Vrijzinnig geloven.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Vrijzinnig geloven.

Bericht door Storm »

@Gershom,Waarom?

We praten langs elkaar heen. Ik gaf ook aan dat de wederdopers begonnen met volwassendoop wat daarvoor niet gebruikelijk was. Daarom o.a werden ze verguisd .

Dit schreef ik; En de volwassendoop nu zo ''ingeburgerd'' in het christendom, (dat) was toen wel even wat anders. Misschien niet duidelijk genoeg, ik had er bij kunnen zetten dat toen kinderdoop gebruikelijk was en het woordje dat er tussen..

Ik wil niet muggenziften maar ik ken de kerkgeschiedenis. Uhum.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Storm schreef:@Gershom,Waarom?

We praten langs elkaar heen.
Kan je wel zeggen ja.
Ik wil niet muggenziften maar ik ken de kerkgeschiedenis. Uhum.
Ik niet zo goed, want ik ben slecht op de hoogte van het protestantisme en alle afscheidingen die na de reformatie plaatsvonden.
Maar ik wist stellig dat de RK.kerk was begonnen met de kinderdoop, en dat tot vandaag heeft volgehouden.
Ik neem aan dat het misverstand hiermee is opgelost.
Vragen? Geen vragen. mooi, mooi..
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@ Gershom; Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niet opendoen. Psalmen 78:2
Bob Dylan
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Gershom schreef: Ik niet zo goed, want ik ben slecht op de hoogte van het protestantisme en alle afscheidingen die na de reformatie plaatsvonden.
Maar ik wist stellig dat de RK.kerk was begonnen met de kinderdoop, en dat tot vandaag heeft volgehouden.
Ik neem aan dat het misverstand hiermee is opgelost.
Vragen? Geen vragen. mooi, mooi..
Dag Gershom, Storm,

Misschien was ik wel degene die verwarring schiep. Voor de Reformatie ( waar de dopersen en wederdopers ook bij horen ....alleen zien de meeste protestanten weer niet zo....... :D ) kende we ook zowel de volwassendoop als kinderdoop. Volwassendoop voor doop van ex heidenen of degene die dat zo lang mogelijk wilden uitstellen en kinderdoop voor kinderen van "families" die al gelovig waren. De wederdopers waren degene die daar tegen in het verweer kwamen en de kinderdoop verwierpen. Dit vanwege koppeling "geloof" aan doop....een thema wat eens in de zoveel tijd opsteekt in volkskerken na de Reformatie
Overige protestanten en RKK hebben en hadden altijd elkaars kinderdoop geaccepteerd...Ook al zag en ziet de RKK de protestanten niet als "volbloed" kerk, de heiligheid van het eenmalige van de doop was en is te groot om dat "over te willen" doen....

Wat dat betreft zijn Refo's extreem dopers.....alleen ligt het accent anders. Ze dopen uit bijgelovigheid en gewoonte ( tegen hun eigen doop formelier in ) en om te kunnen dopen moet je belijdenis hebben gedaan....en omdat de meeste Refo's geen "echte gelovigen" zijn doen ze belijdenis van dogmatische waarheden......daar kun je met je "verstand" ja tegen zeggen(Geen logisch verstand, als je goed nadenkt kun je alleen maar NEE zeggen). De echte schifting tussen de "ware" gelovigen en de rest van de kerkleden vindt plaats bij het Avondmaal....en hoe rechtser de gemeente hoe hoger de muren worden opgetrokken.

En waarom vrijzinnigen dopen is......voor mij helemaal een raadsel......net als de rest van vrijzinnig geloof....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Storm schreef:Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

Gerard Reve.
Dag Storm,
Blijkbaar spreekt je dit aan omdat je het hier weergeeft....Soms moet je gewoon een punt zetten achter zoeken....Je bent net als de rest van de gelovigen bij de neus genomen......En als de God(en) toch bestaan hebben ze al heel lang de tijd gehad om WEL eens op een serieuze manier contact te zoeken....en dit schrijf ik niet op om je te pijnigen......ik zou zelf zo niet door kunnen leven......maar goed ik ben dan ook een man......
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Waarom,
Ik reageer later uitgebreider, ik weet dat je dit niet schrijft om mij te pijnigen. En als dat zo zou zijn mag dat ook.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Bob Dylan
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Waarom? schreef: Dag Storm,
Blijkbaar spreekt je dit aan omdat je het hier weergeeft....Soms moet je gewoon een punt zetten achter zoeken....Je bent net als de rest van de gelovigen bij de neus genomen......En als de God(en) toch bestaan hebben ze al heel lang de tijd gehad om WEL eens op een serieuze manier contact te zoeken....en dit schrijf ik niet op om je te pijnigen......ik zou zelf zo niet door kunnen leven......maar goed ik ben dan ook een man......
Dag Waarom?
Soms moet je gewoon een punt zetten achter zoeken.

Hier ga ik op in, de rest is voor de meesten duidelijk. Rereformeds link lezend is het dat, een vrijzinnige fase. Misschien groei ik ook door naar atheïsme als ik de tijd krijg. Vrijzinnig; maar zet me niet in een remonstrantse of doopsgezinde kerk neer, want dan zal ik het waarschijnlijk veel te vaag vinden. Snap jij het? Nee? Ik ook niet.
Rationeel gezien is het heel verstandig om ergens een punt achter te zetten. En dat heb ik al vaak gedaan, de handelingen die daarvoor nodig zijn voer ik uit. Ik heb mijn kerk lidmaatschap opgezegd. Ik lees veel op Freethinker, het boek van Rereformed, allerlei artikelen waar kritiek op geloven is, of waar geloven onderuit gehaald wordt. Op christelijke fora of sites reageer ik meer vanuit een agnostische visie, en soms zo fel dat ze denken dat ik de pest aan geloven heb.
Maar dat is misschien het verschil tussen jou en mij; jij bent het beu. Maar toch twijfel ik ook of jij er los van bent. Je schrijft me nog te veel stukken die met geloven te maken hebben. Moet je vooral blijven doen want ik lees ze graag. Misschien is dat jouw manier van afscheid nemen. Mijn twijfel kwam niet doordat ik het beu was, maar doordat ik schrok van wat atheïsten mij uitlegden. De verderfelijkheid van veel teksten, ik mocht dat niet aannemen als rechtvaardig. En ik vind het afschuwelijk als ik lees dat gelovigen dat rechtvaardig vinden.
Je schrijft dat je het niet begrijpt, en dat begrijp ik. :wink: Ik wil het ook niet goed praten, het is zoals het is. Misschien komt het omdat ik een vrouw ben en meer vanuit het gevoel reageer. Toch zijn er veel mannen lid op de besloten facebookgroep waar mensen posten die twijfel over hun geloof ervaren. En het valt me op dat juist zij die het geloof diep beleefden en als fijn ervaren hebben, meer moeite hebben met het afscheid nemen. De restjes blijven nog zitten.

Maar goed, morgen zet ik er een punt achter!
Bob Dylan
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Storm schreef:
Waarom? schreef: Dag Storm,
Dag Waarom?
Soms moet je gewoon een punt zetten achter zoeken.

Hier ga ik op in, de rest is voor de meesten duidelijk. Rereformeds link lezend is het dat, een vrijzinnige fase. Misschien groei ik ook door naar atheïsme als ik de tijd krijg. Vrijzinnig; maar zet me niet in een remonstrantse of doopsgezinde kerk neer, want dan zal ik het waarschijnlijk veel te vaag vinden. Snap jij het? Nee? Ik ook niet.
Dag Storm

Ik snap het wel...! Rationeel ben je er helemaal klaar mee, alleen als je de consequentie van je pure vrijzinnigheid meemaakt in een vrijzinnige dienst .....dan is er inderdaad niets meer over ....en schrik je terug voor de consequenties...
Storm schreef: Rationeel gezien is het heel verstandig om ergens een punt achter te zetten. En dat heb ik al vaak gedaan, de handelingen die daarvoor nodig zijn voer ik uit. Ik heb mijn kerk lidmaatschap opgezegd. Ik lees veel op Freethinker, het boek van Rereformed, allerlei artikelen waar kritiek op geloven is, of waar geloven onderuit gehaald wordt. Op christelijke fora of sites reageer ik meer vanuit een agnostische visie, en soms zo fel dat ze denken dat ik de pest aan geloven heb.
Maar dat is misschien het verschil tussen jou en mij; jij bent het beu.
Ik ben het niet beu op de manier zoals de rest van de leven dingen beu kunt zijn...Als God is verdampt en dood is dan IS er gewoonweg geen reden meer om door te gaan. Je gevoelens en tradities houden je een tijdje overeind, maar dat houdt je niet vol...Zeker als je zo als mij bent : God moet alles zijn ( was Hij vroeger ) of er is niets...( Het heden)
De totale ontmaskering van alles dat met geloven te maken heeft, en dat beperkt zich niet tot mijn vroegere geloof maar ALLE religie

Storm schreef: Maar toch twijfel ik ook of jij er los van bent. Je schrijft me nog te veel stukken die met geloven te maken hebben. Moet je vooral blijven doen want ik lees ze graag. Misschien is dat jouw manier van afscheid nemen. Mijn twijfel kwam niet doordat ik het beu was, maar doordat ik schrok van wat atheïsten mij uitlegden. De verderfelijkheid van veel teksten, ik mocht dat niet aannemen als rechtvaardig. En ik vind het afschuwelijk als ik lees dat gelovigen dat rechtvaardig vinden.
Ik heb op een bepaalde manier een levenslange veroordeling: de littekens die het geloof hebben aangericht zullen blijven. En ik schrijf inderdaad een stukje van mij af, en vooral de PIK zwartheid van het geloof....als je merkt dat de Goddelijke Vader van de wereld het morele monster is....., altijd je Vader geweest...als je ziet wat hij op zijn geweten heeft....dan kom je daar niet zonder kleurscheuren tussen uit..
Storm schreef: Je schrijft dat je het niet begrijpt, en dat begrijp ik. :wink: Ik wil het ook niet goed praten, het is zoals het is. Misschien komt het omdat ik een vrouw ben en meer vanuit het gevoel reageer. Toch zijn er veel mannen lid op de besloten facebookgroep waar mensen posten die twijfel over hun geloof ervaren. En het valt me op dat juist zij die het geloof diep beleefden en als fijn ervaren hebben, meer moeite hebben met het afscheid nemen. De restjes blijven nog zitten.

Maar goed, morgen zet ik er een punt achter!
Zoals ik boven al schreef: Als je je geloof diep hebt beleefd dan komt je er niet zonder kleerscheuren vanaf..Zelfde als je zou zien dat je aardse vader zich met de meest erge misbruik heeft ingelaten....dan geeft dat wonden en littekens die blijvend zijn. En iets wat vroeger je "hele" leven was kan niet zomaar ineens van je afvallen

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Waarom? schreef:
Zoals ik boven al schreef: Als je je geloof diep hebt beleefd dan komt je er niet zonder kleerscheuren vanaf..Zelfde als je zou zien dat je aardse vader zich met de meest erge misbruik heeft ingelaten....dan geeft dat wonden en littekens die blijvend zijn. En iets wat vroeger je "hele" leven was kan niet zomaar ineens van je afvallen
@ Waarom?
Inderdaad heel herkenbaar.
Bob Dylan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Storm schreef:Mijn twijfel kwam niet doordat ik het beu was, maar doordat ik schrok van wat atheïsten mij uitlegden. De verderfelijkheid van veel teksten, ik mocht dat niet aannemen als rechtvaardig. En ik vind het afschuwelijk als ik lees dat gelovigen dat rechtvaardig vinden.
Precies zo ging het met mij.
Als eenmaal je ogen ervoor open zijn dan is een gelovige die die teksten goedpraat het allerergste. Daar kun je je dan zo kwaad om maken dat het beter is om de confrontatie met die mensen zoveel mogelijk te mijden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Waarom? schreef:Ik heb op een bepaalde manier een levenslange veroordeling: de littekens die het geloof hebben aangericht zullen blijven. En ik schrijf inderdaad een stukje van mij af, en vooral de PIK zwartheid van het geloof....als je merkt dat de Goddelijke Vader van de wereld het morele monster is....., altijd je Vader geweest...als je ziet wat hij op zijn geweten heeft....dan kom je daar niet zonder kleurscheuren tussen uit..
Ik heb exact dezelfde gedachte gehad als die je in je eerste zin uitspreekt. Ik heb het tweemaal meegemaakt, het verlies van mijn vaderland, cultuur en moedertaal dat je het gevoel geeft eeuwig verminkt te zijn, en het wegvallen van het geloof dat centraal stond in het leven, waarvan je ooit dacht dat wegvallen ervan ondenkbaar zou zijn.
Geef er niet aan toe! Alle pijn is altijd maar voor een tijd. Leef gewoon verder, schrijf van je af, als het moet jarenlang, het heeft lange tijd nodig. Maar je laat het op een gegeven moment achter. Je kijkt dan naar je vroegere zelf alsof het over iemand anders gaat, net zoals je naar je kindertijd kijkt. Je begrijpt het diep en volkomen, maar het doet je geen pijn meer. Je denken verandert. Je ziet jezelf op een gegeven moment niet meer als iemand die in stukken is geslagen, je staart niet meer op lidtekens, maar als iemand die rijker is van geest, overvloedig van geest geworden.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Goed verwoord RR.
Het blijven herinneringen en ook delen van je leven.
Het zijn onderdelen van stukjes bewustzijn, die hebben gemaakt tot wat je bent.

Maar realistisch gezien, wat het voor jezelf zou kunnen betekenen:
Het zijn herinneringen en geen realiteit meer in het heden.
En dat laatste maakt het eerste tot fictie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Rereformed schreef:
Storm schreef:Mijn twijfel kwam niet doordat ik het beu was, maar doordat ik schrok van wat atheïsten mij uitlegden. De verderfelijkheid van veel teksten, ik mocht dat niet aannemen als rechtvaardig. En ik vind het afschuwelijk als ik lees dat gelovigen dat rechtvaardig vinden.
Precies zo ging het met mij.
Als eenmaal je ogen ervoor open zijn dan is een gelovige die die teksten goedpraat het allerergste. Daar kun je je dan zo kwaad om maken dat het beter is om de confrontatie met die mensen zoveel mogelijk te mijden.
Ja, dat klopt!! Ik kan enorm kwaad worden op christenen die geloven dat er een hel is en dat ook rechtvaardig vinden.
De meeste afstand ervaar ik als ik christenen op fora lees. Ik weet dan al; ik ben eigenlijk al een buitenstaander.
Bob Dylan
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het probleem is, hier op het forum, dat we alle Christenen en alle vrijdenkers over dezelfde kam dreigen te scheren. Ik pleit zelf ook schuldig. Ik zelf zie me eerder als agnost, die zich de vrijheid toe-eigent zich bij tijd en wijle te laten inspireren door Bijbelse poëtische geschriften uit het Oude Testament (Spreuken, Wijsheid, Jezus Sirach...), waarin ik veel humanistische aansporingen verwoord zie, en tegelijk wil ik openstaan voor de zienswijze van vrijdenkers en humanisten waar wetenschap als methode en als bron als de meest betrouwbare kennisbron ons ter beschikking staat. Daarnaast vind ik nog inspiratie in tal van andere andere literaire geschriften.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Rereformed schreef:
Ik heb exact dezelfde gedachte gehad als die je in je eerste zin uitspreekt. Ik heb het tweemaal meegemaakt, het verlies van mijn vaderland, cultuur en moedertaal dat je het gevoel geeft eeuwig verminkt te zijn, en het wegvallen van het geloof dat centraal stond in het leven, waarvan je ooit dacht dat wegvallen ervan ondenkbaar zou zijn.
Geef er niet aan toe! Alle pijn is altijd maar voor een tijd. Leef gewoon verder, schrijf van je af, als het moet jarenlang, het heeft lange tijd nodig. Maar je laat het op een gegeven moment achter. Je kijkt dan naar je vroegere zelf alsof het over iemand anders gaat, net zoals je naar je kindertijd kijkt. Je begrijpt het diep en volkomen, maar het doet je geen pijn meer. Je denken verandert. Je ziet jezelf op een gegeven moment niet meer als iemand die in stukken is geslagen, je staart niet meer op lidtekens, maar als iemand die rijker is van geest, overvloedig van geest geworden.
Dag Rereformed,

Ik vind het goed en mooi wat je opschrijft en herken veel of alles wat je opschrijft.,.....maar
Littekens blijven littekens....Ze vallen steeds minder op en vervagen steeds verder...Maar helemaal verdwijnen doen ze niet..Ik heb een paar lilttekens omdat ik als kind werd geopereerd....Mij vallen ze me meestal niet meer op doen geen pijn meer. Onderdeel geworden van mijn ik.
Maar een stuk boosheid en pijn met wat ik zie wat geloof aanricht bij andere mensen : nee dat gaat nooit over. Maar die "senstiviteit" heb ik ook met ander onrecht dat in wereld rondwaart

Plaats reactie