Theologiestudent is streng in de leer

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Theologiestudent is streng in de leer

Bericht door Petra »

Hopper schreef: 23 apr 2018 10:11 De andere wijze van kijken houdt in dat je stopt met romantiseren van oude religies en culturen en ziet hoe religie en filosofie universele kenmerken draagt. Met het christendom is in aanleg niks mis. Het zijn de machthebbers (in de regel mannen) die het voor eigen doeleinden gebruiken. Daarbij maken ze gebruik van het feit dat de mens als verschijnsel nogal snel gelooft. En zo komen we ook weer bij dit topic uit: de theologiestudent is streng in de leer.

Machthebbers zitten er niet op te wachten dat het individu zelf op onderzoek uit gaat. Het individu dient geïndoctrineerd te worden. Daarvoor gebruikt men religie, maar ook ideologie. (Denk maar aan het communisme) Dat is zaak zo oud als de mensheid.
Volgens mij romantiseer ik niet hoor. Die dingen die ik noemde kloppen toch gewoon.
Ik zeg niet dat het helemaal geweldig was voor de bijbelse onderdrukking, waar het mij om ging is dat m.i. het christendom eerder een stap terug of sta-in-de-weg is geweest dan vooruitgang.

Het was toch juist dat individuele zelfonderzoek (zelfzorg) en zelf op onderzoek gaan wat de Griekse oudheid zo kenmerkte.
En juist dat werd toch ingeruild voor de christelijke pastorale indoctrinatie. (U hoeft niet te denken, dat doen wij voor U).
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 23 apr 2018 12:50 Petra schreef
Dat is precies wat ik bedoelde; een terugval.
En daarom snap ik niet dat het nog steeds als 'wortel van de beschaving' of moreel gezien wordt. De werkelijkheid is wortel van onderdrukking en immoreel gedrag.
Er wordt mij te vaak gedaan alsof we er heel wat aan te danken hebben. Dat klopt toch niet dan!
Ik ga gewoon nog een poging wagen.
De bijbel is niet de wortel van onze beschaving. Het was een poging tot ordening op die plaats en in die tijd. Een harde tijd in vaak onherbergzaam gebied. Waar overleven een kunst was, de gemiddelde leeftijd laag, en waar empathie en moraliteit
luxe begrippen waren.
Een moedige tweede poging. Houd vooral de moed erin hoor Gershom :D
Niet de wortel van onze beschaving, zeg je. Maar toch is dat wel hoe het in de regel wordt gebracht, zelfs door seculieren. Dat is waar ik over struikel.
Je weet er wat lichtpuntjes uit te slepen, ik heb mijn twijfels.
Dat verhaal van Abraham die z'n zoon moest offeren lees ik ook anders. Niet in de zin van 'mensen niet doen hoor', ik lees, als god het van je vraagt moet je dat doen, je hebt mazzel als het niet hoeft. Ergo; god vraagt soms nu eenmaal kinderoffers, omdat dat z'n ego streelt.
Gershom schreef: 23 apr 2018 12:50 Waar willekeur regel, en rechtspraak afwezig was. Waar bijgeloof oppermachtig heerste en kinderoffers normaal waren.
De bijbel was een poging om tot een betere samenleving te komen.
Naar mijn idee was er wel degelijk een systeem van rechtspraak. Niet op het niveau wat we nu hebben maar om nou te zeggen dat het een barbaars zootje ongeregeld was gaat me te ver.
Wat moraliteit en empathie betreft, dat is toch juist wat die Griekse zelfzorg zo kenmerkte.

Ik zit het nu met mijn zoon te bespreken.
Die zegt je moet het zien als een nieuwe orde die opstond tegen de heersende machtshebbers. Van een klassensysteem naar een 'ieder is gelijkwaardig onder god'. Daarin lag de aantrekkingskracht voor het volk.

Klinkt logisch, wat vind jij daarvan?

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef: 24 apr 2018 09:39

Volgens mij romantiseer ik niet hoor. Die dingen die ik noemde kloppen toch gewoon.
Ik zeg niet dat het helemaal geweldig was voor de bijbelse onderdrukking, waar het mij om ging is dat m.i. het christendom eerder een stap terug of sta-in-de-weg is geweest dan vooruitgang.

Het was toch juist dat individuele zelfonderzoek (zelfzorg) en zelf op onderzoek gaan wat de Griekse oudheid zo kenmerkte.
En juist dat werd toch ingeruild voor de christelijke pastorale indoctrinatie. (U hoeft niet te denken, dat doen wij voor U).
Wij gaan elkaar niet vinden in deze kwestie. Het christendom is eeuwenlang misbruikt door masculiene krachten. Diezelfde masculiene krachten hadden met het grootste gemak -om het even welke- een andere religie gebruikt voor hun doeleinden. Dat blijkt al uit de concilies waarin deze krachten naar hartelust schrapten en regelden. Terwijl een minder theologisch geschoold persoon weet dat als je je 'christen’ noemt, dat je dan aan de voetwassing 'moet’ doen. Maar niks voetwassing, de oren werden gewassen van de vele ketters die waarschijnlijk het christendom veel beter begrepen.

Je begrijpt, ik haal de religie en de uitvoering uit elkaar.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef
Niet de wortel van onze beschaving, zeg je. Maar toch is dat wel hoe het in de regel wordt gebracht, zelfs door seculieren. Dat is waar ik over struikel.
Wie wat,wanneer en waar brengt, wordt bepaald door de som van onze geschiedenis, en die is vanaf koning Clovis Katholiek/christelijk. Wat seculieren ervan vinden loopt nogal uiteen. Maar je moet er niet over struikelen. Je kunt er beter overheen stappen, omdat jij weet dat het niet waar is. De bijbel heeft wel een stempel gedrukt op het karakter van onze vorming. Niet uitsluitend in moreel opzicht, maar ook cultureel is het in de westerse samenleving niet weg te denken
Dat verhaal van Abraham die z'n zoon moest offeren lees ik ook anders. Niet in de zin van 'mensen niet doen hoor', ik lees, als god het van je vraagt moet je dat doen, je hebt mazzel als het niet hoeft. Ergo; god vraagt soms nu eenmaal kinderoffers, omdat dat z'n ego streelt.
In een omgeving waar kinderoffers gebruikelijk waren, en er priesters rondliepen die dat met kracht van argumenten verdedigden, moest je met een mythe komen die nog krachtiger was. Dus bedenk je een man, die het bevel van god hoort, en die daaraan wil gehoorzamen. Het aardige is nu dat god zelf zei dat het niet langer nodig was. Heel geraffineerd wordt het idee van van de schrijver (afschaffing van kinderoffers) toegeschreven aan een idee van de grote baas zelf. Ijzersterk gevonden, waardoor de meerderheid (minus de priesters en sjamanen) natuurlijk ook vond dat god hierin gelijk had. Want wie gaat nu een besluit van god in twijfel trekken??
En aldus werd een slecht idee vervangen door een beter idee.
Naar mijn idee was er wel degelijk een systeem van rechtspraak. Niet op het niveau wat we nu hebben maar om nou te zeggen dat het een barbaars zootje ongeregeld was gaat me te ver.
Wat moraliteit en empathie betreft, dat is toch juist wat die Griekse zelfzorg zo kenmerkte.
De weerstand die de Griekse en Romeinse cultuur in Israël opriep was uiteraard onoverbrugbaar groot en dat wekt geen verwondering wanneer je zojuist het monotheïsme hebt omhelst. Wat kan er dan nog voor goeds komen uit een omgeving waar iedereen maar de godganse dag gesneden beelden loopt te maken?? En waar men o gruwel, naakt het sportveld betreed?
Daar komt nog bij dat uitsluitend de elite in aanraking kwam met die vreemde verdorven culturen. Dat wil zeggen op het niveau van koningen. En voor de Romeinen was de weerstand zo mogelijk nog groter. Dat stelletje bezetters dat zijn kinderen liet opvoeden door Griekse filosofen Een schande was het en een belediging van God!!
Ik zit het nu met mijn zoon te bespreken.
Die zegt je moet het zien als een nieuwe orde die opstond tegen de heersende machtshebbers. Van een klassensysteem naar een 'ieder is gelijkwaardig onder god'. Daarin lag de aantrekkingskracht voor het volk.
Hmmm.... Pienter baasje...onderschat hem niet. Want het nationalistische sentiment zal best een krachtige rol gespeeld hebben daar.
Dat element speelde denk ik ook mee in de verbeiding van het christendom hier vanaf de vroege middeleeuwen. Omdat het ook in west Europa een onveilige en ongeregelde samenleving was. En een vorst die zijn onderdanen wist te verenigen achter een goed idee groeide in macht en aanzien. Religie wordt altijd gezien als een sluw spel om de macht. Maar de motieven kunnen anders zijn. Het kan een streven naar eenheid en vooruitgang zijn dat als resultaat een sterke machtspositie oplevert. Een soort bijvangst eigenlijk. Mooi meegenomen. Een paar eeuwen later kregen machthebbers wel door dat je er goed aan deed de religieuze kaart te spelen, maar ik denk dat het bij de eerste vorsten toch als een soort verassing kwam.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Hopper schreef
Je begrijpt, ik haal de religie en de uitvoering uit elkaar.
En dat gaat je goed af.
Nu zoek ik de plausibele verklaring voor de aanleiding van dit Topic namelijk dat theologiestudenten strenger in de leer lijken te worden. Worden zij hiertoe aangezet door hun leraren? Of lopen zij zelfs op hun onderwijzers vooruit?
Want als je de afkalving van de christelijk religie van een afstand bekijkt lijkt het toch niet zo verstandig om nog meer regels te gaan handhaven terwijl de meerderheid zich juist daarvan af lijkt te keren.
Ik heb aan de katholieke kerk gezien dat al maar meer toegeven ook de terugval niet stopt, maar om dan priesters uit Polen te importeren die nog met ideeën uit 1950 rondlopen lijkt mij toch ook niet veel kans op een volle kerk te bieden.
Misschien wordt een teruggrijpen naar oude waarden wel gezien als een laatste kans, maar op mij komt het meer over als een laatste stuiptrekking.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Zou het zo kunnen zijn dat de wat meer vrijzinnigen die studeerden op de VU nog meer 'afgegleden' zijn en een studie theologie niet meer zien zitten?
Of dat er nu meer "hete hangijzers'' bespreekbaar zijn, deze dus ook om keuzes vragen? Zo'n 30 jaar geleden was het homohuwelijk nog een ver van mijn bed show in de kerken en waarschijnlijk ook op theologische opleidingen. Zo ook voor evolutie en geloof. Geen vrijzinnigen meer aanwezig dan krijg je meer orthodoxe studenten. Die vrijzinnigen stoppen halverwege en gaan psychologie studeren. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Gershom schreef: 24 apr 2018 12:38
En dat gaat je goed af.
Nu zoek ik de plausibele verklaring voor de aanleiding van dit Topic namelijk dat theologiestudenten strenger in de leer lijken te worden. Worden zij hiertoe aangezet door hun leraren? Of lopen zij zelfs op hun onderwijzers vooruit?
Want als je de afkalving van de christelijk religie van een afstand bekijkt lijkt het toch niet zo verstandig om nog meer regels te gaan handhaven terwijl de meerderheid zich juist daarvan af lijkt te keren.
Ik heb aan de katholieke kerk gezien dat al maar meer toegeven ook de terugval niet stopt, maar om dan priesters uit Polen te importeren die nog met ideeën uit 1950 rondlopen lijkt mij toch ook niet veel kans op een volle kerk te bieden.
Misschien wordt een teruggrijpen naar oude waarden wel gezien als een laatste kans, maar op mij komt het meer over als een laatste stuiptrekking.
Ik denk ook dat het een laatste stuiptrekking is. Waarbij het dan ook logisch is dat de studenten streng in de leer zijn. Iedereen die redelijk denkt is immers al vertrokken. Zij worden waarschijnlijk niet hiertoe aangezet, maar trekken zich terug in hun bastion.

Ik heb in de katholieke kerk gezien dat men het tij probeerde te keren met beatmissen en andere toegeeflijkheden jegens de moderne tijd. Maar ook dat hielp niks. Buiten de kerk waren de beat'missen veel interessanter;-)

Mochten de diverse christelijke kerken willen overleven in ons land dan raad ik ze aan om de leer van Christus te gaan volgen. En te stoppen met het zijn van een masculien bolwerk. Ik zie ze dat niet doen, dus dan rest er niet veel meer dan het zijn van een sekte.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Storm schreef: 24 apr 2018 16:39 Geen vrijzinnigen meer aanwezig dan krijg je meer orthodoxe studenten. Die vrijzinnigen stoppen halverwege en gaan psychologie studeren. :)
Maar wat zal dan hun toekomst zijn? Predikant in een kerk dat voornamelijk bestaat uit lege banken. Die paar bejaarden zijn over tien jaar dood.
Of zie jij plotseling een nieuw ethisch reveil ontstaan zoals destijds onder leiding van Van Agt? Dat is toen ook geen wereldbeweging geworden. Niemand heeft zelfs gemerkt dat het idee was overleden. Het verdween gewoon en geen mens die het miste.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Hopper schreef
Mochten de diverse christelijke kerken willen overleven in ons land dan raad ik ze aan om de leer van Christus te gaan volgen. En te stoppen met het zijn van een masculien bolwerk. Ik zie ze dat niet doen, dus dan rest er niet veel meer dan het zijn van een sekte.
Maar die leer is onmogelijk na te volgen. En is ook nooit echt in praktijk gebracht ondanks de hoeveelheid kerken en kathedralen die werden gebouwd.
Want wat valt er na te volgen...Hebt u vijanden lief? Ik kijk wel link uit. Ik heb gloeiend de pest aan mijn vijanden. En dat wil ik graag zo houden.
Of de andere wang toekeren? Mooi niet!! Wie mij slaat kan een trap in zijn kruis verwachten, heb je toch nog iets christelijks...
De keizer geven wat des keizers is dan? Ook al niet. Koningen en keizers zijn gewoon te duur en leveren geen waar voor al dat geld.
Wij zitten niet te springen om een wonderbaarlijke wederopstanding van het christendom, maar dienen ons meer zorgen te maken over een nog veel masculienenderder bolwerk, met een nog veel rigididerderder doctrine dan wij ooit tevoren hebben gezien. Hedenavond zag ik in het journaal de verborgen lijsten van donaties aan moskeeën en scholen langskomen. En de kamer stelde vragen hoe wij deze onwenselijke situatie zouden kunnen blokkeren. En wat was de eerste zorg van GeertJan Seegers? Dat hierdoor de vrijheid van godsdienst in de knel zou kunnen komen. Ik zou het niet betreuren als die vrijheid wat beperkt zou worden. Bijvoorbeeld tot achter de voordeur van ieder particulier woonhuis. Zodat ik op zondagochtend niet meer ruw gewekt wordt door dat akelige gebel en geklingel.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Gershom schreef: 24 apr 2018 21:55
Maar die leer is onmogelijk na te volgen. En is ook nooit echt in praktijk gebracht ondanks de hoeveelheid kerken en kathedralen die werden gebouwd.
Want wat valt er na te volgen...Hebt u vijanden lief? Ik kijk wel link uit. Ik heb gloeiend de pest aan mijn vijanden. En dat wil ik graag zo houden.
Of de andere wang toekeren? Mooi niet!! Wie mij slaat kan een trap in zijn kruis verwachten, heb je toch nog iets christelijks...
De keizer geven wat des keizers is dan? Ook al niet. Koningen en keizers zijn gewoon te duur en leveren geen waar voor al dat geld.
Er zijn wel christelijke gemeenschappen geweest die trachtten christelijk gedachtengoed na te streven.

https://historiek.net/het-onnavolgbare- ... ren/73010/
Voor de seculiere eenentwintigste-eeuwer is het niet eenvoudig zich te verplaatsen in de mensen voor wie de indaling van gevallen Engelen in de menselijke ziel zonodig een martelaarsdood waard was.
Wat ik van de vervolging van de Katharen heb meegekregen is dat zij liever stierven dan terugkeerde in de katholieke kerk. De christelijke leer naar de letter na leven is dus wel mogelijk, maar roeit zichzelf uit. Omdat de officiële kerk ketters uitroeide. Je hebt dus zowel gelijk als ongelijk. Ja, het is mogelijk na te volgen, maar het kost je wel de kop. Een verschijnsel wat we trouwens ook zien in de moslimwereld. Aan zachtmoedige moslims geen gebrek, maar ze worden door de hardliners vervolgt en vermoord. Zo hou je vanzelf de fundamentalisten over, fundamentalisten die de masculiene eigenschappen tot in het extreme hebben doorgevoerd. Denk maar aan de barbaren van IS.

Enfin, vêle christelijke stromingen die naar de geest van Jezus wilde leven zijn vermoord, uitgeroeid. En naar mijn mening was dat ook gebeurd als er een Pagan religie in Europa was geweest of voor mijn part de Maya religie. De oplossing ligt m.i. allereerst in godsdienstvrijheid. Hebben we. En ten tweede in de feminisering van de samenleving. Hebben we ook. We doen het hartstikke goed in ons deel van de wereld. En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Gershom schreef: 24 apr 2018 21:24
Storm schreef: 24 apr 2018 16:39 Geen vrijzinnigen meer aanwezig dan krijg je meer orthodoxe studenten. Die vrijzinnigen stoppen halverwege en gaan psychologie studeren. :)
Maar wat zal dan hun toekomst zijn? Predikant in een kerk dat voornamelijk bestaat uit lege banken. Die paar bejaarden zijn over tien jaar dood.
Of zie jij plotseling een nieuw ethisch reveil ontstaan zoals destijds onder leiding van Van Agt? Dat is toen ook geen wereldbeweging geworden. Niemand heeft zelfs gemerkt dat het idee was overleden. Het verdween gewoon en geen mens die het miste.
Er valt nog wel een droog brood in te verdienen beste Gershom. Zeker het protestantisme gaat nog wel 50 jaar mee schat ik zo, al neemt ook daar de kerkgang af. Jij heb je alleen maar in Rooms-katholieke kerken begeven, daar vergrijst het wat sneller dan in de protestantse.
De bible belt nog werk zat voor de theologie studentjes, meestal willen ze toch in deeltijd werken.
Maar het is een bedreiging, ik weet het, die klokken die maar bim-bammen. Waarom dacht je dat het hier stikt van de topics over het christendom? Het zijn die klokken die irriteren. :) Ik ben het met je eens dat Seegers zijn eigen hachie wil redden. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Achter de deur met dat gepeupel.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

@Hopper
Ik haal religie en uitvoering uit elkaar'
schreef je. Dat heb ik ook geprobeerd maar volgens mij zit de uitvoering al vrij dwingend beschreven in de bijbelse teksten.
Lieg, bedrieg en pleeg genocide.. of keur het af. En dat afkeuren zie ik niet gebeuren, eerder juist een hoe wreder hoe beter en hoe verdelen we de buit plaatje.
Dus hoe kun je dan die uitvoeringen, (vierendelen en ketters verbranden e.d).. los zien van de religie :?:
Het is toch juist DIE religie en DIE god die daar de ruimte voor bood! En dat niet alleen, ook keihard opdracht toe gaf.
Ja hooooor, niks geen andere wang. Vermoord het hele zootje en wee de gebeente als je dat niet wilt! Houd ook vooral de fijne schone maagden in leven voor eigen genoegen, als de buit maar netjes onderling verdeeld wordt hè.
Hopper schreef: 24 apr 2018 22:20 Enfin, vêle christelijke stromingen die naar de geest van Jezus wilde leven zijn vermoord, uitgeroeid. En naar mijn mening was dat ook gebeurd als er een Pagan religie in Europa was geweest of voor mijn part de Maya religie. De oplossing ligt m.i. allereerst in godsdienstvrijheid. Hebben we. En ten tweede in de feminisering van de samenleving. Hebben we ook. We doen het hartstikke goed in ons deel van de wereld. En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Dat was de kant die mijn gedachten opgingen. Zég dat het christendom niet opgekomen was en Europa had voortgeborduurd op de reeds bestaande gebruiken.. wat dan? En als Pythagorisme de ruimte had gekregen?
Hoe zou de Griekse traditionele zelfzorg zich hebben ontwikkeld?

Mijn gedachte is dat we zonder de machtsovername van het christendom, thans, mijlen en mijlen verder waren geweest.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 24 apr 2018 12:20 Petra schreef
In een omgeving waar kinderoffers gebruikelijk waren, en er priesters rondliepen die dat met kracht van argumenten verdedigden, moest je met een mythe komen die nog krachtiger was. Dus bedenk je een man, die het bevel van god hoort, en die daaraan wil gehoorzamen. Het aardige is nu dat god zelf zei dat het niet langer nodig was. Heel geraffineerd wordt het idee van van de schrijver (afschaffing van kinderoffers) toegeschreven aan een idee van de grote baas zelf. Ijzersterk gevonden, waardoor de meerderheid (minus de priesters en sjamanen) natuurlijk ook vond dat god hierin gelijk had. Want wie gaat nu een besluit van god in twijfel trekken??
En aldus werd een slecht idee vervangen door een beter idee.
Ik bedenk me die man, die dat bevel hoor. En dat nog wilt uitvoeren ook. Totdat god zegt dat het niet hoeft.
God zegt niet dat het nooit hoeft. God zegt vooral dat je moet luisteren en doen wat je gezegd wordt, wat er ook gezegd wordt.
NERGENS zegt god dat dat offeren niet meer hoeft!
Sterker nog,.. god geeft zelf het goede voorbeeld, door ook zijn eigen kind te offeren. Natuurlijk uiterst wreed en behoorlijk pijnlijk en bloederig, om heeeeel goed duidelijk te maken aan de mensen dat het allemachtig prachtig is om je eigen kind te offeren.
Gershom schreef: 24 apr 2018 12:20 Het kan een streven naar eenheid en vooruitgang zijn dat als resultaat een sterke machtspositie oplevert. Een soort bijvangst eigenlijk. Mooi meegenomen. Een paar eeuwen later kregen machthebbers wel door dat je er goed aan deed de religieuze kaart te spelen, maar ik denk dat het bij de eerste vorsten toch als een soort verassing kwam.
Misschien schat ik die Romeinen te hoog in. Mijn gedachte was dat die al vrij snel de onderdrukkingskracht en indoctrinatiemogelijkheden van deze religie inzagen, het zich toe-eigenden en verspreidden om voor eigen gewin te benutten.
Ik zie de lichtpuntjes voor de machtshebbers dus ook heus wel. Ik vroeg me meer af waarin de aantrekkingskracht voor het volk toch lag. Niet iedereen zal gedwongen zijn toch?

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef
Ik bedenk me die man, die dat bevel hoor. En dat nog wilt uitvoeren ook. Totdat god zegt dat het niet hoeft.
God zegt niet dat het nooit hoeft. God zegt vooral dat je moet luisteren en doen wat je gezegd wordt, wat er ook gezegd wordt.
NERGENS zegt god dat dat offeren niet meer hoeft!
Sterker nog,.. god geeft zelf het goede voorbeeld, door ook zijn eigen kind te offeren. Natuurlijk uiterst wreed en behoorlijk pijnlijk en bloederig, om heeeeel goed duidelijk te maken aan de mensen dat het allemachtig prachtig is om je eigen kind te offeren.
Gooi niet het OT en het NT op eén hoop. Daar zit nog wat geschiedenis tussen. Wij bepalen ons even tot het OT, want daar zitten de meeste grieven, oorlogen verkrachtingen slavernij en kinderoffers. De opoffering van Jezus is een compleet ander boek. Met minder oorlog en meer zachtmoedigheid.
Het ging dus om het beëindigen van kinderoffers. De schrijver bedacht de figuur van een aartsvader die een stem hoorde dat hem opdroeg zijn zoon te offeren. Het bleek een test in gehoorzaamheid waardoor er nadien in het jodendom geen kinderen geofferd mochten worden. missie geslaagd.
Het bleek kennelijk niet nodig te vertellen dat kinderen offeren nooit meer hoefde.
Niet alle bijbelse vertellingen zijn historisch juist. Het meeste is mythologie. Lees ter vergelijking maar het boek Job. Een mooi boek. Rijk aan argumenten en beeldspraak. Spannend ook nog. Maar Bij de eerste lezing trek je de haren uit het hoofd over een gehoorzaamheid ad absurdum. Bij de tweede lezing sta je verbijsterd voor je uit, over de onvoorstelbare hoeveelheid onrecht dat een goed mens wordt aangedaan.
En waarom? Een weddenschapje tussen god en duivel. Je kunt deze dingen niet letterlijk opvatten. Ook al zijn er velen die dat wel doen. Dat zijn gelovigen en daar doen wij hier niet aan. Ik probeer de zaken in perspectief te plaatsen. Het gaat niet aan als een soort mantra te blijven roepen:
"Onrecht hier slavenhandel daar en immoraliteit all over the place". Dan ben je snel klaar, en je hoeft je niet te verdiepen in de totstandkoming van die verhalen en legenden. Je veegt gewoon alles op één hoop, en dat sla je vervolgens plat. Dat is meteen het einde, want wat moet je daarna nog duidelijk maken? Dat wij veel beter af zouden zijn geweest zonder de bijbel? Lijkt mij moeilijk aan te tonen als je niet weet wat de mens er voor in de plaats zou hebben bedacht. Er zijn wel gemeenschappen geweest die niets van godsdienst wilde weten. Die bedachten zo hun eigen theorie.
Vreemd genoeg werd dat binnen de kortste keren een ook soort religie, met Stalin als oppergod, en een ongelóóflijke hoeveelheid mensenoffers.
Daarbij vergeleken is de bijbel een liefelijk sprookjesboek. Maar ik dwaal af. neem me niet kwalijk. Ik lijd aan breedsprakigheid.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Hopper schreef
fundamentalisten die de masculiene eigenschappen tot in het extreme hebben doorgevoerd. Denk maar aan de barbaren van IS.
Daar heb je niet eens IS voor nodig. Kijken naar Iran en Saoedi-Arabië is ook al ruim voldoende. Openbare onthoofdingen, geseling steniging, verminking en mensen van hoge gebouwen gooien. Het is er allemaal. IS heeft niets nieuws gebracht. Alleen meer zichtbaar gemaakt, wat in genoemde landen al jarenlang praktijk is. Maar hou dat een beetje stil he? Anders heb je straks geen olie meer.
Enfin, vêle christelijke stromingen die naar de geest van Jezus wilde leven zijn vermoord, uitgeroeid. En naar mijn mening was dat ook gebeurd als er een Pagan religie in Europa was geweest of voor mijn part de Maya religie. De oplossing ligt m.i. allereerst in godsdienstvrijheid. Hebben we. En ten tweede in de feminisering van de samenleving. Hebben we ook. We doen het hartstikke goed in ons deel van de wereld. En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Die godsdienstvrijheid komt onder druk, vanwege de oprukkende islam. De regering heeft het al moeilijk geldstromen uit islamitische landen tegen te gaan. Geld dat niet slechts wordt besteed aan de bouw van moskeeën maar ook aan islamitische scholen. Door de natuurlijke bevolkingsaanwas zitten wij dankzij onze godsdienstvrijheid met een stroming die deze vrijheid gaat afschaffen. Omdat het moet!
Plaats reactie