Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Roken

Bericht door Jinny »

Nee, nooit gehad.
Volgens mijn arboarts mis ik een verslavingsgen...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jin schreef:Nee, nooit gehad.
Die begrijp ik niet.
Waarom raakt dan zo goed als iedereen verslaafd aan dat (nicotine)bocht? Wat is lees is het verslavingsgen niet heel veel voorkomend.
Afhankelijkheid van middelen (nicotine, alcohol, marihuana, cocaïne, opiaten of andere drugs) is bij Amerikaanse vrouwen van Europese afkomst gerelateerd aan het PKNOX 2 gen op chromosoom 11. Blanke vrouwen die drager zijn van dit gen hebben bijna 2 keer meer kans om verslaafd te zijn aan twee of meer middelen dan blanke mannen en zwarte mannen en vrouwen. (CC)
Ik vind nl. de legale verkoop van verslavende nicotine-teer-benzeen-formaldehyde-ammoniak-methaan-houdende producten nogal schofterig. Illegaal is overigens ook geen optie, dus hoe we dit ooit kunnen uitbannen, kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

dikkemick schreef:
Die begrijp ik niet.
Waarom raakt dan zo goed als iedereen verslaafd aan dat (nicotine)bocht? Wat is lees is het verslavingsgen niet heel veel voorkomend.
Ik herhaal alleen mijn arboarts...
Ik weet alleen dat ik rookte en er zonder een probleem en afkickverschijnselen mee stoppen kon, hetzelfde met alcohol.
Flesje goede port op een avond was geen probleem...

Laatst eens mijn toenmalig gebruik voorgelegd in een Jelleniek kliniek waar ik beroepsmatig was, en ik viel in de zware categorie vertelde men... :D
Zonder een centje pijn van het ene moment op het andere gestopt.....

Vertel mij waar het aan ligt, maar ik blijk ongevoelig voor voor verslavende middelen...
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

dikkemick schreef:
Die begrijp ik niet.
Afhankelijkheid van middelen (nicotine, alcohol, marihuana, cocaïne, opiaten of andere drugs) is bij Amerikaanse vrouwen van Europese afkomst gerelateerd aan het PKNOX 2 gen op chromosoom 11. Blanke vrouwen die drager zijn van dit gen hebben bijna 2 keer meer kans om verslaafd te zijn aan twee of meer middelen dan blanke mannen en zwarte mannen en vrouwen. (CC)
Het wordt wel erg simplistisch voorgesteld.
Men zou beter specifiek naar nicotineverslaving kunnen kijken.
Waarom is een kleine groep in staat om niet verslaafd te raken aan nicotine?
In de praktijk betekent het gewoon dat nicotine dermate gevaarlijk is met kans op verslaving dat niemand eraan zou moeten beginnen.

Overigens vond ik mijn eerste sigaret heerlijk, de werking ervan dan.
Heb gelijk een tweede op gestoken.
In mijn geval is er dus geen sprake van dat ik mezelf heb laten wennen aan iets dat ik in eerste instantie vies vond.
Dit gedrag kan een rol spelen als mensen willen stoppen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Jin schreef: Vertel mij waar het aan ligt, maar ik blijk ongevoelig voor voor verslavende middelen...
Heel af en toe zie ik het; van 2 pakjes per dag naar nul zonder enige noemenswaardige afkick.

Ik ben extreem gevoelig wat verslaving betreft voor nicotine.
Dat heb ik met geen enkele andere drug. :?
Ben nu af en toe wel een paar dagen rookvrij, dan damp ik alleen.
De laatste tijd gaat het ook 's ochtends beter, het zo snel mogelijk de nicotinespiegel omhoog brengen is er niet meer bij.
Het gaat de goede kant op. 8*)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals: Ik begrijp waarom mensen beginnen met roken (stoer doen, mee doen, uitproberen)
Wat ik niet snap is:

- Dat iemand door gaat als de eerste keer de rook reflexmatig uitgehoest en/of gekotst wordt.
- Dat iemand bewust blijft roken, terwijl nu onderhand donders goed bekend is, dat het kankerverwekkend verslavend , overlast veroorzakend gif is.
- Dat iemand het doorzettingsvermogen doorgaans mist om zich te ontdoen van meester Nicotine.

Iemand die af en toe in het weekend of op feestjes een sigaret (ik krjig dat lieflijke verkleinwoordje niet over m'n lippen....atoombommetje is vergelijkbaar), rookt weet er blijkbaar mee om te gaan. Iemand die iedere 20 minuten in de tuin staat te paffen, heb ik absoluut geen begrip voor!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: - Dat iemand door gaat als de eerste keer de rook reflexmatig uitgehoest en/of gekotst wordt.
- Dat iemand bewust blijft roken, terwijl nu onderhand donders goed bekend is, dat het kankerverwekkend verslavend , overlast veroorzakend gif is.
- Dat iemand het doorzettingsvermogen doorgaans mist om zich te ontdoen van meester Nicotine.
-misschien is dat net de truk? aan zoiets kun je toch nooit verslaafd worden. of misschien ben je na 1 trek al verslaafd?
- en die gedachte maakt rokers zenuwachtig. wat heeft een roker nodig als hij nog maar eens die zwarte long op dat pakje ziet? een sigaret?
- heb je doorzettingsvermogen nodig om te stoppen? doorzettingsvermogen impliceert dat je iets moet opgeven, dat je iets leuks moet laten of iets slechts/lastig moet gaan doen. de sigaret voldoet aan geen van beide eisen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dikkemick,

Over verslavingsmechanieken is stevig wat bekend.

Verschijnselen willen snappen is een geweldige hobby, maar als iets je verstand te boven gaat dan kan je het feit van verslaafde rokers toch wel inzien?

Tenzij je het diepe verlangen hebt om iemand er vanaf te krijgen? :cry:

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef:Dikkemick,

Over verslavingsmechanieken is stevig wat bekend.

Verschijnselen willen snappen is een geweldige hobby, maar als iets je verstand te boven gaat dan kan je het feit van verslaafde rokers toch wel inzien?

Tenzij je het diepe verlangen hebt om iemand er vanaf te krijgen? :cry:

Roeland
Ik weet niet of het mijn verstand ver te boven gaat. Ik denk zelfs dat de doorsnee roker dit verstand ook wel bezit. In discussies merk je vaak dat de rokende tegenpartij donders goed weet waarom hij/zij rookt. Het kost alleen donders veel moeite dit eruit te trekken.
Verder heb ik geen illusies ook maar 1 iemand van het roken af te kunnen krijgen met mijn gepreek. Misschien werkt het zelfs averechts.
Maar: Dat je karakter nodig hebt om de verslavnigsverschijnselen de baas te kunnen zijn, ben ik van overtruigd. De verslavnig zit letterlijk tussen de oren en daar is karakter ook gezeteld.
Natuurlijk moet de roker zelf willen!
Zelf inzien dat het leven er op vele fronten op vooruit gaat. Dat roken slechts een gewoonte is, in stand gehuoden door de middeltjes welke ze in de sigaret stoppen.
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

Hmmm, gezien het gemak waarmee ik het aan de kant lag zou ik me geen karakter willen toedichten....
Eerder gemakzucht....
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jin schreef:Hmmm, gezien het gemak waarmee ik het aan de kant lag zou ik me geen karakter willen toedichten....
Eerder gemakzucht....
Karakter...doorzettingsvermogen en ...in een enkel geval: Een gen! Lucky you!!
Einstein/Mick
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

Zet de belastingdienst een hak!
Stop met roken! :mrgreen:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
Jinny

Bericht door Jinny »

Laat de staat failliet gaan, stop met roken, alcohol en autorijden..
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jin schreef:Laat de staat failliet gaan, stop met roken, alcohol en autorijden..
neehee
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wees eens aardig voor Belgen en koop uw rookwaar en alcoholische versnaperingen in België.
En vergeet niet te tanken.

Ik ben heel aardig voor Belgen. :mrgreen:
Plaats reactie