Ik kan me niet herinneren dat het onderwerp kettingzaag ter sprake is gekomen, maar wel dat mijn andere dochter eerder deze week vroeg of ik mee naar het bos wou met hun klas. Ook ben ik de laatste weken veel langs een plek gekomen waar bomen gekapt waren en gisteren was men hier in de tuinen in de perken aan het werk. Ik realiseer me ook dat heel veel van de woorden die ik bedenk komen uit meegemaakte dingen uit de afgelopen weken. Dat heb ikzelf al geconstateerd, maar wat ik me afvraag waarom juist dit woord op een moment dat het vlak daarna ook ter sprake komt. Het is zo moeilijk om deze situatie los te laten. Ik heb al psychische hulp gehad, maar een niet christen begrijpt mijn angst niet (heb ik geprobeerd) en een christelijke psycholoog bevestigde dat het inderdaad satan kon zijn. met die hulp ben ik gestopt, omdat het bevestigde waar ik niet meer in wil geloven en pleite voor een god die ik gewoonweg niet kan dienen. Dat krijg ik met mijn geweten niet voor elkaar.axxyanus schreef:Floris1976 schreef: Wat jij hier beschrijft is een bekend fenomeen. Dat heet priming. Dat zelfde fenomeen zorgt er onder andere voor dat koppels die net vernomen hebben dat ze in verwachting zijn, plots overal zwangere vrouwen opmerken. Die zwangere vrouwen waren er anders ook maar komen nu gemakkelijker in de aandacht.
Je geeft hier zelf aan dat je andere dochter het in de school al over het onderwerp bomen kappen heeft gehad. Dus misschien is dat onderwerp thuis al eens vluchtig ter sprake gekomen. Alleen heb je daar dan geen aandacht aan besteed en ben je dat weer vergeten. Dat is het grote probleem met onze menselijke geheugen. Als een week lang elke dag een woord bij je blijft hangen en er is maar een dag waarin je dit soort ervaring hebt, dan onthou je die dag en vergeet je die anderen. Met als gevolg dat je herrineringen vol zitten met bevestigde en niet met onbevestigde momenten.
Het doet me een beetje denken aan de periode dat mijn vrouw vermoedde dat ze voorspellende dromen had. Elke droom die achteraf iets voorspeld leek te hebben, vertelde ze me en bleef daardoor beter in haar geheugen hangen. Maar de dromen die dat niet hadden die vertelde ze niet en waren daardoor ook sneller vergeten.
Wel interessant dat er mensen met soortgelijke problemen lopen.Ik doel op je vrouw haar dromen. Ik realiseer me ook al bepaalde zaken. Eerst had ik dit heel erg met het voorspellen van nummerborden. Ondertussen ben ik me gaan realiseren dat nummerborden tegenkomen random is en dat je zo 3 3x bijv. de lettercombinatie XL op een nummerbord tegen kunt komen en dan een hele tijd weer geen hits hebt. dat kan ik wegredeneren. het is random, maar ik heb nu alweer 2 dagen een woord dat dan ook binnen een uur valt. Dat is zwaar voor me om dan toeval te blijven denken.