HierEnNu schreef: ↑16 dec 2022 07:58
Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2022 04:31
HierEnNu schreef: ↑12 dec 2022 17:59
Maar goed, als jij significant verlies van banen en in plaats van een positief welvaartseffect van enkele miljarden euro’s een welvaartsverlies van ruim 600 miljoen euro per jaar weinig schade vindt, dan begrijp ik waarom wij mekaar niet begrijpen.
In het kader van dit onderwerp is "enkele miljarden" wellicht niet zo veel. De schade als gevolg van klimaatverandering bedraagt waarschinlijk 10% (sommigen zeggen 18%) van het BNP. Voor Nederland is dat ongeveer 80 miljard.
Je haalt die opmerking uit de context, het betrof slechts Schiphol zoals ook helder is binnen de context.
Even in een bredere context plaatsen.
De bijdrage van De Nederlands luchtvaart aan de CO2-uitstoot in Nederland is ongeveer 5% Dan is een economische schade van 4 miljard in principe economisch gezien acceptabel. (5% van 80 miljard), als althans de CO2-uitstoot van de luchtvaart in dat scenario totaal zou verdwijnen. Dat zal echter niet het geval zijn. (het ging alleen over de Hub-functie). Aan de andere kant is bij die uitstoot niet de CO2-uitstoot van de buitenlandse luchtvaart opgeteld, noch de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart in het buitenland. Ik weet niet hoe de rekensom zou uitpakken als alles wordt meegenomen.
Nederland (lees Schiphol) speelt een verhoudingsgewijs grote rol in de internationale luchtvaart. De bijdrage aan de CO2-uitstoot wereldwijd van de luchtvaart is momenteel slechts 2,5%. Echter - omdat het nauwelijks mogelijk is te vliegen zonder CO2-uitstoot (zeker niet commerciëel) zal ze de komende jaren alleen maar toenemen, en waar de totale uitstoot naar men hoopt terugloopt, zal haar aandeel in 2050 waarschijnlijk tot 40% gegroeid zijn. De enige manier om op korte termijn die uitstoot naar nul te brengen is niet meer vliegen. (op de lange termijn kunnen wellicht vliegtuigen worden gebouw die waterstof vliegen, maar op dit moment bestaan die niet)
Men dient verder ook nog te beseffen dat een afname van de luchtvaart-activiteiten, de werkgelegenheid, de bijdrage aan de economie, en de CO2-uitstoot veroorzaakt door Schiphol, waarschijnlijk zal lijden tot een toename van al die zaken elders. In die zin is het SEO-onderzoek niet erg inclusief. Zoals de experts vaak zeggen: I'ts complicated.
NB Nederland is qua inwoner-aantal vrij klein, maar er zijn slechts 18 landen in de wereld met een groter BNP