Ambitieuze Ruimteprojecten

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Ambitieuze Ruimteprojecten

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 nov 2022 16:37 @FransP
Die progressie lukt niet (honger e.d.) omdat we egoïstisch zijn en de prioriteiten nu verkeerd leggen. Plezierreisjes in een baan om de aarde b.v.
Natuurlijk mislukt die klimaattop. Tast de economie van de rijkste (meest egoïstische) landen aan.
Ja, dat egoïsme gaat pas weg als de mens nog nauwelijks op aarde kan leven.
Of b.v. met oorlogen en armoede enz..
We moeten fors over de knie.
En die rampzaligheid gaat op deze manier steeds meer gebeuren. De wil is er (nog) niet.
En als de wil er komt kan het te laat zijn.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Er zijn mensen, zoals de wetenschapsjournalist Marcel Hulspas die bemande ruimtevaart eigenlijk maar een lachertje vinden (strict abstract hoop ik, de risico's voor astro- en kosmonauten lijken met reëel genoeg) en de vooruitzichten die wetenschappers daarop blijven bieden vinden neerkomen op volksverlakkerij - er komt nooit een bemande reis naar Mars (tja,,,hoeveel decennia horen we nu al dat 'de toekomstige marsreizigers nu op de ...school zitten). Een nieuwe maanreis moet nu weer relevantie voor de NASA bieden. Is het dat allemaal waard?

Toch zal het wel weer spannend worden als het weer zover is. Het ia dit jaar alweer vijftig jaar geleden dat de laatste bemande maanreis plaatsvond. De routine is er dus wel ern beetje uit...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 17 nov 2022 07:14
Peter van Velzen schreef: 17 nov 2022 03:16
dikkemick schreef: 16 nov 2022 11:32
Misschien kunnen we toch beter eerst de problematiek op aarde te lijf gaan?
Vanaf de Maan kun je de aarde beter observeren, dus misschien is dat wel eerst nodig. Wie weet?
Ja en als m'n tante een piemel had.... Voor observeren hebben we satellieten.
De maan is de grootste satelliet die we hebben, Misschien dat "size matters" misschien niet.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 17 nov 2022 21:39
dikkemick schreef: 17 nov 2022 16:37 @FransP
Die progressie lukt niet (honger e.d.) omdat we egoïstisch zijn en de prioriteiten nu verkeerd leggen. Plezierreisjes in een baan om de aarde b.v.
Natuurlijk mislukt die klimaattop. Tast de economie van de rijkste (meest egoïstische) landen aan.

De eerste lancering van een raket was een misschien ook een plezierreisje, maar kun je ook zien als het begin van enorme technologische vooruitgang. Daar kan de hele wereld van profiteren. Dankzij satellieten kan de wereld bijvoorbeeld met elkaar communiceren.
Ik weet het. Maar we leven in andere tijden met heel andere prioriteiten. Vooruitgang in de ruimte zou ik weer oppakken als we vooruitgang op aarde hebben geboekt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Of de aarde vroeger of later vergaat hoeven we ons niet druk om te maken, want wat we ook doen, de aarde vergaat toch! De mensheid kan dus niet gered worden door klimaat maatregelen en/of het voorkomen van kernoorlogen alleen. Om de mensheid eventueel te kunnen behoeden voor uitsterven zullen we dus op één of andere manier de ruimte moeten koloniseren.

Zou ik meemogen op een [enkele!] reis naar Mars dan zou ik daar zonder enige twijfel met hart en zonder Ziel meteen ja op zeggen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 18 nov 2022 01:53
dikkemick schreef: 17 nov 2022 07:14
Peter van Velzen schreef: 17 nov 2022 03:16
Vanaf de Maan kun je de aarde beter observeren, dus misschien is dat wel eerst nodig. Wie weet?
Ja en als m'n tante een piemel had.... Voor observeren hebben we satellieten.
De maan is de grootste satelliet die we hebben, Misschien dat "size matters" misschien niet.
Dat is niet zo'n verdienste als me bedenkt dat hij de enige (natuurlijke) satelliet is. 8*)

PS.
Vanwege zijn grote vinden sommigen dat we meer een dubbelplaneet zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 18 nov 2022 10:20 Of de aarde vroeger of later vergaat hoeven we ons niet druk om te maken, want wat we ook doen, de aarde vergaat toch! De mensheid kan dus niet gered worden door klimaat maatregelen en/of het voorkomen van kernoorlogen alleen. Om de mensheid eventueel te kunnen behoeden voor uitsterven zullen we dus op één of andere manier de ruimte moeten koloniseren.

Zou ik meemogen op een [enkele!] reis naar Mars dan zou ik daar zonder enige twijfel met hart en zonder Ziel meteen ja op zeggen!
Dat wordt dan wel een enkele reis, met een levensverwachting van minder dan vijf jaar. :D

Aan het koloniseren van de ruimte zijn we in verste verte niet toe.
Dit zijn voorlopig slecht dromen van fantasten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 18 nov 2022 06:48 Ik weet het. Maar we leven in andere tijden met heel andere prioriteiten. Vooruitgang in de ruimte zou ik weer oppakken als we vooruitgang op aarde hebben geboekt.
Het nieuws heeft de neiging kommer en kwel te laten zien, maar op veel terreinen wordt enorme vooruitgang geboekt (kindersterfte, honger,..).
De problemen worden veroorzaakt door o.a. oorlogen, ongelijke rechten voor vrouwen, in sommige gevallen religie, de almaar doorgaande bevolkingsgroei in sommige landen. Hou zou het stoppen van de ruimtevaart hier effect op hebben? Het geld dat daarmee bespaard wordt naar Afrika sturen, lost geen van deze oorzaken op.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 18 nov 2022 12:14
dikkemick schreef: 18 nov 2022 06:48 Ik weet het. Maar we leven in andere tijden met heel andere prioriteiten. Vooruitgang in de ruimte zou ik weer oppakken als we vooruitgang op aarde hebben geboekt.
Het nieuws heeft de neiging kommer en kwel te laten zien, maar op veel terreinen wordt enorme vooruitgang geboekt (kindersterfte, honger,..).
De problemen worden veroorzaakt door o.a. oorlogen, ongelijke rechten voor vrouwen, in sommige gevallen religie, de almaar doorgaande bevolkingsgroei in sommige landen. Hou zou het stoppen van de ruimtevaart hier effect op hebben? Het geld dat daarmee bespaard wordt naar Afrika sturen, lost geen van deze oorzaken op.
Stop dit geld in onderzoek naar water voor arme droge landen. Voorlichting en middelen ter geboortebeperking in de arme landen. Medicijnvoorzieningen verbeteren in deze landen. Of gebruik dit geldt voor het afvangen van CO2/stikstof e.d.
Nogmaals: Er is maar 1 aarde. Pak deze buitenaardse activiteiten weer op, als dit verantwoord is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 nov 2022 12:09
Een droom die je alleen droomt
blijft een droom, maar
een droom samen
kan werkelijkheid worden.

Dat 'wij' de mensheid zouden kunnen behoeden voor uitsterven door middel van de droom dat we kunnen voorkomen dat de aarde zal vergaan is sowieso een fantasie die nooit verwerkelijkt kan worden.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 18 nov 2022 14:44
blijft een droom, maar
een droom samen

Dat 'wij' de mensheid zouden kunnen behoeden voor uitsterven door middel van de droom dat we kunnen voorkomen dat de aarde zal vergaan is sowieso een fantasie die nooit verwerkelijkt kan worden.
En mochten we mars kunnen gaan koloniseren begint de ellende daar weer van vooraf aan. Mijn advies daarom blijft: Werk eerst de aardse ellende weg.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 18 nov 2022 14:59
HierEnNu schreef: 18 nov 2022 14:44
blijft een droom, maar
een droom samen

En mochten we mars kunnen gaan koloniseren begint de ellende daar weer van vooraf aan. Mijn advies daarom blijft: Werk eerst de aardse ellende weg.
Zonder sattelieten zouden we waarschijnlijk niet eens weten dat we aan het begin staan van een groeiende klimaatcatastrophe. het duurt wellicht wel 1000 jaar om het teveel aan CO2 weer uit de atmosfeer te verwijderen. Ondertussen kan het wellicht geen kwaad om uit te kijken naar Meteorieten die al het leven groter dan 30 cm op het land kunnen wegvagen. Maar verder heb je gelijk. De aarde is voorlopig onze enige woonplaats!
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 18 nov 2022 14:59
Er van uit gaande dat ik enigszins begrijp wat jij bedoelt met 'de ellende', dan is dat het soort van ellende wat nou eenmaal veroorzaakt wordt door menselijk samenleven. Hoewel ik van daaruit jouw ideaalbeeld
  • 'eerst de aardse ellende wegwerken'
dus als Utopisch beschouw, heb ik er op zichzelf niets op tegen om OOK daar, voor zover mogelijk, naar toe te werken.

Wel zie ik dan meer in door de Wetenschap [Sociologie/Psychologie ed] gesteunde lange termijn oplossingen dan in pragmatische korte termijn 'oplossingen', want korte termijn oplossingen zijn vooralsnog eigenlijk een soort van dweilen met de kraan open, want, nadat de 'aardse ellende' weggewerkt is
  • [als zulks al zou kunnen lukken!]:
dikkemick schreef: 18 nov 2022 14:59... ... << knip >>
begint de ellende daar weer van vooraf aan.
Het Utopische ideaalbeeld 'eerst de aardse ellende wegwerken' is mijns inziens dus sowieso een cirkel redenering die telkens opnieuw zal ontaarden in aardse ellende die eerst weggewerkt moet worden en aldus uiteindelijk per definitie zal gaan resulteren in het uitsterven der mensheid, tenzij 'wij' gered worden door Aliëns. :mrgreen:

Of wellicht zal Doctor Who weer ingrijpen op het laatste nippertje, maar of zij zulks van plan is kun je haar beter zelf vragen! :wink:
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 19 nov 2022 02:06
De aarde is voorlopig onze enige woonplaats!
Daar zal iedereen het wel mee eens zijn neem ik aan.

Dat feit alleen al is wellicht de belangrijkste reden dat iedereen die er voorstander van is om te pogen de mensheid voor uitsterven te behoeden, wel moet concluderen dat 'wij' de droom om de ruimte te gaan koloniseren zullen moeten gaan proberen te verwerkelijken, omdat vast staat dat als we wachten tot 'onze enige woonplaats' vergaat, dat we dan te laat zijn.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Die woonplaats is al aan t vergaan. Ben bang dat we het als soort heel lastig gaan krijgen. Nu dreigt Kim weer met kernwapens, en we haasten ons allen weer naar de winkel op black Friday om goedkope Chinese overbodige prul aan te schaffen.
Einstein/Mick
Plaats reactie