Eric de Wagt schreef:God is niets van wat wij denken dat 'Het' is.
ik heb mogen leren en ervaren dat er ontelbare entiteiten zijn die de mens als bron van voedsel, entertainment en kanonnevoer gebruiken.
daarnaast zijn er nog ontelbare entiteiten vergelijkbaar met ons die ook schijnbaar zijn overgeleverd aan die 'machten' boven ons/onder ons/ naast ons enz.
Het doet er niet toe hoe je leeft, een beschaafd wezen is er niet op uit schade te doen aan andere wezens tenzij er een reden voor is.
(ik ben een omnivoor, ik denk na over wat ik eet en wat voor weg het heeft afgelegd.)
Ik leef zelf naar bepaalde principes uit verschillende religies die voor mij zin geven aan dit leven.
Het consumentisme en het survival of the fittest sfeertje vandeze tijd komt me strot uit en dus houdt ik me aan mijn regels.
Ik stop nu want er is voor me gekookt.
Ik kom gauw weer terug want de discussie is interessant.
Entiteiten/machten.
Alle religies gaan er van uit dat we omgeven worden door allerlei geesten,
bijv.; die van water, aarde, wind, vuur, bomen, planten, dieren, mineralen, edelstenen, metalen, bepaalde plekken als bronnen, kerken, tempels enz.
Alles met een bepaalde hoedanigheid heeft geest, organische en anorganische objecten.
Door het christendom hebben we ons van deze geesten af moeten keren, maar ook de hindoes houden er niet van. Iemand die de elementen aan roept wordt daar gezien als iemand van het linkerpad, een zwarte magier/ tovenaar.
De wiccans hebben hier in het westen gelukkig verandering in gebracht.
Eric (Sapas)
Hey Eric,
Allereerst een vraag over die entiteiten. Geloof je dat ze bestaan? Die geesten? of dat mensen die hebben verzonnen?
Ik heb een goede tekst uit Romeinen wat duidelijk maakt waarom het Christendom zich van het vergoddelijken van deze elementen heeft afgekeerd.
Rom. 1:18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. 21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden; 22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden; 23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; 25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
Wicca is gewoon verbonden met hekserij, met machten die niet vande Here God zijn, ja zelfs van satan, de duivel, lucifer of hoe je het noemen wil.
Als je het eens wilt lezen:
Tegenover het mystieke godsbeeld staat de God van de schepping die zich in de Bijbel openbaart. (Kol.1:15-17, Joh.5: 39)
Tegenover het valse optimistische mensbeeld staat de in zonde gevallen mens, die verlossing nodig heeft. (Gen.8:21b, 1Petr.1:18,19)
Tegenover de vergoddelijking van de natuur staat de gevallen schepping die aan de vergankelijkheid onderworpen is. (Rom.8:19-21)
Tegenover het evolutionistische geschiedenis staat de Bijbelse geschiedenis die in Jezus Christus zijn voleinding vindt. (Op.1:8)
Tegenover de bedrieglijke hoop staat de Here Jezus Christus als enige hoop in leven en sterven. (1Thes.4:13b, Ef.2:12b 1Tim.1:2)
De Bijbel ontkent het bestaan van boze geesten niet maar verbiedt de mens hiermee in contact te komen. (Lev.19:26-31, Deut.18:9-20, Gal.5:20)
Ze geloven niet in een duivel, net als jij denk ik??
Wicca’s zou beletten anderen kwaad te doen. Ook dat is niet waar, de beroemde heks Sybil Leck publiceerde een boek genaamd The book of curses (vervloekingen) een ander voorbeeld is Paul Huson’s boek Mastering Witchcraft waarin uitgebreid en gedetailleerd de mogelijkheden tot wraak nemen worden uiteengezet.
Sorry dat ik zo daarop inging, maar ik vind het gevaarlijk en een ieder die dit leest kan ermee doen wat hij/zij wil..
Reageer gerust hoor...
Liefs,
Hope.