Nu switch je opnieuw van betekenis; dat maakt minder duidelijk waar het je om gaat.
Roeland
Moderator: Moderators
Nu switch je opnieuw van betekenis; dat maakt minder duidelijk waar het je om gaat.
Je bewering komt niet zinnig over. Laten we het bovenstaande eens vertalen naar een andere categorie.VseslavBotkin schreef: ↑25 sep 2022 20:29Dan geloof je dus stiekem toch dat mensen méér zijn dan machines, want anders zou je net zo goed met een robot contact kunnen hebben, toch? Hoe het gedrag van die robot tot stand komt is verder niet relevant.axxyanus schreef: ↑25 sep 2022 20:17 Zie je voor Smullyan en voor mij, zijn mensen gewoon wonderbaarlijk en dat zijn ze onafhankelijk van welke categeroieën we nog allemaal te weten komen dat mensen ertoe horen. Of mensen nu dieren, machines of zakken chemicaliën zijn, het doet allemaal niets af aan de waarde van een mens. Het toont alleen aan hoe wonderlijk de wereld is, dat een dier, een machine of een zak chemicaliën, zo gestructureerd kunnen zijn dat een mens het resultaat is.
Om het kort samen te vatten, Een zin als "mensen zijn robots/machines" kan je opvatten als dehumaniserend voor mensen of als humaniserend voor robots/machines. Hoe jij het opvat is natuurlijk jouw keuze maar als je de visie van een ander wil beoordelen moet je natuurlijk vertrekken van diens opvatting.
Sorry maar dat zal je toch wat meer vorm moeten geven. Om een voorbeeld te geven van wat niet duidelijk is. Als mijn medemensen veranderen in stofzuigerrobots dan zou dat natuurlijk heel wat uitmaken. Als al mijn medemensen in andere medemensen zouden veranderen dan zou dat natuurlijk ook uitmaken. Uw gedachte-experiment kan op dit moment op heel wat manieren uitmaken die mijn visie dat mensen biochemische robots zijn, niet tegenspreekt.VseslavBotkin schreef: ↑25 sep 2022 20:29Even een heel simpel gedachte-experiment: als al jouw medemensen met een druk op de knop veranderd zouden worden in letterlijke robots, zou je dat dan niets uitmaken? Want je gelooft al dat mensen een soort biochemische robots zijn, toch? Als je antwoord op deze vraag "nee" is, ben je niet zo overtuigd van het mechanistisch wereldbeeld als je doet lijken.
Het is erger: Datgene dat geen waarneembare eigenschappen heeft bestaat niet! (over de "tyranie van het positivisme" heb ik mijn twijfels)VseslavBotkin schreef: ↑25 sep 2022 11:03 Dingen die niet bewezen kunnen worden bestaan niet? Dan gaan al onze emoties, ons bewustzijn, logica en rationaliteit direct de prullenbak in, haha. Geloof het of niet, er zijn zaken die buiten de tyrannie van het positivisme vallen.
Jij kunt logica waarnemen? Bijzonder, daar heb ik dan wel interesse in! Wat voor kleur heeft logica, en wat voor vorm? Hoeveel weegt logica, en hoe groot is het? Is het groter dan een appel bijvoorbeeld? Bewustzijn idem. Om bewustzijn waar te nemen heb ik toch bewustzijn nodig? Of kun jij buiten je eigen bewustzijn stappen en het van buitenaf waarnemen (let op dit woord, en het paradoxale ervan)?Peter van Velzen schreef: ↑26 sep 2022 02:53Het is erger: Datgene dat geen waarneembare eigenschappen heeft bestaat niet! (over de "tyranie van het positivisme" heb ik mijn twijfels)VseslavBotkin schreef: ↑25 sep 2022 11:03 Dingen die niet bewezen kunnen worden bestaan niet? Dan gaan al onze emoties, ons bewustzijn, logica en rationaliteit direct de prullenbak in, haha. Geloof het of niet, er zijn zaken die buiten de tyrannie van het positivisme vallen.
Onze emoties, ons bewustzijn logiva en rationaliteit en ook de prullebak hebben waarneembare eigenschappen. Goden vrijwel niet. Alhans niet meer. Vroeger werden bijvoorbeeld de planeten als goden beschouwd. Die volgen waarneembare paden tegen de achtergrond der sterren.
Aanbidding is gevaarlijk inderdaad, in welke vorm dan ook. De crux is wel dat het bij de menselijke natuur hoort om te aanbidden, om idolen op te richten en die boven zichzelf te verheffen, paradoxaal genoeg. Niemand is daar immuun voor denk ik. Als mensen stoppen met goden aanbidden gaan ze bijvoorbeeld het mechanistisch wereldbeeld, de wetenschap of droge feiten aanbidden. Of die laatste variant dan minder gevaarlijk is weet ik niet zo goed. Ik heb me tijdens de coronacrisis toch een aantal keer achter de oren gekrabt als ik hoorde wat voor bloeddorstige wartaal mijn medeburgers uitsloegen.Met name goden welke heden ten dage daadwerkelijk aanbeden nog worden (tot wie men dus bidt) kunnen niet waarneembaar reageren op zo'n bede. Derhalve bestaan ze niet als zodanig (als "god" die onze aanbidding aanhoort).
Ik ben meer dan iemand die niet gelooft dat zo een god bestaat. ik ben iemand die aanbidding afwijst!
Dat is een kwestie van definitie. Je kunt een lijnstuk definiëren als een sectie uit een een cirkel waarvan het middelpunt oneindig ver weg ligt. Dat zou dan de suggestie wekken dat ze elkaar gaan raken. Maar dat een onjuist idee
Het Euclidische Vlak heeft simpelweg geen punten in het oneindige.Henry II schreef: ↑26 sep 2022 14:33Dat is een kwestie van definitie. Je kunt een lijnstuk definiëren als een sectie uit een een cirkel waarvan het middelpunt oneindig ver weg ligt. Dat zou dan de suggestie wekken dat ze elkaar gaan raken. Maar dat een onjuist idee
axxyanus schreef: ↑25 sep 2022 16:57Je haalt nu twee soorten begrijpen door elkaar. Namelijk begrijpen in termen van oorzaak en gevolg en begrijpen in termen van beweegredenen. Wie over goden en magie spreekt, maakt wel degelijk een bewering over oorzaak en gevolg, hoewel hij dan misschien niet de beweegredenen kent van wie de touwtjes in handen heeft.Amerauder schreef: ↑25 sep 2022 16:14 Maar toch zie ik wel een belangrijk verschil, en dat is dat wie over goden en magie spreekt daarbij niet insinueert dat hij zou begrijpen, of maar zou kunnen begrijpen wat zich daar afspeelt. Het blijft een mysterie. Wie in termen van mechanistische oorzakelijkheid spreekt die insinueert dat naar mijn gevoel wel, en daarin zit hem dus een versimpeling die de werkelijkheid geen recht aan doet.
VseslavBotkin schreef: ↑25 sep 2022 17:32
God, Natuur, Wil zijn zaken die onbegrijpelijk zijn, pure formele categorieën die bestaan voor het wijzen naar het mysterie. Het is dus niet dat iemand die zaken ervaart en dan denkt: "Oh, dus zo zit het! Nu snap ik alles".
Amerauder schreef: Wat dat betreft is het dus zonde om over de ervaring van bijvoorbeeld liefde of dankbaarheid te spreken in termen van mechanistische oorzakelijkheid.
holog schreef: ↑25 sep 2022 17:16
Het gelijktijdig zwaaien met ´holisme´ en afgeven op de wetenschappen doet maar al te zwaar denken aan de manier hoe ´holisme´ is wel degelijk tot het populair bewustzijn neergedaald als is, nl als bron van misbruik. Denk maar aan de ´holistische geneeskunde´ , en nog een aantal anderen die maar al te graag holisme als ´trendwoordje´ gebruiken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Semantisch_holismeWikipedia schreef:
Volgens het semantisch holisme, een filosofische positie in de taalfilosofie, kan een bepaald deel van een taal, bijvoorbeeld een term of een gehele zin, alleen begrepen worden in relatie tot een groter (en al begrepen) segment van die taal. Wat dit grotere segment precies inhoudt, staat ter discussie. De laatste tijd wint het standpunt terrein dat het samenvalt met de hele taal.
[...]
De oorzaak lag enerzijds bij het ineenstorten van het logisch positivisme en anderzijds bij het latere werk van Ludwig Wittgenstein, en met name zijn Filosofische onderzoekingen.
Laat wat mij betreft die andere keer maar zitten, mijn voorgevoel bedroog me niet en dat is me voldoende.“Amerauder” schreef:knip
Het is niet, althans, niet in de eerste plaats, zonde in de theologische betekenis van het woord. Die link is wel te leggen overigens, maar dat is iets voor een andere keer.
Wat is het grote verschil? Of iemand denkt dat oorzaak-gevolg mechanische is of iemand denkt dat oorzaak gevolg magisch/spiritueel/goddelijk is, hij denkt de zaken te begrijpen in termen van oorzaak gevolg.Amerauder schreef: ↑26 sep 2022 15:21Nee, nu stel je geloof aan mechanistische oorzakelijkheid gelijk aan geloof aan oorzakelijkheid als zodanig.axxyanus schreef: ↑25 sep 2022 16:57Je haalt nu twee soorten begrijpen door elkaar. Namelijk begrijpen in termen van oorzaak en gevolg en begrijpen in termen van beweegredenen. Wie over goden en magie spreekt, maakt wel degelijk een bewering over oorzaak en gevolg, hoewel hij dan misschien niet de beweegredenen kent van wie de touwtjes in handen heeft.Amerauder schreef: ↑25 sep 2022 16:14 Maar toch zie ik wel een belangrijk verschil, en dat is dat wie over goden en magie spreekt daarbij niet insinueert dat hij zou begrijpen, of maar zou kunnen begrijpen wat zich daar afspeelt. Het blijft een mysterie. Wie in termen van mechanistische oorzakelijkheid spreekt die insinueert dat naar mijn gevoel wel, en daarin zit hem dus een versimpeling die de werkelijkheid geen recht aan doet.
Bij geloven in goden ook. Je moet een minderheidsstandpunt als het bovenstaande niet proberen te verkopen als algemeen aanvaard onder de gelovigen.Amerauder schreef: ↑26 sep 2022 15:21Deze toevoeging maakt het nog duidelijker:Bij geloof aan mechanistische oorzakelijk is die pretentie het te snappen er dus wel. Dat is het verschil, en dat is wat de mechanistische reductie problematisch maakt.VseslavBotkin schreef: ↑25 sep 2022 17:32
God, Natuur, Wil zijn zaken die onbegrijpelijk zijn, pure formele categorieën die bestaan voor het wijzen naar het mysterie. Het is dus niet dat iemand die zaken ervaart en dan denkt: "Oh, dus zo zit het! Nu snap ik alles".
Kleuren zijn slechts een verhouding tussen de energie die de vier soorten receptoren van licht op onze retina ontvangen (onbewust nog gecorrigeerd voor zaken als de veronderstelde belichting) Die verhouding bestaat alléén in onze subjectieve waarneming, maar we kunnen wel naar hetzelfde voorwerp kijken en het dezelfde naam geven, ook als een van ons een van de drie types kegeltjes ontbeert.VseslavBotkin schreef: ↑26 sep 2022 14:19 Jij kunt logica waarnemen? Bijzonder, daar heb ik dan wel interesse in! Wat voor kleur heeft logica, en wat voor vorm? Hoeveel weegt logica, en hoe groot is het? Is het groter dan een appel bijvoorbeeld? Bewustzijn idem. Om bewustzijn waar te nemen heb ik toch bewustzijn nodig? Of kun jij buiten je eigen bewustzijn stappen en het van buitenaf waarnemen (let op dit woord, en het paradoxale ervan)?
Waarom denk je dat het bovenstaande geen bewuste referentie was naar ´holisme´?Amerauder schreef: ↑26 sep 2022 15:34
Maar, wat ook frappant is, meneer holog, dat jij het zelf was die die in je vorige bericht nog Wittgenstein II aanhaalde, nota bene als voorbeeld van ‘hoe we het doen’:
En hoe denk je dat het genoemd wordt, dat binnen-de-context-definiëren en niet-in-stukjes-kappen?
Nee, dit is een nadere specificatie die je nu maakt. Jij noemde mijn opvatting 'holistisch', en ging vervolgens op basis van dat woord fantaseren over wat voor nare, anti-wetenschappelijke motieven er wel allemaal niet schuil zouden kunnen gaan achter mijn berichten (ik heb het begrip 'holisme' overigens nooit gebruikt). Dat, terwijl ik me specifiek richtte op het epistemologische idee van reductionisme (dus niet als methode: daar is namelijk geen ontkomen aan. Ieder woord dat we uitspreken is een reductie). De spookbeelden zitten m.a.w. toch echt in jouw eigen hoofd ben ik bang!holog schreef: ↑30 sep 2022 13:01Waarom denk je dat het bovenstaande geen bewuste referentie was naar ´holisme´?Amerauder schreef: ↑26 sep 2022 15:34
Maar, wat ook frappant is, meneer holog, dat jij het zelf was die die in je vorige bericht nog Wittgenstein II aanhaalde, nota bene als voorbeeld van ‘hoe we het doen’:
En hoe denk je dat het genoemd wordt, dat binnen-de-context-definiëren en niet-in-stukjes-kappen?
Ik heb totaal niets tegen ´holisme´ , tenzij je ermee gaat zwaaien om de rest van de minder modernere en/of hardcore wetenschappen ermee af te schieten. Dan pas heb je een verhaal a la ´kwakzalvers´, daar was ik zeer duidelijk in.
En meneert uzelf een beetje. Ik ben helemaal geen meneer.
nee dat is het niet - dat stond er voorheen reeds duidelijk dat het me ging om de combinatie van het zwaaien met ´holisme´ en afgeven op de minder moderne (of waarschijnlijk beter minder hardcore) wetenschappen :
maar dit dus;Ik vermoed toch niet dat we het erg met elkaar eens zullen zijn. Het gelijktijdig zwaaien met ´holisme´ en afgeven op de wetenschappen doet maar al te zwaar denken aan de manier hoe ´holisme´ is wel degelijk tot het populair bewustzijn neergedaald als is, nl als bron van misbruik.
Nee, atheïsten geloven inderdaad niet in een God, maar hebben wel vaak niet-theologische, dogmatische opvattingen over de fundamentele aard van de werkelijkheid, zoals het materialisme, het fysicalisme, en - misschien wel het belangrijkst - het reductionisme in het algemeen. Atheïsten lijken vaak te denken dat "wetenschap bedrijven" betekent dat al dat bestaat, te herleiden is tot de interactie van kleinere deeltjes. Wetenschap wordt dus gereduceerd (haha) tot het reductionisme zelf (het geheel is de som van de delen)! Dit lijkt mij een hele grote fout, en bovendien iets dat op lange termijn tot een ontgeestelijking en zelfs nihilisme kan leiden; en als we van deze aanname afstappen, kunnen we ook zien dat wetenschap en religie helemaal niet met elkaar in conflict te hoeven staan.
Kun je wat duidelijker uitleggen hoe ik hier "afgeef op de wetenschappen"? Ik bekritiseer enkel een aantal (onbewijsbare) metafysische opvattingen die niet samenvallen met de wetenschap als zodanig, en het reductionisme.holog schreef: ↑30 sep 2022 16:47nee dat is het niet - dat stond er voorheen reeds duidelijk dat het me ging om de combinatie van het zwaaien met ´holisme´ en afgeven op de minder moderne (of waarschijnlijk beter minder hardcore) wetenschappen :
maar dit dus;Ik vermoed toch niet dat we het erg met elkaar eens zullen zijn. Het gelijktijdig zwaaien met ´holisme´ en afgeven op de wetenschappen doet maar al te zwaar denken aan de manier hoe ´holisme´ is wel degelijk tot het populair bewustzijn neergedaald als is, nl als bron van misbruik.
Nee, atheïsten geloven inderdaad niet in een God, maar hebben wel vaak niet-theologische, dogmatische opvattingen over de fundamentele aard van de werkelijkheid, zoals het materialisme, het fysicalisme, en - misschien wel het belangrijkst - het reductionisme in het algemeen. Atheïsten lijken vaak te denken dat "wetenschap bedrijven" betekent dat al dat bestaat, te herleiden is tot de interactie van kleinere deeltjes. Wetenschap wordt dus gereduceerd (haha) tot het reductionisme zelf (het geheel is de som van de delen)! Dit lijkt mij een hele grote fout, en bovendien iets dat op lange termijn tot een ontgeestelijking en zelfs nihilisme kan leiden; en als we van deze aanname afstappen, kunnen we ook zien dat wetenschap en religie helemaal niet met elkaar in conflict te hoeven staan.