De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bonjour
Moderator
Berichten: 6680
Lid geworden op: 27 jun 2008 23:26

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Bonjour »

Amerauder schreef: 09 apr 2025 16:26
Bonjour schreef: 09 apr 2025 15:44
Dat is niet dat ze verschillende dingen waarnemen, maar dat ze de waarnemingen anders opslaan. Als iedereen een opname maakt met de telefoon, zijn er geen verschillen in de volgorde van gebeurtenissen.

Wat er op de opname te zien is wordt toch ook weer door verschillende mensen op verschillende wijzen ervaren? Soms zie je twee keer dezelfde film, heb je twee keer een hele andere ervaring.

En dat de opname van een concert wezenlijk verschilt van het concert zelf spreekt zo voor zich, daar hoeven we het niet over te hebben. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen dat de artiest live veel beter is, of juist andersom? Dus hoe zou die opname ons verder kunnen helpen, terwijl we het daar in ieder geval allemaal over eens zijn, dat wat op de opname te zien is mijlenver staat van wat zich heeft afgespeeld bij dat concert?
Maar die kunnen tegelijk de opname(s) bekijken en de waarnemingen bespreken.
Verschillen
Ik hoop toch wel dat je iets duidelijker kan maken dat we niet over een stukje filosofisch geneuzel aan het praten zijn. Ik denk niet dat je wezenlijke verschillen in waarnemingen kan aantonen. Verschillen in onthouden wellicht, maar dat is niet essentieel voor een bijzondere discussie.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 12003
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:. . . .
. . .
Vanuit het eerste persoonsperspectief bestaat de eigen dood of bewustzijnsverlies dus nooit, er zijn enkel maar ontbrekende tijdsperiodes in het geheugen.
De dood of het bewustzijnsverlies bestaat enkel vanuit het perspectief van de buitenstaander.
Je vergeet de uitmuntende slapers waar ik er eentje van ben. Die tellen onverdoofd slapend ook niet door en worden juist gewoon weer wakker zonder dat lekker slapen ook bewustzijnsverlies zou gaan heten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
Amerauder
Ervaren pen
Berichten: 884
Lid geworden op: 12 jun 2022 13:19

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Amerauder »

Bonjour schreef: 09 apr 2025 18:39
Amerauder schreef: 09 apr 2025 16:26
Wat er op de opname te zien is wordt toch ook weer door verschillende mensen op verschillende wijzen ervaren? Soms zie je twee keer dezelfde film, heb je twee keer een hele andere ervaring.

En dat de opname van een concert wezenlijk verschilt van het concert zelf spreekt zo voor zich, daar hoeven we het niet over te hebben.

Ik denk niet dat je wezenlijke verschillen in waarnemingen kan aantonen. Verschillen in onthouden wellicht, maar dat is niet essentieel voor een bijzondere discussie.

Beste Bonjour,

Dat er verschillen zijn in de ervaringen van mensen is voor zover ik kan zien evident, en niet iets dat duidelijk gemaakt hoeft te worden. Iedereen weet het, en niemand twijfelt eraan. Ik snap dus niet helemaal wat daaraan ter discussie zou staan?

Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten. En inderdaad is er ook iets van een “onderliggende realiteit”, om het zo maar even te noemen, van een evenement waarbij iedereen daadwerkelijk aanwezig was dat in zekere zin één en dezelfde is, onafhankelijk van de verschillende meningen en herinneringen die erover de rondte gaan.

Het punt is nu, die zekerheid van de “onderliggende realiteit” die is evengoed aanwezig als ik in mijn eentje bij dat concert aanwezig was. Méér zelfs, dan wanneer ik de verslagen van 100 mensen lees die allemaal claimen bij dat concert te zijn geweest. Het is niet dat omdat zij met méér zijn, dat ze ook méér gelijk hebben. Integendeel. De werkelijkheid is geen meeste-stemmen-gelden, zoals Peter keer op keer lijkt te suggereren, ook weer met dit filmpje nu. Dat is dus wat ter discussie staat.

De enkeling kan zich iets ingebeeld hebben; dat kan. Maar aan het verslag van wat die 100 mensen al dan niet zouden vinden, kan evenzeer iets tekortschieten. Bovendien is het steeds weer de enkeling die een dergelijke afweging maakt: of het verslag betrouwbaar is, of niet. Langs die weg kom je toch altijd weer bij de enkeling en zijn subjectieve beperkingen uit, en is het hem onmogelijk om zich van zijn persoonlijke verantwoordelijkheden omtrent het vaststellen van de waarheid te ontslaan, hoe innig hij daar ook naar verlangt.

Peter van Velzen schreef: 09 apr 2025 17:27
Kijk ook hier eens naar:


Leuk. Als het inderdaad zo is als het in dit filmpje wordt voorgeschoteld, dat wil zeggen dat je wat hier gebeurt door zou kunnen trekken naar iets algemeens, dan zou je inderdaad een punt hebben. Ik betwijfel dat, ik denk dat wat hier gesuggereerd wordt misleidend is. En er zijn ook genoeg tegenvoorbeelden bekend.

Bovendien ga je nog steeds aan het punt voorbij Peter, je gaat niet in op het probleem. Nog één laatste poging, dan geef ik het op.

Peter van Velzen schreef: 09 apr 2025 17:27
Amerauder schreef: 09 apr 2025 15:15
Waarom zouden we jou die dat als enkeling vaststelt vertrouwen dat ze inderdaad alle 10.000 hetzelfde zagen? En indien we jou wel vertrouwen, waarom dan niet gewoon jouw persoonlijke verslag van het concert? Wat voegen die 10.000 dan nog toe?

Vraag zelf mensen die er wel waren, Vraag bijvoorbeeld in een steekproef van 100 lieden (of láát het doen), welke nummers er ten gehore waren gebracht (vraag vooral niet wat ze zagen! het was een concert, géén toneelstuk). Ook als gemiddeld elke concertganger wel een foutje in zijn opsomming maakt, dan nog is er een goede kans dat als je het gemiddelde van die 100 trekt, je een correct antwoord hebt. Die kans is groter dan wanneer je één individu vraagt.

Jij blijft maar spreken vanuit het perspectief van de mensen die worden ondervraagd, alsof die een gezamenlijke stem zouden kunnen hebben. Maar waar ik jou om vraag naar te kijken is het perspectief van de vraagsteller, die verslag doet. Dat is namelijk de enige met een stem, de enige die jou iets te vertellen heeft; verlies dat nou toch niet uit het oog.

Wie is het, die de steekproef doet? Wie is het, die 100 lieden ondervraagt? Wie is het, die uit alle antwoorden die hij kreeg een “gemiddelde” opstelt? Dat is de vraagsteller, een individu! En als vraagsteller, als degene die “de rekening opmaakt” van wat al die 100 mensen nu eigenlijk vinden, ben je als enkeling precies even vatbaar voor alle valkuilen die horen bij subjectieve beleving als ieder ander.

Als jij toegeeft zoals je doet, dat een individu zich kan vergissen bij zijn inschatten van hoeveel snoepjes er in de pot zitten, waarom geef je dan niet toe dat de onderzoeker, die het gemiddelde opstelt van wat alle mensen zouden hebben ingeschat, net zo goed een fout kan maken? Precies zoals iemand zich kan vergissen omtrent de hoeveelheid snoepjes, kan hij zich vergissen omtrent de inschattingen van de deelnemers aan het onderzoek.

Zie: er is geen enkel ontsnappen aan het perspectief van de enkeling, zeker niet langs deze weg. Er is geen “gezamenlijke waarneming” – dat is jouw verzinsel! – er is enkel het verslag van een onderzoeker en jouw persoonlijke mening over dat verslag.

Dus zelfs al zou het zo zijn – zoals de video suggereert – dat de groep méér weet dan de enkeling, het is enkel de enkeling, en niemand anders, die kan vaststellen wat de groep al dan niet zou vinden. Via een omweg ben je dan alleen maar terug bij af: de persoonlijke, subjectieve mening van een enkeling die zich kan vergissen omtrent wat hij waarneemt.
Gebruikersavatar
Peter van Velzen
Site Admin
Berichten: 21155
Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
Locatie: ampre muang trang thailand

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Amerauder. Aangezien ik het ondervragen aan jou over liet, claim jij dus niet in staat te zijn die taak ook maar enigszins betrouwbaar uit te voeren. Ik heb jou dus te hoog ingeschat.

Aangezien - volgens jou - mensen absoluut niet in staat zijn, door onderlinge communicatie tot een enigszins betrouwbare gezamenlijke conclusie te komen, lijkt het mij toe dat onze discussie dan ook zinloos is.

In elk geval voor zover jij daar bij betrokken bent.
Ik wens u alle goeds
Gebruikersavatar
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter
Berichten: 8466
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:24
Locatie: CAPRI

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mij lijkt het topic te zijn ontspoord.

Toch nog even dit:

Men doet vel waarneming (van wat dan ook) men verzameld de data.
Kan men dan een conclusie trekken die hooguit 1 op de miljard keer fout kan zijn getrokken.
Dan wordt in de wetenschap dat niet meer meegenomen, doet men dat wel dan komt men zeker niet verder.
(Borel heeft hier een kleine studie van gemaakt)

Veel filosofen en theologen blijven echter achter bij die miljardste, terwijl de wetenschappelijke karavaan verder trekt. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gebruikersavatar
Amerauder
Ervaren pen
Berichten: 884
Lid geworden op: 12 jun 2022 13:19

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Amerauder »

Peter van Velzen schreef: 10 apr 2025 14:59
Beste Amerauder. Aangezien ik het ondervragen aan jou over liet, claim jij dus niet in staat te zijn die taak ook maar enigszins betrouwbaar uit te voeren.

Zucht… laat ook maar, haha. Het is juist precies andersom. Ik claim toch niet dat de individuele waarneming onbetrouwbaar is? Dus waarom zou ik zulke interviews afnemen, terwijl ik gewoon op mijn zintuigen vertrouw en zelf heel goed weet wat zich daar heeft afgespeeld? Jij bent degene die daar schijnbaar wantrouwig tegenover staat? En dus naar kunstgrepen uit wenst te wijken. En het is dat wantrouwen dat ik aan de kaak stel, want het is niet vol te houden.

Je bent nu een beetje als de wetenschapper die zich afvraagt of varkens kunnen vliegen, en om dat vast te stellen 1000 varkens van een hoog gebouw af wenst te gooien. Hij gaat er naast staan met een checklist om bij te houden welk percentage naar beneden valt. *splatch!* Deze kan ook al niet vliegen… hm, nee, deze ook niet… nog 998 te gaan, dan weet ik het zeker…

En indien ik zelf niet bij het concert aanwezig was, dan zou het dus vele malen nuttiger zijn om twee of drie mensen te vragen wat ze hebben meegemaakt, het liefst mensen die ik ken, dan 100 personen waar we dan vervolgens een soort van “gemiddelde” uit zouden extraheren. Zo’n gemiddelde zou juist vele malen minder waard zijn, niet meer, dan het verslag van een enkeling. De enkeling zou vanuit zijn persoonlijke perspectief kunnen vertellen over zijn gevoelens, de sfeer, en vele belangrijke zaken meer, die in het gemiddelde van wat een groep ergens van vindt teloorgaan.

Maar goed, die kant van het verhaal wens jij blijkbaar niet te zien. Prima!
Gebruikersavatar
Peter van Velzen
Site Admin
Berichten: 21155
Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
Locatie: ampre muang trang thailand

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 10 apr 2025 16:44
Peter van Velzen schreef: 10 apr 2025 14:59
Beste Amerauder. Aangezien ik het ondervragen aan jou over liet, claim jij dus niet in staat te zijn die taak ook maar enigszins betrouwbaar uit te voeren.

Zucht… laat ook maar, haha. Het is juist precies andersom. Ik claim toch niet dat de individuele waarneming onbetrouwbaar is? Dus waarom zou ik zulke interviews afnemen, terwijl ik gewoon op mijn zintuigen vertrouw en zelf heel goed weet wat zich daar heeft afgespeeld? Jij bent degene die daar schijnbaar wantrouwig tegenover staat? En dus naar kunstgrepen uit wenst te wijken. En het is dat wantrouwen dat ik aan de kaak stel, want het is niet vol te houden.

Je bent nu een beetje als de wetenschapper die zich afvraagt of varkens kunnen vliegen, en om dat vast te stellen 1000 varkens van een hoog gebouw af wenst te gooien. Hij gaat er naast staan met een checklist om bij te houden welk percentage naar beneden valt. *splatch!* Deze kan ook al niet vliegen… hm, nee, deze ook niet… nog 998 te gaan, dan weet ik het zeker…

En indien ik zelf niet bij het concert aanwezig was, dan zou het dus vele malen nuttiger zijn om twee of drie mensen te vragen wat ze hebben meegemaakt, het liefst mensen die ik ken, dan 100 personen waar we dan vervolgens een soort van “gemiddelde” uit zouden extraheren. Zo’n gemiddelde zou juist vele malen minder waard zijn, niet meer, dan het verslag van een enkeling. De enkeling zou vanuit zijn persoonlijke perspectief kunnen vertellen over zijn gevoelens, de sfeer, en vele belangrijke zaken meer, die in het gemiddelde van wat een groep ergens van vindt teloorgaan.

Maar goed, die kant van het verhaal wens jij blijkbaar niet te zien. Prima!
OK je bent dus wel in staat informatie te verzamelen door meerdere mensen er over te ondervragen. Maar je hebt geen zin in exacte meetbare kennis (welke herkenbare liederen werden gezongen) en geeft de voorkeur aan inexacte niet goed meetbare (gevoelens en sfeer) zaken. Dat mag, maar suggereer niet, dat voor beide dezelfde resultaten kunnen worden verwacht. Want dat is helemaal niet waar. Een grotere samplesize verhoogt de betrouwbaarheid van meetbare kennis wel degelijk.

Tiberius Claudius heeft wel degelijk gelijk met zijn laatste reactie. Onze wetenschappelijke kennis is grotendeels ontstaan uit gecontroleerde metingen en betrouwbare rapportages. En jij deed het voorkomen alsof die niet bestaan. In zekere zin moeten we elkaar inderdaad vertrouwen om kennis te kunnen delen en als dat alles is wat wilt zeggen, dan heb je uiteraard gelijk. Maar het concert is wel degelijk een waarneming die gedeeld kan worden. zoek maar eens op facebook (tik in concert in central park). Dat is tegenwoordig heel makkelijk. Dat niet iedereen die de gedeelde video's bekijkt, hetzelfde beleeft, is waarschijnlijk waar, al valt dat moeilijk te meten. Maar voor wat er wel gemeten kan worden is dat niet zo'n punt.

NB
Als een varken niet vliegt, bewijst dat nog niet dat het dat niet kan. Maar het onderzoeken van nog nooit gerapporteerde zaken die wij bij voorbaat onmogelijk achten, is uiteraard geen serieuze vorm van wetenschap. Pas als iemand een varken zou hebben zien vliegen is het iets dat onderzocht zou kunnen worden. Maar het wordt pas de moeite waard als er veel mensen zouden zijn, die dat serieus beweren.
Ik wens u alle goeds
Gebruikersavatar
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter
Berichten: 8466
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:24
Locatie: CAPRI

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Voor dat concert is wel degelijk van belang wat de gemiddelde bezoeker er van vond.

Vond men het waardeloos (en een paar prachtig) dan zal de financier\producent er mee stoppen.
(van die paar procent liefhebbers kan men niet leven)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door MaartenV »

Tussendoor even iets on topic plaatsen:

Is hier niemand vertrouwd met de uitspraak:

Als ik er ben is de dood er niet, als de dood er is ben ik er niet. (van Epicurus)

Daar komt mijn stelling hier op neer.

Maar ga vooral verder met je andere discussies 8*)
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 12003
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 12 apr 2025 20:42 Tussendoor even iets on topic plaatsen:

Is hier niemand vertrouwd met de uitspraak:

Als ik er ben is de dood er niet, als de dood er is ben ik er niet. (van Epicurus)

Daar komt mijn stelling hier op neer.

Maar ga vooral verder met je andere discussies 8*)
Deze dan toch liever:
https://www.gedichten.nl/nedermap/poezi ... 32641.html

Roeland
PS
Je vergeet mijn zeer terzake reactie op:
viewtopic.php?p=657485#p657485
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
VseslavBotkin
Diehard
Berichten: 1081
Lid geworden op: 19 aug 2022 12:33

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door VseslavBotkin »

MaartenV schreef: 12 apr 2025 20:42 Tussendoor even iets on topic plaatsen:

Is hier niemand vertrouwd met de uitspraak:

Als ik er ben is de dood er niet, als de dood er is ben ik er niet. (van Epicurus)

Daar komt mijn stelling hier op neer.

Maar ga vooral verder met je andere discussies 8*)
Ik interpreteer Epicurus altijd als, in de dood is er geen zelf, dus er is niemand die de dood ervaart. Dat is denk ik iets anders dan zeggen dat het alleen vanuit de tweede persoon bestaat.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Gebruikersavatar
HierEnNu
Superposter
Berichten: 7336
Lid geworden op: 03 aug 2022 15:57

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door HierEnNu »

MaartenV schreef: 12 apr 2025 20:42 Tussendoor even iets on topic plaatsen:

Is hier niemand vertrouwd met de uitspraak:

Als ik er ben is de dood er niet, als de dood er is ben ik er niet. (van Epicurus)

Daar komt mijn stelling hier op neer.

Maar ga vooral verder met je andere discussies 8*)
Komt daar jouw stelling op neer? Begrijp ik Epicurus dan verkeerd?
  • "De dood is geen ervaring die we ooit zullen meemaken,
    want zolang we leven, is de dood er nog niet.

    En als we dood zijn, dan zijn we er zelf niet meer om iets te ervaren."
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Gebruikersavatar
Bonjour
Moderator
Berichten: 6680
Lid geworden op: 27 jun 2008 23:26

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 13 apr 2025 12:17 "De dood is geen ervaring die we ooit zullen meemaken,
want zolang we leven, is de dood er nog niet.

En als we dood zijn, dan zijn we er zelf niet meer om iets te ervaren."
Dat gaat uit van een hele abrupte overgang. Het ene moment is een lichaam 100% levend, het volgende 100% dood. Ik denk niet dat het zo abrupt is. Misschien bij heftige ongelukken, maar ik kan me voorstellen da je het leven voelt wegglijden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gebruikersavatar
HierEnNu
Superposter
Berichten: 7336
Lid geworden op: 03 aug 2022 15:57

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 13 apr 2025 12:36
HierEnNu schreef: 13 apr 2025 12:17 "De dood is geen ervaring die we ooit zullen meemaken,
want zolang we leven, is de dood er nog niet.

En als we dood zijn, dan zijn we er zelf niet meer om iets te ervaren."
Dat gaat uit van een hele abrupte overgang. Het ene moment is een lichaam 100% levend, het volgende 100% dood. Ik denk niet dat het zo abrupt is. Misschien bij heftige ongelukken, maar ik kan me voorstellen da je het leven voelt wegglijden.
Hetgeen je citeert is wat ik begrijp uit het citaat van Epicurus.
Maar ik sta daar volledig achter, want ik denk dat het juist is.

Ik ga echter niet uit van een hele abrupte overgang, zelfs niet bij een onthoofding!
Maar als we het hebben over overgang, dan hebben we het over een proces,
over het sterven. De dood is echter geen proces.

Wij, [jij+ik], kunnen ons van alles voorstellen over hoe het sterven zal
verlopen en zelfs over hoe het zal zijn om dood te zijn. Maar we leven nog
en dat kunnen we hier en nu ervaren, dat andere niet.

Ik vermoed dat Epicurus de angst voor de dood weg wou nemen nemen, maar niet
de angst voor het stervensproces. Het besef dat de dood geen ervaring is, maakt
het onzinnig is om bang te zijn voor iets dat we nooit zullen meemaken.

Zulks is ook precies wat mij jaloers maakt op 'geboren atheïsten' en veel
Vrijdenkers en Materialisten! Voor mij zou zulks sowieso een bevrijdende overtuiging zijn:
  • dat de dood geen ervaring is,
    dat als we dood zijn, dat we er dan zelf niet meer zijn om iets te ervaren ...
'Geboren atheïsten' en veel Vrijdenkers en Materialisten geloven dat en
ik zie zulks als een ware 'bevrijdingstheologie zonder God'.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door MaartenV »

Kijk, uiteindelijk zijn er enkel waarnemingen die gedaan worden door een bewustzijn.
Vanuit het bewustzijn van de tweede persoon ben je dood.
Vanuit de waarneming van het eerste persoonsperspectief bestaat er geen dood. Want er is geen subject.
Wel, hoe werkt dat in de praktijk? Kijk naar algemene verdoving. Men telt af van 100 naar 90 en men is plots in de ontwaakkamer.
De zes uren durende operatie is in de ervaring van het eerste persoonsperspectief niet bestaand. Die tijd is er tussenuit geknipt in de ervaring.
De ervaring van de geanestheseerde is een continue bewustzijnsstroom waar zes uren in ontbreken.

De ervaring of waarneming vanuit de tweede persoon is dat dat subject er niet was. Er was bewusteloosheid (of tijdelijke dood van het subject).

Dus voor de persoon zelf, de eerste persoon, was er nooit een bewusteloosheid, enkel een contintue stroom van ervaringen.
En dat zal ook voor de dood zo zijn. Als binnen de oneindigheid er weer een moment zal zijn dat men ergens 'ter wereld' komt als bewustzijn, dan zal dat gewoon aaneengeregen worden aan de vorige ervaring als één op elkaar volgende bewustzijnsstroom. Net zoals in het voorbeeld van de anesthesie.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Plaats reactie