@Wim_1946,Wim_1946 schreef: ↑06 mar 2018 17:37
Kijk dit is nu precies de denkfout die gelovigen altijd maar weer maken. De gedachte dat je bruut gedrag (moord bijvoorbeeld) kunt wegstrepen tegen goede of mooie dingen die iemand doet of zegt, of het nu god is of jezus of wie dan ook.
Een moordenaar als jouw god of jouw jezus blijft altijd een moordenaar wat voor moois of liefdevols daar tegenover staat.
Een seriemoordenaar van prostitués blijft altijd een seriemoordenaar van prostitués, ongeacht of hij liefdevol zijn oude moedertje verzorgde.
Moord valt niet weg te strepen, tegen niets.
Dus Petra is helemaal niet aan het cherry picken.
Jouw god, jouw jezus is een moordenaar, figuren die jij nog aanbidt ook. Ik zou over dat laatste maar eens goed nadenken, kan nooit kwaad.
Als ik de Bijbel letterlijk lees dan is het waar. Er staan wrede zaken in je hebt daarin een groot punt. Als supermarkt gelovige gaf ik daar gewoon de mensen de schuld van, en niet -god dit it-.
Toen ik hier kwam posten heb ik er over nagedacht en als er een god is die dit zou willen dan is hij het niet waard om aanbeden te worden. Ik heb het niet juist gebracht; ik aanbid niet maar ben soms/vaak geraakt.
Ik heb geprobeerd het 'mij eigen te maken' dat geloven wreed is. Ik ben de kerk uitgestapt, -ben van het koor waar ik heerlijk zong- afgegaan.
Maar ik deed het omdat ik hier hoorde dat het wreed was te geloven, zelfs als je niet in de totale letterlijkheid van de bijbel gelooft. En ik wilde niet wreed zijn.
De kerk daar ben ik geen lid meer van, maar na 4 jaar ben ik weer naar het koor gegaan; ik verlangde er zo intens naar.
Het gevoel wat ik omschreef heb ik aan Maria uitgelegd, dus dat hoef ik niet weer te doen. Maar ik besef dat jij het afschuwelijk vindt hoe ik denk/ervaar. Maar ik kan het niet negeren, het is alsof ik mijzelf negeer. Het stempel geloven hoeft er niet opgezet worden, het is misschien een karikatuur ervan, het is supermarkt geloof.
Je mag mij verafschuwen; maar zeg niet dat ik er niet over nagedacht heb......je kent mij helemaal niet. Je weet alleen dat er nog wat geloof zit.