stan schreef:Ik ben het 100% met je eens 'siger'. Europa is de broeihaard van het extremisme geworden. Op een dag zullen de frustraties van die kerels zo groot zijn dat ze actie gaan voeren en Europa kunnen destabiliseren.
Schade aanrichten is heel gemakkelijk en moeilijk te bestrijden. Beter extremisme en fundamentalisme in de kiem smoren al moeten we dan iets flexibeler omspringen met onze Westerse waarden. Die laatste zijn echter enkel goed voor wie ze gebruikt maar niet voor diegene die ze misbruikt.
Ik vind je getuigenis belangrijk, want je kent de problemen van binnenuit.
Wat is de oplossing?
Ik denk niet dat we onze Westerse waarden op een laag pitje moeten zetten, dat zou zelfs al een eerste overgave zijn. Het volstaat de Westerse waarden scherper te stellen en resoluter te handhaven. Mensen hun vrijheid verzekeren houdt ook in mensen aan banden leggen die de vrijheid bestrijden. Dat is men in Europa te lang vergeten.
Wie dwang, haat en angst predikt moet door het gerecht aangepakt worden.
Wie geweld predikt moet door het gerecht aangepakt worden.
Wie inbreuk wil plegen op de seculariteit van de openbare ruimte moet door het gerecht aangepakt worden.
Etc.... dit noem ik niet "minder", maar "meer" Westerse waarden.
En het gerecht moet erop letten dat softe Westerse gevangenisstraffen niet gebruikt worden als iets om mee te snoeven als je terug onder je vrienden komt. Als het om mannen gaat zou ik ze bijvoorbeeld een halve dag wetenschappelijk onderricht geven, en een halve dag nuttige "vrouwenwerkjes" laten doen, liefst in het publiek.