Even persoonlijk

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

Re: Even persoonlijk

Bericht door Floris1976 »

axxyanus schreef:
Floris1976 schreef: Wat jij hier beschrijft is een bekend fenomeen. Dat heet priming. Dat zelfde fenomeen zorgt er onder andere voor dat koppels die net vernomen hebben dat ze in verwachting zijn, plots overal zwangere vrouwen opmerken. Die zwangere vrouwen waren er anders ook maar komen nu gemakkelijker in de aandacht.

Je geeft hier zelf aan dat je andere dochter het in de school al over het onderwerp bomen kappen heeft gehad. Dus misschien is dat onderwerp thuis al eens vluchtig ter sprake gekomen. Alleen heb je daar dan geen aandacht aan besteed en ben je dat weer vergeten. Dat is het grote probleem met onze menselijke geheugen. Als een week lang elke dag een woord bij je blijft hangen en er is maar een dag waarin je dit soort ervaring hebt, dan onthou je die dag en vergeet je die anderen. Met als gevolg dat je herrineringen vol zitten met bevestigde en niet met onbevestigde momenten.

Het doet me een beetje denken aan de periode dat mijn vrouw vermoedde dat ze voorspellende dromen had. Elke droom die achteraf iets voorspeld leek te hebben, vertelde ze me en bleef daardoor beter in haar geheugen hangen. Maar de dromen die dat niet hadden die vertelde ze niet en waren daardoor ook sneller vergeten.
Ik kan me niet herinneren dat het onderwerp kettingzaag ter sprake is gekomen, maar wel dat mijn andere dochter eerder deze week vroeg of ik mee naar het bos wou met hun klas. Ook ben ik de laatste weken veel langs een plek gekomen waar bomen gekapt waren en gisteren was men hier in de tuinen in de perken aan het werk. Ik realiseer me ook dat heel veel van de woorden die ik bedenk komen uit meegemaakte dingen uit de afgelopen weken. Dat heb ikzelf al geconstateerd, maar wat ik me afvraag waarom juist dit woord op een moment dat het vlak daarna ook ter sprake komt. Het is zo moeilijk om deze situatie los te laten. Ik heb al psychische hulp gehad, maar een niet christen begrijpt mijn angst niet (heb ik geprobeerd) en een christelijke psycholoog bevestigde dat het inderdaad satan kon zijn. met die hulp ben ik gestopt, omdat het bevestigde waar ik niet meer in wil geloven en pleite voor een god die ik gewoonweg niet kan dienen. Dat krijg ik met mijn geweten niet voor elkaar.

Wel interessant dat er mensen met soortgelijke problemen lopen.Ik doel op je vrouw haar dromen. Ik realiseer me ook al bepaalde zaken. Eerst had ik dit heel erg met het voorspellen van nummerborden. Ondertussen ben ik me gaan realiseren dat nummerborden tegenkomen random is en dat je zo 3 3x bijv. de lettercombinatie XL op een nummerbord tegen kunt komen en dan een hele tijd weer geen hits hebt. dat kan ik wegredeneren. het is random, maar ik heb nu alweer 2 dagen een woord dat dan ook binnen een uur valt. Dat is zwaar voor me om dan toeval te blijven denken.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik denk dat een niet christelijke psycholoog prima begrijpt wat het probleem is , omdat het geen christelijk probleem is . Iemand die zichzelf psycholoog noemt en Satan als oplossing ziet zou zich niet zo mogen noemen. Want het is eerder een bevestiging dan het doorbreken van je denkpatroon . En wat ik van je begrepen hebt is waar je naar verlangt en op zoek bent juist het stopzetten van je dwanggedachten is.
Dat gaat niet werken als je ook nog denkt dat het ook nog speciaal een christelijk probleem is . Ik denk dat er meer aan de hand is waarvoor je naar een ggz moet gaan .
Je zit in een vicieuze cirkel waar je niet echt zelf uit kunt komen en je bent overspannen en dat is een combinatie waarbij je echt hulp voor moet gaan zoeken .
Dit forum kan jou daar niet echt bij helpen, ik denk ook dat het te veel gaat worden .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Floris1976
Forum fan

HankS schreef:Dit forum kan jou daar niet echt bij helpen, ik denk ook dat het te veel gaat worden .
Ik denk juist van wel. Het heeft me al heel veel geholpen. Ik twijfel sterk aan de bijbel, wat eerst niet zo was. Ik heb zelf het gevoel er langzaam maar zeker te komen. Hulp bij een GGZ zoek ik niet meer. Ik denk dat dit een mindsetprobleem is en dat ik het gewoon moet leren laten gaan. Contact hierover met sceptischie tegenover het geloof bevestigd mij hierin. Als je het vervelend vindt als ik op deze manier om hulp vraag mag je me gerust blokken. No hard feelings!
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Blijft mijn vraag: Is dit niet een wat klungelige manier van een god/demon/satan om zo een persoon te benaderen? Is er iets dat deze demon je duidelijk wil maken? Zijn het plagerijtjes? Of kan het zo zijn dat je brein verbanden leggen welke er eigenlijk niet zijn.
Zag gisterenavond en film met Tom Hanks en hierbij zat een karakter: "John Coffey". Ik dacht nog: "Dat kan niet!" Ik heb een CD van de band "John Coffey" en 10 minuten later vraagt mijn vrouw: "Wil je koffie?"

Ik denk als wij allemaal een dag op toevalligheden gaan letten dat we die ook gewaar zullen worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:.... en dat maakt dat ik het gevoel heb dat ik door een demon getreiterd wordt.....
Als er demonen bestaan kan het heel goed zijn dat éen van hen jou treitert, daar staan ze om bekend.
Maar ik denk dan tevens dat zij zich niet beperken tot jou alleen, of ben jij anders dan anderen? Echter, de kans dat je op dit forum mede- slachtoffers vindt acht ik nihil, wij geloven niet zo in demonen. Mocht je er toch een aantal vinden, denk je dat jouw getreiter daardoor minder zal worden? Ik denk dat je beter het gevecht met de demon zelf kan aangaan.
De aanwezigheid van een demon hoef je niet te accepteren, zonde van je leven. Overigens waren er in de tijd van Jezus ook al mensen die door demonen werden lastig gevallen. Zijn aanpak was hen over te hevelen naar een kudde zwijnen. Rest nog de mogelijkheid dat je je alleen maar inbeeldt dat je door een demon getreiterd wordt. In dat geval lijkt het advies van HankS me niet verkeerd.
NB: Doe wel en zie niet om.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Floris1976 schreef:
HankS schreef:Dit forum kan jou daar niet echt bij helpen, ik denk ook dat het te veel gaat worden .
Ik denk juist van wel. Het heeft me al heel veel geholpen. Ik twijfel sterk aan de bijbel, wat eerst niet zo was. Ik heb zelf het gevoel er langzaam maar zeker te komen. Hulp bij een GGZ zoek ik niet meer. Ik denk dat dit een mindsetprobleem is en dat ik het gewoon moet leren laten gaan. Contact hierover met sceptischie tegenover het geloof bevestigd mij hierin. Als je het vervelend vindt als ik op deze manier om hulp vraag mag je me gerust blokken. No hard feelings!
Het is geen kwestie. an vervelend worden, integendeel zelfs, alleen het probleem zit niet in de Bijbel en mindsetproblemen zijn nu juist het domein van de geestelijke gezondheidszorg .
Maar je hebt helemaal gelijk dat het een mindsetprobleem is, dat is religieus geloof ten voeten uit. Alleen benoemen helpt misschien een beetje, het echt aan de wortel aanpakken als je zegt dat het op een dwangstoornis gaat lijken doe je alleen echt met professionele hulp.
Maar het is natuurlijk geheel aan jou.
Het boek De ongelovige Thomas heeft een punt geeft misschien wel een hoop meer inzicht in je eigen psyche, ik vermoed dat als je er werkelijk voor open kunt staan een Aha erlebnis niet uit zal blijven.
Scepticisme is ook een mindset en dat is niet alleen maar los laten , maar zeker zeer actief bevragen of dat wat je meent ook werkelijk waar is. Nogmaals het gaat dus niet over de Bijbel maar over mentale hygiene en daar zijn een aantal al eerder elders door mij genoemde principes bij te gebruiken, te weten:
1 Laat alleen heldere en nauwkeurige gedachten tot je geest toe.
2 Laat alleen samenhangende gedachten toe.
3 Overweeg het waarheidsgehalte van een bewering alvorens deze aan te nemen.
4 Neem alleen maar weerlegbare beweringen in aanmerking.
Print ze uit of leer ze uit je hoofd dan heb je eigenlijk in een notendop wat ze vaak bij geestelijke gezondheidsdiensten aan proberen te leren .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Beste floris

ondanks dat ik van mening blijf dat je echt hulp nodig hebt, waardeer ik je openheid op dit forum. Ook mij heeft dit geholpen, vooral wat betreft me emoties uiten en gelijkgestemden tegen te komen, en daarnaast veel leesmateriaal tegengekomen. De reden dat ik reageer is dat ik dingen herken in mijn eigen relatie met mijn vrouw die ook veel last van angsten had en ook wat makkelijker daarin terugvalt. Alles is gebouwd op je denkwijze en hoe je dingen beleeft en vertaald.
Als je geen hulp van een professioneel persoon wil kan ik je alleen nog aanraden , veel te lezen, heel veel te lezen wat betreft je specifiek probleem. zodat je patronen gaat herkennen. Eerst komt erkenning dan herkenning.
Zolang je niet kan erkennen dat je bijgeloof niet echt is blijf je cirkeltjes lopen. Eerst moeten jouw waarheden ontmaskerd worden......

leren te onderscheiden wanneer je weer in je oude patroon valt. van onbewust onbekwaam, naar bewust onbekwaam naar bewust bekwaam en natuurlijk van onderbewust bekwaam naar bewust bekwaam.
Martim Cymbron -
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Floris1976 schreef:maar wat ik me afvraag waarom juist dit woord op een moment dat het vlak daarna ook ter sprake komt.
Omdat je het anders gewoon vergeten zou zijn. Heb jij enig idee hoeveel woorden/ideeën er bij mensen opkomen om daarna in de vergetelheid te belanden? Dat er af en toe een woord/idee bij iemand opkomt om daarna ter sprake te komen is niet meer dan normaal. Je hebt zelf gezegd dat je aan een zestal woorden dacht en dat je de rest al vergeten bent. Maar als je niet in aanraking was gekomen met "kettingzaag" maar met een van die andere woorden dan zou je natuurlijk "kettingzaag" vergeten zijn en aan dat andere woord zijn blijven denken.
Floris1976 schreef:Wel interessant dat er mensen met soortgelijke problemen lopen.Ik doel op je vrouw haar dromen. Ik realiseer me ook al bepaalde zaken. Eerst had ik dit heel erg met het voorspellen van nummerborden. Ondertussen ben ik me gaan realiseren dat nummerborden tegenkomen random is en dat je zo 3 3x bijv. de lettercombinatie XL op een nummerbord tegen kunt komen en dan een hele tijd weer geen hits hebt. dat kan ik wegredeneren. het is random, maar ik heb nu alweer 2 dagen een woord dat dan ook binnen een uur valt. Dat is zwaar voor me om dan toeval te blijven denken.
En hoeveel andere woorden zijn er ondertussen gepasseerd waarvan je al niet meer weet dat ze gepasseerd zijn, zoals dat zestal dat je tersprake bracht?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Test: Het getal 6 wordt in het vorige bericht genoemd.

We gaan eens letten op dit getal vandaag. Ben benieuwd.

Heb de eerste al te pakken. Zit op Nu.nl bij "tech" te kijken. En wat schetst mijn verbazing. Een plaatje met 6 popcorndoosjes!
Vervolgens kijk ik altijd even onder het kopje "muziek". Dit wordt eng: http://www.nu.nl/muziek/4141730/radio-6 ... tarke.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En nog even voordat ik de pc uitzet een bericht checken hier op freethinker: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35#p485251" onclick="window.open(this.href);return false;

Normaal gesproken had ik hier uiteraard totaal geen verband gezien. Nu blijkt toch een duivel/demon met me aan de haal te gaan. Serieus?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef:...Normaal gesproken had ik hier uiteraard totaal geen verband gezien. Nu blijkt toch een duivel/demon met me aan de haal te gaan. Serieus?
Nee hoor, er zijn maar 9 cijfers, met de 0 er bij 10, en als je jezelf dan open stelt voor het getal 6 is de kans 1:10 dat je de 6 tegenkomt. Of kwam je echt geen andere getallen tegen?
Ik nam de 4 in gedachten en ja hoor, om half 4 moet ik bij de dokter zijn.
Als ik de 5 had genomen ook bingo, om 5 uur kan ik mijn fiets ophalen.
De 2 dan?
Ook toevallig, ik heb me gisteren over 2 jonge zwerfkatjes ontferm, zitten nu in de schuur.
Maar de 4 overheerst, gisteren was ik bij mn broer en die had 4 jonge wilde zwijntjes in een hok.
Éen geluk, ik weet nu waar ik moet zijn als ik van mijn demon af wil komen.
Sorry Floris, maar ik hoop dat je snel in zal zien dat je op je levenspad echt nergens wat achter moet zoeken, lach er om.
NB: Doe wel en zie niet om.
Floris1976
Forum fan

dikkemick schreef:Test: Het getal 6 wordt in het vorige bericht genoemd.

We gaan eens letten op dit getal vandaag. Ben benieuwd.

Heb de eerste al te pakken. Zit op Nu.nl bij "tech" te kijken. En wat schetst mijn verbazing. Een plaatje met 6 popcorndoosjes!
Vervolgens kijk ik altijd even onder het kopje "muziek". Dit wordt eng: http://www.nu.nl/muziek/4141730/radio-6 ... tarke.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En nog even voordat ik de pc uitzet een bericht checken hier op freethinker: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35#p485251" onclick="window.open(this.href);return false;

Normaal gesproken had ik hier uiteraard totaal geen verband gezien. Nu blijkt toch een duivel/demon met me aan de haal te gaan. Serieus?
Ik snap jullie reacties. Mijn angst is alleen met meer specifieke woorden. kijk je om je heen binnen een straal van 10 meter, kom je biujna altijd wel cijfers tegen. het zijn meer woorden die me bang maken, maar toch helpt dit me wel. Echt bedankt, hoe stom dat ook klinkt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Floris1976 schreef:Ook ben ik de laatste weken veel langs een plek gekomen waar bomen gekapt waren en gisteren was men hier in de tuinen in de perken aan het werk. Ik realiseer me ook dat heel veel van de woorden die ik bedenk komen uit meegemaakte dingen uit de afgelopen weken
Eigenlijk zie je het best, als je er over gaat nadenken.
Dwanggedachten, gedachtengedrag, blijken net zo moeilijk te bestrijden als ander gedrag.
Totdat je ze bewust wordt, dan is er een begin.
Floris1976 schreef: het zijn meer woorden die me bang maken, maar toch helpt dit me wel. Echt bedankt, hoe stom dat ook klinkt.
:)
Het mechanisme erachter is hetzelfde.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Zoals ook HankS al schreef lijkt het mij dat je overspannen bent. Mogelijk heb je ook een lichte vorm van psychose. Dit is niets om je voor te schamen maar je hebt wel professionele hulp nodig. Die hulp is gelukkig beschikbaar. Je bent lang niet de enige. Ik weet uit ervaring dat veel mensen baat hebben bij medische begeleiding en er zijn tegenwoordig ook goede medicijnen voor. Wacht niet te lang want dan kan het verergeren en wees niet bang om medische hulp te zoeken. Je bent lang niet de enige en er is gedurende de laatste decennia veel over ontdekt. In wezen is het "alleen maar" een chemische onbalans in de hersenen die vaak met medicijnen en rust hersteld kan worden. Blijf er alsjeblieft niet mee doorlopen.
Hallo meneer God, met Anna.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Laten we hier geen psychiatrische ziekten als diagnosen gaan stellen. :?

Heb je het openingsbericht gelezen?
Van wat Floris tot zover aangereikt heeft, wijst voorlopig alleen naar onwillekeurige en niet gewenste gedachten, dat hij meerdere keren overspannen is geweest en dat hij al in therapie is geweest.

Wat niet wil zeggen dat nog wat psychotherapie niet goed zou zijn.
Begeleidende gesprekken door deskundigen kunnen veel helpen.
Hij geeft zelf al aan dat dat dan wel therapeuten moeten zijn die hem begrijpen, wat zijn christelijke achtergrond aangaat, want dat zijn ervaring wat dat betreft niet echt positief is.

Wat ik overigens wel helemaal kan begrijpen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Floris1976 schreef:een christelijke psycholoog bevestigde dat het inderdaad satan kon zijn. met die hulp ben ik gestopt, omdat het bevestigde waar ik niet meer in wil geloven en pleite voor een god die ik gewoonweg niet kan dienen. Dat krijg ik met mijn geweten niet voor elkaar.
Zo iemand is geen psycholoog, maar een dominee.
En een dominee heeft geen verstand van medische problemen (waar eigenlijk wel van, bedenk ik me net, maar dat is een andere vraag)
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie