De waanzin van het zetten van mensen op Mars

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De waanzin van het zetten van mensen op Mars

Bericht door Rereformed »

Ivar schreef: 01 mei 2021 16:05
Rereformed schreef: 27 apr 2021 19:01 Maar kwam laatst op YouTube een oude video tegen uit 1964 waar Arthur C Clarke de toekomst van vijftig jaar later voorspelt.
Deze is ook erg leuk: Chriet Titulaer in 1982 (als een ondernemer direct met deze voorspellingen aan de slag was gegaan, dan zou hij/zij nu steenrijk zijn).
Heel leuk ja. Vooral omdat ik sinds 1978 niet meer in Nederland gewoond heb, maar me Chriet Titulaer nog wel kan herinneren uit mijn tienertijd. Hij was er altijd op TV om iets over maanreizen ed. te zeggen.

Wat de Mars-missie betreft: ik ben een voorstander.
Ik ook. En ik hoop het voor mijn dood nog mee te kunnen maken.
Opinies of discussies erover, zoals deze topictitel, zijn echter volslagen overbodig. Dat de mensheid erheen wil en erheen gaat op het moment dat de techniek zelfs maar de kleinste mogelijkheid ertoe geeft is eenvoudig een vanzelfsprekendheid. Indien er vanwege technische moeilijkheden vooreerst sprake zou zijn van een enkele reis en men zoekt naar vrijwilligers, dan twijfel ik er niet aan of duizenden, waaronder ikzelf, zouden zich aanmelden. :)
Born OK the first time
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Rereformed schreef: 03 mei 2021 06:53Indien er vanwege technische moeilijkheden vooreerst sprake zou zijn van een enkele reis en men zoekt naar vrijwilligers, dan twijfel ik er niet aan of duizenden, waaronder ikzelf, zouden zich aanmelden. :)
Ik heb zo'n vermoeden dat in de buurt van waar jij woont landschappen te vinden zijn die veel meer Martiaans aandoen dan de landschappen in de buurt waarvan ik woon.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef: 03 mei 2021 02:17Wel jammer dat als je er bij een bent, je geen rem blijkt te hebben.
Er zijn wel concepten voor remmen van een ruimteschip bij het naderen van een ster bij het laatste stuk van een interstellaire reis. Zie bijvoorbeeld :

Braking Against a Stellar Wind

Daaruit :
the most interesting and important thing about the magsail is not what it can do to speed up a spacecraft — what's important is its capability for slowing one down. The magsail is the ideal interstellar mission brake! No matter how fast a spaceship is going, all it has to do to stop is deploy and turn on a magsail, and the drag generated against the interstellar plasma will do the rest. Just as in the case of a parachute deployed by a drag racer, the faster the ship is going, the more ‘wind’ is felt, and the better it works.
Aldus Robert Zubrin geciteerd.

De straling die van de ster komt wordt dus gebruikt om af te remmen met behulp van een magnetisch veld op het ruimteschip.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef: 04 mei 2021 23:12
Peter van Velzen schreef: 03 mei 2021 02:17Wel jammer dat als je er bij een bent, je geen rem blijkt te hebben.
Er zijn wel concepten voor remmen van een ruimteschip bij het naderen van een ster bij het laatste stuk van een interstellaire reis. Zie bijvoorbeeld :
Ongetwijfeld, maar hoe sneller je gaat, des te moeilijker word het. Is er ook maar enig concept hoe dat zou kunnen bij een warp-bubble?
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 05 mei 2021 06:07
vegan-revolution schreef: 04 mei 2021 23:12
Ongetwijfeld, maar hoe sneller je gaat, des te moeilijker word het. Is er ook maar enig concept hoe dat zou kunnen bij een warp-bubble?
Dat bestaat alleen in de SF.

Daar werkt het ""opvouwen"" van de ruimte alleen als men energie toevoegt stop de energie toevoer dan verdwijnen de vouwen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef: 05 mei 2021 06:07Is er ook maar enig concept hoe dat zou kunnen bij een warp-bubble?
Niet dat ik weet. Maar die techniek (als al mogelijk) is nog ver weg.
Plaats reactie