een nieuwe ethiek...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Ongeloveloos
Banned

Re: een nieuwe ethiek...

Bericht door Ongeloveloos »

Stijn Bruers schreef:Ik zou er ongeveer mee willen stoppen, met deze discussie. Ik denk dat mijn argumenten en tegenargumenten al wel voldoende duidelijk zijn.

Je hebt nog geen een tegenargument of argument gegeven dat hout snijdt !
Velen hebben jou gewezen op het feit dat een mens een mens is, dat je er mee wil stoppen snap ik, hopelijk snap jij ook dat je afgaat als een gieter.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Inderdaad !

Digit
Wat is, IS !
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Ongeloveloos schreef:
Velen hebben jou gewezen op het feit dat een mens een mens is, dat je er mee wil stoppen snap ik, hopelijk snap jij ook dat je afgaat als een gieter.
Hoe je er ook over denkt: als ik de discussie lees slaagt Stijn Bruers er in elk geval wel in om zijn ecologische voetafdruk een stuk lager te doen zijn dan de 'gemiddelde' vrijdenker.

Op 27 december 2009 om 23.07 uur schreef hij daar over:
Eigenlijk koop ik bijna niets meer voor mezelf, behalve echt essentiele dingen zoals voeding. Dus ja, voor mezelf ben ik eigenlijk best wel vrij streng of vergaand. Mensen verschieten als ze horen hoe ik leef. Voor anderen wil ik wat milder zijn. ;-)
Ik kan al wel zeggen dat we al wel een eerste objectieve grens hebben: de ecologische voetafdruk. Je totale consumptie zou onder de 1,6 globale hectare per jaar moeten komen, dat is het eerlijke aarde aandeel. (Ik denk dat ik zelf volgens mijn berekeningen zo rond de 1,6 gha ligt)
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Ongeloveloos
Banned

Yours schreef: Hoe je er ook over denkt: als ik de discussie lees slaagt Stijn Bruers er in elk geval wel in om zijn ecologische voetafdruk een stuk lager te doen zijn dan de 'gemiddelde' vrijdenker.
En de gemiddelde terrorist-in-opleiding heeft vergeleken bij Stijn's voet, een ecologisch teentje =D>
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Ongeloveloos schreef:
Yours schreef: Hoe je er ook over denkt: als ik de discussie lees slaagt Stijn Bruers er in elk geval wel in om zijn ecologische voetafdruk een stuk lager te doen zijn dan de 'gemiddelde' vrijdenker.
En de gemiddelde terrorist-in-opleiding heeft vergeleken bij Stijn's voet, een ecologisch teentje =D>
De persoonlijke keuze van inrichting van zijn leven die Stijn Bruers gemaakt heeft, staat in elk geval in schril contrast met de eventuele toekomstige voetafdruk van een terrorist-in-opleiding.

Je houdt er overigens 'ongeloveloos' merkwaardige vergelijkingen op na.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Leven in onze westerse luxe weelde is ALTIJD minder duurzaam dan een enkele reis naar een warm land en daar "van de natuur" leven. Geen gedoe met huizen, stookkosten, isolatiemateriaal, internet, gsm, auto en openbaar vervoer, kernkracht, stoomturbines, al dan ecologisch uitvoerig getest en onderzocht dierlijk of plantAARDIG voedsel, etc, etc, etc. Zelfs als je dan moet jagen en desnoods met je blote handen zo nu en ander individu moet ombrengen ... is het beter voor Het Milieu. Of is het daar toch niet om te doen ... ?

Zoiets bedoelt Ongeloveloos wellicht, al komt het er vaak wat rot uit.
(Ik hou het maar op onkunde ipv onwil.)
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Yours schreef:
Ongeloveloos schreef:
De persoonlijke keuze van inrichting van zijn leven die Stijn Bruers gemaakt heeft, staat in elk geval in schril contrast met de eventuele toekomstige voetafdruk van een terrorist-in-opleiding.

Je houdt er overigens 'ongeloveloos' merkwaardige vergelijkingen op na.
Ik vind die vergelijking niet perse zotter dan de vergelijking van een geestelijk gehandicapte met een koe uit de vleesindustrie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

@Kitty,
Die vergelijking is inderdaad ook zeer merkwaardig.

Waar het in dezen echter om gaat is dat er uiteindelijk een voorbeeld aan Stijn Bruers genomen kan worden wat betreft de ecologische voetafdruk.
Ongeloveloos
Banned

Yours schreef:@Kitty,
Die vergelijking is inderdaad ook zeer merkwaardig.

Waar het in dezen echter om gaat is dat er uiteindelijk een voorbeeld aan Stijn Bruers genomen kan worden wat betreft de ecologische voetafdruk.

Wat de ecologische voetafdruk betreft, zijn de meesten er hier overeens dat die lager kan/moet.
Dat is niet waar het in deze discussie om gaat !
Stijn Bruers
Banned

Bericht door Stijn Bruers »

Joe Hn schreef:Leven in onze westerse luxe weelde is ALTIJD minder duurzaam dan een enkele reis naar een warm land en daar "van de natuur" leven. Geen gedoe met huizen, stookkosten, isolatiemateriaal, internet, gsm, auto en openbaar vervoer, kernkracht, stoomturbines, al dan ecologisch uitvoerig getest en onderzocht dierlijk of plantAARDIG voedsel, etc, etc, etc. Zelfs als je dan moet jagen en desnoods met je blote handen zo nu en ander individu moet ombrengen ... is het beter voor Het Milieu. Of is het daar toch niet om te doen ... ?
En geen ziekenhuizen? En geen contact met familie en vrienden? En geen kennis en onderwijs?
Je had ook kunnen zeggen dat we dan best zelfmoord plegen.
Ik heb eens de ecologische voetafdruk van een gemiddelde Belg bekeken, en de grootste besparingstips berekend (ik doe op professioneel vlak rekenwerk rond de EV). Hier de top 5:
5) geen vliegtuigreizen: 3% besparing van EV (maar dit is voor gemiddelde Belg, en niet elke Belg vliegt)
4) overschakelen op 100% groene stroom: 4% besparing
3) auto wegdoen en alle verplaatsingen met openbaar vervoer of fiets: 6% besparing
2) Huis supergoed isoleren (type passiefhuis): 8% besparing
1) Vegetarisch eten: 9% besparing. En een veganist bespaart 11%
Er zijn natuurlijk nog grotere besparingstips, zoals dakloos worden of zelfmoord plegen, maar je begrijpt dat dat waarschijnlijk te veel gevraagd is, dat basisbehoeften dan niet voldaan zijn. De 5 tips die ik hier gegeven heb zijn wel uitvoerbaar. Tip 3 is voor sommigen misschien nog moeilijk, en voor mensen die een woning huren is 2 of 4 ook niet altijd mogelijk. Maar tips 5 en 1 zijn wel vrij eenvoudig mogelijk, en reduceren ook kosten.

Maar uw reactie is ook wel interessant vanuit een psychologisch perspectief. Dat is namelijk een psychologische strategie om schuldgevoelens te verdrukken en om te gaan met een cognitieve dissonantie.

We kunnen hier ook de parallellen trekken tussen de reacties van vele diereneters (of mensen met een hoge voetafdruk) en die van iemand die een rouwproces doormaakt. Je partner is gestorven, of de dokter zegt dat je terminale kanker hebt en nog maar enkele maanden te leven hebt. Volgens de psychiater Elisabeth Kubler-Ross bestaat een rouwverwerking uit vijf fasen. De vergelijking met reacties van diereneters is duidelijk.
Fase 1: de ontkenningsfase. De patiënt gelooft de dokter die met slecht nieuws afkomt niet. De diereneter die tegen de veganist zegt: "Dieren kunnen niet lijden. Dieren hebben geen rechten want ze hebben geen zelfbewustzijn, geen sociale intelligentie, kennen niets van rechten, weten niet hoe ze voor hun rechten moeten opkomen,...". Hier denken we aan de intellectuele Duitser die niet wist dat er een Holocaust aan de gang was, aan Jefferson die niet wist dat zwarten ook mensen zijn, aan de verkrachter die verkeerdelijk dacht dat een schaars geklede vrouw graag seks met hem had. We denken ook aan de vermenselijking van dieren in reclame voor vlees: de altruïstische biggetjes die gelukkig zijn als ze naar het slachthuis kunnen omdat dat hun levensdoel is,…
Fase 2: de agressiefase. De patiënt wordt kwaad op dokter of op familieleden. Diereneters reageren in dit stadium ook vaak ‘op de man’, ze ‘schieten op de boodschapper’: "Jij bent zelf egoïst, jij discrimineert en vermoordt ook nog planten! Jij draagt toch ook nog leren schoenen? Jij bent naïef en vervreemd van de natuur! Jij wil ons gewoon een schuldgevoel aanpraten!”
Fase 3: de onderhandelingsfase. Het ‘marchanderen’: de patiënt denkt dat als hij nu gezond gaat eten en zijn leven gaat beteren, hij misschien toch nog kan genezen. Een diereneter zegt: "Ik eet toch al geen foie gras meer, dus zo slecht ben ik toch niet? En ik reis ook al minder met het vliegtuig, ik geef geld aan een goed doel en heb geen terreinwagen…"
Fase 4: de depressiefase. De patiënt wordt mistroostig en de diereneter wordt fatalistisch: "Er valt toch niks meer aan te doen. Het heeft geen zin. De rest blijft toch rustig verder vlees eten. Als het zo zit, dan mogen we niets meer eten,..."
Fase 5: de aanvaardingsfase. De patiënt neemt tevredenheid met zijn lot, de weduwe herpakt haar leven, en de diereneter aanvaardt het feit dat we wel degelijk onze verantwoordelijkheid kunnen opnemen, dat we moeten stoppen met vlees eten en dat we zelf kunnen kiezen om veganist te worden.

Die fasen lopen niet altijd lineair: soms komen er twee tegelijk voor, andere keren wordt er één overgeslagen,...
Hetzelfde gaat op voor iemand met een hoge voetafdruk: ontkenning van het probleem, agressie,... De reactie van Joe Hn is een voorbeeld van de agressiefase (shoot the messenger), en misschien ook de depressiefase (het idee dat een milieuvriendelijker leven onmogelijk is, tenzij in barre armoede in eenzaamheid ergens in het zuiden)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

stijn

Maar Thanh krijgt wel het basisrecht. Dus au fond is niet intelligentie het criterium.
Het criterium is hier dat Thanh een mens is!
Nu, bij de jacht op wilde dieren is het al iets anders. Maar dan nog: ik vind ook dat als jij je de energie en materie van een dier toe-eigent, en die energie en materie was oorspronkelijk van een plantaardig levend wezen, dan zegt mijn rechtvaardigheidsgevoel dat een deel van die gedode planten op conto van het dier komt, en een deel op jou conto.
Ook als ik dat dier niet dood eet het die planten op! (en nog een heel pak meer)
Waarom "mensen" (genetische verwantschap, soort) niet?
Al jou "ik zeg het en zo is het" argumenten ivm die genetische verwantschap doen voor mij niet ter zake. Er is een duideleijk onderscheid dier /mens. Laat ons daarmee beginnen, en racisme enzomeer moeten er niet bijgesleept worden, dat zijn pas drogreden!

lees jij dit maar een keer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... _gevolg.29
4) Dat gevoel en bewustzijn moreel belangrijke criteria zijn, blijkt ook uit onze omgang met diep mentaal gehandicapten. Het is onwaarschijnlijk dat we ze verzorgen omdat ze toevallig de genen hebben van de Homo sapiens. Waarschijnlijker is dat we ze verzorgen omdat ze kunnen voelen en een bewustzijn hebben.
Een homo sapiens heeft mensgevoelens en een mensbewustzijn, gehandicapten zijn mensen waarbij iets fout is gelopen, er waren tijden dat andere mensen die gehandicapten van de rotsen gooiden of injecties gaven, wil je daar terug naartoe?
Kleine nuance: vele dieren hebben wel een moraliteit, maar geen ethiek. dat wil zeggen dat ze wel noties van rechtvaardigheid enzo hebben (moraliteit), maar er niet bewust over reflecteren (dat is ethiek). Lees Wild justice van Marc Bekoff.
Is dat zo, ik ben de grote chimpansee en een van mijn troep heeft een tros bananen bemachtigd, dan zal ik maar uit morele overwegingen niet wat bananen gaan pikken? Het gaat er heel anders aan toe!
Alle moreel bewuste wezens zijn individuen, maar niet alle individuen zijn moreel bewuste wezens. Thanh is een individu, right?
Algemeen gezien hebben mensen een menselijk niveua, Thanh is een uitzondering, maar dat maakt niet dat hij geen mens is toch?
Immers: een vleeseter eet per jaar gemiddeld 20 dieren. Dus de populatie vee-dieren is 20 keer groter, dus hun belang weegt 20 keer zo zwaar!
Frapant, ik dacht eerst dat je het erom deed, maar je blijkt werkelijk geen onderscheid te maken tussen mensen en dieren, nochtans zijn de belangen van de mensen verschillend dan die van de dieren.
Neenee: net zoals bij mensen doet het er niet toe of het al dan niet met reden is.
???? Wettelijke zelfverdediging die jij al aanhaalde is geen moord, een dier doden met de bedoeling het op te eten is geen moord, doe je dat zomaar voor je plezier dan is het wel moord.
Iemand zomaar doodschieten, of iemand uit haat doodschieten, of iemand doodschieten om hem te bestelen, dat is allemaal moord.
Dat klopt want het is zomaar of omwille van door de maatschappij niet aanvaarde redenen.
Ja, misschien is het nog niet zo slecht om die gedomesticeerde varkens, kippen en koeien te laten uitsterven, want ze zijn niet aangepast om in het wild te overleven, hun lichaamsbouw leidt tot breuken, ziektes,...
of we blijven gewoon voor ze zorgen, dat is je verantwoordelijkheid opnemen, alsof jij zomaar mag en kan beslissen om een diersoort te doen uitsterven.
Wat is het verschil als jij door onvoorzichtig rijden een kind doodt, of dat een andere roekeloze chauffeur dat doet?
Ach man, het verschil is dat het kind uit jouw argument een mens is! nogmaals lees die link eens ivm drogreden.
Ten tweede zijn er wel twee verschillen tussen jou en dat roofdier: jij hebt een moreel bewustzijn, het roofdier niet, en jij kunt gezond overleven zonder een dier te doden, het roofdier niet.
Ik ben deels een roofdier, jager, omivoor, waarom zou ik me tegen mijn natuurlijke aard verzetten?
Leuk, je eet dus al geen dieren meer van de vee-industrie. En in de biologische veeteelt is het niet veel beter: ook daar dergelijke korte levensduren. Dus enkel jacht, en enkel op dieren op leeftijd. Mooi, daar ben ik al blij mee. dan is het al niet meer zo moeilijk om volledig te stoppen met vlees.
Er is geen reden voor mij om te stoppen met vlees eten! Ik leef in balans met de natuur om me heen, en ik gebruik vlees met mate!
Ja, ik zie een aantal niet relevante verschillen:
-tussen mensen die rechtop kunnen lopen, en al de rest,
-of mensen met twee armen, twee benen, tien vingers, weinig haar en een platte kin, en de rest.
Drogreden!!! het gaat hem over het verschil tussen mens en dier, niet tussen een mens met lang haar en een mens met een kale kop!
Wat mij vooral interesseert is: vanwaar al die drogredenen die ik hier lees? Ik verbaas mezelf dat ik op veel argumenten zelfs meerdere, 2, 3, 7(!) tegenargumenten kan geven. Dat is toch wel straf vind ik. Daar zit meer achter. Dat is psychologie. misschien moeten we het daar eens over hebben? Vanwaar dat koppig vasthouden aan het automatisch mensdenken? Als ik er zo op terugblik, op deze discussie... Amai... Zoveel drogredenen... tsjonge... Bizar!
Idd bizar, begin vooral met jouw drogreden, in grote getale aanwezig, eens onder de loep te nemen. Zoals het steeds maar moedwillig ontkennen dat er een essentieel verschil is tussen mens en dier!
Wil je zeggen dat we Thanh mogen gebruiken als louter middel voor onze doelen? Dat we medische experimenten op hem mogen doen? Hem doden voor zijn organen? Holabola!
Dit is werkelijk een uberstroman!!!

Joe schreef ook
Thanh krijgt hopelijk gewoon mensenliefde, van mensen.
Welk jouw reactie toch wel heel belachelijk maakt.
Ik zou er ongeveer mee willen stoppen, met deze discussie. Ik denk dat mijn argumenten en tegenargumenten al wel voldoende duidelijk zijn.
jij mag dat denken, daarom is het nog niet waar! :D
Fase 1: de ontkenningsfase. De patiënt gelooft de dokter die met slecht nieuws afkomt niet. De diereneter die tegen de veganist zegt: "Dieren kunnen niet lijden. Dieren hebben geen rechten want ze hebben geen zelfbewustzijn, geen sociale intelligentie, kennen niets van rechten, weten niet hoe ze voor hun rechten moeten opkomen,...". Hier denken we aan de intellectuele Duitser die niet wist dat er een Holocaust aan de gang was, aan Jefferson die niet wist dat zwarten ook mensen zijn, aan de verkrachter die verkeerdelijk dacht dat een schaars geklede vrouw graag seks met hem had. We denken ook aan de vermenselijking van dieren in reclame voor vlees: de altruïstische biggetjes die gelukkig zijn als ze naar het slachthuis kunnen omdat dat hun levensdoel is,…
Fase 2: de agressiefase. De patiënt wordt kwaad op dokter of op familieleden. Diereneters reageren in dit stadium ook vaak ‘op de man’, ze ‘schieten op de boodschapper’: "Jij bent zelf egoïst, jij discrimineert en vermoordt ook nog planten! Jij draagt toch ook nog leren schoenen? Jij bent naïef en vervreemd van de natuur! Jij wil ons gewoon een schuldgevoel aanpraten!”
Fase 3: de onderhandelingsfase. Het ‘marchanderen’: de patiënt denkt dat als hij nu gezond gaat eten en zijn leven gaat beteren, hij misschien toch nog kan genezen. Een diereneter zegt: "Ik eet toch al geen foie gras meer, dus zo slecht ben ik toch niet? En ik reis ook al minder met het vliegtuig, ik geef geld aan een goed doel en heb geen terreinwagen…"
Fase 4: de depressiefase. De patiënt wordt mistroostig en de diereneter wordt fatalistisch: "Er valt toch niks meer aan te doen. Het heeft geen zin. De rest blijft toch rustig verder vlees eten. Als het zo zit, dan mogen we niets meer eten,..."
Fase 5: de aanvaardingsfase. De patiënt neemt tevredenheid met zijn lot, de weduwe herpakt haar leven, en de diereneter aanvaardt het feit dat we wel degelijk onze verantwoordelijkheid kunnen opnemen, dat we moeten stoppen met vlees eten en dat we zelf kunnen kiezen om veganist te worden.
Fase1: de ontkenningsfase / afvoeren, ik ontken immers niet dat dieren niet kunnen lijden, ik ontken ook niet dat ze zelfbewustzijn hebben, ik zou in die optiek ijveren voor een verbeterde levensomtandigheden en een pijnloze dood. Jij bent diegenen die ontkent dat er een verschil is tussen men en dier daar je ontkent dat dieren geen rechten hebben en daar ook niks van afweten. Het zijn mensen die vanuit een bepaalde ethiek dieren rechten kunnen toekennen.

Fase 2: de agressiefase / afvoeren of herbenoemen, heeft niks met agressie te maken, jij wil de zondebok uithangen. ALs mensen jou wijzen op inconsistent gedrag tenopzichte van jouw eigen ideologieën valt dat meoilijk te verteren door jou, alhoewel die mensen volledig in hun recht staan. Ook een kind kan zeggen , mama die heeft me pijn gedaan terwijl dat niet waar is!

Fase 3: de onderhandelingsfase / is dat het intermezzo?

Fase 4: de depressiefase / er is net veel te doen, ijveren voor verbetering leefomstandigheden van de dieren, ijveren voor een goed toegepast jacht en natuurbehoud beleid enzoverder, ik wordt daar niet depressief van dat is de wereld waarin we leven.

Fase 5: de aanvaardingsfase. / verantwoordelijkheid opnemen is niet gelijk aan veganist worden dat is gewoon weglopen van het probleem. Verantwoordelijkheid opnemen is binnen de maatschappelijk aanvaarde normen en wetten er voor ijveren dat omstandigheden verbeteren!
Jij zou ze gewoon laten uitsterven?

Yours
Dat ga ik nu niet meteen gaan tegenspreken, maar dat is hier toch de discussie niet? kan wel een interessante discussie worden natuurlijk, misschien een nieuw topic?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Stijn Bruers schreef:En geen ziekenhuizen? En geen contact met familie en vrienden? En geen kennis en onderwijs?
Allemaal overbodige luxe. Gelijkdenkenden kunnen wat mij betreft allemaal mee.
Stijn Bruers schreef:Je had ook kunnen zeggen dat we dan best zelfmoord plegen.
Volgens mij gaf ik die optie al veel eerder. Zelfs ruime tijd voor dit topic.
SB schreef:Er zijn natuurlijk nog grotere besparingstips, zoals dakloos worden of zelfmoord plegen, maar je begrijpt dat dat waarschijnlijk te veel gevraagd is, dat basisbehoeften dan niet voldaan zijn.
Basisbehoeften. Lucht, water, warmte, voedsel. De rest is overbodige luxe. Ziekenhuizen, huizen, elektriciteit, vrienden, familiebanden, etc ... allemaal overbodig. En zelfs het leven op zich is geen noodzaak. Elk leven kan stoppen en plaats maken voor ander leven. Ik laat de keuze vrij, zonder dwang. Ik geef slechts opties hoe het ook kan ...

Verder ben ik heilig overtuigd van de mogelijkheid van milieuvriendelijker leven. Zelfs zonder enkele reis naar het oerwoud. Het enige verschil is dat mijn grens anders ligt en ik die niet aan andere op wil dringen. Maar als anderen wel hun grenzen aan mij opdringen, dan val ik zeker de denkbeelden aan die de oorzaak van die opdringerigheid zijn. Depressie? Nee. Agressie? JA! Niet fysiek, maar slechts tussen de regels in redelijk beleefde bewoording.

Voetnoot:
Fase 1. Kun je natuurlijk buigen wat je wil, maar ik erken: (zelf)bewustzijn van dieren, lijden van dieren, slimheid van dieren, rechten van dieren (naast mensenrechten!). Ik ontken : nazi, verkrachter, moordenaar en racist te zijn.
Fase 2. De laatste keer dat ik overmatige fysieke aggressie gebruikte, was toen ik zo'n 10 jaar oud was. Daarna alleen als zelfverdediging of sport/spel (b.v. een enkele keer Judo)
Fase 3. Ik onderhandel niet. Ben sowieso niet goed in handelen, dus onderhandelen laat ik liever ook zitten.
Fase 4. Geen last van
Fase 5. Ben ik reeds lange tijd voorbij. Ik aanvaard mijn lot, snap dat het eten van vlees mijn ecologische voetdruk vergroot en niet eerlijk is tegen het overgrote deel van de wereld. Net een tosti met salami op en zo haal ik het gehakt uit de vriezer voor een lekkere overschotel met kaas.

Hoe ver ben jij eigenlijk met je fasetraject m.b.t. tot Het Leven ...... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Stijn Bruers
Banned

Toch nog even antwoorden; ik kan het niet laten ;-)
LordDragon schreef:
Maar Thanh krijgt wel het basisrecht. Dus au fond is niet intelligentie het criterium.
Het criterium is hier dat Thanh een mens is!
Ik hoor nog steeds geen argument waarom het criterium "mens" moreel relevant zou zijn. Je kunt eventueel zeggen dat het een axioma is. En uiteindelijk kunnen we dan niet verder argumenteren. Zoals in de wiskunde: wiskundigen zitten ook niet onderling te discussieren dat ze een axioma al dan niet mogen aannemen. Al wat ik kan zeggen is dat ik een ethisch systeem met een dergelijk extra axioma lelijk vind. Dat is even lelijk als een racistisch ethisch systeem, waarbij de racist het criterium "blanke" als axioma invoegt. Zelf verkies ik een systeem waarbij definities niet a priori beperkt worden. Terug een voorbeeld uit de wiskunde. De gangbare definitie van een priemgetal is een getal dat enkel door 1 en zichzelf deelbaar is. Nu, niets houdt u tegen om een priemgetal te definiëren als een getal kleiner dan 100 dat enkel door 1 en zichzelf deelbaar is. Maar dat is niet zo elegant om mee te werken, zie je. Het is niet alleen een beetje arbitrair (waarom 100 en niet 10?), het is gewoon... vreemd. Waarom zou je je zo'n extra beperking opleggen? Idem voor de definitie van discriminatie. Waarom niet in de definitie verwijzen naar alle wezens (cfr alle natuurlijke getallen) in plaats van naar enkel mensen (cfr alle natuurlijke getallen kleiner dan 100) of enkel blanken (cfr alle natuurlijke getallen kleiner dan 10)??
Ook als ik dat dier niet dood eet het die planten op! (en nog een heel pak meer)
ja, maar daar ben jij dan weer niet verantwoordelijk voor. Maar goed, ergens zou je dan gelijk kunnen hebben. In ieder geval geen veeteelt, want daar kweek je bewust extra dieren die extra planten eten. Maar ja, ook hier een subtiliteit: uiteindelijk zorgt dat kweken van dieren ervoor dat er minder wilde dieren zijn...
Waarom "mensen" (genetische verwantschap, soort) niet?
Al jou "ik zeg het en zo is het" argumenten ivm die genetische verwantschap doen voor mij niet ter zake. Er is een duideleijk onderscheid dier /mens. Laat ons daarmee beginnen, en racisme enzomeer moeten er niet bijgesleept worden, dat zijn pas drogreden!

lees jij dit maar een keer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... _gevolg.29
Denk je dat al die 7 argumenten die ik gaf een oorzaak-gevolg omkering zijn?
Een homo sapiens heeft mensgevoelens en een mensbewustzijn, gehandicapten zijn mensen waarbij iets fout is gelopen, er waren tijden dat andere mensen die gehandicapten van de rotsen gooiden of injecties gaven, wil je daar terug naartoe?
ruikt dit niet ook een beetje naar een stroman?
Mijn stelling is dat we niet-menselijke voelende wezens opnemen in de morele gemeenschap, niet dat we mentaal gehandicapten eruit werpen. We moeten de morele gemeenschap uitbreiden.
Kleine nuance: vele dieren hebben wel een moraliteit, maar geen ethiek. dat wil zeggen dat ze wel noties van rechtvaardigheid enzo hebben (moraliteit), maar er niet bewust over reflecteren (dat is ethiek). Lees Wild justice van Marc Bekoff.
Is dat zo, ik ben de grote chimpansee en een van mijn troep heeft een tros bananen bemachtigd, dan zal ik maar uit morele overwegingen niet wat bananen gaan pikken? Het gaat er heel anders aan toe!
Niet altijd, hé. Het is zoals bij mensen: veel mensen doen erg veel egoistische dingen, andere mensen zijn vaker solidair. Bij chimpansees en heel veel andere diersoorten heb je wel solidair gedrag. Er is een experiment met ratten: de ene rat wijgerde te eten omdat hij doorhad dat van zodra hij begon te eten een andere rat elektrische schokken kreeg. En er zijn vele voorbeelden van chimpansees die bananen schenken aan iemand anders, die delen,... En ze hebben daarbij een rechtvaardigheidsgevoel: een chimpansee die minder banaan kreeg dan een andere, zal dat laten merken.
Algemeen gezien hebben mensen een menselijk niveua, Thanh is een uitzondering, maar dat maakt niet dat hij geen mens is toch?
heb ik ooit gezegd dat hij geen mens is? Hoewel zijn ouders gestorven of vermist zijn, denk ik dat DNA onderzoek wel zou kunnen bevestigen dat Thanh een mens is.
Frapant, ik dacht eerst dat je het erom deed, maar je blijkt werkelijk geen onderscheid te maken tussen mensen en dieren, nochtans zijn de belangen van de mensen verschillend dan die van de dieren.
ahaaa!!! Hier is de eerste keer dat je iets meer zegt, dat je een tipje van de sluier oplicht. Het gaat em dus om belangen. Okay, kun je een voorbeeld geven van zo'n belang dat alle en alleen mensen hebben?
Ja, misschien is het nog niet zo slecht om die gedomesticeerde varkens, kippen en koeien te laten uitsterven, want ze zijn niet aangepast om in het wild te overleven, hun lichaamsbouw leidt tot breuken, ziektes,...
of we blijven gewoon voor ze zorgen, dat is je verantwoordelijkheid opnemen, alsof jij zomaar mag en kan beslissen om een diersoort te doen uitsterven.
Ja, dat zou inderdaad het beste zijn: een kleine, duurzame populatie varkens, kippen en koeien die we dan blijven verzorgen. En eventueel kunnen we via kunstmatige selectie ze laten terugevolueren tot dieren die aangepast zijn aan de natuur. Maar in ieder geval blijven we hun basisrecht respecteren.
Ik ben deels een roofdier, jager, omivoor, waarom zou ik me tegen mijn natuurlijke aard verzetten?
omdat je je tegen die natuurlijke aard kunt verzetten (je kunt dat kiezen net zoals ik), en omdat dat onze ethische plicht is.
Ik hoor niet graag verwijzingen naar onze "natuurlijke aard". Dat is meestal een naturalistische drogreden. Of je wilt laten uitschijnen dat zo'n natuurlijke aard onveranderlijk is, wat hier niet het geval is.
Ja, ik zie een aantal niet relevante verschillen:
-tussen mensen die rechtop kunnen lopen, en al de rest,
-of mensen met twee armen, twee benen, tien vingers, weinig haar en een platte kin, en de rest.
Drogreden!!! het gaat hem over het verschil tussen mens en dier, niet tussen een mens met lang haar en een mens met een kale kop!
Maar wat is dan dat verschil??? Je sprak over belangen...?
Wil je zeggen dat we Thanh mogen gebruiken als louter middel voor onze doelen? Dat we medische experimenten op hem mogen doen? Hem doden voor zijn organen? Holabola!
Dit is werkelijk een uberstroman!!!
Ik wist wel dat je dat niet wou zeggen, net zoals jij wel wist dat ik niet terug wil gaan naar de tijd dat men gehandicapten van de rotsen gooide of injectes gaf... Maar ik schreef dat om duidelijk te maken dat je een criterium gaf dat niet moreel relevant was (want als het wel moreel relevant zou zijn, dan zou je dat wel mogen doen met Thanh)
Joe schreef ook
Thanh krijgt hopelijk gewoon mensenliefde, van mensen.
Welk jouw reactie toch wel heel belachelijk maakt.
Al wat ik kan zeggen is dat Thanh liefde krijgt van liefhebbende wezens. Maar niet van alle en alleen mensen. En wat ik ook kan zeggen is dat liefhebbende wezens niet hun liefde zouden moeten beperken tot alle en alleen die wezens die een naast familielid hebben dat potentieel vruchtbare nakomelingen zou kunnen krijgen met een naast familielid van zichzelf. Zo werkt de liefde niet, hé. Misschien wel de romantische liefde (hoewel), maar zeker niet de zorgzame liefde.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Gooi 'm eens voor de leeuwen ...
Stijn Bruers
Banned

Joe Hn schreef: Basisbehoeften. Lucht, water, warmte, voedsel. De rest is overbodige luxe. Ziekenhuizen, huizen, elektriciteit, vrienden, familiebanden, etc ... allemaal overbodig. En zelfs het leven op zich is geen noodzaak. Elk leven kan stoppen en plaats maken voor ander leven. Ik laat de keuze vrij, zonder dwang. Ik geef slechts opties hoe het ook kan ...
We moeten een onderscheid maken tussen vitele behoeften (overlevingsbehoeften), basisbehoeften en luxebehoeften
Hier een beetje theorie (uit een tekstje dat ik eens schreef)

Allereerst zijn er universele behoeften die alle (sociale, denkende) mensen delen.
1) Overlevingsbehoeften (vitale behoeften) van het individu: fysieke gezondheid (eten, drinken, zuurstof, behaaglijke temperatuur, hygiëne), veiligheid (bescherming).
2) Sociale behoeften (liefde, vriendschap, geborgenheid, acceptatie, respect, vertrouwen, affectie, communicatie, ondersteuning, medeleven, intimiteit, samenwerking, waardering, gemeenschapsgevoel, participatie, delen, helpen, eerlijkheid, authenticiteit, vrede, harmonie, verbinding…)
3) Ontwikkelingsbehoeften (rust, activiteit, spel, humor, plezier, gemak, creativiteit, zelfexpressie, schoonheid, inspiratie, spontaniteit, leren, kennis, betekenis, begrip, uitdaging, ontdekking, groei, onafhankelijkheid, keuze, vrijheid, autonomie,…)
Iedereen heeft het recht om de eigen universele behoeften tot op een aanvaardbaar niveau te vervullen. Universele behoeften kunnen echter op talrijke wijzen vervuld worden. De behoefte aan activiteit kan men bevredigen door in het bos te joggen of door met een zware brommer hevig rond te crossen in een natuurgebied of op een drukke plaats. De behoefte aan eten kan men vervullen met plantaardige of met dierlijke producten. En eten kan dan wel een vitale behoefte zijn, maar toch kan men luxueuze dingen eten of kan men veel te veel eten (overconsumptie).
Universele behoeften kunnen we dus bevredigen door middel van verschillende strategieën. Daarom maken we het onderscheid tussen universele behoeften aan de ene kant en ‘strategische behoeften’ aan de andere kant. Strategische behoeften zijn dan specifieke wijzen om een universele behoefte te vervullen. Een strategie is gekoppeld aan specifieke voorwerpen, plaatsen, personen en gedragingen. Zo is de behoefte om ‘met een kameraad (persoon) een glas bier (voorwerp) te gaan drinken (gedrag) in het café (plaats)’ een strategie om de universele behoeften aan drinken, vriendschap en plezier te vervullen. Sommige strategieën zijn schadelijker dan andere. We kunnen bijgevolg een gradatie aanbrengen binnen de verzameling van strategische behoeften.
Allereerst hebben we de levensnoodzakelijke behoeften, die overeenkomen met de overlevingsbehoeften. Voor de sociale en ontwikkelingsbehoeften moeten we een onderscheid maken tussen basisbehoeften en luxebehoeften.
Basisbehoeften zijn de meest mens-, dier-, en milieuvriendelijke strategieën die efficiënt onze universele behoeften vervullen.
Wat al dan niet een luxebehoefte is, ligt nog niet vast, maar we moeten streng oordelen. Bij twijfel moet het oordeel in het voordeel zijn van het meest kwetsbare leven. Ook al begeven we ons hier op moeilijk terrein, toch is het van wezenlijk belang om het verschil tussen basis- en luxebehoeften te expliciteren. Daarom doen we een poging:
Luxebehoeften zijn strategieën die een grotere ecologische impact hebben (afvalproductie, grond- en grondstoffenverbruik) en die niet zo efficiënt (qua kosten-batenanalyse) onze universele behoeften kunnen vervullen. Voor elke luxebehoefte bestaat er een basisbehoefte als valabel alternatief (bv. universele behoefte is activiteit, luxebehoefte is wild rondcrossen met een terreinwagen, basisbehoefte is joggen).
Een behoefte (strategie) kunnen we dus slechts als luxe benoemen als het vervangbaar is, als er een andere strategie bestaat die dezelfde universele behoefte vervult, maar die beter scoort (die minder het basisrecht schendt,…). Zo is het eten van dierlijke producten in de meeste gevallen een luxebehoefte, want de meeste mensen kunnen gezond eten en overleven met een zuiver plantaardig voedingspatroon (eventueel aangevuld met diervriendelijke voedingssupplementen zoals vitaminetabletjes).
Luxe is ook overdaad: te veel eten, te veel vrijheid opeisen of te veel leven doden voor ontspanning. En luxebehoeften zijn ook vaak te herkennen aan hun sociaal-culturele bepaaldheid (maakbaarheid). Zo denken we aan seksuele status, sociaal aanzien, culturele gewoontes, tradities, reclame, modetrends,… Dergelijke luxebehoeften zijn bv. vluchtig, relatief, veranderlijk of gecreëerd in een sociale context.
Modetrends zetten aan tot overbodige consumptie van telkens nieuwe, modieuze of trendy kleding. Ze worden door massareclame gestuurd. Men wil sociaal aanzien verwerven door het najagen van de nieuwste rages. Ook van de seksuele status weten we dat hij maatschappelijk beïnvloedbaar is. We denken hierbij aan haarkleurmiddelen, nagellak, onnatuurlijke parfums, overbodige esthetische chirurgie: allemaal producten en diensten die dienen om een maakbaar schoonheidsideaal te benaderen. Wat culturele gewoontes betreft, denken we aan het schadelijke massatoerisme en het kuddegedrag van vele mensen. En ook in tradities komt luxe voor. Een goed voorbeeld is de kerstboom(verbranding): de behoefte aan gezelligheid wordt op een onefficiënte wijze ingevuld door het instrumentaliseren (kappen, verbranden) van levende bomen (wat de plastic bomen betreft, kunnen we wijzen op de afvalproductie en het grondstoffenverbruik).
Samengevat: luxe kunnen we herkennen aan de vervangbaarheid, het grote grondstoffen- of oppervlaktegebruik, de grote afvalproductie, of de sociaal-culturele maakbaarheid (door maatschappelijke conventies, reclame, trends, mode,…).
Gesloten