Ontmasker jezelf!

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Ontmasker jezelf!

Bericht door Peter van Velzen »

Unity schreef:
Peter van Velzen schreef: goedenavond Peter,

Hmm, Ik geloof niet dat ik zoiets al eens eerder gelezen heb. Onbewust beslissingen maken.
Ik kan me voorstellen dat de beslissing om je tanden te gaan poetsen soms of vaak onbewust of deels onbewust genomen wordt, aangezien je die handeling al zo vaak verricht hebt. Ik kan ook zien dat er bij een beslissing vaak onbewuste motivaties een rol spelen, zoals al in dit draadje besproken wordt.

Als ik een tijd lang afwegingen maak over welke auto ik wil gaan kopen en op gegeven moment de knoop doorhak zal ik dat toch doen op basis van een deel van de dingen die ik overwogen heb. Misschien is het precieze moment waarop de knop omgezet wordt eerder dan het moment waarop het beeld zich ontvouwt in mijn bewustzijn... is dat wat je bedoeld? Maar kun je dan spreken over een onbewuste beslissing?

Daarbij komt nog... Je kunt in mijn beleving vaak terugreizen in de tijd om na te gaan welke factoren meespeelde met het komen tot een besluit... en op die manier toch aan het licht brengen wat de sterkste impuls was.

Zou je je gedachtes willen toelichten?
Ook als een beslissing wordt genomen op rationele gronden, wordt fysiek de beslissing genomen door een centraal deel van de hersenen, en niet in dat deel van de cortex waarin onze bewuste gedachten worden samengesteld en bewaard (een onderdeel van onze taalvaardigheid vermoed ik). Het nemen van beslissingen was van origine een heel snel proces gericht op overleven. Langzamerhand zijn daar steeds meer terugkoppelingen om heen gebouwd, die ook tragere beslissingen mogelijk maakten, die veel meer herinneringen ophaalden voor het uiteindelijk besluit. Maar ik vermoed dat de knoop nog steeds op dezelfde plaats wordt doorgehakt. Als zij wordt doorgehakt, want sommige beslissingen stellen we als maar uit. Doorhakken vereist urgentie. Als dat nodig is gebeurt het direct.

Zo werd mijn besluit om niet meer in god te geloven ook in een fractie van een seconde genomen. Na een halve minuut geërgerd nadenken, kon ik de spanning niet meer aan, en iets in mij hakte toen blijkbaar de knoop door. Het had ook 12 jaar eerder kunnen gebeuren, want eigenlijk wist ik het altijd al. Ik werd echter genoodzaakt een duidelijk besluit te nemen, en als dat moet dan gaat het snel.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie