Het gevolg dat die startende atleten willen bereiken, is het winnen van die wedstrijd. Aangezien jij schreef:Peter van Velzen schreef:@Axxyanus
Atleten die naast een (gouden) medaille grepen hebben dat zeker niet uit vrije wil gedaan! En een atleet is uit vrije wil gestart als hij heeft willen starten en dat ook heeft gedaan. Je hoeft echt niet op het einde van de race te wachten om die conclusie te mogen trekken. Moet ik nog meer kansen voor open doel inschieten?
uit vrije wil handelen = de gevolgen bereiken die je wilt
en de grote meerderheid van die atleten dat gevolg niet heeft bereikt, hadden ze geen vrije wil toen ze startten.
En hou nu op met juridische begrippen (zoals "uit vrije wil") te hanteren in wat hoofdzakelijk een filosofische gedachten wisseling is. Handelen uit vrije wil en vrije wil hebben zijn twee totaal onafhankelijk zaken. Het eerste gaat over de vraag in hoeverre je voldoende controle had en je niet te veel onder externe druk stond om op een bepaalde manier te handelen. m.a.w. het is een vraag over de omstandigheden. Het tweede gaat over de vraag in hoeverre vrije wil een menselijke eigenschap is. Eigenschappen verdwijnen niet omdat de omstandigheden wat tegen zitten.
Hoe jij dat gevolg uit mijn citaat trekt is mij een raadsel.Peter van Velzen schreef:Ach ik zie het al: Het kan je niet schelen of je je doelen ook berijkt, dus je zit er niet mee dt je voorbeelden worden afgeschoten. Je wilt gewoon doen waar je zin in hebt (“Ik streef helemaal geen vrije wil na. Ik streef gewoon vrijheid na “). Tsja als je toch niets wil bereiken, dan heb je inderdaad die “vrije wil” van Jantje Doesel en mij niet nodig en hoeven we er dus ook geen ander woord voor te bedenken. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je hem wel degelijk wilt en dat je probleem nog steeds uitsluitend van taalkundige aard is. Dus we zoeken nog wat verder.
Op de manier waarop jij het begrip "vrije wil" hier hanteert zijn er een hoop dieren vrij om hun wil te verwezenlijken. Ik zie in ieder geval niets onze katten tegenhouden om op jacht te gaan als ze dat willen of om zich op hun lievelings plekje te nestelen wanneer ze een dutje willen doen.Peter van Velzen schreef:Ik zal het daarom nog eens anders stellen.
Het is de mens die vrij is om zijn wil te verwezenlijken.