een geheimzinnige samenzwering afspraken gemaakt hadden of tenminste allemaal dezelfde scholing hadden gevolgd waar ze geleerd hadden hoe je op een elegante manier van lastige buitenlanders af kan komen door ze met een hele lange uit het hoofd geleerde zin te woord te staan. Die zin begon zonder uitzondering met de woorden "tot mijn spijt" en vervolgde met een verhaal over "de economische malaise die ons op het moment niet toestaat..." . Tenslotte raakte ik de draad kwijt, maar dat deed er toch niet toe. Meestal als ik weer zo'n negatief antwoord kreeg was ik er heel blij om, omdat de werkplaats er smerig uit zag en het werk er ook niet aantrekkelijk leek.

Ik probeerde er de moed in te houden en me voor te houden dat er uiteindelijk toch wel iets geschiks voor me zou zijn. Op de eerste septemberdag reed ik weer rond in het stadje Loviisa en zag ik op de deur van een klein bontfabriekje genaamd Grünstein: "Naaister gevraagd". Hier moest ik wel even om lachen. Moet het echt? Als ik naar binnen zou gaan zou ik zoiets als het toppunt van nederigheid bereikt hebben. Kan ik nu echt "alles wat me maar aangeboden zou krijgen" accepteren? Ik ging naar binnen en zei tegen de chef lachend: "Hier ben ik, maar is het echt een vereiste om een vrouw te zijn?" De vrouwelijke werkgeefster was een praatmachine en hield niet op met allerlei verhalen waar ik niets van snapte. Maar blijkbaar was dat een goed teken, want ze wilde dus niet meteen van me af. Op een gegeven moment had ze het over "bontnieterswerk" en haalde even adem. Op dat moment greep ik m'n kans en zei: "OK, wanneer kan ik beginnen?"

7 mei 1983:
O Here God! Help mij! Ik weet nauwelijks wat me overkomt. Een gevoel alsof ik helemaal instort. Alsof ik op een nooit eerder ervaren totaal dieptepunt ben geland. Ik kan het leven niet meer aan. Ik heb er geen kracht meer voor. Ik ben levensmoe. Wie redt mij uit deze toestand? Hoe lang nog moet ik op deze manier leven? Voordurend denk ik dat mijn oude 'ik', zo vol energie, zo vol levenslust, zo overmoedig, zo avontuurlijk, zo zorgeloos, geheel verdwenen is, opgelost in het niets. Maakt Finland mij helemaal kapot?

8 mei 1983:
Vanmorgen had ik het vreselijk moeilijk. Ik ging naar de fabriek, maar werkte als een robot. Ik had het gevoel helemaal gebroken te zijn. Ik prevelde zoiets als 'God help me', opnieuw en opnieuw. Ik wilde midden op de dag weg. Naar de dokter, met ziekteverlof. Maar met een soort machineachtige krachttoer zette ik die knop om: ik móet me ertegen verzetten. Ik mag het niet opgeven. Dan heb ik alles verloren. Ik moet doorzetten, moeilijk of niet.
Ik wilde naar Holland, maar we hebben nu een baby...ik kan niet weg.

Zondag 13 october 1984:
O God, I'm only a small creature
Far too small for this big world.
How can I deal with all the pressures from outside?
My heart aches
I can't bear my pain inside.
I'm overwhelmed with life's stings.
I'm afraid
Is there any use for me?
Do I do all things wrong in life?
Have you placed me here for ever?
Do I really have to be here for ever?
This godforsaken place.
Is my rebelliousness against life sinful?
But it is justified!
I have suffered.
And my suffering is without end.
Or am I myself inflicting all my troubles..?
Perhaps I'm just a failure
I just think of myself, I'm weak, I'm aggressive
I can't make anyone happy

O God, let my children be more normal than I am
Don't let them suffer because of me.
They are so dear to me.
But there's so little I can offer them.

Donderdag 18 april 1985:
Ik ben zo moe van alles. Ik wil hier weg. Ik zou het willen uitschreeuwen. Ik wil naar mijn vaderland! Ik hoor hier niet!...Tranen vallen op mijn dagboek. Ik ben aan het eind van mijn latijn...Ik klamp me vast aan de gedachte dat de winter voorbij is en het spoedig wat warmer wordt...Ik zit al dagenlang met mezelf in de knoop. Ik val telkens terug in het moeras waar ik niet wil zijn. Ik ben een verward en tegenstrijdig figuur geworden. Ik leef met een eeuwige onbevredigdheid in zijn hart. Iemand vol idealisme maar krachteloos. Iemand die op de verkeerde plaats leeft.
Ik moet weg uit Finland. De tijd dat ik het er heb uitgehouden is lang genoeg geweest. Het heeft me veranderd in een ander mens, niet de mens die ik wil zien. Leven kan ik wel hier, maar ik zal nooit bloeien. Mijn plaats en werk moet elders zijn. Gelukkig steunt mijn vrouw me altijd. Ze vist me altijd weer op uit het klamme water. Met Finse oerkracht hijst ze me uit de diepste putten.

Zaterdag 19 mei 1985:
Gisteren kwam de verrassing van m'n leven. Ik slaagde niet enkel voor het pianoexamen, ik kreeg er bijna de allerhoogste punten voor! Vijf vrouwelijke docenten gaven de beoordeling. Ik kon m'n oren niet geloven. Stuk voor stuk prezen ze het spel en gaven ze met een overvloed aan adjektieven de hoogste lof! En wanneer ze iets van kritiek wilden geven maakten ze de zin af met een opmerking 'maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak'! Niemand had hier ooit van kunnen dromen, zeker niet de rektor, mijn leraar, die mij bijna uit genade had aangenomen als bejaard student. Als straf moest hij mij lesgeven omdat niemand anders deze taak op zich wilde nemen...Erkki (mijn leraar) was overdonderd. Hij was doodsbang geweest, maar nu sloeg hij zich op zijn borst dat hij als enige mijn potentiële capaciteiten had aangevoeld! ("niemand in de geschiedenis heeft het ooit in zijn hoofd gehaald om na twee maanden oefenen al het examen af te leggen", had hij mij tweemaal verwijtend aangezegd).
Hoe weinig kan hij weten hoeveel ik geoefend heb. Enkel één uur meer zou me gek hebben gemaakt. Maar dat zal ik hem niet zeggen.

Maandag 7 oktober 1985:
Twee en een halve week geleden had ik een auto-ongeluk. Een eland stak plotseling van links de weg over. Ik remde als een gek, maar had misschien beter juist gas kunnen geven. De kop van de eland sloeg op de voorruit van mijn auto. Als het een mannetjeseland was geweest zou het gewei zo door mijn hoofd zijn geboord. Nu sjokte de eland nog verder het bos in. De politie heeft het moeten opzoeken en een genadeschot geven. Mijn voorruit brak in duizend stukken en ik zat onder het bloed. Maar niet ernstig gewond.

Oef...en dit waren enkel nog de beginjaren. In 1986 kreeg ik eindelijk mijn eerste vaste baan als muziekleraar, en verhuisde ik voor 10 jaar lang naar de armste en gemeente van Finland, en tevens één van de meest afgelegen streken. Het moeilijkste lag nog voor de boeg. Gelukkig weet je dat nooit van tevoren...
Born OK the first time
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Heel bijzonder allemaal Rere. Tussen haakjes, had jij een jaar of twaalf geleden een finse site met o.a. muziekcomposities?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Heel voorstelbaar Rereformed, hoe die beginjaren gegaan zijn. Hoe is het nu? Voel je je nu na zoveel jaren verder, helemaal gesetteld? Of heb je nog steeds wel eens heimwee naar het leven hier in Nederland. Ook wel knap van je vrouw dat ze ermee om kon gaan, want voor haar moeten jouw depressieve gevoelens ook niet makkelijk geweest zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie