Jezelf Moslim noemen is niet vrijblijvend.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Jist
Forum fan

Re: Jezelf Moslim noemen is niet vrijblijvend.

Bericht door Jist »

dikkemick schreef:En welke meesterzet ben jij van plan te gaan zetten? Hoe krijgen we een religie schaakmat?
Ik vind deze manier van vraagstelling een beetje neerbuigend en suggestief. Maar ik zal antwoorden

Ik heb geen meesterzet. Hopelijk komt iemand daarmee. Ik weet alleen wel dat naief blijven en het z'n gang laten gaan levensgevaarlijk is. Waarom? Dat kunnen we zo zien in de geschiedenis, Christendom is daar een zeer goed voorbeeld van.

Niets doen en afwachten zal zeker geen oplossing bieden. Het is echt hoog tijd dat men eens gaat inzien wat Islam daadwerkelijk inhoudt. En hopelijk is er nog te voorkomen dat religie weer globaal de macht krijgt.

Maar met roze knuffelpoeder in de ogen strooien over islam en elke criticus monddood maken haal je echt een "paard van Troje" binnen.
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zou dialoog heel misschien een oplossing kunnen zijn voor die fanaten die de boel verzieken?

Ik noem mijzelf atheist. Maar ben ik volgens DE definitie geen goed atheist omdat ik prima door 1 deur kan met verschillende christenen en moslims? Ik denk dat angst je leermeester is en je je laat leiden door extremen zoals IS.
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

dikkemick schreef:Zou dialoog heel misschien een oplossing kunnen zijn voor die fanaten die de boel verzieken?
Dat valt te bezien. Want ik vraag me echt af hoe betrouwbaar die dialoog dan is. Want keer op keer wordt duidelijk dat veel moslims anders praten onderling dan met buitenstaanders. Ik vraag me werkelijk af hoe betrouwbaar iemand is die zich overtuigd zelf moslim noemt.

Zeg ik dat moslims onbetrouwbaar zijn? Nee., ik kan de reden voor mijn twijfel wel goed onderbouwen. En die is dan als volgt.

Iemand noemt zichzelf moslim. Prima, wat kan ik daar uithalen? Eigenlijk heel veel. De persoon zegt dan de Koran als absolute waarheid aan te nemen. Ik kan die Koran inkijken en inschatten hoe zijn en mijn visie ten opzichte van elkaar staan. En dan kan ik niet anders dan concluderen dat daar echt een immens gat tussen zit.

Ik ben voor het gelijkheidsbeginsel mens, de moslim slaat dat over, die staat achter het gelijkheidsbeginsel moslim.
En als ik vervolgens zie wat hij als absolute waarheid aanneemt over mij? Dan schrik ik mij kapot. Ik ben slecht, ik ben onbetrouwbaar, ik ben slechts brandstof voor de hel, mij moet dat ook allemaal verteld worden, ik ben zijn vijand.

Zie ik hem(de mens) als vijand? Nee, maar ik kan niet anders dan zijn gedachtengoed wel als zeer bedreigend zien. Wat moet ik dan? Hem vragen, "Ben ik jouw vijand?" Hij kan dan zeggen, "nee, waarom zou je mijn vijand zijn? Nou, simpelweg omdat je met zeggen dat je "moslim" bent een visie/ideologie boven alles aanneemt en als absoluut waar, waarin duidelijk gesteld wordt dat ik jouw vijand ben.

Dan kan hij zeggen, "nee, dat zie je verkeerd". O, wat begrijp ik dan niet? Het staat er toch echt zwart op wit. Hij kan dan zeggen, "Maar daar geloof ik niet in". Maar dan is de Koran dus niet de absolute waarheid?

En wat moet hij dan zeggen? Wat kan hij dan nog zeggen. Zegt hij, "ja, het is wel de absolute waarheid" dan ben ik dus toch zijn vijand. Zegt hij, "Nee, dat stuk telt niet" dan is hij geen moslim, maar nep-moslim volgens de Koran. En dan had hij dus geen reden om zich moslim te noemen.

Dan kan ik hem dus niet vertrouwen, simpelweg omdat hij dus loog(bewust of onbewust) of omdat hij ik dus uiteindelijk eigenlijk wel degelijk zijn vijand ben.

En nou komt er nog een zeer bepalende factor bij. De immens grote en zeer snel groeiende Islamitische samenleving die binnen "onze" samenleving aanwezig is. En dat is een samenleving waar zeer veel onderlinge controle is. Hoe groter die samenleving, hoe meer druk er is.

En wat je overal ter wereld ziet gebeuren, is dat hoe groter die samenleving is, hoe strenger hij lijkt te worden.

En dan vraag ik me af hoe dat kan, en ga ik dat voor mezelf beredeneren en onderzoeken. En dan komt er 1 ding boven waar alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Er is 1 grote overeenkomst onder moslims die nergens zo overduidelijk is als waar dan ook. De Koran verenigt ze allemaal, en op een zeer stricte manier. Zeer duidelijk.

Noem je jezelf moslim, dan zit je in een soort val. Want eenmaal de shahadde/eed te hebben gedaan, dan kan je niet meer terug. Want ervan afwijken maakt jou tot vijand van alle moslims. En aangezien moslims amper vrienden hebben die niet moslim zijn, want dat verbiedt de koran ook zeer stellig. verliest men alles en iedereen. En dat is uiteraard erg eng en zwaar om te overkomen.

En dan vraag ik me af, hoe logisch, verwachtbaar is het om er van uit te gaan dat hij dan kiest om alles op te zeggen?

Goed te beredeneren is dat het overgrote deel dat niet zal doen. En men moet een keuze maken. Of met de stroom mee, of ertegenin. Ertegenin is amper te doen. Dat kan je bijna niet verlangen. Want op afvalligheid staat volledige verstoting en zelfs de doodstraf. Je zit klem in de val. En dat frustreert, dat kan ik heel goed begrijpen. Die frustratie brandt van binnen, ook dat kan ik goed begrijpen. Maar die frustratie moet er een keer uit, en op wie moet dat afgereageerd worden? Eigenlijk op dat wat je frustreert, maar daar ga je dat niet doen, dan verlies je alles of erger.

Je zit hardstikke klem omdat je wordt opgeeist en niet meer losgelaten wordt. En dan? Dan reageer je af op datgene waar de Koran het toestaat.

Is er een oplossing? Moeilijk, maar er het beste er van maken is geen optie. Het broeinest broeit door, en zal zo heet worden dat het een keer vlam gaat vatten, maar dan is het te laat. Dus er moet iets gebeuren. En meer islam binnenhalen is zeker geen optie.

Want hoe meer islam, hoe eerder de bom barst.

Ik noem mijzelf atheist.

Ik niet, ik noem mezelf mens, dat is de enige club waar ik niet onderuit kom.
Maar ben ik volgens DE definitie geen goed atheist omdat ik prima door 1 deur kan met verschillende christenen en moslims?
Waarom haal je onzin aan om een punt te maken? Waar staat dat een Atheist geen vrienden mag zijn met gelovigen
?

Wil je zien waar de koran moslims verbiedt dat de moslim vrienden onder ongelovigen heeft? Dat kan ik je zo aanwijzen namelijk. En niet 1 keer, maar veelvuldig.

Ik denk dat angst je leermeester is en je je laat leiden door extremen zoals IS.
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Ik denk dat je een enorm verkeerde inschatting doet, en kan dat ook onderbouwen, en dat heb ik ook onderbouwd in deze draad.
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... y_theories" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ontbreekt is "The Jist-Muslim conspiracy theory"
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

dikkemick schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... y_theories
Leuk, lekker kleinerend doen. Maar vooral niet ingaan op mijn betoog. Dan houdt het op, ik pas.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Geen enkele moslim mag van een ander mens zeggen dat hij geen moslim is. Alleen Allah is dat recht voorbehouden. Een afvallige moslim is moeilijk te bepalen, omdat alleen Allah in iemands hart kan kijken. Je kunt pas afvallig moslim worden als je de boodschap van Islam volledig in je hart hebt begrepen en het dan alsnog verwerpt. Beetje analoog aan de zonde tegen de Heilige Geest bij de christenen. Jezelf moslim noemen is dus niet van belang. De geloofsgetuigenis onder andere getuigen afleggen is ook niet genoeg. Kennis van de koran is ook niet genoeg. Je moet geloven in wat je zegt en doet. Het is dus weer analoog aan de christelijke boodschap: niet de besnijdenis van het vlees, maar die van de geest. Een geestelijke overgave aan een geloof, een stap van geloof zonder bewijs. Zoals Hebreeën 1:11. En je zou kunnen zeggen dat alle Abrahamitische gelovigen dezelfde god aanbidden, maar op een ander manier, maar dat is in de praktijk niet waar. Veel Christensen zullen zeggen dat moslims een andere god aanbidden dan zij doen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Henry II schreef:Geen enkele moslim mag van een ander mens zeggen dat hij geen moslim is. Alleen Allah is dat recht voorbehouden.
Volgens mij stel je het verkeerd. Geen enkel mens mag bepalen wie moslim is, dat mag enkel Allah. Die bepaling van moslim zijn staat in de koran, en daar moet elke moslim gehoor aan geven. Allah beslist wie Moslim is, en maakt dat duidelijk via zijn woord(de koran). Aan de hand van de Koran weet je dan aan welke criteria je moet voldoen. Vervolgens kan de moslim daarmee beoordelen, niet oordelen dus, maar beoordelen. Het oordeel komt van god, en geeft de moslim met de koran om daarmee te beoordelen/veroordelen. Dat is niet hetzelfde als jij stelt.

Een afvallige moslim is moeilijk te bepalen, omdat alleen Allah in iemands hart kan kijken.
En daarom eist Allah dat je Allah "viert", zodat men duidelijk uit dat men Allah volgt.
Je kunt pas afvallig moslim worden als je de boodschap van Islam volledig in je hart hebt begrepen en het dan alsnog verwerpt.

Waar staat dat? Je bent Moslim als je de shahadda uitspreekt, en vervolgens verplicht de hele koran als absolute waarheid aan te nemen. Verwerp je iets, dan breek je de eed. Gods' woord daarna verwerpen maakt je afvallig.

Beetje analoog aan de zonde tegen de Heilige Geest bij de christenen. Jezelf moslim noemen is dus niet van belang. De geloofsgetuigenis onder andere getuigen afleggen is ook niet genoeg. Kennis van de koran is ook niet genoeg. Je moet geloven in wat je zegt en doet
.
Waar staat dat?
Het is dus weer analoog aan de christelijke boodschap: niet de besnijdenis van het vlees, maar die van de geest. Een geestelijke overgave aan een geloof, een stap van geloof zonder bewijs. Zoals Hebreeën 1:11. En je zou kunnen zeggen dat alle Abrahamitische gelovigen dezelfde god aanbidden, maar op een ander manier, maar dat is in de praktijk niet waar. Veel Christensen zullen zeggen dat moslims een andere god aanbidden dan zij doen.
Alledrie geloven in 1 god, anderen kunnen niet bestaan, dat moet en kan niet anders dan dezelfde god zijn, echter stel ik ook dat men er een volledig andere beschrijving van op nahoudt, en een geheel andere weg erheen.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Jist schreef:
Dus mijn vraag, wat zie ik verkeerd?

Je ziet zo’ n beetje alles verkeerd. Er zijn zoveel verschillende varianten van de islam als dat er moslims zijn.
Van gelaagdheid in koran of bijbel heb je nog nooit gehoord. Je lijkt wel een …kuch…gelovige.

Als voorbeeld is er het soefisme. Feitelijk is dat geen stroming zoals de soennieten en sjiieten.
Hun hoogste doel is om niets te worden. Dus ook geen moslim…
Een stroming die geen stroming is en ze willen geen moslim zijn.
Rare jongens die moslims.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Hopper schreef:
Als voorbeeld is er het soefisme. Feitelijk is dat geen stroming zoals de soennieten en sjiieten.
Rare jongens die moslims.
Je argument ontkracht zichzelf al,
Het gaat over moslims.
Hopper schreef: Je ziet zo’ n beetje alles verkeerd.
Het enige dat je duidelijk maakt dus, is dat je het zelf verkeerd hebt gezien.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jist schreef:
dikkemick schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... y_theories
Leuk, lekker kleinerend doen. Maar vooral niet ingaan op mijn betoog. Dan houdt het op, ik pas.
Nou, correct me if I'm wrong, maar jouw beeld van islam is wel heel erg zwaar negatief en 1-zijdig.
Einstein/Mick
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

dikkemick schreef: Nou, correct me if I'm wrong, maar jouw beeld van islam is wel heel erg zwaar negatief en 1-zijdig.
You're wrong
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat is weinig corrigerend.
Einstein/Mick
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

dikkemick schreef:Dat is weinig corrigerend.
Zoals je doet naar me, ben je wat mij betreft niet meer moeite waard.
Ik sluit dit topic, aangezien de heren alleen nog elkaar persoonlijk aanvallen
Peter van Velzen
Gesloten