Diverse teksten, auteurs en rode draden.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Diverse teksten, auteurs en rode draden.

Bericht door Maria »

Oliebol schreef: 25 dec 2021 11:13 Overigens wil ik wel kwijt dat ik een tijdje met hardcore christenen ben omgegaan, en de hoeveelheid onbaatzuchtige liefdadigheid was echt enorm. Vluchtelingen werden in gezinnen opgenomen, huizen werden weggegeven, mensen die in de rimboe 24/7 gratis operaties uitvoeren etc etc. Uiteraard is liefdadigheid niet aan christenen voorbehouden, maar de hoeveelheid en mate van was echt enorm opvallend, in positieve zin.

Een mooie uitspraak vind ik ook "Spread the Gospel wherever you can, if necessary use words". Wat ook wel aansluit bij jouw visie.
Zeker zijn die er.
Humanisme, en dan met een godsgeloof. :)
Alleen wat ik dan weer vaak meemaakte, altruïstische liefde, maar dan wel binnen de eigen groep van gelijkgestemden.
Minder altruïstisch is het als het gezamenlijk doel is het christendom te verspreiden.
Wat natuurlijk wel gemakkelijker gaat als je met liefde komt delen ipv. een gedwongen kerstening, waarbij vaak pas na meerdere generaties ook in werkelijkheid het basisgeloof van naastenliefde begrepen wordt.

Als het evangelie alleen zou luiden: "Heb uw naasten lief als uzelf", dan kun je mij ook als evangelist zien.
Alleen, "the gospel" is direct verbonden aan de Bijbelse evangeliën.
Het tweede belangrijkste gebod binnen het christendom is niet voorbehouden aan het Christendom.
Dit gebod gaat wel erg ver en is meestal niet haalbaar. Misschien voor een eigen kind.

Deze rode draad, gulden regel genoemd, is waar te nemen binnen alle wat verder gevorderde beschavingen.
Wsl. gejat uit het verre oosten.
Metaforisch gezien:
In het Christendom ingelijfd na het overgenomen te hebben van "de Wijzen uit het Oosten", geleerden, die deze wijsheid meebrachten als geschenk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_re ... fucianisme
Volgens zijn rond 200 n.Chr. opgeschreven Analecta gaf Confucius (551–479 v.Chr.) een leerling, die hem vroeg wat zedelijke gedrag was, ten antwoord (A. 12:2):[8]

Bejegen je medemens met dezelfde hoffelijkheid, waarmee je een dierbare gast ontvangt. Behandel hem met hetzelfde respect, waarmee het grote offer gebracht wordt. Wat je zelf niet wilt, doe dat ook de ander niet. Dan zal er geen boosheid tegen je zijn – noch in de Staat, noch in je familie.

Op een verdere vraag naar een richtsnoer voor het handelen voor het hele leven, zou hij gezegd hebben (A. 15:24):[8]

Dat is 'wederkerig rekening met elkaar houden‘ (shu). Wat men mij niet aan moet doen, wil ik ook andere mensen niet aandoen.

Shu, ook vertaald als empathie of altruïsme,[9] heeft hier de positie van de belangrijkste deugd voor de levenslange individuele karaktervorming. Dat wordt niet beperkt tot bepaalde situaties en kent geen uitzonderingen, zodat het in het Confucianisme onomstreden is.
Vanaf mijn bewust leven heb ik het mijn moeder horen zeggen:
"Wat gij niet wil wat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."
"Spread the word" zou ik zeggen.
Peter doet dit ook al jaren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie