De arrogantie van een religie (soms)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eric de Wagt

God

Bericht door Eric de Wagt »

God is niets van wat wij denken dat 'Het' is.
ik heb mogen leren en ervaren dat er ontelbare entiteiten zijn die de mens als bron van voedsel, entertainment en kanonnevoer gebruiken.
daarnaast zijn er nog ontelbare entiteiten vergelijkbaar met ons die ook schijnbaar zijn overgeleverd aan die 'machten' boven ons/onder ons/ naast ons enz.
Het doet er niet toe hoe je leeft, een beschaafd wezen is er niet op uit schade te doen aan andere wezens tenzij er een reden voor is.
(ik ben een omnivoor, ik denk na over wat ik eet en wat voor weg het heeft afgelegd.)
Ik leef zelf naar bepaalde principes uit verschillende religies die voor mij zin geven aan dit leven.
Het consumentisme en het survival of the fittest sfeertje vandeze tijd komt me strot uit en dus houdt ik me aan mijn regels.

Ik stop nu want er is voor me gekookt.
Ik kom gauw weer terug want de discussie is interessant.

Eric (Sapas)
Ik ben onberispelijk met mijn woorden.
Ik neem niets persoonlijk.
Ik ga niet uit van veronderstellingen.
Ik doe altijd mijn best.
(Don Miguel Ruiz.)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Devious schreef:
Hope schreef: Maar...ik geloof dat ook Ghandi en ook die boeddistische monnik dit van God gekregen heeft...(of was het een plicht??)
Wat bedoel je hier eigenlijk met plicht?
De dingen die hun god dit gebied!
Boeddhisten geloven niet in een God. De tibetaans-Boeddhistische 'goden' zijn hulpmiddelen voor de meditatie en worden derhalve niet als goden gezien op de manier zoals wij dat verstaan.
Gandhi was geboren als hindu, maar ontwikkelde zich later als syncretist; iemand die gelooft dat alle godsdiensten uiteindelijk naar hetzelfde doel leiden. De 'plicht' van Gandhi kan het beste beschouwd worden als een 'morele' plicht. Hij deed zijn dingen niet uit angst voor een God, dat paste niet bij zijn manier van denken.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: God

Bericht door Devious »

Eric de Wagt schreef:
ik heb mogen leren en ervaren dat er ontelbare entiteiten zijn die de mens als bron van voedsel, entertainment en kanonnevoer gebruiken.
daarnaast zijn er nog ontelbare entiteiten vergelijkbaar met ons die ook schijnbaar zijn overgeleverd aan die 'machten' boven ons/onder ons/ naast ons enz.
Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Zou je mij nog iets meer duidelijk willen maken over deze 'entiteiten' en 'machten'?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Devious schreef:
Hope schreef: We doen als mens nog steeds dingen die niet goed zijn in Gods ogen, dat kan vanalles zijn. In die zin bedoelde ik met Hem, de Heilige Geest, maar zoals je misschien wel gemerkt hebt lopen die dingen bij mij vaak door elkaar heen, want Wat de Heilige Geest doet, doet God! Drieeenheid idd.
Sommige Christenen geloven niet in de drieeenheid, waaronder Jehova getuigen en sommige christelijke Joden. Zij beweren dat de leer van de drieeenheid onbijbels is. Ken jij deze gedachte?
En of ik die ken...Een vriend van mij had een vriendin in een volle Evangeliegemeente. Toen liep hij tegen deze gedachten aan. Hij en ik zijn ons er helemaal in gaan verdiepen.
Waar baseer jij je geloof in de drieeenheid op?
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef:
Devious schreef: Sommige Christenen geloven niet in de drieeenheid, waaronder Jehova getuigen en sommige christelijke Joden. Zij beweren dat de leer van de drieeenheid onbijbels is. Ken jij deze gedachte?
En of ik die ken...Een vriend van mij had een vriendin in een volle Evangeliegemeente. Toen liep hij tegen deze gedachten aan. Hij en ik zijn ons er helemaal in gaan verdiepen.
Waar baseer jij je geloof in de drieeenheid op?
Whow..dat wordt een nieuwe topic. Is lang verhaal hoor...

Liefs
Hope.
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef:
Devious schreef: Wat bedoel je hier eigenlijk met plicht?
De dingen die hun god dit gebied!
Boeddhisten geloven niet in een God. De tibetaans-Boeddhistische 'goden' zijn hulpmiddelen voor de meditatie en worden derhalve niet als goden gezien op de manier zoals wij dat verstaan.
Gandhi was geboren als hindu, maar ontwikkelde zich later als syncretist; iemand die gelooft dat alle godsdiensten uiteindelijk naar hetzelfde doel leiden. De 'plicht' van Gandhi kan het beste beschouwd worden als een 'morele' plicht. Hij deed zijn dingen niet uit angst voor een God, dat paste niet bij zijn manier van denken.
De hoogbejaarde Boeddhistische monnik die 35 jaar lang in een chinees concentratiekamp werd gefolterd, met kokend water werd overgooid, maar nog net levend werd gehouden, en na zijn vrijlating zijn chinese folteraars vergaf; hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt. Het kan niet het werk van Jezus zijn, als ik jou goed begrijp. Is het dan de duivel die deze deugden in de Boeddhistische monnik bewerkstelligd?

Als ik dan naar hun geloof kijk, dan is er in hun geloof helemaal geen sprake van hemel of hel.. Zij hebben geen verantwoording af te leggen tegenover een Heilige God.
Wat ik allen probeerde te zeggen is dat het de Here God lang niet altijd het belangrijkste vind wat je doet, maar hoe je hart is. Als je hart naar Hem uitgaat en Hij je veranderd, dan ga je vanzelf naar Zijn wil de goede 'vruchten' voortbrengen!

Liefs,
Hope
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Als ik dan naar hun geloof kijk, dan is er in hun geloof helemaal geen sprake van hemel of hel.. Zij hebben geen verantwoording af te leggen tegenover een Heilige God.

Ik vind het juist heel bewonderenswaardig dat iemand goed doet zonder dat daar een beloning (hemel) tegenover staat. En als iemand het doet uit angst voor een hel dan komt het niet uit het hart.
Wat ik allen probeerde te zeggen is dat het de Here God lang niet altijd het belangrijkste vind wat je doet, maar hoe je hart is. Als je hart naar Hem uitgaat en Hij je veranderd, dan ga je vanzelf naar Zijn wil de goede 'vruchten' voortbrengen!

Maar toch zijn er velen van wie het hart niet naar Hem uitgaat, en toch kunnen ook deze mensen de goede vruchten voortbrengen.
Eric de Wagt

De drieeenheid

Bericht door Eric de Wagt »

De drieeenheid.
De drieeenheid is een idee/theorie die in meerdere religies voorkomt.
De basis of het thema is dat deze drie elkaar in evenwicht houden.
Lees eens Bhagavad ghita.(hindu geschrift)

Entiteiten/machten.
Alle religies gaan er van uit dat we omgeven worden door allerlei geesten,
bijv.; die van water, aarde, wind, vuur, bomen, planten, dieren, mineralen, edelstenen, metalen, bepaalde plekken als bronnen, kerken, tempels enz.
Alles met een bepaalde hoedanigheid heeft geest, organische en anorganische objecten.
Door het christendom hebben we ons van deze geesten af moeten keren, maar ook de hindoes houden er niet van. Iemand die de elementen aan roept wordt daar gezien als iemand van het linkerpad, een zwarte magier/ tovenaar.
De wiccans hebben hier in het westen gelukkig verandering in gebracht.

Eris (Sapas)
Op mijn pet een rode ster met acht armen, ik noem haar Geloof & Wijsheid.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Hope schreef:
De hoogbejaarde Boeddhistische monnik die 35 jaar lang in een chinees concentratiekamp werd gefolterd, met kokend water werd overgooid, maar nog net levend werd gehouden, en na zijn vrijlating zijn chinese folteraars vergaf; hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt. Het kan niet het werk van Jezus zijn, als ik jou goed begrijp. Is het dan de duivel die deze deugden in de Boeddhistische monnik bewerkstelligd?

Liefs,
Hope
Het lukt alleen als het van de mens zelf uitgaat, zonder dwang van de één of andere Godheid. Deze monnik zocht vanuit zichzelf de verlichting en kon alleen volharden doordat hij dat zelf wilde.
Christenen hebben het met dergelijke dingen veel moeilijker, ze geloven dat ze door Jezus verlost zijn van de zonde en de dood. Ook geloven ze dat Jezus hun de kracht geeft het goede te doen en juist daar gaat het fout. Al snel blijkt dan dat ze helemaal geen kracht hebben om te volharden.

Begrijp ik het goed als ik denk dat je in de laatste regels wilt zeggen dat die monnik zijn kracht toch van God kreeg? Dat God hem had veranderd omdat zijn (De monnik) hart naar hem uitging? Kun je daar echt geen andere verklaring voor vinden?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Devious schreef: Oké. Maar waarom geloof je dan dat dit waar is?
Hope schreef: Ik ontdek het in mijn eigen leven. Dingen die ik verkeerd doe, en dat ik zonder God leef.....tenzij..de Here Jezus mij leidt door Zijn Heilige Geest en ik erop vertrouw dat Hij voor die dingen die ik verkeerd doe de straf gedragen heeft.
Ik vind niet dat de mens het goddelijke in zich moet zoeken, want we zijn niet volmaakt.
Wel kan ik me er iets bij voorstellen, omdat God in Genesis 1 laat lezen dat Hij de mens naar Zijn beeld geschapen heeft. Maar dat is wat anders dan God zelf.
Ik kan trouwens alle kanten op met deze vraag, maar ik hoop dat ik hier iets neer heb gezet waar je wat mee kan..

Liefs,
Hope
Je zegt dat je het ontdekt in je eigen leven. Zelf ben ik ooit Christen geweest. Sinds ik daar vanaf ben gestapt, valt het me minder zwaar, bepaalde dingen te doen waar ik vroeger moeite mee had, b.v. stoppen met roken. Hoe verklaar je dat?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Hope

Bericht door Hope »

Eric de Wagt schreef:God is niets van wat wij denken dat 'Het' is.
Het doet er niet toe hoe je leeft, een beschaafd wezen is er niet op uit schade te doen aan andere wezens tenzij er een reden voor is.
(ik ben een omnivoor, ik denk na over wat ik eet en wat voor weg het heeft afgelegd.)
Ik leef zelf naar bepaalde principes uit verschillende religies die voor mij zin geven aan dit leven.
Het consumentisme en het survival of the fittest sfeertje vandeze tijd komt me strot uit en dus houdt ik me aan mijn regels.

Ik stop nu want er is voor me gekookt.
Ik kom gauw weer terug want de discussie is interessant.

Entiteiten/machten.
Alle religies gaan er van uit dat we omgeven worden door allerlei geesten,
bijv.; die van water, aarde, wind, vuur, bomen, planten, dieren, mineralen, edelstenen, metalen, bepaalde plekken als bronnen, kerken, tempels enz.
Alles met een bepaalde hoedanigheid heeft geest, organische en anorganische objecten.
Door het christendom hebben we ons van deze geesten af moeten keren, maar ook de hindoes houden er niet van. Iemand die de elementen aan roept wordt daar gezien als iemand van het linkerpad, een zwarte magier/ tovenaar.
De wiccans hebben hier in het westen gelukkig verandering in gebracht.

Eric (Sapas)
Hey Eric,
Allereerst een vraag over die entiteiten. Geloof je dat ze bestaan? Die geesten? of dat mensen die hebben verzonnen?
Ik heb een goede tekst uit Romeinen wat duidelijk maakt waarom het Christendom zich van het vergoddelijken van deze elementen heeft afgekeerd.

Rom. 1:18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. 21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden; 22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden; 23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; 25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.

Wicca is gewoon verbonden met hekserij, met machten die niet vande Here God zijn, ja zelfs van satan, de duivel, lucifer of hoe je het noemen wil.

Als je het eens wilt lezen:
Tegenover het mystieke godsbeeld staat de God van de schepping die zich in de Bijbel openbaart. (Kol.1:15-17, Joh.5: 39)
Tegenover het valse optimistische mensbeeld staat de in zonde gevallen mens, die verlossing nodig heeft. (Gen.8:21b, 1Petr.1:18,19)
Tegenover de vergoddelijking van de natuur staat de gevallen schepping die aan de vergankelijkheid onderworpen is. (Rom.8:19-21)
Tegenover het evolutionistische geschiedenis staat de Bijbelse geschiedenis die in Jezus Christus zijn voleinding vindt. (Op.1:8)
Tegenover de bedrieglijke hoop staat de Here Jezus Christus als enige hoop in leven en sterven. (1Thes.4:13b, Ef.2:12b 1Tim.1:2)
De Bijbel ontkent het bestaan van boze geesten niet maar verbiedt de mens hiermee in contact te komen. (Lev.19:26-31, Deut.18:9-20, Gal.5:20)

Ze geloven niet in een duivel, net als jij denk ik??
Wicca’s zou beletten anderen kwaad te doen. Ook dat is niet waar, de beroemde heks Sybil Leck publiceerde een boek genaamd The book of curses (vervloekingen) een ander voorbeeld is Paul Huson’s boek Mastering Witchcraft waarin uitgebreid en gedetailleerd de mogelijkheden tot wraak nemen worden uiteengezet.

Sorry dat ik zo daarop inging, maar ik vind het gevaarlijk en een ieder die dit leest kan ermee doen wat hij/zij wil..

Reageer gerust hoor...

Liefs,
Hope.
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef:

Ik vind het juist heel bewonderenswaardig dat iemand goed doet zonder dat daar een beloning (hemel) tegenover staat. En als iemand het doet uit angst voor een hel dan komt het niet uit het hart.

Maar toch zijn er velen van wie het hart niet naar Hem uitgaat, en toch kunnen ook deze mensen de goede vruchten voortbrengen.
Tuurlijk kunnen mensen goede dingen doen, maar ik geloof dat dat het goede is wat er nog na de zondeval overgebleven is en dat onsze goede daden ons niet dichter bij God brengen.
Het is inderdaad bewonderenswaardig als iemand zelf die goede dingen doet zonder dat diegene in hemel of hel denkt te komen.
Ik geloof dat ik door geloof in het bloed van Jezus Christus, dat mij schoon heeft gemaakt van mijn xonde, bij de Here God zal komen in de Hemel.
Ook ik doe dus de goede dingen niet om in de hemel te komen, maar om tot eer van God zelf te leven.
Hallelujah!

Hope
Hope

Bericht door Hope »

skeptic schreef:
Hope schreef:

Liefs,
Hope
Het lukt alleen als het van de mens zelf uitgaat, zonder dwang van de één of andere Godheid. Deze monnik zocht vanuit zichzelf de verlichting en kon alleen volharden doordat hij dat zelf wilde.
Christenen hebben het met dergelijke dingen veel moeilijker, ze geloven dat ze door Jezus verlost zijn van de zonde en de dood. Ook geloven ze dat Jezus hun de kracht geeft het goede te doen en juist daar gaat het fout. Al snel blijkt dan dat ze helemaal geen kracht hebben om te volharden.

Begrijp ik het goed als ik denk dat je in de laatste regels wilt zeggen dat die monnik zijn kracht toch van God kreeg? Dat God hem had veranderd omdat zijn (De monnik) hart naar hem uitging? Kun je daar echt geen andere verklaring voor vinden?
Heeey Skeptic,

Ik zou wel graag willen weten waar je op baseerd dat christenen geen kracht hebben om het goede te doen en te volharden daarin???

Ik zeg niet dat God die monnik heeft veranderd of dat het hart vd monnik naar God uitging. Hij was immers nog boeddistisch..
Nee, ik zeg alleen dat omdat de mensen door God gemaakt zijn en oorspronkelijk naar Zijn beeld gemaakt zijn, mensen nog wat van het goede in zich hebben en ze goede dingen kunnen doen.

Liefs Hope
Hope

Bericht door Hope »

skeptic schreef:
Devious schreef: Oké. Maar waarom geloof je dan dat dit waar is?
Hope schreef: Ik ontdek het in mijn eigen leven. Dingen die ik verkeerd doe, en dat ik zonder God leef.....tenzij..de Here Jezus mij leidt door Zijn Heilige Geest en ik erop vertrouw dat Hij voor die dingen die ik verkeerd doe de straf gedragen heeft.
Ik vind niet dat de mens het goddelijke in zich moet zoeken, want we zijn niet volmaakt.
Wel kan ik me er iets bij voorstellen, omdat God in Genesis 1 laat lezen dat Hij de mens naar Zijn beeld geschapen heeft. Maar dat is wat anders dan God zelf.
Ik kan trouwens alle kanten op met deze vraag, maar ik hoop dat ik hier iets neer heb gezet waar je wat mee kan..

Liefs,
Hope
Je zegt dat je het ontdekt in je eigen leven. Zelf ben ik ooit Christen geweest. Sinds ik daar vanaf ben gestapt, valt het me minder zwaar, bepaalde dingen te doen waar ik vroeger moeite mee had, b.v. stoppen met roken. Hoe verklaar je dat?
Dat weet ik niet, waarom denk jij dan dat het moeilijker ging toen je nog Christen was?

Liefs,
Hope
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Ze geloven niet in een duivel, net als jij denk ik??
Wicca’s zou beletten anderen kwaad te doen. Ook dat is niet waar, de beroemde heks Sybil Leck publiceerde een boek genaamd The book of curses (vervloekingen) een ander voorbeeld is Paul Huson’s boek Mastering Witchcraft waarin uitgebreid en gedetailleerd de mogelijkheden tot wraak nemen worden uiteengezet.

Sorry dat ik zo daarop inging, maar ik vind het gevaarlijk en een ieder die dit leest kan ermee doen wat hij/zij wil..

Reageer gerust hoor...

Liefs,
Hope.
Natuurlijk, er zijn wiccans die mensen vervloeken, satanisten die kerken verbranden, Joden die palestijnen vermoorden, palestijnen die joden vermoorden, moslims die homo's stenigen, communisten die christenen onderdrukken, christenen met witte kappen op hun hoofd die negers en homo's vermoorden, Boeddhisten die uit wraak een heilige oorlog willen beginnen tegen de Islam, hindoes met het hakenkruis als symbool die Gandhi hebben vermoord, grote christelijke supermachten die derdewereldlanden terroriseren met bommenwerpers en kruisraketten, homo's die een koude oorlog willen met de Islam, vegetariers die politici vermoorden, moslims die wolkenkrabbers opblazen, chistenen die abortusartsen doodschieten, een paus die mensen verbied om condooms te gebruiken, Talibanstrijders die het westen decadent en verdorven noemen maar wél opium verbouwen voor datzelfde decadente westen, hindu's die molotovcocktails gooien naar treinen vol moslims, moslims die molotovcocktails gooien naar treinen vol hindoes, animalright activisten die door hun stompzinnige gewelddadige acties, van dierenmoordenaars martelaren maken, New age guru's die racisme prediken, blanken die hun zwarte medemens onderdrukken, Hutu's die Tutsi's afslachten, Tutsi's die Hutu's afslachten, het Ugandese 'Chistelijke verzetsleger van de Heer' dat moslimkindertjes dwingt hun ouders te vermoorden en hun zusjes te verkrachten, Nederlanders die naar Thailand gaan om daar kleine jongentjes te misbruiken, moslims die accuzuur over vrouwen gooien, vrouwen die de penis van hun man afknippen als hij lekker ligt te slapen,
en agnosten die gelovigen pesten op forums.

nobody is perfect!
Plaats reactie