Heropvoedingscursus voor volwassenen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Heropvoedingscursus voor volwassenen

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 05 mar 2024 15:23Natuurlijk niet vanwege dat ene gesprek. Vanwege alles wat ik om me heen zie. Een eindeloze lijst van incompetentie, dommigheid, emotionele kortzichtigheid, ontkennen van problemen, focus op verkeerde en/of non problemen en stupiditeiten.
Volgens mij ga ik echt om met verkeerde ouders ... :D
... of ligt LimLand op een andere planeet dan de rest van Nederland?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 05 mar 2024 13:47Ik geloof niet dat de essentie van die normen zoveel is veranderd.
Wel dat er veel aan de laars gelapt wordt.
Vooral als het gaat om het respecteren van je medemens en
het wederzijds goedvinden als het tot daden komt,
AHA! De connectie met het [seksueel] grensoverschrijdend gedrag
achter de schermen in de media!

Niet de 'Heropvoedingscursus voor volwassenen' maar de schrijnende opvatting 'als jij geen duidelijk NEE duidelijk kenbaar maakt mag ik zulks beschouwen als "Ga je gang, let maar niet op mij"' is het 'Ethisch Dilemma' welk je ter discussie stelt?

Toch verwelkom ik de openheid hierover die ontstaan is sinds #metoo en de perikelen omtrent de 'Voice-affaires', zodat niet langer de illusie gekoesterd kan worden dat zulks alleen achter de schermen bij de religies plaatsvindt. De volgende zware stap zal wel de agemene erkenning worden dat zulks ook heel veel plaats vindt in de huiselijke kring en dan bedoel in niet 'slechts' naasten die kinderen misbruiken, maar ook egaas die hebben moeten leren leven met
  • "Ga je gang, let maar niet op mij"'
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 16:11 AHA! De connectie met het [seksueel] grensoverschrijdend gedrag
achter de schermen in de media!

Niet de 'Heropvoedingscursus voor volwassenen' maar de schrijnende opvatting 'als jij geen duidelijk NEE duidelijk kenbaar maakt mag ik zulks beschouwen als "Ga je gang, let maar niet op mij"' is het 'Ethisch Dilemma' welk je ter discussie stelt?
Dat was de aanleiding, maar niet de enige reden van de cursus en ook niet van mij voor dit topic.
Juist vanwege deze uitwas is het mogelijk dit probleem open te gooien.

De cursus gaat vooral om omgaan geweld, zowel fysiek als door manipulatie, wat ik psychisch geweld zou willen noemen.
Genoemd wordt onder meer......

De situaties gaan onder meer over agressie en geweld, discriminatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 15:49
Mullog schreef: 05 mar 2024 15:23Natuurlijk niet vanwege dat ene gesprek. Vanwege alles wat ik om me heen zie. Een eindeloze lijst van incompetentie, dommigheid, emotionele kortzichtigheid, ontkennen van problemen, focus op verkeerde en/of non problemen en stupiditeiten.
Volgens mij ga ik echt om met verkeerde ouders ... :D
... of ligt LimLand op een andere planeet dan de rest van Nederland?
Niet alleen de ouders. Ook het gedrag kinderen, jong volwassenen en zelfs twintigers en beginnende dertigers. Niet zelf in staat je eigen problemen op te lossen. Niet gewend om "nee" te horen te krijgen. Begrippen als "curling (prachtige sport trouwens) ouders" of "helikopter ouders" ontstaan niet voor niets en het is terug te zien in het gedrag van de kinderen.

En waar Limbabwe ligt is vragen naar de bekende weh 8*)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 05 mar 2024 15:46Zonder grenzen kun je al snel verdwalen.
Eensch! En dat zeg ik als 'ervaringsdeskundige'

Het lag niet aan mijn ouders, want die hebben hun best gedaan om mij zo op te voeden dat ik tenminste een klein beetje binnen de lijntjes probeerde te blijven, maar mijn verlangen naar vrijheid leidde uiteindelijk via grenzeloosheid naar bandeloosheid.
Zulks beschreef ik eerder enigszins poëtisch:
HierEnNu schreef: 11 sep 2023 04:56
Darkness is my candle

Mijn grenzen
zijn mijn queeste
al is vrijheid
niet te begrenzen
grenzeloze vrijheid
leidt mij
naar een bandeloos
bestaan en
naar gevangenschap
zonder tralies
waar ik vervolgens
weer uit ontsnap
juist door mijzelf
te begrenzen.

Die grenzen zijn
mijn queeste!

Darkness Candle.jpg
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 17:32
HierEnNu schreef: 11 sep 2023 04:56
Darkness is my candle

Mijn grenzen
zijn mijn queeste
al is vrijheid
niet te begrenzen
grenzeloze vrijheid
leidt mij
naar een bandeloos
bestaan en
naar gevangenschap
zonder tralies
waar ik vervolgens
weer uit ontsnap
juist door mijzelf
te begrenzen.

Die grenzen zijn
mijn queeste!
Ik begrijp dit gedicht nu beter.
Hopelijk voor de ongeleide projectielen van deze tijd, dat zij ook tot inzicht kunnen komen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 05 mar 2024 17:30Niet alleen de ouders. Ook het gedrag kinderen, jong volwassenen en zelfs twintigers en beginnende dertigers. Niet zelf in staat je eigen problemen op te lossen. Niet gewend om "nee" te horen te krijgen. Begrippen als "curling (prachtige sport trouwens) ouders" of "helikopter ouders" ontstaan niet voor niets en het is terug te zien in het gedrag van de kinderen.
Ik heb ff gefactcheckt:
De Vlaamse ScriptieBank schreef:
Zijn adolescenten van overbeschermende ouders gelukkiger?
Een studie naar de relatie tussen overbescherming, levensgeluk, narcisme en
defensieve bescherming van het ego.

Helikopterouders, hyperouders of overbeschermende ouders. Een genuanceerde visie.

:scissors:

CONCLUSIE

Ook al was het omwille van het onderzoeksopzet niet mogelijk om sterke oorzaak-gevolg uitspraken te doen, toch werd met deze scriptie een accuratere en meer genuanceerde kijk verkregen op de definiëring en de dynamiek van overbescherming. Het fenomeen blijkt niet zo vaak voor te komen als door de media wordt gesuggereerd en ook de vooropgestelde schadelijke gevolgen van overbescherming konden niet aangetoond worden. Op het eerste zicht lijkt het dus allemaal mee te vallen. Het mag wel duidelijk zijn dat meer (langdurig) onderzoek nodig is.
Maar misschien heb jij adequater onderzoek ter beschikking?
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 05 mar 2024 17:30En waar Limbabwe ligt is vragen naar de bekende weh 8*)
Weh?
Owee, owee, de wee stimuleert mijn neiging tot poëtiseren:

Naar aanleiding van 28 Januari 2001 toen mijn zoon werd geboren.

+=+=+=+=+=+=+=+=+

Glimlach om de wee?

Vergeet nooit die dag,
van ach ... en wee:
je toverde daarmee ...
... een glimlach!

Wat weeën ook vermag
denk terug, denk
aan dat geschenk
wat daarna in je armen lag!

Glimlach na de wee!

Vak na geboorte.jpg

+=+=+=+=+=+=+=+=+

Ja, ook menige papa's zijn bekaf na de geboorte ...
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:10
dikkemick schreef: 04 mar 2024 17:34Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
:shock:
Durfde jij zulks niet op die leeftijd?
Ik durfde het wel, maar heb pas later geleerd, dat je dat beter onder vier ogen kunt doen. Ook autoriteiten willen soms best hun gedrag verbeteren, maar als hun autoriteit in het openbaar wordt betwijfeld, voelen ze zich verplicht dat te bestrijden.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 17:49 ...

Maar misschien heb jij adequater onderzoek ter beschikking?
Nee, dat heb ik niet. Ik ga alleen af op eigen waarneming.

En ja, die is gekleurd en wordt niet of nauwelijks door feiten onderbouwd (zoals immigratie problemen worden opgeblazen omdat een klein percentage van de immigranten problemen veroorzaken voor een klein percentage van de Nederlandse bevolking).

Maar wat ik dan weer wel heb is dat blijkbaar alles onderzocht wordt. En dat die onderzoeken worden aangehaald ook als het onderzoek zelf concludeert dat het geen conclusies kan trekken. Maar dat zal wel met financiering te maken hebben.

Overigens weh had weg moeten zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 06 mar 2024 02:59
HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:10
dikkemick schreef: 04 mar 2024 17:34Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
:shock:
Durfde jij zulks niet op die leeftijd?
Ik durfde het wel, maar heb pas later geleerd, dat je dat beter onder vier ogen kunt doen. Ook autoriteiten willen soms best hun gedrag verbeteren, maar als hun autoriteit in het openbaar wordt betwijfeld, voelen ze zich verplicht dat te bestrijden.
Story of my life!

Hoe anders zou mijn leven verlopen zijn als opvoeders, met name leerkrachten, jouw wijsheid in praktijk hadden gebracht in plaats van proberen mij klein te krijgen. 'Gewoon' mij ff na laten blijven en mijn gedrag ff onder vier ogen bespreken op een open en eerlijke manier:
  • bedankt dat jij dit nu naar voren brengt ter herinnering,
    want al ben ik pas 67 jaar jong, voor mij blijft het een eye-opener ...
    • ... telkens weer opnieuw!
      :oops: :oops: :oops:
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 06 mar 2024 14:23 want al ben ik pas 67 jaar jong, voor mij blijft het een eye-opener ...
[/list]
Oops indeed.
Als je pas 67 jaar jong bent, was je dan 68 jaar geleden nog oud?
Ik weet nog dat ik op een gegeven moment collega's die 50 werden aansprak met "gefeliciteerd jongeman"
Dus ik ben al 22 jaar oud! Dat is wellicht het verschil.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 06 mar 2024 14:23 Hoe anders zou mijn leven verlopen zijn als opvoeders, met name leerkrachten, jouw wijsheid in praktijk hadden gebracht in plaats van proberen mij klein te krijgen. 'Gewoon' mij ff na laten blijven en mijn gedrag ff onder vier ogen bespreken op een open en eerlijke manier...
Dat is nu m.n waar ik tegenaan loop. Jeugd die zichzelf volkomen wil gelijktrekken aan die volwassenen met verstand van zaken en levenservaring.
De snotneus van 14 die mij zijn ID na een aanrijding niet wil laten zien omdat ik een pedofiel kan zijn.
Het liefst geef ik zo'n wijsneus een tik met de roede, maar helaas mag dat niet meer. Open staan voor redelijke volwassen argumenten doen ze ook niet. Zij hebben immers gelijk. Zo ook meester, juf versus leerling.
Het is absoluut niet zo dat meester of juf ALTIJD gelijk hebben, maar voor hetgeen ze proberen over te brengen hebben ze wel geleerd. Ik ga een stratenmAker ook niet vertellen dat hij beter een visgraat kan aanleggen met een andere hamer.
Volwassenen onder elkaar zou anders moeten zijn maar daar heb je blijkbaar soms met een hiërarchische angstcultuur te maken en angst is een slechte raadgever (ook voor jongelui)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 mar 2024 11:59
HierEnNu schreef: 06 mar 2024 14:23 Hoe anders zou mijn leven verlopen zijn als opvoeders, met name leerkrachten, jouw wijsheid in praktijk hadden gebracht in plaats van proberen mij klein te krijgen. 'Gewoon' mij ff na laten blijven en mijn gedrag ff onder vier ogen bespreken op een open en eerlijke manier...
Dat is nu m.n waar ik tegenaan loop. Jeugd die zichzelf volkomen wil gelijktrekken aan die volwassenen met verstand van zaken en levenservaring.
Mijns inziens willen jongeren zich niet gelijkstellen aan volwassenen, maar zijn ze terecht van mening dat niemand meer verstand van zaken en levenservaring heeft vanwege dat ouder zijn. Verstand van zaken en levenservaring ontstaan niet door verloop van leeftijd, al zal een hogere leeftijd statistisch gezien daar hoger in scoren, maar verstand van zaken en levenservaring
ontstaan door bestudering en ervaring opdoen.

Welke reden kun jij verzinnen dat een hogere leeftijd
tevens een hogere plaats in de hiërarchie moet opleveren?

dikkemick schreef:De snotneus van 14 die mij zijn ID na een aanrijding niet wil laten zien omdat ik een pedofiel kan zijn.
Het liefst geef ik zo'n wijsneus een tik met de roede, maar helaas mag dat niet meer.
Zelfs de politie mag alleen je identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is en dan beeld jij je in dat je iemands ID kunt opeisen omdat jij ouder bent? Zou het ook kunnen dat jouw houding [Het liefst geef ik zo'n wijsneus een tik met de roede] recalcitrant gedrag oproept?

dikkemick schreef:Open staan voor redelijke volwassen argumenten doen ze ook niet.
Zij hebben immers gelijk. Zo ook meester, juf versus leerling.
Het lijken wel Vrijdenkers die jeugd in jouw omgeving, ze hechten geen waarde aan iemands mening alleen maar omdat het een autoriteit is of vanwege diens leeftijd ...
Maar dat is niet mijn ervaring, maar kennelijk wel de jouwe.
Heb je een onderzoek of zo die jouw ervaring bevestigt als algemeen verschijnsel?
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 06 mar 2024 23:34
HierEnNu schreef: 06 mar 2024 14:23 want al ben ik pas 67 jaar jong, voor mij blijft het een eye-opener ...
Oops indeed.
Als je pas 67 jaar jong bent, was je dan 68 jaar geleden nog oud?
Ik weet nog dat ik op een gegeven moment collega's die 50 werden
aansprak met "gefeliciteerd jongeman"
Dus ik ben al 22 jaar oud! Dat is wellicht het verschil.
Was ik 68 jaar gelden nog oud? Mmmm... :-k
68 Jaar geleden bestond ik nog niet, maar de materie waar ik uit besta wel, toch?
Als de materie waar ik uit besta ouder is dan 68 jaar, ben ik dan oud?

Jij bent al vanaf je geboorte van '50 meen ik? Nou dan: gefeliciteerd jongeman!
Goh, dus[?] jij bent al 22 jaar oud? Mmmm... :-k
Ik meende dat je 23 zou voorstellen gezien je werkelijke kalenderleeftijd van 73. 73 Toch?
Maar waarschijnlijk interpreteer ik je reactie fout ...
... ik heb misschien een 'Heropvoedingscursus voor volwassenen' nodig.
.
Plaats reactie