'Eerste islamitische ziekenhuis in Rotterdam'

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Kitty schreef:Apartheid inderdaad, alleen niet opgelegd maar gewenst.

Het is belachelijk als dit doorgaat. Ziekenhuizen die zich aanpassen aan de religie van de patient is nog iets voor te zeggen, maar laat het dan een onderdeel zijn van de huidige ziekenhuizen.
Er zijn in Nederland ook Rooms Katholieke ziekenhuizen. Het probleem is, dat we daar nooit meer bij stil staan, omdat je eigenlijk geen verschil merkt als je ze vergelijkt met reguliere ziekenhuizen. Wat te denken van b.v. het Rotterdamse Sint Franciscus Gasthuis, dat is dus duidelijk Katholiek. Maar nu worden we met de neus op de feiten gedrukt en zullen langzamerhand tot de conclusie komen dat ons hele systeem van gezondheidszorg, onderwijs en politiek grondig moet worden herzien!
Als nu maar meer mensen in Nederland hiervan de noodzaak zouden inzien, was het misschien mogelijk dat een nieuwe politieke partij een meerderheid zou kunnen behalen en zodoende voor de nodige aanpassingen zou kunnen zorgen! Misschien iets voor Peter R. de Vries?? Tja, ik blijf maar doorhameren op dit thema, ( kan het beter zelf maar zeggen) Feit is echter wel, dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt, mensen het als normaal gaan beschouwen, of vergis ik me nou? :?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Precies Skeptic, door acceptatie van een mohammedaans ziekenhuis worden we de vierkante kilometer waar zo'n ziekenhuis komt te staan) gewoon weer 50 jaar teruggeworpen in de tijd.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

skeptic schreef:
Kitty schreef:Apartheid inderdaad, alleen niet opgelegd maar gewenst.

Het is belachelijk als dit doorgaat. Ziekenhuizen die zich aanpassen aan de religie van de patient is nog iets voor te zeggen, maar laat het dan een onderdeel zijn van de huidige ziekenhuizen.
Er zijn in Nederland ook Rooms Katholieke ziekenhuizen. Het probleem is, dat we daar nooit meer bij stil staan, omdat je eigenlijk geen verschil merkt als je ze vergelijkt met reguliere ziekenhuizen. Wat te denken van b.v. het Rotterdamse Sint Franciscus Gasthuis, dat is dus duidelijk Katholiek. Maar nu worden we met de neus op de feiten gedrukt en zullen langzamerhand tot de conclusie komen dat ons hele systeem van gezondheidszorg, onderwijs en politiek grondig moet worden herzien!
Als nu maar meer mensen in Nederland hiervan de noodzaak zouden inzien, was het misschien mogelijk dat een nieuwe politieke partij een meerderheid zou kunnen behalen en zodoende voor de nodige aanpassingen zou kunnen zorgen! Misschien iets voor Peter R. de Vries?? Tja, ik blijf maar doorhameren op dit thema, ( kan het beter zelf maar zeggen) Feit is echter wel, dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt, mensen het als normaal gaan beschouwen, of vergis ik me nou? :?
Nou, Katholieken of Christenen worden over het algemeen gezien als westerse geloven dat is in dit geval toch echt wel wat anders.
Volgens mij is het ook zo dat onze normen en waarden gestoeld zijn op het Christelijk/Katholiek, toch?
Geloof verzet bergen onzin.
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Je hebt helaas van die types die menen dat religie iedere moment van je leven dient te beheersen. En dat zo iemand de behoefte heeft om een Islamitische christelijke of weet ik wat voor thuiszorgvereniging of school op te richten is tot daar aan toe, dat is te overzien. .
Maar ik acht het niet bepaald in het belang van de efficiency in de gezondheidszorg om voor iedere religie een appart ziekenhuis op te richten met alle voorzieningen die daar bij horen. Inclusief dure MRI scanners etc. Dus gezien de schaarse middelen in de zorg zal het er in de praktijk dan dus op neerkomen dat als er ergens een moslim ziekenhuis met alles wat daar bij hoort gevestigd wordt, dat er dan een algemeen ziekenhuis in de omgeving voorzieningen moet inleveren. Bepaald niet in het belang van de gemiddelde patient, of deze nu moslim of wat dan ook is.
Daarnaast zit ik er ook niet bepaald op te wachten dat ik in dit land van wachtlijsten in de zorg op een dag nog gedwongen zou zijn om in een islamitisch ziekenhuis temidden van burkas en baarden een noodzakelijke medische behandeling moet ondergaan. Ik hoop dan ook dat de verzekeraars absoluut niet mee gaan met dit proefbalonnetje.

groet

frans
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Ik zie niet in wat er voor problemen moeten ontstaan door mensen extra keuzevrijheden te bieden. Wie er niet verpleegd wenst te worden kiest voor verzorging in een ander hospitaal.
:idea:
frans
Forum fan

Bericht door frans »

sjun schreef:Ik zie niet in wat er voor problemen moeten ontstaan door mensen extra keuzevrijheden te bieden. Wie er niet verpleegd wenst te worden kiest voor verzorging in een ander hospitaal.
Ik betwijfel of je die keuze altijd zal hebben. Zie mijn eerdere post.
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

sjun schreef:Ik zie niet in wat er voor problemen moeten ontstaan door mensen extra keuzevrijheden te bieden. Wie er niet verpleegd wenst te worden kiest voor verzorging in een ander hospitaal.
Ze vormen zo kleine staatjes binnen een grote staat. Er wordt als het ware land geanexeerd door de moslims, is dat wat je wil?

overigens, ga maar eens googlen, is Paul Turkenboom (vergeet de 's'niet voor de 't' als je dat doet, is een puren oplichtern crimineel die de staat al miljoenen gekost heeft...)

ben benieuw als skinheads zich met een kwaal daar aanmelden, of ze binnen de discriminatie-regels geweerd kunnen worden..
moeten we dan uitproberen en eisen dat we in het islamitisch ziekenhuis ons varkenscarbonades krijgen..
Laatst gewijzigd door afgestompt dier op 28 sep 2006 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof verzet bergen onzin.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En wie gaat dit allemaal betalen Sjun??????
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
frans
Forum fan

Bericht door frans »

sjun schreef:Ik zie niet in wat er voor problemen moeten ontstaan door mensen extra keuzevrijheden te bieden. ... :idea:
Los van de financiele nadelen die ik al eerder noemde.
Die gewenste keuzevrijheid kun je ook op een andere manier bieden. Ongetwijfeld kun je in de meeste grote ziekenhuizen ook nu al kiezen voor hallal voedsel. Moslim geestelijken kunnen net als hun christelijke collega's patienten begeleiden. En wie een hoofddoekje of burka wil dragen zal daarbij niets in de weg gelegd worden. En in de meeste ziekenhuizen zal ook wel een ruimte zijn waar mensen in gebed kunnen gaan om zich zo in hun religie uit te leven. Er is van zover ik weet dus geen enkel bezwaar waarom moslims niet in een normaal ziekenhuis terecht kunnen. De enige reden die ik kan bedenken is dat sommige moslims blijkbaar de wens hebben om zich zo veel mogelijk te isoleren van de rest van de samenleving (met de nadruk op sommigen, want ik ken er zat die wel degelijk goed geintegreerd zijn.)
Er is daarom geen zwaarwegende redden waarom er behoefte zou zijn aan een specifiek moslim ziekenhuis. Net zomin als dat er dringend behoefte is aan een ziekenhuis voor gereformeerden of postzegelverzamelaars. Hoe leuk het voor postzegelverzamelaars ook is om tussen gelijkgestemden verzorgd te worden.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:En wie gaat dit allemaal betalen Sjun??????
De klant betaalt zijn/haar eigen behandeling, al dien niet via ziektekostenpremies. Momenteel is het zo dat ook in niet religieus getinte ziekenhuizen misstanden voorkomen die verschrikkelijk veel gemeenschapsgeld kosten. Denk bijvoorbeeld aan het Flevoziekenhuis in ALmere waar men op nog geen 450 bedden tot voor kort gedurende enkele jaren drie directeuren en zes onderdirecteuren (clustermanagers) had rondlopen. Wat kosten die mensen en wat levert hun aanwezigheid aan kostenbesparingen op? Iets soortgelijks geldt voor de diverse coördinatoren en managers die daar professionals trachten te beperken in hun bevoegdheden om zichzelf onmisbaar te maken. De gemeenschap lammert wel.

Het toppunt daar vond ik nog wel de experimenten met automatiseringsmiddelen als een ziekenhuisinformatiesysteem dat de gemeenschap meerdere tonnen heeft gekost alsmede het jarenlang aankloten met Vobis-PC's die nu niet de meest stabiele productie-instrumenten waren. Kennelijk kunnen dat soort zaken gewoon blijven plaatsvinden omdat er te weinig kwaliteitscontrole en afrekening van falende bestuurders en aanstuurders plaatsvindt. Dat vraagt ook niemand zolang het hiervoor benodigde extra geld toch wel via extra subsidies of premieverhoging door de burgers zal worden opgebracht.

Ik verwacht niet dat een ziekenhuis dat zich wat schikt naar moslimtradities nu zoveel extra zal kosten als in het bovengenoemde ziekenhuis al over de balk gegooid is door mismanagement en bijkomde kosten van onnodige juridisering van arbeidsbetrekkingen die daarmee gepaard gaan. En dit is slechts een van de ziekenhuizen. Wat te denken van de megalomane plannen van het fusieziekenhuis IJsselmeerziekenhuizen die intussen in geldnood gesmoord zijn terwijl diverse projectjes om de groei van de organisatie te bevorderen (ik denk dat alleen haar bestuurders daar baat bij hadden) behoorlijk in de kosten zijn gaan lopen.

Zolang er echter geen zicht komt op de spilzucht van managers, de onkunde van sociaal experimenterende directieleden en interimmanagers en het jkostspelige bevoogdende lijnmanagement dat professionals klein en afhankelijk trachten te houden denk ik dat de extra kosten van van religieuze rituelen en kleding in het niet vallen bij wat met deugdelijke monitoring in de gangbare gezondheidszorg bespaard kan worden. Wellicht zie jij dat anders. Ik ben benieuwd naar de inkleding van je argumentatie..
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je gaat er nu wel vanuit dat het ziekenhuis er al is. De kosten om dit ene ziekenhuis te realiseren bedragen 40.000.000 euro. En dat om iemand tegemoet te komen om behandeld te worden naar zijn religieuze wensen.
En denk je dat het vervolgens bij een ziekenhuis blijft? Geoppperd is ook al dat er acht van deze ziekenhuizen nodig zullen zijn in de toekomst om goed aan de behoefte te kunnen voldoen. Acht maal 40.000.000? En dan heb jij het over de patient betaalt het zelf of via zijn ziektenkostenverzekering. Zie je dan niet wat aanloopkosten over het hoofd? Het zal toch niet zo zijn dat Allah roept: laten er ziekenhuizen zijn, en toen waren ze er!

En het geld over de balk gooien door misbeleid in huidege ziekenhuizen zie ik als een onzin argument om nieuwe ziekenhuizen te bouwen voor een selecte doelgroep. Dit heeft namelijk totaal niets met elkaar te maken.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:Je gaat er nu wel vanuit dat het ziekenhuis er al is. De kosten om dit ene ziekenhuis te realiseren bedragen 40.000.000 euro. En dat om iemand tegemoet te komen om behandeld te worden naar zijn religieuze wensen.
En denk je dat het vervolgens bij een ziekenhuis blijft? Geoppperd is ook al dat er acht van deze ziekenhuizen nodig zullen zijn in de toekomst om goed aan de behoefte te kunnen voldoen. Acht maal 40.000.000? En dan heb jij het over de patient betaalt het zelf of via zijn ziektenkostenverzekering. Zie je dan niet wat aanloopkosten over het hoofd? Het zal toch niet zo zijn dat Allah roept: laten er ziekenhuizen zijn, en toen waren ze er!

En het geld over de balk gooien door misbeleid in huidege ziekenhuizen zie ik als een onzin argument om nieuwe ziekenhuizen te bouwen voor een selecte doelgroep. Dit heeft namelijk totaal niets met elkaar te maken.

Groet,

Kitty
Als het om privéklinieken gaat zullen deze klinieken hun eigen investeerders aantrekken. Ik vermoed dat deze voornamelijk uit het Midden-Oosten zullen komen zolamg daar nog vorstelijk verdiend wordt aan de olie. Als het om extra reguliere ziekenhuizen gaat dan zullen deze instellingen moeten voldoen aan een minimale hoeveelheid klanten in een bepaald adherentiegebied. Er zjin gewoon criteria voor de levensvatbaarheid van zo'n organisatie en die gaan niet ineens worden verlaten uit politiek correcte scoringsdrift.

Wat jij ziet moet jij overigens weten ik ga echter niet mee met jouw toeschrijving. Ik vind het bijzonder belangrijk dat er gedegen onderzaoek komt naar de kostengenererende vermanagerisering van onze gezondheidszorg gedurende de laatste twintig jaar. Vandaag heb ik impliciet van Balkenende kunnen vernemen dat hij op soortgelijke wijze naar invoering van zorgverbeteringen kijkt. Femke Halsema deed dom of was dom toen ze die opmerking van balkenende over verbeteringen direct trachtte te sentimentaliseren over de ruggen van hardwerkende ziekenverzorgenden. Er blijft domweg teveel geld hangen in de aansturing, in de beleidsvorming, in organisatorische experimenten, in vergaderwoede en in onkunde bij automatiseringsprojecten in de diverse ziekenhuizen. Ik vind het hoog tijd dat mijn belastinggeld niet langer over de balk gegooid wordt om een managerscultuurtje in stand te houden terwijl diverse professionals voldoende capaciteiten bezitten om zonder uitgebreide rapportage en bespreking door een kostspelige aanstuurder zonder werkvloerspecifieke kennis aan het werk gezet te worden.

Ik denk dat juist hier door onze overheid een geweldige prijzenslag gewonnen kan worden. Wellciht kan dat zelfs voorkomen dat ziekenhuizen zullen worden bestierd door speculanten en de diverse neveneffecten die daarbij kunnen komen kijken. Aandeelhouders wensen immers met regelmaat een aandeel in de winsten. Geld dat vervolgens niet ingezet kan worden ten bate van zorgverlening of zorgverbetering terwijl dat geld wèl opgebracht moet worden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sjun,

Ik ben het absoluut eens met wat je hier zegt. Het is zeker noodzaak om de bezem eens fors door het management van ziekenhuizen en gezondheidszorg te halen.om op die manier de onnodige uitgaven terug te schroeven. Alleen stelde ik dat dat een andere discussie is, dan die over het al dan niet realiseren van Islamitische ziekenhuizen.

Groet,

Kitty

frans
Forum fan

Bericht door frans »

sjun schreef:
Kitty schreef:En wie gaat dit allemaal betalen Sjun??????
De klant betaalt zijn/haar eigen behandeling, al dien niet via ziektekostenpremies.
De klant betaald dus niet zijn eigen behandeling, dat doen de verzekeraars en de overheid. De klant betaald alleen indirect dmv belasting en premie. Ik zie niet waarom de verzekering zou moeten dokken voor religieuze inbreng aan het ziekbed.
sjun schreef: Momenteel is het zo dat ook in niet religieus getinte ziekenhuizen misstanden voorkomen die verschrikkelijk veel gemeenschapsgeld kosten.
...
Ik zeg niet dat de huidige zorg perfect is. En als er misstanden zijn dan moet daar ook wat aan gedaan worden. Maar dat bereik je niet met extra ziekenhuizen op te richten, maar door in de bestaande organisaties schoon schip te maken. En niet alleen in de zorg, maar dat ter zijde. Anderzijds zie ik ook absoluut niet in waarom een moslimziekenhuis dat allemaal beter zou doen. Er zijn in het verleden tenslotte ook wat schandaaltjes geweest rond moslim organisaties.
sjun schreef: Ik verwacht niet dat een ziekenhuis dat zich wat schikt naar moslimtradities nu zoveel extra zal kosten als in het bovengenoemde ziekenhuis al over de balk gegooid is door mismanagement en bijkomde kosten van onnodige juridisering van arbeidsbetrekkingen die daarmee gepaard gaan. ..... denk ik dat de extra kosten van van religieuze rituelen en kleding in het niet vallen bij wat met deugdelijke monitoring in de gangbare gezondheidszorg bespaard kan worden. Wellicht zie jij dat anders. Ik ben benieuwd naar de inkleding van je argumentatie..
Als je er van uit gaat dat er nu per 100. 000 inwoners een x aantal couveuses, y intensive care plaatsen, en z mri scans beschikbaar zijn. En we gaan vervolgens een extra moslim ziekenhuis neerzetten. Ook weer met een bepaald aantal couveuses intensive care plaatsen etc. Dan kost dat in totaal dus meer, tenzij het bestaande ziekenhuis gaat inkrimpen. ( je wil niet weten hoeveel dat de arbeidsverhouding zal juridiseren) .
Het logische gevolg is dus dat je algemene ziekenhuis in die regio couveuses, intensive care etc in moet leveren. In de weerbarstige praktijk kan dat dus betekenen dat bepaalde voorzieningen in je algemene ziekenhuis dan niet meer rendabel zijn of dat er flink geld bij moet om te voorkomen dat men een bepaalde voorziening kwijtraakt. Dan is je gezondheidszorg er op het eind dus op achteruit gegaan. Het kost een hoop, maar dan heb je ook niets.

groet,

frans
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:Sjun,

Ik ben het absoluut eens met wat je hier zegt. Het is zeker noodzaak om de bezem eens fors door het management van ziekenhuizen en gezondheidszorg te halen.om op die manier de onnodige uitgaven terug te schroeven. Alleen stelde ik dat dat een andere discussie is, dan die over het al dan niet realiseren van Islamitische ziekenhuizen.

Groet,

Kitty
Je hebt gelijk dat het een andere discussie is. Ik trachtte deze echter op gang gebracht te krijgen door mee te liften op een discussie die eveneens te maken heeft met hoe wij over zo'n 15 jaar onze gezondheidszorg graag betaaldbaar en voorzien van de nodige kwaliteiten ingericht wensen te zien. wat mij betreft wordt een breed maatschappelijke discussie geëntameerd waarin zowel oog komt voor het organisatorische verhaal als voor ruimte voor rituelen en levensbeschouwelijkheden binnen het zorgaanbod en de plek waar welke rekening voor welke dienst geparkeerd kan worden.
Plaats reactie