Ik volg de fratsen van de heer Jantz nog altijd met fascinatie.
Ook de reacties op hem. En ergens verbaast mij het één en ander.
Rinus Jantz is een profeet. God spreekt rechtstreeks tot hem via zijn gedachten. En ik geloof Rinus.
Althans, in die zin dat Rinus oprecht gelooft dat dit het geval is.
Er lopen al duizenden jaren profeten rond. Een groot deel zullen échte valse profeten zijn. Lieden die donders goed weten dat zij charlatans en fantasten zijn die zich profileren als profeet om er op de één of andere manier zelf beter van te worden.
Daarnaast zijn er veel profeten die daadwerkelijk geloven dat zij de waarheid verkondigen en dat zij serieus een rechtstreeks lijntje met God hebben.
In de loop der jaren zijn er diverse profeten geweest die een behoorlijke aanhang hebben weten te vergaren. Mensen die hun hele hebben en houden van de hand deden om te wachten op Jezus, die hun zou komen ophalen. Iedere keer tevergeefs. Ook volgende week zondag zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een zondag zoals alle anderen worden.
Wat mij opvalt bij Rinus is dat vrijwel niemand Rinus daadwerkelijk gelooft. Ook de christenen niet.
Maar, dan vraag ik mij af: Waarin verschilt Rinus van een Jesaja, Jeremia of een Habakuk? Dat zijn in mijn ogen allen Rinussen van hun tijd. En zij zijn in hun tijd ook niet de enigen geweest. Het is dat een clubje geestelijken de redactie vormden om de Bijbel samen te stellen en die hebben de geschriften gekozen waarbij zij van mening waren dat de profeten daadwerkelijk échte profeten waren. Een beetje de volgelingen van pakweg een Harold Camping van hun tijd.
Ik vraag mij af... Als een Jesaja of een Habakuk nu geleefd zou hebben en hun profetieën of X zouden publiceren... Hoeveel mensen zouden hun geloven??
Van Rinus is het makkelijk te achterhalen of hij een echte profeet is, omdat zijn voorspelling in de zeer nabije toekomst is. Volgende week zal hij ontmaskerd worden.
Maar stel dat zijn profetieën nog honderden jaren in de toekomst lagen. Waarom zou er dan geen nieuw Bijbelboek aan de Canon toegevoegd moeten worden? Waarom zouden de schrijfsels van RInus op zijn website niet moeten worden opgedeeld in hoofdstukken en verzen?
Waarom zouden mensen niet pak hem beet RJ15:7 citeren om hun punt duidelijk te maken?