De Bijbel en redenen om te geloven

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomas72
Forum fan

Re: De Bijbel

Bericht door Thomas72 »

Rereformed schreef:Deze conclusie: geloof heeft dus totaal niets om het lijf, is logisch gezien onjuist. Het ene volgt niet noodzakelijkerwijs uit het andere. Het enige wat je er werkelijk over kan zeggen, is dat je het niet weet.
Nee Rereformed, nu doe je het weer: eerst zeg je dat je over een god helemaal niets kan weten en vervolgens beweer je doodleuk dat het allemaal fantasieën zijn.
Hou het maar gewoon bij: “ik weet niet”. Punt.
Rereformed schreef:... Je opmerking over 'God leren kennen' slaat overigens wel alles wat tot nu toe gezegd is.

Wat is je bezwaar tegen deze opmerking, die ik volgens mij in een reactie op DBI maakte?
Rereformed schreef:Ik vind het interessant wanneer je me een redelijk alternatief geeft waar ik niet aan gedacht heb, maar dit is een bijzonder slecht beargumenteerd geloof. Je wil hoog houden dat God almachtig is, maar tegelijkertijd niet zo almachtig dat het beantwoordt aan de definitie van almachtig. Zoiets is eenvoudig weer eens wartaal, de specialiteit van religieus geloof.
Het was duidelijker geweest als ik het "al-" tussen () had weggelaten, want daarmee komt de visie van Kushner meer tot z'n recht. Hij plaatst god nadrukkelijk naast de mens in de strijd tegen het kwaad.
Omdat hij god blijft zien als schepper, heb ik dat "al-" tussen () laten staan, om aan te geven dat de macht van god van een andere orde is, dan de betekenis die wij doorgaans aan dat woord toekennen.

Mind you: dit is puur de weergave van een bestaande visie, die op weinig bijval kan rekenen onder christenen, en ook niet noodzakelijk de mijne is. De reden dat ik deze noem, heb ik al eerder aangegeven:
Thomas72 schreef:... er meerdere visies mogelijk zijn: God is schepper, en er is heel veel moois te ontdekken en te genieten – ik denk dat jij dat ook niet zult ontkennen – maar Hij kan je niet behoeden voor al het kwaad.
Niet dat ik per se met deze visie van Kushner instem. Maar jij geeft, zo lijkt het, alleen dié opties weer, die het best in jouw kraam passen en stelt vervolgens dat dit de enige opties zijn.
Rereformed schreef:Om even op het argument van Stephen Fry terug te komen: God is dus wel zo machtig om een universum te scheppen, maar niet machtig genoeg om een wereld te scheppen waar "Insects whose whole life circle is to burrow into the eyes of children and make them blind" eenvoudig niet voorkomt?
Dit argument van Fry harmoniseert met de visie van Kushner.
Rereformed schreef:Ik geef de opties weer die ik zie.
Overigens lijkt het me goed als je overdenkt dat ik tot mijn vijftigste mijn best heb gedaan om godgeloof te behouden. Dat er voor geloof in een goede god geen redelijke argumenten zijn was wellicht het allermoeilijkste voor mij om toe te geven.

Goed dat je dit weer noemt. Ja, ik ben deels uit eigen ervaring bekend met dat moeilijke proces.
Ik ben dan ook nog geen vijftig….
Rereformed schreef:Alle praat over god(en) is enkel spelen met gedachten, geen scenario's die berusten op enige evidentie en dus enige geloofwaardigheid zouden hebben en waar we bijgevolg ons wereldbeeld naar zouden moeten schikken.
Zo zie ik dat niet, als zou het enkel jongleren met door de verlichting ontmaskerde wensdromen zijn. Er zijn redelijke argumenten (nb. geen bewijzen!), die over de nodige evidentie, geloofwaardigheid en zelfs urgentie beschikken, vóór een scheppende macht.

Of ze je overtuigen is mijns inziens een keuze.
Rereformed schreef:Je bevestigt dit overigens zelf, aangezien je wel verlangt naar godgeloof, maar geen enkel godsbeeld in alle serieusheid verdedigt.
In aanvang verdedig ik elk godgeloof en elk godsbeeld. Maar zolang op de vraag: “bestaat er een transcendente, scheppende macht?”, geen bevredigend antwoord te geven is, heeft het niet zoveel zin om op de diverse godsbeelden in te gaan.
Thomas72
Forum fan

Re: De Bijbel en redenen om te geloven

Bericht door Thomas72 »

In mijn laatste reactie heb ik RRF foutief geciteerd, waarvoor mijn excuus.
Het eerste citaat van RRF waar ik op reageer, moet zijn:
Rereformed schreef:Precies, maar juist omdat een mens over een god helemaal niets kan weten heeft geloof in wat dan ook wat iemand over hem zegt niets om het lijf. Het is een spelen met gedachten. Wel, als zich overgeven aan bepaalde fantasieën over een god een mens opfleurt, fiat.
Mijn reactie daar dan op is:

Thomas72:Nee Rereformed, nu doe je het weer: eerst zeg je dat je over een god helemaal niets kan weten en vervolgens beweer je doodleuk dat het allemaal fantasieën zijn.
Hou het maar gewoon bij: “ik weet niet”. Punt.
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

Dag Waarom?
Waarom? schreef:De vraag van het kwaad, lijden samen met God ( Theodicee) is gewoonweg niet oplosbaar. Daar hebben filosofen eindeloos hun tanden op stuk gebeten.
Ben ik met je eens, ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is. Neemt niet weg dat er wel zinnige en onzinnige dingen over te zeggen zijn. Het lijkt een dooddoener, maar ik heb uiteindelijk ook niet altijd en overal een antwoord op nodig. Als god werkelijk god is, dan is het ook niet onlogisch dat ik hem/haar niet altijd volgen kan, toch? Dat zou hem dan weer al te menselijk maken.
Maar de vraag naar god en lijden is inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt.
Waarom? schreef:Kwaad en Lijden zonder God is niet doellozer dan met God. Het lijkt het voor de menselijke psyche van wel. Dat hebben we uiterst serieus te nemen.....de worsteling van Nietzsche....welke "God" wil je als mens zijn: Christus, Dionysos....welke "bovenmens"?
Als je het ‘bestaan van god’ louter als menselijke hersengymnastiek beschouwt, zoals jij klaarblijkelijk doet, ja, dan maakt het inderdaad geen bal uit.
Maar wat nu als god wel buiten ons brein bestaat en zal doen wat bijv. in de bijbel wordt beloofd, nl. deze corrupte schepping incl. mensen repareren…? Dat geeft misschien geen zin aan kwaad en lijden nu, maar het geeft wel perspectief.
Ja, ik weet het, jij vind het kolder of zoals je zelf verderop zegt: “de ultieme vlucht”.
Waarschijnlijk vind jij dat de Verlichting en de Wetenschap overtuigend heeft aangetoond of zeer aannemelijk heeft gemaakt dat god niet bestaat, althans niet buiten de menselijke psyche om.
Ik ben daar niet van overtuigd.
Waarom? schreef:De ultieme vlucht naar voren is om te zeggen dat het na de dood beter is....verlichting voor de menselijke psyche voor het ultieme verlies van dierbaren en je eigen sterfelijkheid. Zou heel mooi zijn.....,dan moet het wel zijn dat alles van dit universum er door wordt opgevangen...., waarom zou je als mensheid of als als gedeelte van de mensheid beter af moeten zijn dan de rest van het universum?.... En een gedeeltelijke redding van de mensheid .....maakt......juist dat Godsbeeld weer krannzinnig van logica, moreel en emoties.....en dat maakt de Bijbelgod juist lastiger in deze tijd. Gelukkig is de menselijke psyche eindeloos flexibel en dat Godsbeeld is omgevormd naar wat bij jouw past.......De menselijke pscyche....daar waar de Godenkamer is....
Zo kun je dat inderdaad zien.
Maar hoezo een gedeeltelijke redding? Wie is/wordt daarvan uitgesloten?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Thomas72 schreef:
Rereformed schreef:Om even op het argument van Stephen Fry terug te komen: God is dus wel zo machtig om een universum te scheppen, maar niet machtig genoeg om een wereld te scheppen waar "Insects whose whole life circle is to burrow into the eyes of children and make them blind" eenvoudig niet voorkomt?
Dit argument van Fry harmoniseert met de visie van Kushner.
Maar dit maakt het argument van Kushner juist tot een optie die niet serieus te nemen is. Een God die een schepping creëert waarin zoiets walgelijks bestaat (en zoiets kan naar believen vermenigvuldigd worden met andere voorbeelden) als 'natuurlijk' kan onmogelijk machtig en onmogelijk een goede God genoemd worden. Erachteraan zeggen dat hij het niet kan voorkomen, maar je wel emotioneel steunt is bizar.
Thomas72 schreef: Zo zie ik dat niet, als zou het enkel jongleren met door de verlichting ontmaskerde wensdromen zijn. Er zijn redelijke argumenten (nb. geen bewijzen!), die over de nodige evidentie, geloofwaardigheid en zelfs urgentie beschikken, vóór een scheppende macht.
Je overschat behoorlijk de betekenis van het woord 'redelijk' hier.
Thomas72 schreef:In aanvang verdedig ik elk godgeloof en elk godsbeeld.
Pas maar op, straks maak ik JHW weer boos door je 'verslaafd aan religie' te noemen. :lol:
Ik ben van mening dat mensen geïnfekteerd worden met het god-virus, en dat woedt in deze personen totdat ze uitgeziekt zijn.
https://www.amazon.com/God-Virus-Religi ... =8-2-fkmr1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=XPN3UlxCXH4" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Thomas72 schreef:Zo zie ik dat niet, als zou het enkel jongleren met door de verlichting ontmaskerde wensdromen zijn. Er zijn redelijke argumenten (nb. geen bewijzen!), die over de nodige evidentie, geloofwaardigheid en zelfs urgentie beschikken, vóór een scheppende macht.
Er zijn vele malen meer logisch onderbouwde argumenten die een scheppende macht weerleggen dan wel hem niet nodig maken.
Al zou het alleen maar zijn om het feit dat het ontmaskeren van religieuze wensdromen gestart is met de verlichting en nog altijd niet gestopt is.
De wetenschap heeft met voortschrijdend inzicht al vele goden het onderspit laten delven, logica zaagt aan de poten van de stoel der religieuze restanten.
Het is een illusie/wensdroom te hopen/denken dat deze teloorgang van de goden/godsbeelden stopt, door het momentum blijft deze trein voortdenderen tot er niets anders over is dan intellectuele eerlijkheid en redelijkheid.
Dat mag jij dan niet zo zien, maar dat veranderd niets aan die feiten, ook jij zult meer en meer je godsbeeld moeten verdunnen tot er niets meer over is dan een homeopatische nietszeggende oplossing.
Uiteraard is ook dat een oplossing, ieder zijn meug. :roll:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

Rereformed schreef:Pas maar op, straks maak ik JHW weer boos door je 'verslaafd aan religie' te noemen. :lol:
Ik ben van mening dat mensen geïnfekteerd worden met het god-virus, en dat woedt in deze personen totdat ze uitgeziekt zijn.
https://www.amazon.com/God-Virus-Religi" onclick="window.open(this.href);return false; ... =8-2-fkmr1
https://www.youtube.com/watch?v=XPN3UlxCXH4" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha, en dat verklaart natuurlijk jouw verbeten strijdt op dit forum als ex-verslaafde, waarbij je met een mengeling van afgrijzen en afgunst kijkt naar diegenen die menen het zich nog wel te kunnen permitteren om... noem eens wat... te roken.
:wink:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thomas72 schreef:Maar de vraag naar god en lijden is inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt.
Vooral dat "inderdaad", want daar juist ontbreekt het aan.
En net zolang als je dat niet beseft kan je de vraag niet naast je neerleggen en aanvaard je uit onmacht ieder mogelijk godsbeeld waartussen geen een zich prangend de ware toont.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

heeck schreef:
Thomas72 schreef:Maar de vraag naar god en lijden is inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt.
En net zolang als je dat niet beseft kan je de vraag niet naast je neerleggen en aanvaard je uit onmacht ieder mogelijk godsbeeld waartussen geen een zich prangend de ware toont.

Roeland
Wat besef ik niet?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Thomas72 schreef:
dikkemick schreef:
Thomas72 schreef:
Maar nu in dit geval een gelovige zijn God anders (beter) leert kennen, en daarop zijn beeld van God aanpast, verwijt je hem manipulatie van zijn godsbeeld.
God leren kennen? Hoe leer jij doorgaans anderen kennen?
Na enige aarzeling - het enthousiasme van Heeck trok me over de streep – wil ik hier wel op ingaan.
Hoe zou jij je eigen vraag beantwoorden? Kun je een voorzetje geven?
Zeker. Normaal gesproken, als ik ergens kom waar mensen bij elkaar zijn (laten we zeggen een verjaardag) dan probeer ik een gesprekje aan te knopen. Meestal wordt hier positief op gereageerd en raken we in gesprek. Echter, heel soms, als ik een praatje maak en er wordt niet gereageerd om vervolgens nogmaals een gesprekje te beginnen en wederom word ik genegeerd, dan ga ik te rade bij iemand anders, die wel interactie kan vertonen. Ik kan natuurlijk alles over mijzelf gaan vertellen aan persoon A (die niet reageert) zodat persoon A alles over mij te weten komt, maar ik zal niets te weten komen van deze persoon zelf en kan dus niet spreken van 'leren kennen'.
Natuurlijk kan ik bij mijn buurman/vrouw vragen stellen om vervolgens naar de overburen te gaan om vragen te stellen, waarna ik te rade ga bij een derde, een vierde etc etc. maar uit 1e hand krijg ik GEEN informatie. Ik zou zelfs boeken kunnen lezen over de persoon naast me, maar daar staan zulke tegenstrijdige zaken in, dat ik ook niets wijzer wordt. Kortom: Ik wil informatie uit de eerste hand.
En kan A niet spreken, dan ga ik er wel vanuit dat deze kan schrijven of anderszins. ZEKER als van A gezegd wordt, dat deze almachtig is!
Ik denk, om een lang en saai verhaal kort te maken, dat een godsrelatie 1 richtingsverkeer is.

Heb ik ook 1 vraag n.a.v. een antwoord aan Rereformed van jou: Wat WEET jij over God?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Thomas72 schreef: Aha, en dat verklaart natuurlijk jouw verbeten strijdt op dit forum als ex-verslaafde, waarbij je met een mengeling van afgrijzen en afgunst kijkt naar diegenen die menen het zich nog wel te kunnen permitteren om... noem eens wat... te roken.
Dat vergelijk is niet eens zo slecht. Rationaliseren om toch maar te kunnen blijven roken. En evenals roken is geloven in een entiteit niet te rationaliseren! Roken is gewoon niet goed voor je (en je omgeving) en het bestaan van een god is niet te rationaliseren. Maar je ziet mensen in alle bochten wringen om het kwaad in de wereld te vergoelijken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thomas72 schreef:
heeck schreef:

Roeland
Wat besef ik niet?
Dat je jezelf ophangt aan een kwasiprobleem waar je als een uitroepteken het woord "inderdaad" aan hebt toegevoegd.
Inderdaad is synoniem met feitelijk en goden zijn juist feiten- en dadenloos. Tot het tegendeel blijkt vanzelf.
Geef me dan snel een seintje!

Elders zag ik in je teksten dat je geen godsbeeld wilde overslaan oid; nou dan ben je zonder steun voorlopig zoet.

Dikkemick heeft inmiddels wat uitvoeriger duidelijk gemaakt hoe je doorgaans anderen dan jezelf leert kennen.

Roeland
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Thomas72 schreef:
Rereformed schreef:Pas maar op, straks maak ik JHW weer boos door je 'verslaafd aan religie' te noemen. :lol:
https://www.amazon.com/God-Virus-Religi" onclick="window.open(this.href);return false; ... =8-2-fkmr1
Aha, en dat verklaart natuurlijk jouw verbeten strijdt op dit forum als ex-verslaafde, waarbij je met een mengeling van afgrijzen en afgunst kijkt naar diegenen die menen het zich nog wel te kunnen permitteren om... noem eens wat... te roken.
Ten eerste: strijd

Ten tweede: waarom denk je dat er verbeten gestreden moet worden? De zaak is al beslist. Dit zijn je woorden:

"Ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is."

Daarmee heb je het eind van je religieus geloof uitgesproken. Daar knapt alle religieus geloof op af.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Thomas72 schreef:
Zoals het argument van de roker "Mijn opa is 90 jaar geworden en heeft zijn hele leven gerookt!" om het roken voor zichzelf goed te praten terwijl hij donders goed beseft dat het slecht voor hem is.
Ik vind die strijd van rereformed als ex-verslaafde een nobele strijd, want hij weet als geen ander hoe slecht religieuze sigaretten voor je zijn.
En ik denk niet dat het afgunst en afgrijzen is, eerder medelijden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

Rereformed schreef:
Thomas72 schreef:
Ten eerste: strijd
dank je :)
Ten tweede: waarom denk je dat er verbeten gestreden moet worden? De zaak is al beslist. Dit zijn je woorden:

"Ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is."

Daarmee heb je het eind van je religieus geloof uitgesproken. Daar knapt alle religieus geloof op af.
Incorrect, het vraagstuk van de theodicee wringt alleen, wanneer je vindt dat de idee van een goede god niet verenigbaar is met het leed in de wereld.
Daarnaast, leg mij eens uit als je wil, hoe kun jij vanuit jouw materialistische kader (alles bestaat zonder reden en doel) überhaupt een moreel oordeel uitspreken als "walgelijk" en "bizar" over het onrecht in de wereld van alle tijden? Die kwalificatie walgelijk is subjectief, moleculen herschikken zich en that's about it. Althans, als ik het atheïstisch standpunt goed begrepen heb. En als ik me niet vergis, refereert Heeck hier ook aan, als hij het over een quasiprobleem heeft. Of, en dat zou pas interessant zijn, bestaat er wel een objectieve moraal? Joost mag alleen weten, waar die dan weer vandaan komt.
Deze vraagstelling is al zo oud als de mensheid, en religie bestaat nog steeds. Dus echt RRF, zo makkelijk kom ik er niet vanaf.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thomas72 schreef:En als ik me niet vergis, refereert Heeck hier ook aan, als hij het over een quasiprobleem heeft.
Tja, check dat eens apart af, want "hier" kan hier teveel van alles betekenen.

Roeland
Plaats reactie