Is me bekend, Roeland.
Wsl. is er niemand meer mee bekend dan jij hier op dit forum, als het om de veelheid aan oppervlakkige gegevens gaat, en verzameld vanuit de kwakskepsis zienswijze en zelfs vaak overtuiging.
Maar dat interesseert me nu niet in dit onderwerp, omdat placebo-effect gebruik als middel niet als alternatief gezien hoeft te worden, ook al maken de andere geneeswijzen er ondertussen ook dik gebruik van.
Maar ik ben hier de discussie ingesprongen wegens de mi. teloorgang ervan binnen de reguliere geneeskunde.
Het is toch een bewezen effect, ook al is de werking zo complex, dat dat niet binnen een paar disciplines te verklaren valt.
Dat dit evenzeer als alle medische handelen in handen moet zijn van gekwalificeerde mensen is duidelijk en niet het punt van discussie.
De punten van niet alleen geheimhouding maar ook liegen naar de patiënt toe, zoals Peter al aangaf, neem ik mee.
Maar de discussie over al dan niet gebruik van het placebo-effect is uit handen geslagen door een wet, waarbij men blijkbaar niet alle consequenties van te voren heeft kunnen bedenken.
Het kan nu wegens een mi. collateral damage van die medicijnen wet feitelijk niet of nauwelijks gebruikt worden.
Daarom misschien ook, dat de discussie lastig is te voeren.
Maar daarom kun je nog wel, die wet bevragen en het mankement daarin bespreken en hoef je die niet het laatste woord te laten hebben.