Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door The Prophet »

Jeroen° schreef:Objectief gezien kan men niet weten of er wel of geen God of goden zijn.
Dat zei ik al, ja.
Jeroen° schreef:Natuurlijk wordt er wel gezegd dat wat men niet kan bewijzen niet bestaat. Maar dat is een keuze, en absoluut geen logische gevolgtrekking.
Dat is inderdaad niet logisch, maar volgens mij beweert de gemiddelde atheist dat ook niet. Ik in ieder geval niet en iemand als Richard Dawkins bijvoorbeeld ook niet.
Jeroen° schreef:Agnosticisme en het niet-bestaan van God als geloofsbelijdenis is natuurlijk prima binnen de logica.
Dus de consequentie is dat jij agnost wordt/bent?

Nogmaals: atheisme betekent niet geloven in god/goden. Het betekent niet: zeker weten dat god/goden niet bestaan. Daar komt nog bij dat agnosticisme erg dicht tegen atheisme aan ligt. In de praktijk leven agnostici op dezelfde manier als atheisten, namelijk dat er geen god/goden zijn. Agnostici gaan niet naar de kerk en sluiten zich niet aan bij religieuze gemeenschappen.

Als atheist zie ik geen enkele aanwijzing dat er een god/goden zou bestaan. Ik zie wel heel veel wishful thinking en projectie, zoals ik al zei. Maar op die 2 termen ben je nog niet in gegaan.

Ik sluit me aan bij Ludwig Feuerbach: niet God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, maar de mens heeft God geschapen naar zijn ideaalbeeld.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Maar toch. Het neemt niet weg dat er zich mogelijk heel wat bijzonders heeft afgespeeld in het verleden. Zaken die ons verstand te boven gaan.

Afbeelding
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Is de logische vraag natuurlijk: als die zaken 'ons verstand te boven gaan', hoe kan iemand dan met droge ogen beweren dat zulke gebeurtenissen ooit hebben plaatsgevonden?

Dit schreeuwt om een definitie van 'zaken die ons verstand te boven gaan' en een werkwijze voor het detecteren van zulke zaken. Dit soort termen wordt in discussies altijd veel te gemakkelijk gebezigd door mythologiehobbyisten, zonder dat ze uitleggen wat ze er precies mee bedoelen.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jeroen° schreef:
Jin schreef:Nee, ik zou zo iemand niet een visie opdringen/pogen te overtuigen van.
Hooguit zou ik de man/vrouw wijzen op de inconsequenties in zijn denken, maar de overtuiging die moet hij zelf vernietigen, dat kan ik niet voor hem doen.
Wat is precies het onderscheid? Wat is opdringen dan precies? En wat is het verschil in de praktijk?
Jin schreef:Als de persoon het niet accepteert, jammer dan, ik ben niet verantwoordelijk voor iemand anders zijn wanen.
Waarom je wel verantwoordelijk zou zijn voor het fysiek leed van een ander, maar niet voor geestelijk leed... daar kan ik niet bij. Als psychologiestudent verwacht ik overigens ook dat het mijn beroep wordt om verantwoordelijk te zijn voor een ander zijn wanen. Ik hoop niet dat daar iets mis mee is.
Mijn overtuiging is dat ik iedereen mag laten zien, waar hij zelf voor staat en/of wat hij gelooft.
Op het moment dat ik dat wil delen met mijn medemens, zal ik ten allen tijde bewust moeten zijn van het feit dat mijn medemens een eigen persoonlijkheid is met zijn eigen wel of niet wens mij aan te horen.
Of dat nu alleen gaat om het aanhoren van mijn levensovertuiging is, of dat het nu een poging is om de levensovertuiging van de andere te beïnvloeden.

Mijn eigen ervaring binnen een medisch beroep:
Als jij je verantwoordelijk voelt voor hoe jouw (toekomstige) patienten denken, dan zul je waarschijnlijk overkomen als een gedreven en liefhebbend persoon, hopelijk ook kundig, al dan niet gewaardeerd, maar zul je het in je eventueel toekomstige beroep als psycholoog niet lang volhouden.
Je zult je nl. alles persoonlijk aantrekken en als mensen gaan zoals ze gingen, zul je jezelf tekort doen, omdat je jezelf ongeschikt zult achten.

Ik weet niet hoe het bij jou zal zijn, maar vaak wordt dit nog gevoed bij christenen door de overtuiging: "de mens tot generlei goeds in staat is"
Dat dus alles wat gebeurt, in God's hand is en
het goede alleen van en door God's hand is.
En daarmee zul je gelijk gaan tonen, dat je geen goede psychotherapeut kunt zijn.
Laatst gewijzigd door Maria op 07 jun 2012 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jeroen° schreef: Objectief gezien kan men niet weten of er wel of geen God of goden zijn. Daarmee zitten atheïsten in hetzelfde bootje als alle religies. Natuurlijk wordt er wel gezegd dat wat men niet kan bewijzen niet bestaat. Maar dat is een keuze, en absoluut geen logische gevolgtrekking.
Ockhams scheermes indachtig is de onbekende X lees god niet nodig met het toenemen van inzicht en waarschijnlijker verklaring voor tal van fenomenen is deze dan ook van een haast fysieke persoon compleet met voeten en enkels verdunt tot een onkenbare entiteit. Dit is natuurlijk een zwaktebod en inderdaad niet veel beter dan welk onkenbaar of onmeetbaar iets ook. Maar met redeneren wordt god vanzelf onmogelijk vooral dankzij de kenmerken die de ware gelovige aan zijn god toedicht. Laplace stelde zich al een alwetende demon voor. Deze entiteit maakt zichzelf onbestaanbaar.
En atheisme is het afwezig zijn van een godsgeloof dus een ander bootje, analoog aan de niet postzegelverzamelaars die dat als hobby zouden hebben.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jeroen°

Bericht door Jeroen° »

Allereerst wou ik jullie graag bedanken voor hoe het gesprek verloopt. Ik vreesde voornamelijk harteloze aanvallen, maar ik ben in zowel begrip als onbegrip oprechtheid tegengekomen. Ik wou ook benadrukken dat het een hels karwei is om op iedereen te reageren. Ik klaag niet, ik kies er zelf voor. Maar heb een beetje geduld ;).

Ik weet frustrerend genoeg precies wat ik tegen iedereen wil zeggen, maar om het overzichtelijk op te schrijven kost me ook tijd ;). De twee kopjes zal mijn antwoord over geven. Mijn antwoord op de vragen wat mijn geloof dan precies inhoudt, mijn reactie op de aanval m.b.t. de historische betrouwbaarheid van Fish en een reactie op Mariakat hebben jullie nog tegoed. En ik zal punten die ik in deze post gemaakt heb later nog illustreren met behulp van het suggestieve plaatje van Destinesia, want dat is toevallig een stokpaardje van me.

Aangaande het begrip atheïsme en de aanname dat God niet bestaat het volgende:
Ik was mij bewust van de andere definitie van atheïsme, maar ik dacht dat deze fout was. Onzeker als ik was heb ik mezelf direct op wiki gecontroleerd, en volgens wiki heb ik het inderdaad nét fout. Maar goed. Feit blijft dat de stellingen/aannames dat God wel bestaat, en dat hij niet bestaat op hetzelfde niveau beschikking hebben tot argumenten. Hetzelfde bootje dus. Uiteraard stelt Ockhams scheermes dat overbodige onderdelen van een theorie weggedaan moeten worden. Ockhams scheermes komt echter pas om de hoek kijken als er sprake is van gelijke verklarende kracht. De verklarende kracht van zowel het wél als het niet bestaan van God staat echter sterk ter discussie en is ook niet vergelijkbaar zoals dat bij natuurwetenschappen is. Daarnaast is Ockhams scheermes geen filosofisch beginsel maar een methodologische richtlijn, die vaak werkt, maar niet per definitie (zijn ook wel voorbeelden van te benoemen).
Daarnaast is het onlogisch, en naar mijn idee ook onverstandig om compleet geen rekening te houden met hetgeen formeel niet geweten kan worden. Zo zijn er uit mijn vakgebied bijvoorbeeld onderzoeken die aantonen dat te veel steunen op formele risicoanalyse onderdoet voor intuïtie omdat men alleen hetgene meeneemt wat in een model te passen is en daarbij het feitelijk onkenbare negeert. Uiteraard gaat dit over dingen die men niet kan weten, maar wel zou kunnen weten. Maar ik denk dat de illustratie blijft staan. Bovendien is het niet zo dat de vraag of God bestaat compleet ons verstand te boven gaat.

Aangaande het eindeloze alternatievenprobleem, onderscheid in kennis en middelen om tot kennis te komen.
Het beweren, dat het bestaan van God een optie is waarmee rekening gehouden dient te worden, zou het probleem oproepen dat we dan met eindeloos veel alternatieven rekening moeten houden. Natuurlijk moeten we dat ook. Maar het zou triest zijn als we geen middelen hadden om onderscheid te maken tussen willekeurige alternatieven. Maar voordat ik daarover begin moet ik wat verduidelijken.

Ik heb geprobeerd te benadrukken dat objectieve kennis over het bestaan van God onmogelijk is. Dat is echter maar een halve waarheid. Kennis die echt dienst kan doen als fundament waarop wij kunnen voortbouwen is zeldzaam, en er kan zelfs betoogd worden dat die er compleet niet is. Daarom doet de wetenschap een aantal fundamentele aannames. Dan hebben we iets om op voort te bouwen. De aanname dat God niet bestaat is inherent aan de empirische wetenschap, en die doe ik ook als ik wetenschap bedrijf. Dat is echter een working hypothesis. Filosofische beschouwingen over of God bestaat bieden echter meer perspectieven. Zoals doctorwho al zei kan men prima de logica op het geloof loslaten. Volgens docterwho slaagt het geloof niet voor die test, maar ik meen dat mijn bijbelvaste geloof wel slaagt. Daarnaast kan men uit intuïtie aannames afleiden m.b.t. zingeving die van vergelijkbaar karakter zijn als die waar de wetenschap op gestoeld is. Men zou de eigenschap van mensen dat zij niet kunnen handelen zonder daarbij in termen van zingeving te denken op kunnen vatten als een a priori vorm van kennis. Daarnaast mag men best ook kijken of een hypothese, die in het domein van de empirische wetenschap speculatief genoemd kan worden, op het gebied van zingeving wél verklarende kracht heeft. En áls dit zo is, dan pleit dat zeker voor de hypothese. Men kan zelfs falsificeren, wat op dit forum ook wordt gedaan door Fish, m.b.v. historisch onderzoek. De juiste volgorde is echter, eerst de toegevoegde waarde van een theorie aannemelijk maken, en vervolgens proberen te falsificeren. Anders kan men niet wegen wanneer iets voldoende gefalsificeerd is.
Jinny

Bericht door Jinny »

Jeroen, misschien kun je eerst eens duidelijk maken waarom er een god noodzakelijk zou zijn?
En gooien we ons daarna (indien je dat voldoende duidelijk heb weten te maken) op de vraag welke van de 20000 plus.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

De intrede van de term intuïtie maakt voor mij niet duidelijk dat er tot een mogelijk juiste aaname wordt besloten. Wat versta jij, voor er begripsverwarring ontstaat, onder intuïtie Jeroen?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jeroen° schreef: Ik heb geprobeerd te benadrukken dat objectieve kennis over het bestaan van God onmogelijk is. Dat is echter maar een halve waarheid. Kennis die echt dienst kan doen als fundament waarop wij kunnen voortbouwen is zeldzaam, en er kan zelfs betoogd worden dat die er compleet niet is. Daarom doet de wetenschap een aantal fundamentele aannames. Dan hebben we iets om op voort te bouwen. De aanname dat God niet bestaat is inherent aan de empirische wetenschap, en die doe ik ook als ik wetenschap bedrijf. Dat is echter een working hypothesis. Filosofische beschouwingen over of God bestaat bieden echter meer perspectieven. Zoals doctorwho al zei kan men prima de logica op het geloof loslaten. Volgens docterwho slaagt het geloof niet voor die test, maar ik meen dat mijn bijbelvaste geloof wel slaagt. Daarnaast kan men uit intuïtie aannames afleiden m.b.t. zingeving die van vergelijkbaar karakter zijn als die waar de wetenschap op gestoeld is. Men zou de eigenschap van mensen dat zij niet kunnen handelen zonder daarbij in termen van zingeving te denken op kunnen vatten als een a priori vorm van kennis. Daarnaast mag men best ook kijken of een hypothese, die in het domein van de empirische wetenschap speculatief genoemd kan worden, op het gebied van zingeving wél verklarende kracht heeft. En áls dit zo is, dan pleit dat zeker voor de hypothese. Men kan zelfs falsificeren, wat op dit forum ook wordt gedaan door Fish, m.b.v. historisch onderzoek. De juiste volgorde is echter, eerst de toegevoegde waarde van een theorie aannemelijk maken, en vervolgens proberen te falsificeren. Anders kan men niet wegen wanneer iets voldoende gefalsificeerd is.
Volgens de wetenschapsfilosofie is eigenlijk alle kennis een working hypothesis. En nog wel in de betekenis van "een hypothese die werkt". Als met de hypothese correcte voorspellingen kunnen worden gedaan (en geen bewijsbaar onjuiste) dan werkt ze. Dat god niet bestaat is overigens in de meeste wetenschappen geen hypothese. Het is echter wel de hypothese van een atheist zoals ik. Tot nu toe heb ik nog geen dingen waargenomen die haar falcificeren. Mijn voorspellingen: "Bidden helpt niet als er - na het begin van het gebed - geen contact is tussen de bidder en degene voor wie gebeden heeft" en "ongelovigen zijn niet vaker slachtoffer van natuurrampen dan gelovigen", komen tot nu toe uit. Ik geef toe dat dat weinig toegevoegde waarde heeft, en mijn theorie alleen maar is bedacht, om van het gezeur van de godgelovigen af te zijn (falcificeer eerst mijn hypothese maar. Zolang je dat niet doe, ga ik er vanuit dat ze waar is, wat je verder ook beweert). Maar in die zin werkt ze natuurlijk prima.

Ik kan heel veel dingen doen zonder dat daar enige zingeving bij betrokken is. Dat heb je zo als je in lichte mate aan de ziekte van Parkinson leidt. Dan doe je regelmatig zinloze dingen :( Maar dat zul je niet bedoelen. Wat eigenlijk wel?
En wat bedoel je met "het gebied van de zingeving?" Het klinkt als een omkering van zaken. Iets heeft "zin" als het een middel is om een doel te bereiken. Maar "zingeving" klinkt alsof het middel er al is, en je er nog een doel bij gaat verzinnen. Dat klinkt in mijn oren niet bijzonder zinvol. Integendeel. Als je een doel hebt dat je wilt bereiken, en je gaat daar middelen bij verzinnen. Dat is een zinvolle manier van handelen.
Dus wat wil je?

en mocht je - om mij onbegrijpelijke redenen - dan persé zingeving willen, dan is hier mijn antwoord:

Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jeroen° schreef: Volgens docterwho slaagt het geloof niet voor die test, maar ik meen dat mijn bijbelvaste geloof wel slaagt. Daarnaast kan men uit intuïtie aannames afleiden m.b.t. zingeving die van vergelijkbaar karakter zijn als die waar de wetenschap op gestoeld is.
Ik ben één van de meelezers. Hier lopen veel ex-bijbelvaste gelovigen. Die een andere mening hebben ontwikkelt. Maar persoonlijk zou ik graag een paar intuïtieve aannames willen zien. Met de nodige onderbouwing. Die iets verder gaan dan sentimenten. Bijvoorbeeld ik communiceer met een god en krijg feedback. En deze terugkoppeling is ook te herleiden tot iets buiten jezelf.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jeroen° schreef: Men kan zelfs falsificeren, wat op dit forum ook wordt gedaan door Fish, m.b.v. historisch onderzoek. De juiste volgorde is echter, eerst de toegevoegde waarde van een theorie aannemelijk maken, en vervolgens proberen te falsificeren. Anders kan men niet wegen wanneer iets voldoende gefalsificeerd is.
Wel de theorie, als ik het zo mag noemen, was dat de bijbel de waarheid verkondigden. Toen de joden het in Kanaän voor het zeggen kregen vroeg Ben Goerion joodse en christelijke archeologen om de legitimiteit van Israël met de bijbel in de hand te bewijzen. Nu, na zestig jaar zoeken met de bijbel in de hand, laten die archeologen weten dat er weinig is dat de geweldige verhalen in de bijbel ondersteund.
De bijbel is dus gefalsificeerd lijkt mij.

Een vraag Jeroen, zouden de uitkomsten van die onderzoeken niet ook besproken moeten worden op christelijke/islamitische en joodse scholen?
Of vind jij het goed te praten dat ze dood gezwegen worden?

Nog even over zingeving dan, zingeving is geen natuurwet. Zingeving is net als het hebben of stellen van doelen een uitvinding van mensen.

Het woord zelf geeft al aan dat dit een actief proces is, kennelijk is de zin niet evident (Wiki).
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Jeroen° schreef:Feit blijft dat de stellingen/aannames dat God wel bestaat, en dat hij niet bestaat op hetzelfde niveau beschikking hebben tot argumenten.
Argumenten hebben is niet hetzelfde als bewijs leveren. Zo kan ik het volgende, volledig valide, argument formuleren:

1. Als sommige aardbeien rood zijn, ben ik een baviaan.
2. Sommige aardbeien zijn rood.
3. Ik ben een baviaan.

Logisch gezien klopt dit argument als een bus. Het probleem is alleen, dat de eerste premisse niet bewijsbaar is. Met alleen filosofische bespiegelingen kom je niet ver. Je zult dus met meer moeten komen dan alleen navelstaren om aan te tonen dat je argumenten betrekking hebben op de werkelijkheid.
Uiteraard stelt Ockhams scheermes dat overbodige onderdelen van een theorie weggedaan moeten worden. Ockhams scheermes komt echter pas om de hoek kijken als er sprake is van gelijke verklarende kracht. De verklarende kracht van zowel het wél als het niet bestaan van God staat echter sterk ter discussie en is ook niet vergelijkbaar zoals dat bij natuurwetenschappen is.
Die laatste zin is een woordsalade. Wat wil je ermee zeggen?
Daarnaast is het onlogisch, en naar mijn idee ook onverstandig om compleet geen rekening te houden met hetgeen formeel niet geweten kan worden.
¿Que? Geef eens een voorbeeld, anders dan God, van iets dat 'formeel niet geweten kan worden'? En als God onkenbaar is, hoe weet je dan dat hij iets is dat 'formeel niet geweten kan worden'? Hoe distilleer je een kenbare eigenschap uit een onkenbare entiteit? Does not compute.
Zo zijn er uit mijn vakgebied bijvoorbeeld onderzoeken die aantonen dat te veel steunen op formele risicoanalyse onderdoet voor intuïtie omdat men alleen hetgene meeneemt wat in een model te passen is en daarbij het feitelijk onkenbare negeert.
Intuïtieve ingevingen leiden echter ook lang niet altijd tot de juiste keuzes. Bovendien is er geen aanleiding om aan te nemen dat intuïtie bij uitstek een middel is dat naar God leidt.
Uiteraard gaat dit over dingen die men niet kan weten, maar wel zou kunnen weten. Maar ik denk dat de illustratie blijft staan. Bovendien is het niet zo dat de vraag of God bestaat compleet ons verstand te boven gaat.
En daarnet was God nog onkenbaar. Wat is het nu? Bovendien is filosoferen over de vraag of God bestaat alleen in enige mate zinvol als we over een definitie van God beschikken. Wat is God?
Aangaande het eindeloze alternatievenprobleem, onderscheid in kennis en middelen om tot kennis te komen.
Het beweren, dat het bestaan van God een optie is waarmee rekening gehouden dient te worden, zou het probleem oproepen dat we dan met eindeloos veel alternatieven rekening moeten houden. Natuurlijk moeten we dat ook.
Nee, dat moeten we niet. Wat ik hiermee bedoelde te zeggen was dat áls we het bestaan van God zouden moeten overwegen (wat geenszins het geval is), alleen omdat we God niet kunnen uitsluiten, we ook een oneindige reeks aan alternatieven in ogenschouw moeten nemen. In tegenstelling tot wat jij beweert, is er echter geen moreel imperatief om God als mogelijkheid te overwegen. Drogreden: special pleading.
Ik heb geprobeerd te benadrukken dat objectieve kennis over het bestaan van God onmogelijk is. Dat is echter maar een halve waarheid. Kennis die echt dienst kan doen als fundament waarop wij kunnen voortbouwen is zeldzaam, en er kan zelfs betoogd worden dat die er compleet niet is. Daarom doet de wetenschap een aantal fundamentele aannames. Dan hebben we iets om op voort te bouwen. De aanname dat God niet bestaat is inherent aan de empirische wetenschap, en die doe ik ook als ik wetenschap bedrijf.
Sorry, maar dit is echt complete nonsens. Dit is net zo min een overweging voor wetenschappers als dat ze tijdens hun werk stilstaan bij de gedachte dat kabouters, elfjes of eenhoorns niet bestaan. Het speelt simpelweg geen enkele rol.
Filosofische beschouwingen over of God bieden echter meer perspectieven. Zoals doctorwho al zei kan men prima de logica op het geloof loslaten. Volgens docterwho slaagt het geloof niet voor die test, maar ik meen dat mijn bijbelvaste geloof wel slaagt.
Op grond van...?
Daarnaast kan men uit intuïtie aannames afleiden m.b.t. zingeving die van vergelijkbaar karakter zijn als die waar de wetenschap op gestoeld is. Men zou de eigenschap van mensen dat zij niet kunnen handelen zonder daarbij in termen van zingeving te denken op kunnen vatten als een a priori vorm van kennis.
Woordsalade.
Daarnaast mag men best ook kijken of een hypothese, die in het domein van de empirische wetenschap speculatief genoemd kan worden, op het gebied van zingeving wél verklarende kracht heeft.
Dat is inderdaad niet verboden, maar waarom zou iemand dat doen? Wat is er zo belangrijk aan zingeving? En wat heeft zingeving met God te maken?
En áls dit zo is, dan pleit dat zeker voor de hypothese. Men kan zelfs falsificeren, wat op dit forum ook wordt gedaan door Fish, m.b.v. historisch onderzoek. De juiste volgorde is echter, eerst de toegevoegde waarde van een theorie aannemelijk maken, en vervolgens proberen te falsificeren. Anders kan men niet wegen wanneer iets voldoende gefalsificeerd is.
Met andere woorden: je hebt niets. In deze hele post staat geen enkel valide argument om het bestaan van God op z'n minst te overwegen.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Jeroen° schreef:@DestinesiaIk vond dat ik wel alvast op je moest reageren na zo'n lang verhaal. Maar ik heb wel maar een deel van je verhaal gelezen omwille van de tijd. Ik ben je nog een complete reactie verschuldigd.
Hoeft niet perse in alle haast beantwoord maar zou het wel waarderen als je er nog wat interessants voor jezelf uitpikt. Maar eerlijk is eerlijk, ik schreef ook wel belachelijk veel. :wink:

Lees de komende maanden rustig dit forum door, en kijk als je zin hebt bij het onderdeel "getuigenissen van afvalligen", en zie ten-minste de redenen van veel ex-gelovigen op dit forum waarom zij het geloof de rug toekeerden en overweeg eens "Volwassen Geloof" van Rereformed aan te schaffen, of lees zijn boek gewoon online. Kijk op YouTube en Google Video eens naar diverse seminars en debatten van

Christopher Hitchens

,

Sam Harris

Richard Dawkins

Dat zijn in ieder geval zaken waar ik mij persoonlijk de afgelopen vijf jaar mee heb bezig gehouden, en niemand zal je bij het bekijken en beluisteren ervan storen. Je kunt zelf je conclusies trekken. Ook als je nadien besluit dat je je er niet in kunt vinden. Wat indirect naar mijn mening te maken heeft met het 'oordeel van God' dat dreigend op je neer kijkt wat tevens mijn gehele anti-pathie verklaart tegen deze indoctrinatie en subtiele onderhuidse angst prediking waardoor gelovigen "ernstig geremt" worden te dúrven twijfelen. Waarna de knagende vraag voor mij wél overblijft (waarschijnlijk ook voor jezelf) hoe dat dan precies in werkelijkheid komt. Daar blijf ik dan wel erg nieuwsgierig naar als ik heel eerlijk ben.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Jeroen° schreef:Uiteraard stelt Ockhams scheermes dat overbodige onderdelen van een theorie weggedaan moeten worden. Ockhams scheermes komt echter pas om de hoek kijken als er sprake is van gelijke verklarende kracht.
Ockham's scheermes zegt dat niet noodzakelijke verklaringen achterwege gelaten kunnen worden. God is een niet noodzakelijke verklaring voor het bestaan van leven in het universum. Het voegt niets toe, dus is het niet noodzakelijk. Als je meent dat god/goden wel noodzakelijk is, wordt je geacht die noodzakelijkheid te onderbouwen. Wat dat betreft zitten gelovigen en ongelovigen dus NIET in hetzelfde schuitje.
Jeroen° schreef:Daarnaast is Ockhams scheermes geen filosofisch beginsel maar een methodologische richtlijn, die vaak werkt, maar niet per definitie (zijn ook wel voorbeelden van te benoemen).
Uiteraard. Maar m.b.t. god/goden hebben we niets beters, aangezien er geen concrete aanwijzingen zijn voor het bestaan van god/goden. Mocht je die wel hebben, dan hoor ik ze overigens graag.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Jeroen°

Bericht door Jeroen° »

Jin schreef:Jeroen, misschien kun je eerst eens duidelijk maken waarom er een god noodzakelijk zou zijn?
kiks schreef:De intrede van de term intuïtie maakt voor mij niet duidelijk dat er tot een mogelijk juiste aaname wordt besloten. Wat versta jij, voor er begripsverwarring ontstaat, onder intuïtie Jeroen?
@Jin, Kiks, Peter en the prophet,
De notie van goed en kwaad is volgens mij een bewijs van een objectief doel van de wereld. D.w.z. óf de idee dat er goed of kwaad zou zijn is een illusie, óf er is een doel met de wereld dat objectief is in de zin dat het onafhankelijk van het subject is (niet te verwarren met objectief vast te stellen). We kunnen ons verstand gebruiken om dit doel te zoeken. Dit doen jullie ook wanneer jullie bijvoorbeeld zeggen dat God niet kan bestaan omdat God geen onvoorwaardelijke liefde heeft. Jullie zeggen daarmee dan in feite dat een God zonder onvoorwaardelijke liefde niet kan beantwoorden aan dat doel wat wij menen dat de wereld moet hebben. (Ik ben het daarmee eens, en Gods liefde vanuit de Bijbel bekeken dan ook onvoorwaardelijk).

Daarnaast wordt in het denken over "doel" en "zin" ook wel duidelijk dat dat sterk aan personen verbonden is. Als een tafel doel of zin heeft, dan is dat gegeven door de maker of gebruiker van die tafel. Als mensen een doel hebben kunnen ze dat zichzelf gesteld hebben, maar het kan ook een gegeven doel zijn. Als men zegt dat de maan om de aarde draait zodat (dit woord impliceert een doel) hij niet naar de aarde toe wordt getrokken dan zegt men dat de maan wordt gepersonificeerd. Een doel kan alleen komen van iemand met een wil. Het woord zingeving vind ik zelf ook een inaccuraat woord, dom van me om dat woord te gebruiken. Dat zin enkel gegeven kan worden, en dat wij dat onszelf niet kunnen geven is blijkbaar iets dat Peter met me eens is. Wat wij wel kunnen doen is op ons gegeven doel onderscheiden, zonder daarbij de gever van het doel te onderscheiden. Je kunt best goed en slecht bepalen zonder God te erkennen. Ik beweer echter dat de erkenning van het bestaan van goed en slecht een God impliceert. Én, het bestaan van God, geeft een grond voor onze notie van goed en slecht (dus Ockham's Razer is n.v.t.).

Kort gezegd denk ik het volgende: liefde is ongetwijfeld de prominentste kandidaat voor dit doel of die zin, en ik acht het daarnaast vanzelfsprekend dat ons doel vorm krijgt in een persoon die een relatie onderhoudt met de wereld. Liefde is per definitie persoonlijk en relationeel. Verder acht ik het logisch dat ons doel is gegeven door onze bron. Gepersonificeerde liefde als doel en bron van ons leven, dat is de God die de bijbel beweert voor te stellen.
elle schreef:
Jeroen° schreef: Het is juist Christus die de onvoorwaardelijke liefde heeft geïntroduceerd.
Waar lees je in de bijbel dat de liefde van Christus onvoorwaardelijk is?
Het woord onvoorwaardelijk betekent zonder voorwaarde, maar er wordt wèl geloof gevraagd als voorwaarde.
Jullie kennen het geloof niet waartegen je vecht.
Kun je in een paar zinnetjes uitleggen welk geloof je precies bedoelt?
Is het misschien het geloof dat alles, maar dan ook alles eenmaal goed zal komen?
Het geloof dat God alles en iedereen verzoenen zal met zichzelf door Jezus Christus?
Met andere woorden, geloof je in de alverzoening?
De liefde van God is onvoorwaardelijk, dat voorop gesteld (ezechiël 33:11, de dood van een slecht mens geeft me geen vreugde, ik wil dat hij een andere weg inslaat en in leven blijft.). Zijn nabijheid niet. Jezus is voor ons het teken hoe God tegenover ons staat. Hij heeft ons onvoorstelbaar veel lief, maar kan onze zonden niet aanzien. Desondanks wil hij met ons verder. Jezus is daartoe gestorven voor onze zonden, zodat wij bij God kunnen komen. Zoals ik ook wel eerder heb uitgelegd, hebben de christenen iets dat de avondmaalsviering heet. De avondmaalsviering is waar je gedenkt dat Christus voor je zonden is gestorven, waarbij het brood staat voor het lichaam van Christus. Als je 'het lichaam niet onderscheid' wordt er gezegd dat je tot je eigen oordeel drinkt. Logisch toch? God heeft zichzelf geofferd voor een ieders zonden, maar dat geschenk kan hij toch niet overdragen als iemand niet erkent dat hij zondig is, of het voor lief neemt o.i.d.?

Dan blijft er nog het probleem van de eeuwige hel. Ik heb er moeite mee te geloven in een God die niet uiteindelijk alle mensen redt. Lijden heb ik geen problemen mee, maar zinloos lijden...
Een vriend van mij is erg veel bezig met de theologie van alverzoening en hij heeft een overtuigend verhaal. Ik geef het echter de tijd. Ik zoek af en toe wat dingen uit. Ik weet wel dat de theologie van de alverzoening te rijmen is met de bijbel, en dat te beargumenteren is dat de bijbel daar zelfs alle reden voor geeft. Zoals ik al zei, ik geef het de tijd, en ik hoop dat ik ooit alverzoening kan omarmen. Het is overigens een theologie waarin de hel een onprettige plek is, maar waarin het lijden bedoeld is om toch uiteindelijk tot God te komen.
Zolang ik alverzoening niet kan omarmen of verstoten is mijn geloof vooral simpelweg het vertrouwen in dat God rechtvaardig is, wat dat ook moge betekenen. Ik heb echter goede hoop voor alverzoening.

Ik heb ook al een keertje laten vallen dat het woord "geloof" ook een beetje misleidend is. Geloof als voorwaarde van voor Gods nabijheid moet niet worden opgevat als het belijden van de juiste leer. Het woord moet eerder worden opgevat als vertrouwen/overgave aan God (vergelijk het engelse woord 'faith'). De precieze inhoud van de leer over God is wel relevant, maar niet zoals op het eerste ogenblik lijkt. Het is wel belangrijk dat men zich overgeeft aan God, en niet iets anders. God is echter liefde. Een ieder die zich overgeeft aan liefde mag zich wat mij betreft gelovige noemen. Wat is dan de relevantie van de leer? Nou, ik sprak bijvoorbeeld een keer iemand die als moslim een soort moment van bekering had, waarna hij zijn geloof een stuk serieuzer nam. Hij deed vervolgens studie naar zijn geloof. Hij vond daarin echter niet de God die pastte bij de goedheid waaraan hij zich had overgegeven. Vervolgens kwam hij in aanraking met het christelijk geloof, waarna hij bijbelstudie begon te doen, en je kunt de rest wel raden...
Hij is christen geworden omdat hij geraakt werd door het bijbelse beeld van liefde. Hij vond dus de liefde die hij zocht in de bijbel. En vandaag nog wordt hij gevormd door de bijbel. Ik denk dat zonder de bijbel veel mensen een redelijk idee hebben van wat liefde is, maar als ze kennis zouden maken met de liefde van God zouden ze hun leven alsnog drastisch omgooien. Ik denk dat de gedachten in de bijbel inspireren wanneer ze voor waar worden aangenomen. Overgave aan liefde is een blijvende worsteling, waarin de bijbel ondersteuning geeft.
Plaats reactie