Gratis korans om islam te promoten

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Gratis korans om islam te promoten

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:
Jagang schreef:Hoe kwam men eerder dan aan rechtvaardigingen voor bijv. de kruistochten?
Of wil je nu gaan vertellen dat de kruisvaarders de bijbel destijds niet goed begrepen hebben?
Tsja, na lang aarzelen vond men blijkbaar dat men iets moest doen aan de alsmaar oprukkende islamitische expansie. De kruistochten waren daar een reactie op. Waarschijnlijk heeft men enige rechtvaardiging in het Oude Testament gevonden, waar immers dingen staan als "oog om oog, tand om tand".
Ah, en wat was er gebeurd met "Heb je vijand lief"? (Domme zin trouwens..)

Overigens acteerde het christendom niet steeds vanuit een reactieve positie.
Zie ook de eerder geposte Wiki-link over de kruistochten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Zoals je weet staan er nogal wat tegenstrijdige zaken in de bijbel. Maar in zoverre het gaat over de beschrijving van het leven van Jezus is er een nogal onthutsend verschil te constateren met de beschrijving van het leven van Mohammed. Dus als het dáár over gaat .....
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:Zoals je weet staan er nogal wat tegenstrijdige zaken in de bijbel. Maar in zoverre het gaat over de beschrijving van het leven van Jezus is er een nogal onthutsend verschil te constateren met de beschrijving van het leven van Mohammed. Dus als het dáár over gaat .....
Over het zwaard van Jezus bestaat de nodige controverse.

Dat Mohammed wel persoonlijk heeft meegemoord, en Jezus niet, komt me voor als ondergeschikt aan het feit dat dood en verderf evenwel een integraal onderdeel vormt van elke monotheïstische religie.

En ik ga niet mee met "minder slecht = goed".
Of ik nu een christenevangelist te woord sta, of in een Islam-topic zit: Ik wijs het christendom in beide gevallen in gelijke mate af, altijd en overal. Ik zie geen heil in het vergelijken en aanprijzen van het ene kwaad ten opzichte van het andere.

En de Islam zelf ook, dat een pervers plagiarisme is van de andere twee grote monotheïsmen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Jagang schreef:En ik ga niet mee met "minder slecht = goed".
Nogmaals, dat heb ik ook nooit beweerd. We vallen in herhaling.
Jagang schreef:Of ik nu een christenevangelist te woord sta, of in een Islam-topic zit: Ik wijs het christendom in beide gevallen in gelijke mate af, altijd en overal.
Natuurlijk sta ik ook consistent afwijzend ten opzichte van het christendom. Daar gaat het mij ook niet om. Daarbij heb ik echter toch wel stellig de indruk dat "het volgen van Jezus" in doorsnee een heel andere uitwerking heeft dan "het volgen van Mohammed".
Jagang schreef:En de Islam zelf ook, dat een pervers plagiarisme is van de andere twee grote monotheïsmen.
Pervers? Jazeker. Nogal.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef:
En de Islam zelf ook, dat een pervers plagiarisme is van de andere twee grote monotheïsmen.
Even rechtzetten, De koran geeft toe dat het in wezen dezelfde boodschap brengt als de Torah en het evengelie. Speciaal voor de Arabisch sprekenden nogwel.

De Islam is aan veel schuldig, maar plagiaat dat gaat te ver. De bijbelschrijvers waren ook al meer dan 50 jaar dood, dus de autheursrechten waren al lang verlopen. . .
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Waarom gaan discussies over de islam op dit forum altijd over op discussies over het christendom?

Als iemand iets negatiefs schrijft over het christendom, roepen mensen dan ook "ja maar de islam is ook slecht? "
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

gerard_m schreef:Waarom gaan discussies over de islam op dit forum altijd over op discussies over het christendom?

Als iemand iets negatiefs schrijft over het christendom, roepen mensen dan ook "ja maar de islam is ook slecht? "
Dat wordt inderdaad weinig geroepen. Men roept dan meestal "De islam is nong veel erger".
Ik wens u alle goeds
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het blijft een eigenaardig fenomeen, dat de Koran niet te begrijpen is in een vertaling.
Overigens begrijpen de geleerden, als ze eerlijk zijn, ook niet de hele Koran. Dat wordt door (middeleeuwse) geleerden ook toe gegeven. Over de vertaling van het oude Arabisch in het nieuwe en de interpretatie van de woorden zonder de klinkers is al eeuwen gesteggel. In de eerste eeuwen na Mohammed, maakte men er zich ook niet eens zo druk om.
"Het is zo en niet anders" is vrij recent.
Naar mijn mening is e.e.a. in een andere taal best uit te leggen. Wat moeten anders al die niet Arabisch sprekende moslims? Probleem is, dat elke school, zo niet elke moslim zijn eigen (interpretatie van de ) islam heeft. Van de suikerversie tot het fundamentalistische salafisme.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vilaine schreef: Naar mijn mening is e.e.a. in een andere taal best uit te leggen. Wat moeten anders al die niet Arabisch sprekende moslims?
Mi. ook.
Jammer dat wij geen stem hierin hebben hè? :angel12:
Probleem is, dat elke school, zo niet elke moslim zijn eigen (interpretatie van de ) islam heeft. Van de suikerversie tot het fundamentalistische salafisme.
That's why!!!!
Dat is ook wat ze zeggen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef:
gerard_m schreef:Waarom gaan discussies over de islam op dit forum altijd over op discussies over het christendom?

Dat wordt inderdaad weinig geroepen. Men roept dan meestal "De islam is nong veel erger".
Met een niet onderbouwde kreet, zeil je om de vraag heen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

Vilaine schreef:Probleem is, dat elke school, zo niet elke moslim zijn eigen (interpretatie van de ) islam heeft. Van de suikerversie tot het fundamentalistische salafisme.
Ik heb daarbij tevens de indruk dat hoe meer men neigt naar een suikerversie-interpretatie hoe minder men op de hoogte is van wat er in islamitische geschriften te lezen valt.
Peter van Velzen
Site Admin

gerard_m schreef:
Peter van Velzen schreef:

Met een niet onderbouwde kreet, zeil je om de vraag heen.
Ik voel me niet verplicht een vraag te beantwoorden die een niet geheel juiste veronderstelling bevat. Niet elke discussie over Islam gaat - denk ik - over op een discussie van het christendom.
Wel is het zo dat beiden sterk verwant zijn. Er zijn zelfs geleerden die veronderstellen dat de Islam voortgekomen is uit een Christelijke (gnostische) gemeenschap. Dat zou een reden kunnen zijn, dat een discussie over de Islam vaak ook ingaat op aspecten van het Christendom.

Maar ik wil het hier liever niet over het Christendom hebben. Het is dat jij zo aandringt.
Ik ben ook niet van plan voorbeelden te geven van mensen die - vaak terecht - opmerken dat de Islam echt erger is. Zoek ze zelf maar op (G. Wilders, Christopher Hitchinns, Richard Dawkinns, ze beweren het alle drie, en er zijn er ongetwijfeld nof meer).

De positie van de vrouw isin de Islam aantoonbaar slechter dan in het Christendom. Afvallige Christenen dienen niet volgens Christenlijke wetgeving ter dood te worden gebracht. Huwelijken met minderjarigen worden in Christenlijke kringen doorgaans niet geaccepteerd. En zo is er meer. Moet ik dat echt allemaal hiet gaan bewijzen?
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ook freethinkers zijn geneigd wij-zij te denken.
Logisch, daar wij oha. meer weten over christendom en ons proberen in te leven in de Islam als daar een discussie over is.
Automatisch gevolg is dat je, via datgene wat je weet, gaat vergelijken en uiteindelijk dat gaat bovendrijven.
En dat zijn dan vaak steeds weer dezelfde dingen, die in wat voor discussie steeds weer als argumentatie gebruikt wordt.
Ook als het compleet off topic is.

Belangrijker is denk ik je afvragen, waarom mensen dan over een onderwerp in discussie gaan als ze er amper iets over weten.
Voorlopig is het dan meer zaak er eerst kennis over te krijgen en dus nieuwsgierig te zijn ipv. van niet gefundeerde uitspraken te gaan doen over zo'n ingewikkeld onderwerp.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Of het nou christelijk is of islamitisch of zelfs zoals nu duidelijk werd, dat er mensen zijn die denken dat Islam een nieuwe verzonnen godsdienst is die gegevens uit een bestaande godsdienst plagiateerd en niet een voortzetting en reformatie daarvan.
Dat is wat het feitelijk is.
Dat is ook wat Mohammed vlg. overlevering zei.
Hij kwam niet in de plaats van de profeet Jezus, maar hij kwam later, waardoor zijn profetiën en woorden die hij direct van God kreeg voor zijn tijd en toekomst die van Jezus overrulen.

In het Midden Oosten waren nog heel veel christenen, die niet meegegaan zijn met de regels van het concilie van Nicea, die niet geloofden in de goddelijkheid van de "mens" Jezus aannamen en de heilige drievuldigheid niet accepteerden, het hielden op de "mens" geworden "zoon" van God.
oa. (Arianen)
In principe waren alle christenen "kinderen van God".

Dat is dus ook wat Islam niet predikt.
Islamieten hebben ook de Bijbel, maar geloven dan ook dat alles omtrent de Jezus cultus verdraaid is, waar ze nog gelijk in hebben ook.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_islam" onclick="window.open(this.href);return false;
Door handelscontacten met andere volken, zoals de joden, de Byzantijnse en Abessijnse christenen en de Perzische zoroastristen, hadden de Arabieren reeds kennis van verschillende monotheïstische godsdiensten. Zelf waren de Arabieren in Mekka henotheïstisch, dat wil zeggen dat ze meerdere goden aanbaden, waarvan er wel een als 'oppergod' werd beschouwd.

Het is dan ook de christelijk Gabriel die aan hem "verscheen".
Hoewel het geboortejaar van Mohammed niet met zekerheid kan worden beantwoord, gaat men er van uit dat hij geboren is rond 571.[1] Volgens de islamitische traditie, op veertigjarige leeftijd in het jaar 610, verklaart Mohammed openbaringen van God via de engel Gabriël te hebben ontvangen.
Ga terug naar het jaar 600 en probeer je te verplaatsen in de toenmalige cultuur.
Dan zul je alle uitspraken begrijpen.
(Evengoed als het verschil tussen RK Kerk en protestantisme bepaald is door de cultuur rond 1500)

Wat wij echter nu zien is, dat de hele wereld cultuur geëvolueerd is, maar de Islam cultuur slechts gedeeltelijk en plaatselijk.
Dat is ook de oorzaak van de verschillen.

Vlg. Islam zijn de woorden van geleerden in de honderden jaren die volgden degenen en die de Koran uitlegden even zo belangrijk als de woorden die in de Koran zelf staan en zijn grote gedeelten van de moslims redelijk aangepast aan veel van de moderne wetgevingen.
De opdracht zich aan te passen aan de wetten van het land waar ze wonen, is nl. ook Islamitisch.

Maar niet door elke scholar voorgeschreven.
Zie hier het grote verschil in soennieten en salafisten.

Jammer dat deze laatste groep hier in Nederland de grootste groep nieuwkomers is en dat die dan ook het hardste schreeuwen.
En dat over de hele wereld.

Terug on topc.

Het boek de Koran is altijd de oorspronkelijke Koran Tekst en de vertaling en uitleg naast elkaar.
- Vandaar dat de Koran voor iedereen altijd dezelfde gebleven is, maar moeilijk wordt begrepen voor het alledaagse leven.
- Dat uitleg het meest toegankelijk is voor de niet geletterde mens en gezien wordt als wetgevend.
- Samen met de hadith, die in de loop van de tijd geschreven zijn door de scolars.(meestal ook al honderden jaren oud en cultuurbepaald)
En dat er dus zeer veel verschillende "Korans plus uitleg" zijn en ook nog de vertalingen.

De Hadiths meegenomen in de uitleg, dan begrijp je hoe de verschillende soorten Korans zijn ontstaan
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

april 2015
Cluny schreef:
Cluny schreef:Het heilige boek van de moslims wordt op Koningsdag onder meer in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht weggegeven, maar ook in steden als Nijmegen, Heerlen, Lelystad en Breda.
Ik zou er niet speciaal voor naar één van die steden reizen. Maar als ik morgen het vrijmarktgebeuren bezoek en toevallig een dergelijk moslimkraampje tegenkom dan neem ik een gratis exemplaar mee.
Ik heb geen enkele moslim uit zien delen. Jammer.
Maar ik vraag me af of 15.000 exemplaren wel toereikend zijn voor 5 miljoen opgewonden Nederlanders op koopjesjacht en die bij gratis helemaal uit de bol gaan. Volgens jaar zou ik 1.5 miljoen exemplaren inslaan. Wedden dat ze allemaal binnen een dag weg zijn?
Dit jaar is het mij wel gelukt. Ik heb het gratis moslimboekje.
Ik heb er ook al in gebladerd.
Volgens de in Nederland verblijvende moslims was deze jaarlijks terugkerende actie weer een succes.
Ik heb zelf mijn twijfels.
Geenstijl ook.

Koningsdag 2015
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie