Dank. Ik sta hier inmiddels een beetje bekend als drammer, maar ik ben uiteindelijk maar naar 1 aspect van religie geïnteresseerd. De verslavende werking ervan. Ik begrijp best hoe 9 van de 10 gelovige tot het geloof komt waartoe hij of zij behoort en ik begrijp ook zeker dat een god voor deze mensen werkelijk bestaat.worteltje schreef: @dikkemick
Ik weet het niet goed. Waarom ik wel, en de andere 98% niet? Ik denk dat het met mijn persoonlijkheid te maken heeft. Het was geen pijnlijk proces (afgezien van het bekend maken), het duurde ongeveer een 3/4 jaar, waarin ik er erg intensief mee bezig was.
Ik ben iemand die normaal gesproken gezag altijd respecteert, dus dat is het niet. Het is wel zo dat ik weinig afhankelijk ben, ik kan het zelf wel. Terwijl het geloof juist afhankelijkheid leert. Het gebeurde sowieso in een periode dat het geloof op een iets lager pitje stond. Als je helemaal vol bent met het geloof zal het nooit gebeuren. Ik ben van nature altijd erg kritisch. Ook ben ik super nieuwsgierig, wil graag alles weten. Ik ben ook filosofisch ingesteld en kan goed uitzoomen uit mijn eigen leventje om het breder te bekijken. Ik denk dus een combinatie van dit alles.
Maar zoals jij (intelligente nieuwsgierige kritische mensen) zijn er meer en toch blijven zij vasthouden aan de religie. Tegen alle argumenten (en soms KEIharde bewijzen) in. Is het m.a.w. karakter? Intelligentie? doorzettingsvermogen? Een combinatie van factoren?
In vorige bijdragen heb ik een voorbeeld van ammonia (niet door iedereen begrepen) gehanteerd. Drinken van een fles is gewoon altijd schadelijk, of je het nu wel of niet wil geloven. En toch zijn er mensen die denken dit te kunnen drinken.
Je zal overigens wel gemerkt hebben dat gezag (het respecteren ervan) niet garant staat voor betrouwbare kennis.