Dit is niet muggenziften, dit is de kern van de zaak als je van gedachten wisselt met mensen die beweren dat geslacht op een spectrum zit. Als zo iemand jouw uitleg hoort dan zal die antwoorden dat jouw uitleg gebaseerd is op kennis van het niveau van het middelbaar, je overspoelen met allerlei voorbeelden van DSD en die gebruiken om te argumenteren dat de werkelijkheid ingewikkelder is en geslacht daarom op een spectrum zit.Georgie schreef: ↑05 jul 2025 15:54We gaan niet muggenziften hè.axxyanus schreef: ↑05 jul 2025 11:28 Ja bij zoogdieren bepalen de XY chromosomen het geslacht in de betekenis dat ze de nodige processen in gang zetten tot het vormen van het geslacht maar ze zijn het geslacht niet. Daarom kan je mannen hebben die XX hebben omdat het SRy gen, dat grotendeels verantwoordelijk is voor de vorming van het mannenelijk geslacht zich soms op een X chromosoom bevindt. Je hebt dan een volledig normaal ontwikkelde man met XX chromosomen.
Natuurlijk zijn chromosomen het geslacht niet. Heb ik ook nooit gezegd.
Inderdaad daar komt het grotendeels op neer, dus waarom over genotypes beginnen als dat helemaal niet nodig is en die de zaak onnodig ingewikkeld maken.
Ik had het niet over Klinefelter ik had het over de la Chapelle syndrome en hoewel mensen met dat syndroom de tendens hebben bepaalde aandoeningen te krijgen, is het best mogelijk om een vrij normaal gezonde man te zijn met dat syndroom.
Dus als je moet kiezen tussen je richten op de chromosomen, waarbij je toch op de lichaamsbouw moet terugvallen als die chromosomen iets raars gedaan hebben of gewoon in eerste instantie al naar die lichaamsbouw kijken, dan lijkt het me beter om van in het begin naar de minder dubbelzinnige maatstaf te kijken.