Alleen op de wereld

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Alleen op de wereld

Bericht door Rereformed »

Petra schreef:Ik ben stapeldol op jou, weet je dat ook weer. :)
Maar ja, we moeten ons in dit topic enkel met honden en katten redden. :(
Petra schreef:Je ziet alleen maar jacht om je heen. Jagen op succes, geld, roem..
Maar wat als je helemaal niks voelt voor die jacht.
Ik zie het wel, die stuurloosheid.
Ik heb ook altijd die houding gehad. Als je op je 18 al weet dat we allemaal liggen de dobberen op de oceaan maakt het niet uit in welke richting je op vaart.
Ik liet mijn vrouw altijd het sturen doen.
Maar op een gegeven moment in mijn leven kwam ik erachter dat het af en toe zeer goed is om te sturen. Op je 18e of zo naar Californië gaan in plaats van Finland, en weten dat je dokter wil worden in plaats van 'ik zou het bij God niet weten, maar hij zal me wel leiden', of in het jaar 2000 voor 100 euro aandelen van Amazon kopen (nu 64.000 waard).
Ik leer heel langzaam, maar heb wel al een hoop tegeltjeswijsheid opgedaan. Weet bijvoorbeeld tegenwoordig dat een goeie godsdienst altijd de godsdienst is die je te laat bedenkt en dat het zaliger is te geloven dan de waarheid te kennen.
Maar ook ik vind het moeilijk om die sturing te bieden, wat is sturing, wat is dwang, hoever mag een kompas reiken?
Ik denk dat de beste sturing heel slim te werk gaat. Mijn moeder zei soms dat ze nooit vroeg of ik mijn huiswerk wel gedaan had omdat ze erop vertrouwt dat haar zonen wel snappen dat dat heel belangrijk is.
Ik geloof heilig in het recht op zelfbeschikking.
Ik ook, maar ik heb een zoon die me daarvoor juist ooit eens een reprimande heeft gegeven. En ik ben m'n schoonzus nog altijd dankbaar dat ze ingreep en zei dat het niet genoeg is om vloeiend Engels te kunnen spreken, maar ik een diploma erin zou moeten behalen.
Petra schreef:Maar wanneer ben je groot en sterk genoeg om dat aan te kunnen?
Ik denk dat we dat altijd aan de persoon zelf moeten overlaten om te beslissen.
Petra schreef: :D Ik zie een hoop huisdieren voorbijkomen hier.
Denk je dat het voldoende zou zijn, alleen met de hond?
Haha, blijkbaar dacht God er oorspronkelijk zo over (volgens het bijbelverhaal). De domoor. Maar ik ben niets zonder een vrouw. Hopelijk word ik nooit genoodzaakt om ook die gedachte te moeten overwinnen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef:Wat heb ik met de samenleving te maken? Ik houd erg van mensen, maar de enige manier om mij binnen een samenleving te duwen, is dat de gehele samenleving zich aan mij aanpast -- en dat zal nooit gebeuren. Andersom is ook onmogelijk, want ik zal altijd en overal een vreemde eend in de bijt zijn. In die zin sta ik alleen -- niet altijd eenvoudig, maar de moeite meer dan waard.
Ik vind het heel bijzonder zo'n inkijkje te krijgen in je persoonlijke leven. Ik merk op dat ik veel ervan herken uit mijn eigen leven en gedachten.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef:Exact. Daarom snap ik niet zo goed je link met 'de maakbare wereld'. Wat heb ik met de samenleving te maken? Ik houd erg van mensen, maar de enige manier om mij binnen een samenleving te duwen, is dat de gehele samenleving zich aan mij aanpast -- en dat zal nooit gebeuren. Andersom is ook onmogelijk, want ik zal altijd en overal een vreemde eend in de bijt zijn. In die zin sta ik alleen -- niet altijd eenvoudig, maar de moeite meer dan waard.
๋Je verist je! Kijk om je heen. Bekijk de persoonlijke bezittingen, zonder welke je leven niet meer mogelijk of niet meer leuk zou zijn. Hoeveel daarvan heb je zelf gemaakt? Hoeveel van je dagelijkse voedsel heb je zelf gefokt of gekweekt? Hoeveel van de dingen die je doet hebben met anderen te maken? Elk bericht op dit forum is van de ene mens naar andere mensen, Dat is allemaal een deel van de samenleving. Daarvoor hoef je nog je hele leven niet met dezelfde persoon te delen. De samenleving zijn wij allemaal, en we hebben elkaar nodig. Niet altijd en overal iedereen, maar wel op de meeste plaatsen meestentijds iemand. De kok en de bediening in het restaurant, de bezorger van je bestelling bij de webwinkel, maar vooral al die mensen die je nooit hebt ontmoet die de wereld door laten draaien. Het leven door laten draaien. En voor hen ben jij ook van waarde, al was het maar als consument, waaraaan ze hun brood verdienen.

Die hebben zich - zonder dat jij dat weet - mede aan joow behoeftes aangepast, en wellicht jij - zonder het te beseffen aan de hunne. Of heb je nog nooit gewerkt?
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef:๋Je vergist je! Kijk om je heen. Bekijk de persoonlijke bezittingen, zonder welke je leven niet meer mogelijk of niet meer leuk zou zijn...
Het ging over zingeving, niet zozeer over fysieke wederzijdse afhankelijkheid. Fysiek staan we midden in de maatschappij. En ja, ik ook: heb een vriendin, heb vrienden, werk, geef les, neem les, koop voedsel, gebruik het internet, etc. Mijn punt - samengevat - was te benadrukken dat aan het leven betekenis kan worden gegeven vanwege het simpele feit dat het van zichzelf geen betekenis heeft, hetgeen vrijheid & verantwoordelijkheid in eigen handen plaatst.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Afgezonderd zijn is voor mensen niet wenselijk. Komt ellende van (zie verder). Bergbeklimmers hebben soms, vooral in eenzaamheid, heftige ervaringen, zoals het gevoel van iemand aanwezigheid of hallucinaties (horen van stemmen of zien van het eigen lichaam zoals bij een BDE).
Waren de 3 stichters van onze monotheïstische godsdiensten niet afgezonderd in de bergen toen ze hun openbaring kregen? De 2e maal dat Mozes de 10 geboden ontving was hij 40 dagen en 40 nachten in eenzaamheid. Brood at hij niet, water dronk hij niet. Mohammed zag Gabriel toen hij in eenzaamheid op de berg Hira verbleef.
In grote eenzaamheid gaat het brein produceren wat er eerder door bedacht was en in opgeslagen is en dat zou dus zomaar een nieuwe religieuze richting zijn!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef:Afgezonderd zijn is voor mensen niet wenselijk. Komt ellende van (zie verder). Bergbeklimmers hebben soms, vooral in eenzaamheid, heftige ervaringen, zoals het gevoel van iemand aanwezigheid of hallucinaties (horen van stemmen of zien van het eigen lichaam zoals bij een BDE).
Waren de 3 stichters van onze monotheïstische godsdiensten niet afgezonderd in de bergen toen ze hun openbaring kregen? De 2e maal dat Mozes de 10 geboden ontving was hij 40 dagen en 40 nachten in eenzaamheid. Brood at hij niet, water dronk hij niet. Mohammed zag Gabriel toen hij in eenzaamheid op de berg Hira verbleef.
In grote eenzaamheid gaat het brein produceren wat er eerder door bedacht was en in opgeslagen is en dat zou dus zomaar een nieuwe religieuze richting zijn!
Eenzaamheid op zich staat geheel los van buitengewone fysieke inspanning en/of langere tijd geen eten/drinken krijgen. Hallucinaties worden opgewekt door het laatste, niet door het eerste.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef:
dikkemick schreef:Afgezonderd zijn is voor mensen niet wenselijk. Komt ellende van (zie verder). Bergbeklimmers hebben soms, vooral in eenzaamheid, heftige ervaringen, zoals het gevoel van iemand aanwezigheid of hallucinaties (horen van stemmen of zien van het eigen lichaam zoals bij een BDE).
Eenzaamheid op zich staat geheel los van buitengewone fysieke inspanning en/of langere tijd geen eten/drinken krijgen. Hallucinaties worden opgewekt door het laatste, niet door het eerste.
Volgens Dick Swaab niet. De hersenen gaan (tijdens eenzaamheid) verbanden leggen die ze mist en er niet zijn en gaat hier soms zelf invulling aan geven. je kunt stemmen horen, personen zien, hallucinaties krijgen. Het niet eten en drinken bevordert dit proces.
1 Snel google voorbeeld: Muziek horen komt veel voor bij slechthorendheid, bijvoorbeeld bij oudere mensen die ook nog wat eenzaam zijn en weinig afleiding hebben, maar lang niet alle mensen die slechthorend zijn hebben dat. Je moet er een bepaalde aanleg voor hebben. http://www.schizofrenie.nl/stemmenpoli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook: http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... sommer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook eenzaamheid, gehoorverlies en cognitieve achteruitgang kunnen stemmen triggeren bij patiënten die daar
gevoelig voor zijn. We denken dat deafferentiatie en daarmee samenhangende verlaagde drempelwaarde voor sti-
mulatie van de auditieve schors hier een belangrijk medierend mechanisme in is (Sommer e.a. 2014; Thewissen e.a.
2005). In de praktijk komen vaak combinaties van factoren voor.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef:
:D
Wilson met lang haar :lol: (Cast Away)
Die kwam bij mij ook al opborrelen (leuke film overigens)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

ChaimNimsky schreef: Exact. Daarom snap ik niet zo goed je link met 'de maakbare wereld'. Wat heb ik met de samenleving te maken? Ik houd erg van mensen, maar de enige manier om mij binnen een samenleving te duwen, is dat de gehele samenleving zich aan mij aanpast -- en dat zal nooit gebeuren. Andersom is ook onmogelijk, want ik zal altijd en overal een vreemde eend in de bijt zijn. In die zin sta ik alleen -- niet altijd eenvoudig, maar de moeite meer dan waard.
Mmm dit klinkt bekend misschien ben je toch niet zo'n heel vreemde eend :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef:
Petra schreef:Ik ben stapeldol op jou, weet je dat ook weer. :)
Maar ja, we moeten ons in dit topic enkel met honden en katten redden. :(
Reddeloos verloren met alleen maar honden en katten. :)
Vraag me af waarom niemand een paard of biggetje noemt.
Petra schreef: Ik geloof heilig in het recht op zelfbeschikking.
Rereformed schreef: Ik ook, maar ik heb een zoon die me daarvoor juist ooit eens een reprimande heeft gegeven. En ik ben m'n schoonzus nog altijd dankbaar dat ze ingreep en zei dat het niet genoeg is om vloeiend Engels te kunnen spreken, maar ik een diploma erin zou moeten behalen.
Sja, dat bedoel ik. Loslaten klinkt allemaal leuk. Ik ben van de loslaat generatie. Laat me los en laat me vrij. Maar nu kijk ik er toch wat anders tegenaan. Zelfsturing is behoorlijk pittig. Misschien moeten we 's ophouden met al dat loslaten en mekaar weer 's wat meer vastpakken.
Rereformed schreef: Haha, blijkbaar dacht God er oorspronkelijk zo over (volgens het bijbelverhaal). De domoor. Maar ik ben niets zonder een vrouw. Hopelijk word ik nooit genoodzaakt om ook die gedachte te moeten overwinnen.

:D
Wij zeggen altijd; we springen samen uit een vliegtuig voor een laatste ultieme hell of a ride.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef: Ik heb gemerkt dat mijn leven niet te combineren is met een langdurige relatie. Het is onogelijk voor me ergens langer dan 2 jaar te wonen..
Hm, je zegt nogal wat.
Ik geloof er wel in, die ene mens die je past als een jasje.
Die gaat met jou de hele wereld over.
ChaimNimsky schreef: Exact. Daarom snap ik niet zo goed je link met 'de maakbare wereld'. Wat heb ik met de samenleving te maken? Ik houd erg van mensen, maar de enige manier om mij binnen een samenleving te duwen, is dat de gehele samenleving zich aan mij aanpast -- en dat zal nooit gebeuren. Andersom is ook onmogelijk, want ik zal altijd en overal een vreemde eend in de bijt zijn. In die zin sta ik alleen -- niet altijd eenvoudig, maar de moeite meer dan waard.

Die maatschappij daar maak je deel van uit, of je wilt of niet. Je kunt je er niet aan onttrekken.
Ik ben allergisch voor kliekvorming. Toch ben ik deel van bepaalde groepen. Familie, vrienden, kennissen.. in iedere groep lijk je een andere rol te hebben.
We zijn allemaal afhankelijk van elkaar.
Laatst gewijzigd door Petra op 22 mei 2017 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Ik houd helemaal niet zo van mensen. Ben graag alleen (met uitzondering van mijn vrouw).
Ik pas sowieso niet zo goed in een samenleving en verwacht ook niet dat de samenleving zich aan mij aanpast.
Het is een soort parallel bestaan.
Ik herken de vreemde eend in de bijt, maar dus op een iets andere manier dan bij jou.
Ja, ik sta graag alleen (weer met uitzondering van mijn vrouw). Dat alleen staan vind ik wel eenvoudig, het moeten voldoen aan maatschappelijke verplichtingen vind ik het lastige deel.
Alleen op de wereld (met mijn vrouw) zou ik denk ik best goed aankunnen.

Maar dan ook wel met dieren.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Petra
Banned

Bericht door Petra »

doctorwho schreef:
Mmm dit klinkt bekend misschien ben je toch niet zo'n heel vreemde eend :)
Wonderlijk, meerdere 'vreemde eenden' hier, zag ik.

Ik geloof in meebewegen.
Jij het jouwe ik het mijne.
Maar als het mijne schadelijk is dan is er ruimte voor wijziging.
Als de hele samenleving zich naar mij aanpast wordt het een saaie kleurloze toestand.
Niks meer om tegen aan te schoppen; geen gein aan. :lol:

HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Petra schreef:
Wonderlijk, meerdere 'vreemde eenden' hier, zag ik.
Misschien zijn vreemde eenden eerder geneigd fora op te zoeken......
Jij het jouwe ik het mijne.
Maar als het mijne schadelijk is dan is er ruimte voor wijziging.
Als de hele samenleving zich naar mij aanpast wordt het een saaie kleurloze toestand.
Niks meer om tegen aan te schoppen; geen gein aan. :lol:
Zou fijn zijn. Maatschappij hoeft zich niet aan mij aan te passen en andersom ook niet.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef:

Ook heb ik nog nooit een kip geslacht en worden hier alle groenten vers gekocht op de markt. Groenten in blik zijn hier vrijwel onbekend. Zelfs zelfbedieningspompen zijn hier niet. .
:D Die welvaart hier in NL
Ik vind de supermarkt al een uitje :lol:

Toen ik net in Myanmar woonde dacht ik steeds dat ik op de verkeerde dag kwam. Alle fruit en groente zag er zo verrot uit.
Vroeg me af wanneer de verse waar geleverd werd en werd best wel hunkering naar een fijn stukkie groente.
Tot ik erachter kwam dat groente en fruit zich slechts in natuurlijke staat bevonden. :lol:

Plaats reactie