Stille nacht, heilige nacht

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Stille nacht, heilige nacht

Bericht door Maria »

Schitterend.
Wat een herinneringen en associaties lees ik hier.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Met een buurjongen ging ik ook een boer helpen, maar vooral op zaterdagen en de woensdagmiddag. Koeien achteruit het land ophalen om gemolken te worden en helpen met voeren. Melken ook wel maar dat mag geen naam hebben.
Wel geweldig was dat je soms het paard mocht mennen als we weer terug gingen. Eenmaal in het dorp nam de boer dan wel weer de teugels over.
Thuis waren ze niet zo blij want je stonk een uur in de wind.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

vegan-revolution schreef:Toch ben ik er later op uitgekomen dat dit gesol met dieren (hoe goed bedoeld ook) beter achterwege kan blijven.
Tot die conclusie kwam ik ook toen ik in 1975 het boek Animal Liberation van Peter Singer las. Ik vond dat tot op de dag van vandaag een zeer indrukwekkend pleidooi voor de dieren. Het maakte mij bewust van het leed dat wij hen vaak deels onwetend, en deels uit onverschilligheid toebrengen. Halverwege het boek stond al voor mij vast dat vlees eten niet noodzakelijk was, en het verband met een goede gezondheid bestond ook al niet. Het boek werd evenwel niet zeer goed ontvangen. Het vestigde de aandacht op zaken waarvoor wij liever de ogen gesloten hielden. Economische belangen speelden ook een rol. De bio industrie was in volle ontwikkeling, Dus werd Peter Singer voorgesteld als een half zachte overgevoelige geitenwollen sokken dragende hippie avant la lettre. Een echte veganist ben ik nooit geworden. Gewoon als vegetariër verder leven was in die tijd al zonderling genoeg. Ik heb wel eens het idee dat het Boek van Singer te vroeg is verschenen. Er was toen nog ruimte om het geschrift af te doen als een weekhartig product van een veel te fijn besnaarde ziel. In deze internet-tijd zou dat veel moeilijker zijn, omdat je de volgende dag een actie groep tegenover je hebt staan die wel weet hoe je mensen kunt mobiliseren. Maar halverwege de jaren zeventig was het volstrekt ondenkbaar dat je een politieke partij voor de dieren zou kunnen oprichten.
Bijna 30 jaar geleden was ik nog één van de weinige pioniers in dat verband, maar dat is nu gelukkig al aardig veranderd met veel meer aanbod voor veganisten en waarbij het veganisme als zodanig nu ook veel serieuzer wordt genomen dan pakweg 30 jaar geleden, hoewel zelfs nu nog veganisme een marginaal verschijnsel is.
Wegbereiders hebben het altijd moeilijk. Minachting en ridiculisering valt hen ten deel, en het is uiterst moeilijk om altijd maar tegen de stroom in te blijven roeien. Uiteindelijk groeit het aantal mensen dat er wel wat in gaat zien.
Zoals nu het Boek van Singer niet meer wordt weggehoond, en men rijkelijk laat de bevindingen van de club van Rome
serieus gaat nemen.
Ondanks dat ik er niets mee heb leef ik toch regelmatig mee met mensen die rond kerst wel iets met de viering van de geboorte van Jezus hebben met hun namaak-kerststallen die in hun huiskamer pronken. Zo ben ik dan ook wel weer.
Een beetje onschadelijke folklore is wel aardig, en laten wij dat vooral in stand houden. Maar ik zie absoluut niet in waarom wij het zouden vieren met overdadige vreetpartijen. Goed Kindje Jezus is jarig...Kan die kip het helpen?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

We gaan wel erg off topic, graag weer naar de "stille nacht, heilige nacht"
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Herman Finkers bij hem denk ik vaak aan een heilige nacht. Hij is een voorbeeld voor mij hoe gelovigen om kunnen gaan met dat wat ze liefhebben.

De nachtzoen hoorde ik jaren geleden in een stille nacht, een nacht waar ik het uitstelde om naar bed te gaan.
Deze nachtzoen raakte me zó, dat ik hem af en toe weer luister.

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@Storm.
Dat is echt Finkers. Vertederend en gevoelig.
Ik ben dan zo'n sentimentele dweil die er onmiddellijk beelden bij ziet, zodat ik er een heel pak cleenex doorheen jaag.
Zo'n link is wel een nachtzoen waard...SMAK!
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Gershom;
Fijn dat jij dit ook een heerlijke nachtzoen vindt.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Plaats reactie