Peter van Velzen schreef: ↑03 aug 2025 14:20
Je hebt het weer eens meer over je gesprekpartners (en over jezelf) dan over het topic. Leer dat toch eens af. Maar Ik geef toe, ik maak dezelfde fout. Probeer liever een manier te verzinnen, waarop we de rampzalige toestand zouden kunnen verbeteren. Mij lukt het niet. Ik slaagde er vorig jaar niet eens in om langer dan een dag forumleden voor het onderwerp te interesseren. 11 maanden later probeerde B.S. het en nu jij. We voelen ons allemaal machteloos. Overigens maakte ik wel een echte fout in mijn reactie op jouw bericht. De topic-opening was niet 2 maanden oud, maar een jáár en twee maanden!
Je hebt gelijk, Peter. Ik betrek mezelf en anderen nog steeds en soms teveel in het gesprek. Hoewel ik zelf vind dat ik daar progressie in boek, lukt me dat inderdaad minder bij dit onderwerp. Ik zou daar dus juist bij dit onderwerp inderdaad beter op moeten letten. En ja, wat je zegt over Sudan herken ik: het lukt gewoon niet om daar blijvende aandacht voor te krijgen. Ook mij niet. Zelfs als ik dat bewust probeer zit ik toch telkens te vergelijken.
Tegelijk merk ik dat ik me langzaam terugtrek uit het Israël-topic. Niet omdat het onderwerp me opeens koud laat, maar omdat het daar verworden is tot iets waarin redelijke uitwisseling nauwelijks nog mogelijk is. Sinds het op dit forum openlijk en zonder repercussie is toegestaan om Israël met Nazi-Duitsland gelijk te stellen, is er in mijn ogen een grens overschreden. Daarmee is een permanente Godwin-structuur ontstaan, niet per ongeluk, maar doelbewust, als uitkomst van een visie die moderatief nu blijkbaar legitiem is.
En dan wordt het voor mij te moeilijk. Niet alleen inhoudelijk, maar ook mentaal. Zelfs een uur douchen na het lezen van de zoveelste demonisering spoelt die vieze gedachtes niet weg, het blijft aan me kleven en vervuilt ook andere gedachtes.
Daarom begrijp ik je oproep tot gezamenlijk zoeken naar oplossingen, maar ik vrees dat dat ons op dit onderwerp niet meer lukt. Sudan, en andere thema’s, verdienen beter dan dit theater van subjectieve dramatiek, morele verkettering en emotioneel gemanipuleerde discussieruimte.
Misschien kan ik elders op het forum die ruimte wél nog terugvinden. Ik zoek niet, maar hoop het wel te vinden, al ondervind ik ook daarbij 'ondergronds verzet' dat niet gericht is op ter discussie stellen wat ik inhoudelijk breng, maar meer lijkt op een poging tot 'ondersneeuwen' van mij als persoon, als het ware onzichtbaar maken dat ik iets naar voren breng.
Ja, dat laatste is geheel mijn interpretatie, ik ga nergens naar verwijzen.