sjun schreef:Kitty schreef:En wie gaat dit allemaal betalen Sjun??????
De klant betaalt zijn/haar eigen behandeling, al dien niet via ziektekostenpremies.
De klant betaald dus niet zijn eigen behandeling, dat doen de verzekeraars en de overheid. De klant betaald alleen indirect dmv belasting en premie. Ik zie niet waarom de verzekering zou moeten dokken voor religieuze inbreng aan het ziekbed.
sjun schreef:
Momenteel is het zo dat ook in niet religieus getinte ziekenhuizen misstanden voorkomen die verschrikkelijk veel gemeenschapsgeld kosten.
...
Ik zeg niet dat de huidige zorg perfect is. En als er misstanden zijn dan moet daar ook wat aan gedaan worden. Maar dat bereik je niet met extra ziekenhuizen op te richten, maar door in de bestaande organisaties schoon schip te maken. En niet alleen in de zorg, maar dat ter zijde. Anderzijds zie ik ook absoluut niet in waarom een moslimziekenhuis dat allemaal beter zou doen. Er zijn in het verleden tenslotte ook wat schandaaltjes geweest rond moslim organisaties.
sjun schreef: Ik verwacht niet dat een ziekenhuis dat zich wat schikt naar moslimtradities nu zoveel extra zal kosten als in het bovengenoemde ziekenhuis al over de balk gegooid is door mismanagement en bijkomde kosten van onnodige juridisering van arbeidsbetrekkingen die daarmee gepaard gaan. ..... denk ik dat de extra kosten van van religieuze rituelen en kleding in het niet vallen bij wat met deugdelijke monitoring in de gangbare gezondheidszorg bespaard kan worden. Wellicht zie jij dat anders. Ik ben benieuwd naar de inkleding van je argumentatie..
Als je er van uit gaat dat er nu per 100. 000 inwoners een x aantal couveuses, y intensive care plaatsen, en z mri scans beschikbaar zijn. En we gaan vervolgens een extra moslim ziekenhuis neerzetten. Ook weer met een bepaald aantal couveuses intensive care plaatsen etc. Dan kost dat in totaal dus meer, tenzij het bestaande ziekenhuis gaat inkrimpen. ( je wil niet weten hoeveel dat de arbeidsverhouding zal juridiseren) .
Het logische gevolg is dus dat je algemene ziekenhuis in die regio couveuses, intensive care etc in moet leveren. In de weerbarstige praktijk kan dat dus betekenen dat bepaalde voorzieningen in je algemene ziekenhuis dan niet meer rendabel zijn of dat er flink geld bij moet om te voorkomen dat men een bepaalde voorziening kwijtraakt. Dan is je gezondheidszorg er op het eind dus op achteruit gegaan. Het kost een hoop, maar dan heb je ook niets.
groet,
frans