Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Voor mij is het nu duidelijk:

1.Tijdens diepe slaap, waarbij men het meest onbewust is, is het gemeten EEG-signaal in de hersenen het sterkst. (Victor Lamme)
2.Die EEG-activiteit blijkt minder te worden naarmate men meer de waaktoestand nadert.(Victor Lamme)
3.Wanneer het EEG en BOLD-signals verder afnemen (onder invloed van psychedelica) vergroot de intensiteit van de bewustzijnservaring (zie onderzoek Robin Carhart Harris naar psilocybine in 2012).
4. De logische conclusie is dat er een negatieve correlatie is tussen vaststelbaar EEG-signaal en intensiteit bewustzijnservaringen.
5. En mijn - toegegeven - speculatieve toevoeging is dat bij volledig wegvallen hersenactiviteit er een vrijkomen is en opgaan van ons individuele bewustzijn in een ruimer collectief Bewustzijn.

Punten 1 tot 3 zijn wetenschappelijk aantoonbaar.
Punt 4 is een logische conclusie,
Punt 5 is een logische extrapolatie in dezelfde lijn als dat men waargenomen uitdijing van het heelal terug extrapoleert naar een singulariteit.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Op deze afbeelding zie je vooral het verschil in intensiteit van het signaal tussen waaktoestand en vegetatieve staat.
Kijk vooral ook naar het verschil tussen het EEG tijdens 'awake' 'en het EEG tijdens 'vegative state and coma', 'phase 2' en 'phase 3': coma burst suppression'.
(de laatste fase is hersendood en dus iso-electrisch)

Afbeelding
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 17 okt 2023 09:03 Op deze afbeelding zie je vooral het verschil in intensiteit van het signaal tussen waaktoestand en vegetatieve staat.
Kijk vooral ook naar het verschil tussen het EEG tijdens 'awake' 'en het EEG tijdens 'vegative state and coma', 'phase 2' en 'phase 3': coma burst suppression'.
(de laatste fase is hersendood en dus iso-electrisch)

Afbeelding
Maarten, ik beleef de meest bizarre en onwerkelijke scenario's in mijn slaap. Moet die ervaring dan doorgetrokken worden naar de stelling dat: Hoe verder het brein van bewustzijn verwijderd is, des te meer Leven in het geestelijk/hogere/meer dimensionale brein?
En dan zover doortrekken dat als je dood bent je het meest ervaart?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Waarom noemt men het EEG bij 'general anestesia', 'paradoxical excitation'? (zie afbeelding vorige post)
Omdat men het als een paradox ziet dat er een sterker signaal is tijdens algemene verdoving, dan bij waaktoestand.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 17 okt 2023 09:12 Waarom noemt men het EEG bij 'general anestesia', 'paradoxical excitation'? (zie afbeelding vorige post)
Omdat men het als een paradox ziet dat er een sterker signaal is tijdens vegetatieve staat, dan bij waaktoestand.
Dus?
En?
Welke signalen, die in waaktoestand (over)actief zijn worden dan onderdrukt? Hierdoor krijgen andere signalen (die er anders ook zijn, maar niet opvallen door alle zintuigelijke prikkels) nu ineens de overhand.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 17 okt 2023 09:12 Waarom noemt men het EEG bij 'general anestesia', 'paradoxical excitation'? (zie afbeelding vorige post)
Omdat men het als een paradox ziet dat er een sterker signaal is tijdens vegetatieve staat, dan bij waaktoestand.
Wat op zich weinig betekent.

Als je een beetje in wetenschap verdiept, dan zie je dat het wel vaker voorkomt dat men ergens iets observeert dat in strijd lijkt met een (naief begrip) van de theorie. Nader onderzoek ondersteunt dan vaak de theorie en ontsluiert het specifieke mechanisme dat geheel binnen de theorie toch een op het eerste zicht paradoxaal resultaat kan opleveren.

Gewoon het feit dat er inhibiterende processen zijn maakt uw resultaten al minder paradoxaal.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 17 okt 2023 09:33

Als je een beetje in wetenschap verdiept, dan zie je dat het wel vaker voorkomt dat men ergens iets observeert dat in strijd lijkt met een (naief begrip) van de theorie. Nader onderzoek ondersteunt dan vaak de theorie en ontsluiert het specifieke mechanisme dat geheel binnen de theorie toch een op het eerste zicht paradoxaal resultaat kan opleveren.

Gewoon het feit dat er inhibiterende processen zijn maakt uw resultaten al minder paradoxaal.
Maar in de studie van Robin Carhart Harris en zijn team in 2012 ontdekte men een negatieve correlatie tussen afname hersenactiviteit (BOLD signals (Blood Oxygen Levels Dependent signals) en tegelijk een toename van de intensiteit van de subjectieve beleving tgv psilocybine.

". As
predicted, profound changes in consciousness were observed after
psilocybin,but surprisingly, only decreases in cerebral blood flow
and BOLD signal were seen, and these were maximal in hub regions,
such as the thalamus and anterior and posterior cingulate cortex
(ACC and PCC). Decreased activity in the ACC/medial prefrontal
cortex (mPFC) was a consistent finding and the magnitude of this
decrease predicted the intensity of the subjective effects.
Based on
these results, a seed-based pharmaco-physiological interaction/
functional connectivity analysis was performed using a medial
prefrontal seed. Psilocybin caused a significant decrease in the
positive coupling between the mPFC and PCC. These results strongly
imply that the subjective effects of psychedelic drugs are caused by
decreased activity and connectivity in the brain’s key connector
hubs, enabling a state of unconstrained cognition.

Wat ik onderlijnd heb duidt op het feit dat de onderzoekers, die neurowetenschapper zijn en dus zeer goed op de hoogte zijn van inhibitorische hersenprocessen, VERRAST waren. Ze hadden dit resultaat niet verwacht, niettegenstaande hun kennis van inhibitie in de hersenen.

Het ene voorspelde ook het andere. Ene vermindering in het ene, voorspelde een vermeerdering van het andere. Weerom waren ze daarover verrast.

Voor hen waren het niet 'gewoon inhibitorische processen', uit de paper lezend.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Doe me nog even pagina-nummers en omringende tekst vwb jouw aanhalen van Victor Lamme.
En vanzelf nog de door jou verwachte, precieze wijze waarop lijfloos bewustzijn na een lijfloze reis verslag van het zien van een regenboog geeft opdat (ongewild) bedrog onwaarschijnlijker wordt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 17 okt 2023 09:47

Maar in de studie van Robin Carhart Harris en zijn team in 2012 ontdekte men een negatieve correlatie tussen afname hersenactiviteit (BOLD signals (Blood Oxygen Levels Dependent signals) en tegelijk een toename van de intensiteit van de subjectieve beleving tgv psilocybine.
Ja en? Als er zowel inhibiterende als activerende processen zijn, dan kan men om het even welke correlatie verkrijgen afhankelijk van welke processen op dat moment het meest gevoelig zijn voor de veranderingen in zuurstofnivo.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 17 okt 2023 11:45
MaartenV schreef: 17 okt 2023 09:47

Ja en? Als er zowel inhibiterende als activerende processen zijn, dan kan men om het even welke correlatie verkrijgen afhankelijk van welke processen op dat moment het meest gevoelig zijn voor de veranderingen in zuurstofnivo.
Zo eenvoudig lag het niet voor de eigenlijke onderzoekers die dit onderzoek deden. De neurowetenschappers zelf waren 'verrast'. Zij kwamen in hun paper niet 'eenvoudigweg' tot die conclusie waar jij toe komt.

Zij concluderen in dit paper: "This finding is consistent with Aldous Huxley’s
“reducing valve” metaphor"....
(met de zoekfunctie CTRL + F kan je die exacte zin terugvinden in de paper)

De neurowetenschappers die gepokt en gemazeld zijn met kennis over inhibitorische processen, meer nog dan jij en ik, komen tot dezelfde conclusie dan ik hier in dit paper: de filter theorie of de 'reducing valve' metafoor van Aldous Huxley is hier de beste metafoor als verklaring.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 17 okt 2023 14:04
axxyanus schreef: 17 okt 2023 11:45 Ja en? Als er zowel inhibiterende als activerende processen zijn, dan kan men om het even welke correlatie verkrijgen afhankelijk van welke processen op dat moment het meest gevoelig zijn voor de veranderingen in zuurstofnivo.
Zo eenvoudig lag het niet voor de eigenlijke onderzoekers die dit onderzoek deden. De neurowetenschappers zelf waren 'verrast'. Zij kwamen in hun paper niet 'eenvoudigweg' tot die conclusie waar jij toe komt.
Evolutiebiologen zijn ook vaak verrast geweest. De evolutietheorie staat ondertussen nog steeds overeind.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16
dikkemick schreef: 18 sep 2023 13:05 Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Mijn hypothese is dat wijzelf en de wereld als afgescheiden worden ervaren vanuit ons ego (een werkende default mode network in de hersenen) en wanneer dat ego stopt met werken wordt de wereld als eenheid ervaren.

Dat is voorlopig een onbewezen hypothese.
Uit fatsoen zou je er eens toe over horen te gaan de beide door jou aangehaalde auteurs op de hoogte te stellen van jouw op hun werk gebaseerde hypothese.
En af te checken of ze daar accoord mee gaan. Het is namelijk vreemd dat zij daar niet zelf op zijn gekomen zodat jij misschien nog een compliment kunt incasseren!

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 17 okt 2023 16:41
MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16
dikkemick schreef: 18 sep 2023 13:05 Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Mijn hypothese is dat wijzelf en de wereld als afgescheiden worden ervaren vanuit ons ego (een werkende default mode network in de hersenen) en wanneer dat ego stopt met werken wordt de wereld als eenheid ervaren.

Dat is voorlopig een onbewezen hypothese.
Uit fatsoen zou je er eens toe over horen te gaan de beide door jou aangehaalde auteurs op de hoogte te stellen van jouw op hun werk gebaseerde hypothese.
En af te checken of ze daar accoord mee gaan. Het is namelijk vreemd dat zij daar niet zelf op zijn gekomen zodat jij misschien nog een compliment kunt incasseren!

Roeland
Eigenlijk is het een reeds aangetoond gegeven door hersenonderzoeker Robin Carhart Harris, eén van de auteurs waar je naar verwijst. Als de default mode network geen activiteit meer vertoont, zoals bij hoge dosissen psilocybine, ervaren mensen een oplossen van het ego (egodissolution) en een eenheidservaring.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Eigenlijk is het een reeds aangetoond gegeven door hersenonderzoeker Robin Carhart Harris, eén van de auteurs waar je naar verwijst. Als de default mode network geen activiteit meer vertoont, zoals bij hoge dosissen psilocybine, ervaren mensen een oplossen van het ego (egodissolution) en een eenheidservaring.
MaartenV,

Jouw hypothese en de bevindingen van Robin Carhart Harris en ook die van Victor Lamme passen niet op elkaar. Vandaar mijn fatsoenssuggestie dat je beiden confronteert met jouw uitleg van hun werk.

Vandaar ook dat ik je ook naar pagina/hoofdstuk van Lamme zijn boek vroeg om de context te kunnen lezen.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 18 okt 2023 11:44
MaartenV schreef:Eigenlijk is het een reeds aangetoond gegeven door hersenonderzoeker Robin Carhart Harris, eén van de auteurs waar je naar verwijst. Als de default mode network geen activiteit meer vertoont, zoals bij hoge dosissen psilocybine, ervaren mensen een oplossen van het ego (egodissolution) en een eenheidservaring.
MaartenV,

Jouw hypothese en de bevindingen van Robin Carhart Harris en ook die van Victor Lamme passen niet op elkaar. Vandaar mijn ...
Hoezo?

Victor Lamme zegt: "hoe dieper de slaap (hoe meer onbewust), hoe sterker het EEG signaal."
Robin Carhart Harris en zijn team zeggen: "hoe intenser de bewustzijnservaringen (onder psychedelics), hoe minder sterk het EEG en hoe minder hersenactiviteit." (negatieve correlatie)
(Mijn) logische conclusie: bewustzijn correleert negatief met EEG of hersenactiviteit.

Hoezo, deze dingen "passen niet op elkaar"? Het gaat telkens over de mate van bewustzijn en de sterkte van het EEG.
Gesloten