axxyanus schreef: ↑30 jan 2025 09:33
Ik weet niet wat jij juist probeert te zeggen. Mijn indruk was dat hoe jij tegenover zo'n aangeboden verklaring stond, afhankelijk was van het etiket dat gebruikt werd. "god" vs "fundamen" of "bron". En dat je bereid was die laatste uitleg te aanvaarden omdat je daar op een overdrachtelijke manier mee eens kon zijn, terwijl MaartenV hier al jaren dit soort boodschappen op een letterlijke manier probeert te slijten.
Het laatste wat ik daarover geschreven heb was
deze reactie.
Maria schreef: ↑29 jan 2025 12:20
MaartenV schreef: ↑29 jan 2025 01:37
Mooi gezegd. Inderdaad. Dat had ik niet verwacht van jou, dat je daar zo over dacht:) Ja, het is zoals men zegt 'voorbij alle concepten'.
Daar ik in gesprek wil blijven kan ik meegaan met de term bron ipv. God voor wat jij, en Yours ook, zouden kunnen bedoelen.
Dat wil niet zeggen, dat ik meega in de zin van geloof in een concept van een bron, die de oorzaak van alles cq. het begin of hoe je het ook zou willen noemen, van alles zou zijn.
Ook dat is mi. een menselijk construct.
Met "in mee kan gaan" tbv. het gesprek bedoel ik toch echt wat anders dan ermee eens zijn.
axxyanus schreef: ↑30 jan 2025 09:33
Kijk als een redelijk jonge persoon zou zeggen: "Ik voel me oud", dan begrijpen we dat hij dat overdrachtelijk bedoeld. Hij heeft niet echt een idee hoe het voelt om oud te zijn, dus hij weet niet of hoe hij nu voelt, is hoe hij zich zou voelen zou hij werkelijk oud zijn. Maar mensen die zeggen god te voelen of een aanwezigheid, die bedoelen vaak genoeg helemaal niet overdrachtig.
Wat daarna volgde kwam mi. voort uit mijn reactie op
HierEnNu.
Ik zag hierin de beschrijving van een intens gevoel van verbintenis met zijn familie.
Wat je een spiritueel gevoel zou kunnen noemen, maar op geen enkele manier van vergelijking met een "aanwezigheid van God gevoel".
axxyanus schreef: ↑30 jan 2025 09:33MaartenV brengt hier al jaren een niet-overdrachtelijke boodschap. Ik zie geen reden om hem nu plots overdrachtelijk te begrijpen.
Ook jouw reacties op MaartenV. lees ik al net zolang en je kunt weten uit de eerste periode daarvan, dat ik niet zijn behoefte aan een dualistische visie en invulling daarvan deel.
Ik kan echter wel degelijk begrijpen wat MaartenV hier bedoelt, zonder het met hem eens te zijn.
Maar het intrigeert me wel, dat mensen dit soort visies hebben en wil een keer een verdieping in die discussie als gedachtenwisseling richting psychologische achtergrond, die veel mensen eigen is.
En ikzelf ook uit mijn verleden herken.
Dat is wat ik duidelijk wil maken, zonder weer in een welles-nietes discussies te verzanden met steeds weer dezelfde soort argumenten.
Die ik overigens vaak heel creatief gevonden vind.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.