stijn
Maar Thanh krijgt wel het basisrecht. Dus au fond is niet intelligentie het criterium.
Het criterium is hier dat Thanh een mens is!
Nu, bij de jacht op wilde dieren is het al iets anders. Maar dan nog: ik vind ook dat als jij je de energie en materie van een dier toe-eigent, en die energie en materie was oorspronkelijk van een plantaardig levend wezen, dan zegt mijn rechtvaardigheidsgevoel dat een deel van die gedode planten op conto van het dier komt, en een deel op jou conto.
Ook als ik dat dier niet dood eet het die planten op! (en nog een heel pak meer)
Waarom "mensen" (genetische verwantschap, soort) niet?
Al jou "ik zeg het en zo is het" argumenten ivm die genetische verwantschap doen voor mij niet ter zake. Er is een duideleijk onderscheid dier /mens. Laat ons daarmee beginnen, en racisme enzomeer moeten er niet bijgesleept worden, dat zijn pas drogreden!
lees jij dit maar een keer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... _gevolg.29
4) Dat gevoel en bewustzijn moreel belangrijke criteria zijn, blijkt ook uit onze omgang met diep mentaal gehandicapten. Het is onwaarschijnlijk dat we ze verzorgen omdat ze toevallig de genen hebben van de Homo sapiens. Waarschijnlijker is dat we ze verzorgen omdat ze kunnen voelen en een bewustzijn hebben.
Een homo sapiens heeft mensgevoelens en een mensbewustzijn, gehandicapten zijn mensen waarbij iets fout is gelopen, er waren tijden dat andere mensen die gehandicapten van de rotsen gooiden of injecties gaven, wil je daar terug naartoe?
Kleine nuance: vele dieren hebben wel een moraliteit, maar geen ethiek. dat wil zeggen dat ze wel noties van rechtvaardigheid enzo hebben (moraliteit), maar er niet bewust over reflecteren (dat is ethiek). Lees Wild justice van Marc Bekoff.
Is dat zo, ik ben de grote chimpansee en een van mijn troep heeft een tros bananen bemachtigd, dan zal ik maar uit morele overwegingen niet wat bananen gaan pikken? Het gaat er heel anders aan toe!
Alle moreel bewuste wezens zijn individuen, maar niet alle individuen zijn moreel bewuste wezens. Thanh is een individu, right?
Algemeen gezien hebben mensen een menselijk niveua, Thanh is een uitzondering, maar dat maakt niet dat hij geen mens is toch?
Immers: een vleeseter eet per jaar gemiddeld 20 dieren. Dus de populatie vee-dieren is 20 keer groter, dus hun belang weegt 20 keer zo zwaar!
Frapant, ik dacht eerst dat je het erom deed, maar je blijkt werkelijk geen onderscheid te maken tussen mensen en dieren, nochtans zijn de belangen van de mensen verschillend dan die van de dieren.
Neenee: net zoals bij mensen doet het er niet toe of het al dan niet met reden is.
???? Wettelijke zelfverdediging die jij al aanhaalde is geen moord, een dier doden met de bedoeling het op te eten is geen moord, doe je dat zomaar voor je plezier dan is het wel moord.
Iemand zomaar doodschieten, of iemand uit haat doodschieten, of iemand doodschieten om hem te bestelen, dat is allemaal moord.
Dat klopt want het is zomaar of omwille van door de maatschappij niet aanvaarde redenen.
Ja, misschien is het nog niet zo slecht om die gedomesticeerde varkens, kippen en koeien te laten uitsterven, want ze zijn niet aangepast om in het wild te overleven, hun lichaamsbouw leidt tot breuken, ziektes,...
of we blijven gewoon voor ze zorgen, dat is je verantwoordelijkheid opnemen, alsof jij zomaar mag en kan beslissen om een diersoort te doen uitsterven.
Wat is het verschil als jij door onvoorzichtig rijden een kind doodt, of dat een andere roekeloze chauffeur dat doet?
Ach man, het verschil is dat het kind uit jouw argument een mens is! nogmaals lees die link eens ivm drogreden.
Ten tweede zijn er wel twee verschillen tussen jou en dat roofdier: jij hebt een moreel bewustzijn, het roofdier niet, en jij kunt gezond overleven zonder een dier te doden, het roofdier niet.
Ik ben deels een roofdier, jager, omivoor, waarom zou ik me tegen mijn natuurlijke aard verzetten?
Leuk, je eet dus al geen dieren meer van de vee-industrie. En in de biologische veeteelt is het niet veel beter: ook daar dergelijke korte levensduren. Dus enkel jacht, en enkel op dieren op leeftijd. Mooi, daar ben ik al blij mee. dan is het al niet meer zo moeilijk om volledig te stoppen met vlees.
Er is geen reden voor mij om te stoppen met vlees eten! Ik leef in balans met de natuur om me heen, en ik gebruik vlees met mate!
Ja, ik zie een aantal niet relevante verschillen:
-tussen mensen die rechtop kunnen lopen, en al de rest,
-of mensen met twee armen, twee benen, tien vingers, weinig haar en een platte kin, en de rest.
Drogreden!!! het gaat hem over het verschil tussen mens en dier, niet tussen een mens met lang haar en een mens met een kale kop!
Wat mij vooral interesseert is: vanwaar al die drogredenen die ik hier lees? Ik verbaas mezelf dat ik op veel argumenten zelfs meerdere, 2, 3, 7(!) tegenargumenten kan geven. Dat is toch wel straf vind ik. Daar zit meer achter. Dat is psychologie. misschien moeten we het daar eens over hebben? Vanwaar dat koppig vasthouden aan het automatisch mensdenken? Als ik er zo op terugblik, op deze discussie... Amai... Zoveel drogredenen... tsjonge... Bizar!
Idd bizar, begin vooral met jouw drogreden, in grote getale aanwezig, eens onder de loep te nemen. Zoals het steeds maar moedwillig ontkennen dat er een essentieel verschil is tussen mens en dier!
Wil je zeggen dat we Thanh mogen gebruiken als louter middel voor onze doelen? Dat we medische experimenten op hem mogen doen? Hem doden voor zijn organen? Holabola!
Dit is werkelijk een uberstroman!!!
Joe schreef ook
Thanh krijgt hopelijk gewoon mensenliefde, van mensen.
Welk jouw reactie toch wel heel belachelijk maakt.
Ik zou er ongeveer mee willen stoppen, met deze discussie. Ik denk dat mijn argumenten en tegenargumenten al wel voldoende duidelijk zijn.
jij mag dat denken, daarom is het nog niet waar!
Fase 1: de ontkenningsfase. De patiënt gelooft de dokter die met slecht nieuws afkomt niet. De diereneter die tegen de veganist zegt: "Dieren kunnen niet lijden. Dieren hebben geen rechten want ze hebben geen zelfbewustzijn, geen sociale intelligentie, kennen niets van rechten, weten niet hoe ze voor hun rechten moeten opkomen,...". Hier denken we aan de intellectuele Duitser die niet wist dat er een Holocaust aan de gang was, aan Jefferson die niet wist dat zwarten ook mensen zijn, aan de verkrachter die verkeerdelijk dacht dat een schaars geklede vrouw graag seks met hem had. We denken ook aan de vermenselijking van dieren in reclame voor vlees: de altruïstische biggetjes die gelukkig zijn als ze naar het slachthuis kunnen omdat dat hun levensdoel is,…
Fase 2: de agressiefase. De patiënt wordt kwaad op dokter of op familieleden. Diereneters reageren in dit stadium ook vaak ‘op de man’, ze ‘schieten op de boodschapper’: "Jij bent zelf egoïst, jij discrimineert en vermoordt ook nog planten! Jij draagt toch ook nog leren schoenen? Jij bent naïef en vervreemd van de natuur! Jij wil ons gewoon een schuldgevoel aanpraten!”
Fase 3: de onderhandelingsfase. Het ‘marchanderen’: de patiënt denkt dat als hij nu gezond gaat eten en zijn leven gaat beteren, hij misschien toch nog kan genezen. Een diereneter zegt: "Ik eet toch al geen foie gras meer, dus zo slecht ben ik toch niet? En ik reis ook al minder met het vliegtuig, ik geef geld aan een goed doel en heb geen terreinwagen…"
Fase 4: de depressiefase. De patiënt wordt mistroostig en de diereneter wordt fatalistisch: "Er valt toch niks meer aan te doen. Het heeft geen zin. De rest blijft toch rustig verder vlees eten. Als het zo zit, dan mogen we niets meer eten,..."
Fase 5: de aanvaardingsfase. De patiënt neemt tevredenheid met zijn lot, de weduwe herpakt haar leven, en de diereneter aanvaardt het feit dat we wel degelijk onze verantwoordelijkheid kunnen opnemen, dat we moeten stoppen met vlees eten en dat we zelf kunnen kiezen om veganist te worden.
Fase1: de ontkenningsfase / afvoeren, ik ontken immers niet dat dieren niet kunnen lijden, ik ontken ook niet dat ze zelfbewustzijn hebben, ik zou in die optiek ijveren voor een verbeterde levensomtandigheden en een pijnloze dood. Jij bent diegenen die ontkent dat er een verschil is tussen men en dier daar je ontkent dat dieren geen rechten hebben en daar ook niks van afweten. Het zijn mensen die vanuit een bepaalde ethiek dieren rechten kunnen toekennen.
Fase 2: de agressiefase / afvoeren of herbenoemen, heeft niks met agressie te maken, jij wil de zondebok uithangen. ALs mensen jou wijzen op inconsistent gedrag tenopzichte van jouw eigen ideologieën valt dat meoilijk te verteren door jou, alhoewel die mensen volledig in hun recht staan. Ook een kind kan zeggen , mama die heeft me pijn gedaan terwijl dat niet waar is!
Fase 3: de onderhandelingsfase / is dat het intermezzo?
Fase 4: de depressiefase / er is net veel te doen, ijveren voor verbetering leefomstandigheden van de dieren, ijveren voor een goed toegepast jacht en natuurbehoud beleid enzoverder, ik wordt daar niet depressief van dat is de wereld waarin we leven.
Fase 5: de aanvaardingsfase. / verantwoordelijkheid opnemen is niet gelijk aan veganist worden dat is gewoon weglopen van het probleem. Verantwoordelijkheid opnemen is binnen de maatschappelijk aanvaarde normen en wetten er voor ijveren dat omstandigheden verbeteren!
Jij zou ze gewoon laten uitsterven?
Yours
Waar het in dezen echter om gaat is dat er uiteindelijk een voorbeeld aan Stijn Bruers genomen kan worden wat betreft de ecologische voetafdruk.
Dat ga ik nu niet meteen gaan tegenspreken, maar dat is hier toch de discussie niet? kan wel een interessante discussie worden natuurlijk, misschien een nieuw topic?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.