TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 apr 2021 09:30
Je begrijpt gewoon niet wat de verschillen zijn tussen: hoeveelheden vergelijken , tellen en rekenen.
Dat komt omdat jij weigert het (goed) uit te leggen, Je poneert alleen stellingen die wellicht juist zijn, maar legt niet uit waarom.
Je husselt ze gewoon door elkaar komt omdat je je nooit bewust bent geweest dat het verschillende zaken zijn.
Komt meer voor hoor.
Er zijn nogal wat onderzoekers die beweren dat sommige dieren kunnen tellen, terwijl de slechts hoeveelheden vergelijken.
Ook die krijg je het verschil niet aangepraat.
PS.
Je voorbeeld van de Romeinen is absurd.
Dat klopt. Was ook niet serieus bedoeld. Het is alleen enigzins geloofwaardig voor doofstomme Romeinen.
1. Ten eerste was het oorspronkelijk een puur additief systeem en werd 4 genoteerd als IIII.
Wist ik. Maar. . .
2. Pas veel later werden conjectieve ingevoerd en werd er genoteerd IV. en de waarde wordt dan: berekend
...Dat wist ik óók.
3. Het is geen vergelijken met IIII maar tellen en er was een woord voor. quattuor en dat is een vorm van tellen.
Dat er een woord voor was wist ik ook.
Ik was alleen van mening dat abstracties geen redelijk vereiste waren. Zolang niemand kan bewijzen dat een er abstracties nodig zijn om de bovenste rij van een telraam te gebruiken, Zodra je door hebt dat je koeien kunt vervangen door vingers of kralen (ofwat dan ook) en daar mee dezelfde hoeveelheden kunt aanduiden, is dat m.i. voldoende om van tellen te spreken, En in beperkte vorm zelfs van rekenen.
Maar dat is in feite wat abstracties zijn, Het besef dat je iets los kunt koppelen van een specifiek ding. Dat heb ik nu zelf moeten bedenken omdat jij het (blijkbaar) niet kon uitleggen. Zuiver abstract kun je niet tellen, je hebt altijd iets nodig (al zijn het maar je vingers) om het begrip mee weer te geven, Ik denk zelfs dat telwoorden minder abstract zijn want ze geven je vingers (of je kralen) namen. Als ik bij het weergeven van mijn aantal achterkleindochters mijn vingers koppel aan Hong Daeng, Kata, Pim, Merry,Taptim, Ai, Ita en Ung Euj ipv aan 1,2,3,4,5,6,7 en 8. Ben ik dan écht minder abstract bezig? En zijn kralen ëcht abstracter dan vingers? Het omzetten van meisjes in vingers (en beseffen dat dat mbt hoeveelheden niet uit maakt) IS m.i. al een abstractie, net zo goed als het omzetten in kralen.
Begrijpen we elkaar nu?