Wat lees je nu?
Moderator: Moderators
- Plastikman
- Geregelde verschijning
-
- Forum fan
Een opvoeder in filosofisch denken: Helder en af en toe errug humoristisch in mijn beleving.Plastikman schreef:Arthur Schopenhauer - Wereld als Wil en Voorstelling
2 x +/- 800 blz., maar leest erg prettig weg.
Ik lees: Peter Sloterdijk; Schuim
Virtuoos en diep ..
Peter Sloterdijk:
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
- Plastikman
- Geregelde verschijning
Mee eens. Naast dat hij natuurlijk een geniale filosoof was, kon hij het ook heel overzichtelijk en stijlvol opschrijven. De ergernis en het cynisme klinkt overal in door en niet zelden heeft hij gelijk.yopi schreef:Een opvoeder in filosofisch denken: Helder en af en toe errug humoristisch in mijn beleving.Plastikman schreef:Arthur Schopenhauer - Wereld als Wil en Voorstelling
2 x +/- 800 blz., maar leest erg prettig weg.
Je zou "Studies in Pessimism" van hem ook eens moeten lezen:
http://ebooks.adelaide.edu.au/s/schopen ... pessimism/
Vooral vrouwen komen er nogal slecht vanaf bij hem:
No one who sees at all below the surface can have failed to remark the same thing. You need only observe the kind of attention women bestow upon a concert, an opera, or a play—the childish simplicity, for example, with which they keep on chattering during the finest passages in the greatest masterpieces. If it is true that the Greeks excluded women from their theatres they were quite right in what they did; at any rate you would have been able to hear what was said upon the stage. In our day, besides, or in lieu of saying, Let a woman keep silence in the church, it would be much to the point to say Let a woman keep silence in the theatre. This might, perhaps, be put up in big letters on the curtain.

Wij zien dat veel mensen die voor echte nood en zorgen veilig zijn, nu, nadat ze eindelijk alle andere lasten van zich hebben afgewenteld, ineens zichzelf tot last zijn.
@plastikman:
Ach ja
Wel jammer dat ie altijd neergezet wordt als pessimist en vrouwenhater ..
Gerard Reve schijnt hem graag gelezen te hebben als ie depressief was. Kan ik me iets bij voorstellen ..
Ach ja

Gerard Reve schijnt hem graag gelezen te hebben als ie depressief was. Kan ik me iets bij voorstellen ..
Peter Sloterdijk:
- Plastikman
- Geregelde verschijning
Hij had ook een 'hekel' aan vrouwen en was ook gewoon een uitgesproken pessimist, maar vooral iemand met geweldige inzichten. Bepaalde dingen zijn (nu) ook volkomen bullshit (het idee bijvoorbeeld dat vrouwen geen kunst kunnen produceren), maar dan alsnog is het erg vermakelijk om te lezen.yopi schreef:@plastikman:
Ach ja![]()
Wij zien dat veel mensen die voor echte nood en zorgen veilig zijn, nu, nadat ze eindelijk alle andere lasten van zich hebben afgewenteld, ineens zichzelf tot last zijn.
- Blackadder
- Ervaren pen
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Ik ben net begonnen in een van internet geprinte versie van de schrijver Mohammed Rasoel, met als titel: De ondergang van Nederland, Land der naieve dwazen. Dit boek is in Nederland verboden maar ik begrijp nog niet waarom. Heeft iemand hier informatie over?
http://www.uitkijk.net/docs/De%20Onderg ... erland.pdf
http://www.uitkijk.net/docs/De%20Onderg ... erland.pdf
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Dat heb ik al heel lang geleden eens gelezen. Is dat verboden? Dat wist ik niet. Gingen er geen geruchten dat het een pseudoniem van Gerrit Komrij was? Of vergis ik mij nu.
Gevonden op wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_ondergang_van_Nederland
Gevonden op wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_ondergang_van_Nederland
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
boeken
Avraham Burg :
The holocaust is over; we must rise from its ashes.
......... het is goed om de herinnering aan de Holocaust levend te houden maar
......... we mogen haar niet als politiek instrument gebruiken...............................
Kader Abdolah :
Het huis van de moskee.
..........een vreemde wereld, met aparte gebruiken en rituelen, boeiend beschreven.
The holocaust is over; we must rise from its ashes.
......... het is goed om de herinnering aan de Holocaust levend te houden maar
......... we mogen haar niet als politiek instrument gebruiken...............................
Kader Abdolah :
Het huis van de moskee.
..........een vreemde wereld, met aparte gebruiken en rituelen, boeiend beschreven.
God is NIET groot - Christopher Hitchens
Ongenade - Escober (3e deel uit drieluikje)
Ik ben trouwens op zoek naar de Nederlandse vertaling van The End of Faith van Sam Harris. Die is werkelijk nergens meer te bestellen. Ook niet bij de Nederlandse uitgever Arbeiderspers zélf genoemd op Sam Harris website. Overal hetzelfde verhaal: Niet leverbaar.
Ik wil 'm!
Ongenade - Escober (3e deel uit drieluikje)
Ik ben trouwens op zoek naar de Nederlandse vertaling van The End of Faith van Sam Harris. Die is werkelijk nergens meer te bestellen. Ook niet bij de Nederlandse uitgever Arbeiderspers zélf genoemd op Sam Harris website. Overal hetzelfde verhaal: Niet leverbaar.
Ik wil 'm!

- lost and not found yet!
- Bevlogen
-
- Banned