Allerhande (stationaire/anderszinds) motoren (oud/nieuw)

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Allerhande (stationaire/anderszinds) motoren (oud/nieuw)

Bericht door doctorwho »

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Hmm, probeer die maar eens op een "go kart" te zetten...
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Toch nog wel taai, zo'n Hyundai-blokkie.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Deze heb ik ook nog, kan hem ook starten zonder de gloeilont aan te steken. Er zit een kruitkop op die bij goede compressie vanzelf wel ontbrand.

(ik krijg het filmpje niet in beeld) :(

Gefixt.. Jagang
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

3 uur schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8-x1OKyU52k[/youtube]
Henry Ford
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Nog even een nieuwe poging voor een andere Oostenrijker (niet zij/hij die het songfestival heeft gewonnen).
V-twin direct ingespoten diesel met 2 drijfstangen op 1 kruktap . In mijn geval van bj 1959, gebouwd in Wenen.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Reusachtig.. Geweldig!

Henry Ford
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik ben me onlangs gaan interesseren voor mechanica en techniek.

Ik vond een mooi staaltje van ingenieursschap voor deze ecologische tijden:

de stirling motor. (ik heb er intussen eentje besteld, omdat ik het zo interessant vind)

Afbeelding

Dit is een miniatuurversie. Het principe is dat de onderste plaat met warme lucht wordt verwarmd en daardoor het verschil met de bovenste plaat de luchtuitzetting in gang zet, de zwarte plaat tussen de twee platen omhoog doet gaan en zo het wiel via de stang doet draaien.

Een motor draaiende op het verschil tussen koude en warme lucht dus. Hoe simpel en dus ingenieus kan je het bedenken?

Toepassingen: in koude streken, meer naar het noorden, gebruikt men dit op daken om anders verloren warmte te geven aan stirling motoren die door het verschil met de koude lucht aan de bovenste plaat het mechanisme in gang zetten om zo bijvoorbeeld elektriciteit op te wekken of een of ander mechanisch voordeel te verkrijgen.

In zeer koude streken op aarde (denk aan Antarctica) werd onder het ijs vulkanische activiteit waargenomen. Dit kan gebruikt worden door massaal stirlingmotoren te planten en dus het verschil tussen warme en koude lucht te benutten om zo goedkoop energie op te wekken.

En het bovenstaande miniatuurmodel om op je kast te zetten kan je boven een kop heet water plaatsen en het wiel begint na enkele seconden te draaien.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

MaartenV schreef: 30 sep 2020 13:14
Een motor draaiende op het verschil tussen koude en warme lucht dus. Hoe simpel en dus ingenieus kan je het bedenken?
Ja, de Stirlingmotor was in de 19e eeuw vooral het antwoord op de stoommachine die weliswaar veel vermogen leverde, maar ook constant supervisie nodig had. Bovendien was de metallurgie in die dagen nog niet zo ver gevorderd, waardoor er steeds wel enig risico op een boilerexplosie was.
(En ik weet niet of je de aftermath van een boilerexplosie wel eens gezien hebt, maar da's niet fraai.)

Ook is het rendement van een stirlingmotor hoog vergeleken met die van een stoommachine, (25/30% versus 10/15% voor de stoommachine.) en kon de motor op een stand alone basis functioneren. In het ergste geval raakte de brandstof op, en dan stopte het ding er gewoon mee.

Nadeel waren het lage specifieke vermogen (je hebt van die oude gietijzeren bonken die ongeveer één tot enkele watts per kilogram leverden), en het gebrek aan flexibiliteit. Bij de stoommachine en de verbrandingsmotor had je een regulateur of gasklep, waarmee je vlot het toerental kon aanpassen aan het benodigde vermogen. Een Stirling moest lang opwarmen om om gang te komen, en kwam na het wegnemen van de warmtebron pas tot stilstand nadat de displacer-cilinder voldoende was afgekoeld.

Dit maakte de Stirlingmotor voornamelijk geschikt voor stationaire doeleinden, zoals waterpompen, of het genereren van wat elektriciteit.
Maar het is inderdaad een erg ingenieuze, en vooral ook laagdrempelige motor. Zo laagdrempelig zelfs, dat je met wat oude frisdrank en/of conservenblikjes een werkende stirlingmotor kan bouwen.

Zoiets lijkt me wel leuk om eens te bouwen, en in een modelbootje te zetten, oid.
Het "plokkeplokkeplok" symboliseert dan toch een beetje een ouwe dieselmotor.

Overigens zijn er nog diverse Stirlingmotoren uit de 19e eeuw die nog steeds werken, zonder ooit uit elkaar te zijn geweest.
Voordeel van de "gentle push" op de zuiger.
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Een aangename verrassing om je hier weer eens te zien posten, Jagang !
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef: 03 jan 2021 00:07 Een aangename verrassing om je hier weer eens te zien posten, Jagang !
Ja, een beetje awkward.
Denk ook niet dat het een echte "terugkeer" is, maar de interesse in techniek (vooral ook retro-tech), is er nog steeds. :-)
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jagang schreef: 03 jan 2021 00:35
vegan-revolution schreef: 03 jan 2021 00:07 Een aangename verrassing om je hier weer eens te zien posten, Jagang !
Ja, een beetje awkward.
Denk ook niet dat het een echte "terugkeer" is, maar de interesse in techniek (vooral ook retro-tech), is er nog steeds. :-)
Ja, toch een teken, dat je FT niet helemaal vergeten bent. :)

De oorspronkelijke FT onderwerpen zijn soms heel erg evident in iemands persoonlijke leven.
Maar je leeft en groeit verder en daarmee veranderen ook interesses.
Dat is met velen van ons gebeurd.

Het religieuze aspect is ver naar achteren verschoven, sinds er andere onderwerpen, zoals bewustzijn en AI en spiritualiteit, en later weer aangevuld met het topic van het Amerikaanse nieuws en politiek onder Trump, het forum hebben overspoeld en vrij eenzijdig hebben gemaakt.
En natuurlijk het laatste jaar Corona.

Maar er zijn wel degelijk nog overeenkomstige onderwerpen van belangstelling.
Jouw interesse in politiek, "arm en rijk" is hier niet zo evident, maar "klimaat discussies" zouden zeker reacties kunnen geven.
Ook al ziet niet iedereen heil in dezelfde oplossingen, het onderwerp is zo uitgebreid, dat er veel te brainstormen valt, ook al ben je niet altijd eens.
Dit topic bijvoorbeeld blijft actueel.
De koudste plek op aarde smelt

Je bent goed in het diagnosticeren van drogredenen.
Dus aanvullingen van dit topic zijn altijd welkom.
Beargumenteerd

Dit bijzonder actuele topic is wat ver weggezakt.
Klimaat politiek.

Jouw hobby van iets specifieks verzamelen past prima hier.
Vooral het aspect van het verzamelen zelf dan en de hobby delen met anderen.
Een verzameling aanleggen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Hmja, ik zie wel.
Wil me nergens op vastpinnen.

Bovendien is sociaal-economische rechtvaardigheid net zo belangrijk als technologie en wetenschap als het gaat om duurzaamheid.
Die zaken zijn niet van elkaar te isoleren.
Henry Ford
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Jagang schreef: 03 jan 2021 00:35
Ja, een beetje awkward.

Daar doe ik dan maar even mee met voorheen mijn Samofa

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

heeck schreef: 04 jan 2021 13:22
Daar doe ik dan maar even mee met voorheen mijn Samofa

Roeland
Ah, de samengevoegde motorenfabrieken.
De mooiste loop hebben wat mij betreft echter de oude gloeikopmotoren.
Bewerkelijk om te starten, maar als het spul een keer loopt dan heb je er geen omkijken meer naar. \:D/

Ook een echte "alleseter" als het om brandstoffen gaat.
Is tevreden met bijna alles wat vettig is en wil fikken.

Henry Ford
Plaats reactie