Volgens mij ga ik echt om met verkeerde ouders ...
... of ligt LimLand op een andere planeet dan de rest van Nederland?
Moderator: Moderators
Volgens mij ga ik echt om met verkeerde ouders ...
AHA! De connectie met het [seksueel] grensoverschrijdend gedrag
Dat was de aanleiding, maar niet de enige reden van de cursus en ook niet van mij voor dit topic.HierEnNu schreef: ↑05 mar 2024 16:11 AHA! De connectie met het [seksueel] grensoverschrijdend gedrag
achter de schermen in de media!
Niet de 'Heropvoedingscursus voor volwassenen' maar de schrijnende opvatting 'als jij geen duidelijk NEE duidelijk kenbaar maakt mag ik zulks beschouwen als "Ga je gang, let maar niet op mij"' is het 'Ethisch Dilemma' welk je ter discussie stelt?
Niet alleen de ouders. Ook het gedrag kinderen, jong volwassenen en zelfs twintigers en beginnende dertigers. Niet zelf in staat je eigen problemen op te lossen. Niet gewend om "nee" te horen te krijgen. Begrippen als "curling (prachtige sport trouwens) ouders" of "helikopter ouders" ontstaan niet voor niets en het is terug te zien in het gedrag van de kinderen.
Eensch! En dat zeg ik als 'ervaringsdeskundige'
HierEnNu schreef: ↑11 sep 2023 04:56
Darkness is my candle
Mijn grenzen
zijn mijn queeste
al is vrijheid
niet te begrenzen
grenzeloze vrijheid
leidt mij
naar een bandeloos
bestaan en
naar gevangenschap
zonder tralies
waar ik vervolgens
weer uit ontsnap
juist door mijzelf
te begrenzen.
Die grenzen zijn
mijn queeste!
Ik begrijp dit gedicht nu beter.HierEnNu schreef: ↑05 mar 2024 17:32HierEnNu schreef: ↑11 sep 2023 04:56
Darkness is my candle
Mijn grenzen
zijn mijn queeste
al is vrijheid
niet te begrenzen
grenzeloze vrijheid
leidt mij
naar een bandeloos
bestaan en
naar gevangenschap
zonder tralies
waar ik vervolgens
weer uit ontsnap
juist door mijzelf
te begrenzen.
Die grenzen zijn
mijn queeste!
Ik heb ff gefactcheckt:Mullog schreef: ↑05 mar 2024 17:30Niet alleen de ouders. Ook het gedrag kinderen, jong volwassenen en zelfs twintigers en beginnende dertigers. Niet zelf in staat je eigen problemen op te lossen. Niet gewend om "nee" te horen te krijgen. Begrippen als "curling (prachtige sport trouwens) ouders" of "helikopter ouders" ontstaan niet voor niets en het is terug te zien in het gedrag van de kinderen.
Maar misschien heb jij adequater onderzoek ter beschikking?De Vlaamse ScriptieBank schreef:
Zijn adolescenten van overbeschermende ouders gelukkiger?
Een studie naar de relatie tussen overbescherming, levensgeluk, narcisme en
defensieve bescherming van het ego.
Helikopterouders, hyperouders of overbeschermende ouders. Een genuanceerde visie.
CONCLUSIE
Ook al was het omwille van het onderzoeksopzet niet mogelijk om sterke oorzaak-gevolg uitspraken te doen, toch werd met deze scriptie een accuratere en meer genuanceerde kijk verkregen op de definiëring en de dynamiek van overbescherming. Het fenomeen blijkt niet zo vaak voor te komen als door de media wordt gesuggereerd en ook de vooropgestelde schadelijke gevolgen van overbescherming konden niet aangetoond worden. Op het eerste zicht lijkt het dus allemaal mee te vallen. Het mag wel duidelijk zijn dat meer (langdurig) onderzoek nodig is.
Weh?
Ik durfde het wel, maar heb pas later geleerd, dat je dat beter onder vier ogen kunt doen. Ook autoriteiten willen soms best hun gedrag verbeteren, maar als hun autoriteit in het openbaar wordt betwijfeld, voelen ze zich verplicht dat te bestrijden.
Nee, dat heb ik niet. Ik ga alleen af op eigen waarneming.
Story of my life!Peter van Velzen schreef: ↑06 mar 2024 02:59Ik durfde het wel, maar heb pas later geleerd, dat je dat beter onder vier ogen kunt doen. Ook autoriteiten willen soms best hun gedrag verbeteren, maar als hun autoriteit in het openbaar wordt betwijfeld, voelen ze zich verplicht dat te bestrijden.
Oops indeed.
Dat is nu m.n waar ik tegenaan loop. Jeugd die zichzelf volkomen wil gelijktrekken aan die volwassenen met verstand van zaken en levenservaring.HierEnNu schreef: ↑06 mar 2024 14:23 Hoe anders zou mijn leven verlopen zijn als opvoeders, met name leerkrachten, jouw wijsheid in praktijk hadden gebracht in plaats van proberen mij klein te krijgen. 'Gewoon' mij ff na laten blijven en mijn gedrag ff onder vier ogen bespreken op een open en eerlijke manier...
Mijns inziens willen jongeren zich niet gelijkstellen aan volwassenen, maar zijn ze terecht van mening dat niemand meer verstand van zaken en levenservaring heeft vanwege dat ouder zijn. Verstand van zaken en levenservaring ontstaan niet door verloop van leeftijd, al zal een hogere leeftijd statistisch gezien daar hoger in scoren, maar verstand van zaken en levenservaringdikkemick schreef: ↑07 mar 2024 11:59Dat is nu m.n waar ik tegenaan loop. Jeugd die zichzelf volkomen wil gelijktrekken aan die volwassenen met verstand van zaken en levenservaring.HierEnNu schreef: ↑06 mar 2024 14:23 Hoe anders zou mijn leven verlopen zijn als opvoeders, met name leerkrachten, jouw wijsheid in praktijk hadden gebracht in plaats van proberen mij klein te krijgen. 'Gewoon' mij ff na laten blijven en mijn gedrag ff onder vier ogen bespreken op een open en eerlijke manier...
Zelfs de politie mag alleen je identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is en dan beeld jij je in dat je iemands ID kunt opeisen omdat jij ouder bent? Zou het ook kunnen dat jouw houding [Het liefst geef ik zo'n wijsneus een tik met de roede] recalcitrant gedrag oproept?dikkemick schreef:De snotneus van 14 die mij zijn ID na een aanrijding niet wil laten zien omdat ik een pedofiel kan zijn.
Het liefst geef ik zo'n wijsneus een tik met de roede, maar helaas mag dat niet meer.
Het lijken wel Vrijdenkers die jeugd in jouw omgeving, ze hechten geen waarde aan iemands mening alleen maar omdat het een autoriteit is of vanwege diens leeftijd ...dikkemick schreef:Open staan voor redelijke volwassen argumenten doen ze ook niet.
Zij hebben immers gelijk. Zo ook meester, juf versus leerling.
Was ik 68 jaar gelden nog oud? Mmmm...Peter van Velzen schreef: ↑06 mar 2024 23:34Oops indeed.
Als je pas 67 jaar jong bent, was je dan 68 jaar geleden nog oud?
Ik weet nog dat ik op een gegeven moment collega's die 50 werden
aansprak met "gefeliciteerd jongeman"
Dus ik ben al 22 jaar oud! Dat is wellicht het verschil.