Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roald
Banned

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

a.r. schreef:Ik was even een weekendje druk, dus ik heb zojuist een hele zwik moeten lezen om mijzelf bij te spijkeren in de wonderlijke redeneringen van Roald. @ Roald, je bent christelijk, maar begint je evangelisatie op dit forum met de vraag of er EEN god kán bestaan die het heelal, de aarde, de dieren, de mensen en liefde geschapen heeft als ik je goed begrijp?!

Mijn vraag aan jou is dan: Stel dát er zoiets als een entiteit is of zou zijn geweest dat ALLES ooit in gang heeft gezet....een oneindig groot heelal, met miljarden sterrenstelsels, planeten, zwarte gaten, en nog steeds uitdeiend http://nl.wikipedia.org/wiki/Heelal, of zelfs meerdere, zoals door sommige wetenschappers veronderstelt wordt, http://www.trouw.nl/nieuws/Wetenschap/a ... eelal.html

we hebben er geen enkel bewijs voor, maarrrr ..... Stel dát .......hoe kun en durf je dát dan te vergelijken met het kleinmenselijke schepsel dat de zg heilige boeken en jij god noemen?
In de eerste plaats ben ik hier niet om te evangeliseren, dat is een valse beschuldiging, een vooroordeel. Ik stoor mij aan jullie hypocrisie. Daar gaat mijn geschrevene over.

Wat moet ik verder met jouw vraag? Je hebt het over een kleinmenselijk schepsel, dat is een persoonlijke mening, ja een persoonlijkse ervaringswaarheid, hetgeen waar jullie atheïsten altijd zo tegen ageren. Huichelaar! Onderbouw eerst jouw persoonlijke ervaringswaarheid alvorens ik in kan gaan op je vraag.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Roald
Banned

Re: Tien tegen één

Bericht door Roald »

Rereformed schreef:
Persoonlijk heb ik nooit zo'n dom persoon ontmoet die uit het feit dat Hitler of Jahweh hardvochtig is de conlcusie trekt dat ze niet bestaan. Volgens mij argumenteer je hier tegen een niet bestaande opponent. Wat betreft jouw oud-testamentische God, die wordt hier gewoon in de afvalbak geworpen als een onsmakelijk product van de menselijke geest.....oftewel: "Indien er een god zou zijn, zou het noodzakelijk zijn hem ongedaan te maken."
Je hebt het over een niet bestaande opponent, maar zulke persoonlijke ervaringswaarheid maakt onderdeel uit van de redenen waarom atheïsten het bestaan van de christelijke God afwijzen. Ik herhaal weer mijn vraag, waarom anders die verhalen over de wrede verhalen uit het Oude Testament? Maar niemand kan mij daar antwoord opgeven, want dan zouden ze daarmee mijn gelijk toegeven. Het is dus hypocriet van je dat je nu spreekt over een niet bestaande opponent. Dat komt omdat jij, huichelaar, vol wil blijven houden zelf met persoonlijke ervaringswaarheid op de proppen te mogen komen, en ik niet.

En in het tweede gedeelte bewijs je exact het gelijk van mijn stelling. Je vind de oud-testamentische God een onsmakelijk product van de menselijke geest, je zou het nooit eens kunnen zijn met zo'n God, en als Hij al zou bestaan, zou het noodzakelijk zijn Hem ongedaan te maken. Dat is hetgeen je zelfs schrijft. Persoonlijke ervaringswaarheid dus.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Roald schreef:
Vilaine schreef:???
Leg uit. Bij wie ligt volgens jou de bewijslast?
Wat versta jij onder "bewijs"? Als je het hebt over wetenschappelijk bewijs in de zin van wetenschappelijke waarneming van het object God, dan kan ik niets bewijzen. En als jij van mening bent dat zulke bewijslast bij mij ligt, dan lijkt het me verstandig dat wij ons gesprek staken.
Inderdaad, en uiteraard gaat het niet alleen om jouw God...We kunnen het gemakkelijk aanvullen met een eindeloos ratjetoe andere zaken: ... allerlei dingen die christenen poneren als 'waarheden' zoals gebedsverhoringen, voorkomen van wonderen, bestaan van hemel en hel, leven na dit leven, goddelijkheid van Jezus, heilige geest en gaven van de geest, bestaan van engelen, demonen, satan, verzoenende kruisdood, zondenval, profetieën, tekenen des tijds, laatste oordeel enz enz.

Oftewel ook zelfs maar iets wat men als bewijs voor christelijk religieus geloof mag beschouwen ontbreekt ten ene male.
Als we echter praten over bewijzen in de zin van aannames, keuzes, persoonlijke ervaringswaarheid e.d. dan kan een gesprek tussen twee mensen over het onderwerp "(niet)bestaan van God" interessant zijn.
Interessant inderdaad, in de zin van: interessant dat iemand vanwege zijn weinig kritische geest, of vanwege mentaal egoïsme of psychische behoeftigheid, dromen, fantasieën en inbeeldingen in zijn geest die hem wel aanstaan voor waarheden gaat uitroepen.
Ik vind het dan niet relevant om dan te praten over wie aan zet is om iets te bewijzen.
Alweer inderdaad, aangezien je bij je eerste opmerking al hebt toegegeven dat van enig bewijsmateriaal geen sprake kan zijn.

Maar het is wel onsportief, als we de discussie/het gesprek starten, om vervolgens aan het einde van de rit van je te horen: "Roald jij verliest het debat, omdat jij aan zet bent om wetenschappelijk bewijs te leveren, terwijl je dat niet kunt leveren."
Tsja, laten we het dan meteen aan het begin van de rit zeggen.
Een geloof heeft voor een sober denker verder niets om het lijf indien het kan worden herleid tot denkbeelden die men zichzelf aanpraat vanwege existentiële benauwdheid.
En tevens wil ik dan niet in een discussie geconfronteerd worden met hypocriet meten met twee maten in de zin van dat ik niet met aannames, persoonlijke ervaringswaarheid, etc. mag noemen, terwijl jij dat wel mag.
Nog steeds blijven doorzeuren over de zogenaamde hypocrisie van ongelovigen? Je hebt inmiddels ook al weer iemand een huichelaar genoemd. Ik vind dat je nogal snel klaar staat met het beschuldigen van ongelovigen. Je vraagt haar om onderbouwing, maar die kun je in tig van Freethinkertopics natuurlijk wel uitgespeld krijgen. Er is hier helemaal geen sprake van huichelarij, maar enkel grote verwondering over waarom een gelovige blijft rondlopen met denkbeelden die behoren tot de brons- en ijzertijd. Die verbazing blijft met dit antwoord wat je geeft even groot. In plaats van een antwoord te geven maak je je het jezelf heel gemakkelijk.
Born OK the first time
Jinny

Bericht door Jinny »

Inderdaad, die hypocrisie plaat blijft wat lang hangen.
Omdat je zelf om welke reden blijft hangen aan een imaginair vrindje anderen beschuldigen van hypocrisie is wat zwak.
Vooral ook daar omdat je nergens hard kunt maken waar die anderen dan hypocriet bezig zijn.

Ik vind dat wat hypocriet. :mrgreen:
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Moeders schreef:Ik vind dat er veel te veel geneuzel is over het al of niet bewijzen en wie dat dan moet doen en waarom.

In dit geval is het toch echt zaak dat de gelovige aantoont WAAROM een ongelovige die "waarheid" zou moeten onderstrepen.
Eerst vind je het te veel te veel geneuzel over wie aan zet is iets te bewijzen en waarom, maar aan het einde van je bericht beargumenteer je waarom het aan de gelovige is om met bewijzen te komen. Ik heb het al gezien, ook jij bent hypocriet.
Moeders schreef: Eenieder die niet "gelooft" is ofwel "dom", "dwalende" of onwetend.
Wederom hypocriet. Juist gelovigen worden hier op freethinker als dom, knettergek en totaal idioot beschreven.
Moeders schreef: Echter, zo zit een geloof niet in elkaar. Een geloof is er om te verspreiden en de gelovigen menen dat hun "waarheid" universeel is...
Het lijkt of je bent voor dicatatuur, verbod op evangelisatie. Mogen andere boodschappen nog wel verspreid worden van je? Je praat als een communist, het bloed van miljoenen vervolgde gelovigen heeft gevloeid onder het bewind van dat soort lieden.
Moeders schreef: Wanneer gelovigen enkel zouden zeggen "ik geloof X maar dat is puur persoonlijk en daar is geen enkele "waarheidsclaim" en/of dwang voor anderen...
Heeft iemand jouw ooit persoonlijk gedwongen om het christelijke geloof aan te nemen?
Volgens jou zitten de hersenen van gelovigen andersom in elkaar. Als dat al zou zijn, dan is dat nog altijd beter dan hypocriete hersenen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Roald schreef:
Rereformed schreef:
Persoonlijk heb ik nooit zo'n dom persoon ontmoet die uit het feit dat Hitler of Jahweh hardvochtig is de conlcusie trekt dat ze niet bestaan. Volgens mij argumenteer je hier tegen een niet bestaande opponent. Wat betreft jouw oud-testamentische God, die wordt hier gewoon in de afvalbak geworpen als een onsmakelijk product van de menselijke geest.....oftewel: "Indien er een god zou zijn, zou het noodzakelijk zijn hem ongedaan te maken."
Je hebt het over een niet bestaande opponent, maar zulke persoonlijke ervaringswaarheid maakt onderdeel uit van de redenen waarom atheïsten het bestaan van de christelijke God afwijzen. Ik herhaal weer mijn vraag, waarom anders die verhalen over de wrede verhalen uit het Oude Testament? Maar niemand kan mij daar antwoord opgeven, want dan zouden ze daarmee mijn gelijk toegeven. Het is dus hypocriet van je dat je nu spreekt over een niet bestaande opponent. Dat komt omdat jij, huichelaar, vol wil blijven houden zelf met persoonlijke ervaringswaarheid op de proppen te mogen komen, en ik niet.

En in het tweede gedeelte bewijs je exact het gelijk van mijn stelling. Je vind de oud-testamentische God een onsmakelijk product van de menselijke geest, je zou het nooit eens kunnen zijn met zo'n God, en als Hij al zou bestaan, zou het noodzakelijk zijn Hem ongedaan te maken. Dat is hetgeen je zelfs schrijft. Persoonlijke ervaringswaarheid dus.

Oh...deze reaktie had ik nog niet eens doorgelezen toen ik mijn vorige reaktie schreef. Nu word ik ook nog eens voor huichelaar uitgemaakt. Je deelt ze nogal uit hè? Heb je dat van Jezus geleerd? Die was ook altijd bezig anderen uit te maken voor huichelaar.

Maar hierboven heb ik een hele eenvoudige redenering neergezet. Uit het feit dat je ervaart dat je geen respect kan opbrengen voor een God die als potentaat en tiran en bloeddorstig moordenaar wordt afgeschilderd kan niemand met redelijkheid de conclusie trekken dat die God niet bestaat.

Blijkbaar lees je me niet zorgvuldig genoeg. Het tweede gedeelte van mijn antwoord laat zien dat ik mij distancieer van jouw God helemaal afgezien van het feit of Hij bestaat of niet.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Roald schreef:
Moeders schreef:Ik vind dat er veel te veel geneuzel is over het al of niet bewijzen en wie dat dan moet doen en waarom.
Eerst vind je het te veel te veel geneuzel over wie aan zet is iets te bewijzen en waarom, maar aan het einde van je bericht beargumenteer je waarom het aan de gelovige is om met bewijzen te komen. Ik heb het al gezien, ook jij bent hypocriet.

Ik moet nu wel erg lachen om je. Je ontpopt je nu wel erg als een driftkikker. Iedereen die tegen je praat maak je uit voor hypocriet. Terwijl ze je allemaal een hele eenvoudige zaak onder de neus duwen, een zaak die je vertikt serieus te nemen: dat je geloof helemaal geen redelijke benen heeft om op te staan.
Aangezien je dit drommels goed weet maar niet onder ogen wil zien maak je jezelf driftig en sla je in het wilde weg op al die zoemvliegen die je om de oren gonzen.
Born OK the first time
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Rereformed schreef:Maar hierboven heb ik een hele eenvoudige redenering neergezet. Uit het feit dat je ervaart dat je geen respect kan opbrengen voor een God die als potentaat en tiran wordt afgeschilderd kan niemand met redelijkheid de conclusie trekken dat die God niet bestaat.

Het tweede gedeelte van mijn antwoord laat zien dat ik mij distancieer van jouw God helemaal afgezien van het feit of Hij bestaat of niet.
Hier spreek je eerlijke taal.

Er zijn hier velen bij wie dit soort redenen onderdeel vormen om niet te geloven in het bestaan van de God van de bijbel. Wil je zeggen dat dit geen enkele rol heeft gespeeld in jouw conclusie dat God niet bestaat? Maar ook al zou dat niet het geval zijn, dat je spreekt over een niet-bestaande opponent vind ik hypocriet, jij weet wel beter.

Ik heb een vraag aan je: stel als voor jou bewezen zou zijn dat die "tiran en potentaat" zoals jij het noemt, jou had gemaakt. Wat zou je dan tegen God zeggen?
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Rereformed schreef: Ik moet nu wel erg lachen om je. Je ontpopt je nu wel erg als een driftkikker. Iedereen die tegen je praat maak je uit voor hypocriet. Terwijl ze je allemaal een hele eenvoudige zaak onder de neus duwen, een zaak die je vertikt serieus te nemen: dat je geloof helemaal geen redelijke benen heeft om op te staan.
Aangezien je dit drommels goed weet maar niet onder ogen wil zien maak je jezelf driftig en sla je in het wilde weg op al die zoemvliegen die je om de oren gonzen.
Als je me persoonlijk zou kennen, dan zou je weten dat ik geen driftkikker ben. Maar ik blijf schrijven: velen van jullie zijn bijna allemaal hypocriet in deze discussie. Telkens weer wordt het bewezen.

Als je de discussie leest is er nog nauwelijks gesproken over redelijkheid van geloof of ongeloof. Er is met name gesproken over hypocrisie en bewijslast en dat soort zaken. Dus je doet uitspraken in het wilde weg.
Jinny

Bericht door Jinny »

Roald, (1) waarom zou ik in vredesnaam moeten geloven in een god als uit de bijbel?
(2) En dan, waarom dan perse in die en niet in een van de 2000 anderen?

Twee simpele vragen, kun je ze tot tevredenheid beantwoorden?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Inderdaad, en uiteraard gaat het niet alleen om jouw God...We kunnen het gemakkelijk aanvullen met een eindeloos ratjetoe andere zaken: ... allerlei dingen die christenen poneren als 'waarheden' zoals gebedsverhoringen, voorkomen van wonderen, bestaan van hemel en hel, leven na dit leven, goddelijkheid van Jezus, heilige geest en gaven van de geest, bestaan van engelen, demonen, satan, verzoenende kruisdood, zondeval, profetieën, tekenen des tijds, laatste oordeel enz enz.
Allemaal zaken waarvan je het niet-bestaan niet kunt bewijzen. Het niet-bestaan van bovenvermelde zaken is dus een aanname en dus een geloof. Dus niet-geloven=geloven.

Even off-topic: Ik heb gelezen in de geschriften van Mohammed, dat kamelenurine één van de meest (omni) potente geneesmiddelen is. Het dient dus door de zorgverzekeringen vergoed te worden, tenzij ze kunnen bewijzen, dat het nergens voor helpt. Zolang ze dat niet kunnen, is het aanname en dus een geloof, dat het niet zou werken en ik ben van mening, dat de zorgverzekeraars zich niet moeten bemoeien met geloofszaken.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Kitty schreef:Het is heel simpel, iets dat niet bestaat kun je nooit bewijzen. Je kunt alleen zaken bewijzen die wel bestaan. Ik ga er vanuit dat God niet bestaat, dus vind het ook helemaal niet gek dat een gelovige niet kan bewijzen dat God wel bestaat. Want het is namelijk onmogelijk om het bestaan van iets dat niet bestaat te bewijzen.

De mensen die niet uitgaan van het bestaan van God kan dus niet om een bewijs van het niet bestaan gevraagd worden, omdat, zoals boven al gesteld, bewijzen van het niet bestaan van iets dat niet bestaat onzinnig is.

Dat gelovigen niet in staat zijn hun God te bewijzen is het beste bewijs van het niet bestaan van die God. Want iets dat bestaat is namelijk te bewijzen. Iets ontleend namelijk zijn bestaan nu net aan het bewijs van dat bestaan.
Hiermee zeg jij Kitty, dat het recent ontdekte leven in het giftige meer in Californië, niet bestond toen het nog niet bewezen (wetenschappelijk waargenomen) was.

Lachwekkend is bijna het volgende: eerst schrijf je dat het niet-bestaan niet te bewijzen valt, maar daarna heb je het over het beste bewijs van het niet bestaan van die God. Je spreekt jezelf enorm tegen!

Wat je verder schrijft is eigenlijk niet eens de moeite waard om op te reageren, het slaat namelijk nergens op. Bijvoorbeeld je schrijft dat het onmogelijk is het bestaan te bewijzen van iets dat niet bestaat. Tja... als je zeker weet (bijvoorbeeld aan de hand van de onmogelijkheid - daar zijn jij en ik het samen over eens - van wetenschappelijk bewijs) dat iets niet bestaat, dan zou inderdaad bewezen zijn dat het onmogelijk is bestaan te bewijzen. Kortom, jij spreekt je zelf heel erg tegen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als niet-bestaan onbewijsbaar is, dan kun je dus ook niet stellen dat het onmogelijk is het bestaan te bewijzen van iets dat niet bestaat. Jij geloooft in dat niet-bestaan (je kan het niet-bestaan immers niet wetenschappelijk bewijzen),hoe kun jij dan zo stellig schrijven dat het onmogelijk is het bestaan te bewijzen van iets dat niet bestaat?

Als God als object morgen waargenomen wordt dan zou het bewijs geleverd zijn dat Hij bestaat. Terwijl jij vandaag nog schrijft dat het onmogelijk is het bestaan van God te bewijzen omdat Hij niet bestaat.

Ook bij jou bespeur ik de welbekende huichelaarij. Je geeft toe dat het niet-bestaan van God niet te bewijzen valt, maar in je stelligheid pretendeer je het niet-bestaan van God als wetenschappelijk feit. Immes, anders zou je er niet van spreken dat het onmogelijk is het bestaan van God te bewijzen omdat Hij niet bestaat. Je doet dus alsof het niet-bestaan van God wetenschappelijk bewezen is (je sprak hiervoor immers van een onmogelijkheid), terwijl je tegelijkertijd toegeeft dat het niet-betaan van God onbewijsbaar is.
Hanky

Bericht door Hanky »

Omdat je ongeveer gelijk met mij hebt kennis gemaakt met jongens en meisjes die 'zingeving' belangrijk vinden toch ook hier even een reactie. Het probleem van de misverstanden is mijns inziens niet op te lossen zonder te abstraheren, Roald, over Zingeving. Geloven (ook in de normale betekenis van het woord) betekent over het algemeen niet genoeg kritische vragen stellen aan jezelf en je geschiedenis en aan de geschiedenis en al haar 'omgevingen' inclusief over het feit dat je nu op een q.m. gestuurde computer spreekt (en dat wil zeggen, aan eigen levensgeschiedenis in het kader van wat ander mensen- andere- 'denken' en 'weten'.) Als ik een Voltaire was, zou ik je moeten verdedigen, eigenlijk, en dat roep je zelfs een beetje op, maar huichelen is nooit het goede woord bij vrije denkers. Niemand zal je 'eigenlijk' lastig vallen over welke bewijslast of omgekeerde bewijslast ook (Fishhook, meen ik, 70, meen ik, ergens: op die van de ezel, meen ik, na). Vrij denken betekent je eerst realiseren dat je in een 'betrekkelijke' wereld leeft. Jezus had best een 'protesterend' karakter en zeker een hang naar rechtvaardigheid, en vrees ik, ook wat wanen. Het beste standpunt: verder weten we het niet. Na zelf een week lezen hier: het kan zijn dat je de gang naar Canossa alsnog moet ondergaan. Onthoud (wat mij betreft): geloven (meningen, gevoelens), denken (argumenten) en weten (naar de stand van de - naar haar eigen grootste prestatie op zich, zich altoos van haar eigen voorlopigheid bewuste zijnde wetenschap): ik ga voor de 'evangelisatie' van het agnosticisme. Maar evangelisatie mag hier niet, en als ik dat zeg, dan glimlach ik een keer, en weet ik ook dat er geglimlacht wordt. Nou ja, of gegrimlacht. Tip voor je, zoek de Lachende Theoloog eens op, ook een echt vrije denker, als het over aannames gaat en la condition humaine.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Rereformed schreef: Het punt is nu juist dat zolang je niets hebt aangevoerd om het geloof in jouw God redelijker te maken dan het geloof in kabouters de discussie over geen van beiden relevant is.
Het klopt dat ik nog niets heb aangevoerd om mijn geloof in God (of het bestaan van God) redelijk te maken. Jij bent ook niet met redelijke punten gekomen. Wat is dan eigenlijk jouw punt? Ik heb hypocrisie aan de kaak gesteld.

Verder schrijf je iets heel erg doms. Een discussie is volgens jou niet relevant als jouw tegenpartij geen redelijke argumenten heeft. Dus als iemand bijvoorbeeld beweert aan de hand van (logischerwijs) onredelijke argumenten dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden, dan is de disscussie voor jou dus irrelevant.
Jinny

Bericht door Jinny »

Roald, je leest slecht.
Kijk eerst eens hoe de wereld in elkaar steekt voordat je je onzekerheden probeert te slijten via beschuldigingen van hypocrisie.
Plaats reactie