Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

De Hyksos is de benaming voor de bevolkingsgroepen uit Klein-Azië die op het einde van het Middenrijk (ca 1700 v. Chr.) Egypte binnenvielen. Pas na meer dan 100 jaar kwam er een einde aan hun overheersing van Neder-Egypte onder de koning Ahmose. In de lijsten van Manetho zijn er drie Hyksos-dynastieën: de XIVe Dynastie, de XVe Dynastie en de XVIe Dynastie. Bron Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyksos

Laten we eerst vaststellen dat zoals ik al eerder eerder te berde bracht dat de wereldlijke chronologie ter discussie staat, in dit licht is het zeer moeilijk om te extrapoleren vanuit de Bijbelse chronologie, en trouwens ook vanuit wereldlijke onderzoeken.
Op deze site wordt uitgelegd waarom de sothis jaren en de geschriften van de priester geen vaste basis geven voor een sluitende chronologie
http://www.aksent.be/genisis1.htm
Sir Alan Gardiner, een authoriteit op het gebied van Egyptische geschiedenis, geeft toe dat er onafscheidelijke problemen zijn rond de Egyptische chronologie :
Zelfs wanneer er volledige gebruik wordt gemaakt van de koningslijsten en soortgelijke bewaard gebleven hulpbronnen, vertoont het onontbeerlijke dynastieke kader van de Egyptische geschiedenis meerdere hiaten en veel twijfelachtige bijdrages ... Wat met trots wordt aangeprezen als Egyptische geschiedenis is slechts een verzameling van bij ekaar geraapte vodden.
Is het dan bevreemdend als wij van de bijbelse chronologie uitgaan
In het kort omstreeks 3000 – tot 1400 voor GT. Is het verschil van 1000 jaar afnemend tot ongeveer 200 jaar een beetje afhankelijk welke theologie en berekening je gebruikt.

Tot ongeveer 900 voor GT neemt het verder af tot ongeveer 20 jaar, het is ook opmerkelijk dat professor furuli
http://www.jehovahs-getuigen.nl/diverse ... ologie.htm
hierop doorgaat en door extrapoleert tot de Syrische en Babylonische periode alsook uitgaat van een marginaal verschil van enkele tot een tiental jaren verschil, waarvoor hij beste argumenten hanteert om die op te lossen, Bijbel getrouwen weten ook dat het verschil van 20 jaar in de periode van Ataxxerxes een veel grotere impact heeft op de geloofwaardigheid dan de 1000 jaar verschil van de vroeg Egyptische periode, dit in verband met de 70 jaarweken van Daniel en nehemia.
Daniël 9
24 Zeventig weken ( is 490 jaar) zijn vastgesteld over uw volk.....

Nehemia 2
1 Voorts gebeurde het in de maand Nisan, in het twintigste jaar van Artaxerxes..............
http://www.jehovahs-getuigen.nl/diverse ... ologie.htm
Het is fascinerend op de grootste schaal hoe de orthodoxe geschiedenislijn door artefacten aansluit aan de Bijbelse tijdlijn.
Maar we hadden het over Egypte..

Waarover blijkt dat de chronologie niet zo best in elkaar steekt dan atheïsten het liefst zouden wensen
In dit geval reken ik ook verder van farao Sesostris I. naar de farao van Mozes zijn opvoeding aan het hof. Farao farao Amenemhat III. Bij deze man zijn volgens egytologen alleen kinderloze dochters vastgesteld zoals Neferoesobek.die een regent had Amenemhet IV sommige stellen dat hij een zoon van Amenemhat III is , maar hij kon evengoed de zoon van Sobekneferu (één van de dochters van Amenemhet III) zijn geweest.
tot zover even en ik ga de laatste posting van Lanier beschouwen.
onderaan staat mijn site die dieper op deze dingen ingaat

Verder beklemtoon ik nogmaals dat ik geen spelletje wens van de ene Egyptoloog tegen de andere uitspelen . ik relateer aan geleerden die ook met de nieuwste gegevens werken, mijn advies bestudeer vanuit een neutraal modus.
of bezoek mijn site waar ik verschillende dingen uitwerk

tot wederhoren
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Kun je een lijst hier plaatsen met volgens jou de volgorde van de farao's in de periode 2000 - 500 v.Chr.?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

EEN MEGA PROJECT, WERKT DE SCROLL FUNCTIE GOED HIER?? :roll: .
het kan maar niet vandaag of morgen , op zijn vroegst in het weekend.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Ik begrijp dat het een heel project is.
Probleem is dat ik niet op de diverse links een compleet en duidelijk overzicht kan vinden. Een toelichting hoeft niet bij elke farao geplaatst te worden, de details ken ik zelf. Vaak worden maar enkele farao's eruit gepikt en toegelicht en 'vergeet' men voorgangers en opvolgers te noemen.

Eventueel kunt u het ook in etappes plaatsen, bijv. 2000 - 1800, daarna 1800 - 1600,etc.

Succes!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Geen probleem Lanier, ik vind het prettig om dit te doen ,ook voor mij zelf, ik steek er ook steeds wat van op.
en de boer hij ploegde verder
in de loop van volgende week denk ik mogelijk eerder
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Het offtopic geklier van Fishhook en Knuppel is verplaatst naar de prullenbak. Doe de rest van het forum een plezier en draag liever inhoudelijk bij!
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mijn reactie was als compliment bedoeld, excuses voor de verwarring.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

HY Lanier ik ben druk doende met de koningslijsten 4 dynastieën heb ik nu af.

http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/e ... ningen.htm

Ik werk er iedere week wel 3 of 4 af en publiceer het hier wel over een maand o2 of zo.
Nog iets dat mij bezighoudt, en waarvoor ik dankbaar ben dat je het argument aanvoerde, van de stele van Merenptah ,ik heb weer uitzoekwerk, al beweer ik niet dat ik de alwetendheid in pacht heb,
Even over Egypte,
Ik relateer mijn koningslijst daarbij aan de gegevens van de Egyptoloog Robert de Telder waarvan ik een site gaf, en de orthodoxe chronologie relateeer ik aan Wikipedia
de stele van Merenptah wordt Israël genoemd. Deze stele wordt gedateerd uit 1209 v. Chr. De tekst is als volgt:
Kanaän is gevangen in rampspoed. Ashkelon is overwonnen, Gezer geconfisqueerd, Yanoam bestaat niet meer, Israël is verwoest, zonder enig zaad.
De stele maakt duidelijk dat Israël, in die tijd, refereert aan een volk, aangezien het hiëroglief voor "land" niet voorkomt in de naam voor Israël.
Was 1209 voor de gewone tijdtelling niet de periode van of omstreeks de rechters ,oorlogen en invallen van de buurvolken
De filisteinenn van af de kuststreek die herhaaldelijk invallen deden.
De assyrische dreiging vanuit het noorden de oostelijke dreigingen en niet te vergeten het gekwel van de zuidoostelijke volkeren de moabieten en allerlij ander ieten.
In dit licht is het misschien niet zo verwonderlijk dat Israel niet al een volwaardig land gezien werd door de afschrijver van de stele.
De Filistijnen controleerden het doen en laten van de Israëlieten en het beloofde land was nog lang niet helemaal in handen, ook de leiding zelf van Israel was incompetent, ergens in rechters lezen we dat iedereen maar wat op eigen houtje deed.
Net zoiets als de Palasteinen nu die ook niet helemaal als een soevereine staat berekend wordt in het verleden, en volgens mij nog niet helemaal.

OOK HANDIG HEB IK DIT GEMAAKT met linken en inframe van Wikipedia
http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/egypte/index.html
Laatst gewijzigd door antoon op 09 nov 2008 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Mag het eventjes tussendoor ?
OOK HANDIG HEB IK DIT GEMAAKT met linken en inframe van Wikipedia
http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/egypte/index.html
Gefeliciteert , Antoon ...Dit is prachtig archiverend naslagwerk
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Dankje Tsjok, ik bloos ervan
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Was 1209 voor de gewone tijdtelling niet de periode van of omstreeks de rechters ,oorlogen en invallen van de buurvolken
De filisteinenn van af de kuststreek die herhaaldelijk invallen deden.
De assyrische dreiging vanuit het noorden de oostelijke dreigingen en niet te vergeten het gekwel van de zuidoostelijke volkeren de moabieten en allerlij ander ieten.
In 1208 stort het Hettitische Rijk in, veroorzaakt door de Phrygiërs. Dit was geen zeevolk, maar een volk uit midden Turkije. De Egyptenaren hebben nog graan gestuurd naar het Rijk.
Verder gebeurde er in die periode niet zo heel veel, tot de Brandcatastrofe plaatsvond tussen 1189-1180 v. Chr. waarbij veel steden in het Middelandse Zeegebied werden platgebrand, maar dat is uit een veel latere periode.
Er waren altijd wel oorlogen in het gebied, maar er is volgens mij geen sprake van dat het nu net in die periode zo onrustig was.
De Assyriërs kwamen overigens pas in veelvuldig contact met de Israëlieten in de 9e eeuw v. Chr.

In de periode van 1208 v. Chr. stond een groot deel van Israël nog onder Egyptisch toezicht. Dit is bijvoorbeeld gebleken uit opgravingen in Beit She'an in het noorden van Israël. Dus de Filistijnen hadden het niet voor het zeggen in heel Israël. In feite stichten ze 5 Stadsstaten aan de kust ten westen van Juda en ten zuiden van Israël. Waar is uit gebleken dat in die periode Israël onder toezicht stond van de Fillistijnen?

Goed werk wat het overzicht betreft!
Ik zal er binnenkort even induiken, nu te weinig tijd ervoor.
Laatst gewijzigd door lanier op 09 nov 2008 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Nu op Discovery World: Rameses The Great Pharaoh!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Een image van het gebied , nu weten we allebij waar we het over hebben.
De image inspiratie had ik van Wikipedia,
Afbeelding
In 1208 stort het Hettitische Rijk in, veroorzaakt door de Phrygiërs. Dit was geen zeevolk, maar een volk uit midden Turkije. De Egyptenaren hebben nog graan gestuurd naar het Rijk.
Verder gebeurde er in die periode niet zo heel veel, tot de Brandcatastrofe plaatsvond tussen 1189-1180 v. Chr. waarbij veel steden in het Middelandse Zeegebied werden platgebrand, maar dat is uit een veel latere periode.
Er waren altijd wel oorlogen in het gebied, maar er is volgens mij geen sprake van dat het nu net in die periode zo onrustig was.
Waar is uit gebleken dat in die periode Israël onder toezicht stond van de Filistijnen?
Daar heb je gelijk in, door de hele geschiedenis van Juda/Israel vond er de ene oorlog na de andere plaats, het is beslist geen kenmerkende periode van oorlogen, die er volgens mij wel speelde is het volgende

1 Een theologische insteek
2 Een materialistische insteek

Om met de eerste te beginnen de nakomelingen van Abraham kregen via de wet in het eerste jaar van de uittocht (volgens ons dus 1513 voor GT het bevel geen verbintenissen aan te gaan met de verslagen volkeren, ik noem het maar even kort, in het verband met het onderwerp, ingeval de Israëlieten zich zouden conformeren met de volkeren ronom hen zou god zijn zegen terugtrekken, en zouden de moeilijkheden pas echt goed beginnen, op enkele uitzonderingen na komt het boek Rechters over, als dat we met een ongehoorzaam volk te doen hadden , wat dat betreft .
Nu de materialistische invalshoek die je wel meer zal aanspreken
De filistijnen deden herhaaldelijk invallen, vaak ook met een behoorlijke overwinning, ze namen toch de ark van het verbond in beslag (je mag mij corrigeren als ik op punten ernaast zit mijn geheugen begint mij in de steek telaten ,het is de leeftijd :cry: ) van de filistijnen is ook bekend dat ze kennis hadden met ijzersmeden voor wapen gebruik .
Dat geheim van de smid deelden ze niet Met de Israëlieten, hooguit lieten ze toe dat zij ploegscharen maakten, zo bedoel ik dat de filistijnen het gebied een beetje controleerden.
De Syriër kwamen overigens pas in veelvuldig contact met de Israëlieten in de 9e eeuw v. Chr.
Inderdaad ik had al op enter gedrukt toen ik het een zwaktebod vond. Daarna dacht ik ALS Lanier goed onderlegt is reageert hij daarop, ik liet het maar zo.
In de periode van 1208 v. Chr. stond een groot deel van Israël nog onder Egyptisch toezicht. Dit is bijvoorbeeld gebleken uit opgravingen in Beit She'an in het noorden van Israël. Dus de Filistijnen hadden het niet voor het zeggen in heel Israël. In feite stichten ze 5 Stadsstaten aan de kust ten westen van Juda en ten zuiden van Israël.
In Beit She'an zeg je is iets gevondenwaaruit een controle van de Egyptenaren blijkt, zou natuurlijk heel goed kunnen, maar weerlegt mijn mening niet. dat Israel mogelijk niet gezien werd als een volwaardige natie, overigens is het noorden aardig ver van de invloedsfeer van de Filistijnen zoals op het kaatje te zien is.
Laatst gewijzigd door antoon op 13 nov 2009 11:58, 4 keer totaal gewijzigd.
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

De baptistische exegeet dr. P.J. Lalleman is redelijk optimistisch t.o.v. de bijbel en archeologische vondsten van vorige maand.

http://www.nd.nl/artikelen/2008/novembe ... rcheologie

Ik licht er even wat zaken uit.
P.J. Lalleman schreef: De inkt van Mullers artikel kan nauwelijks droog geweest zijn toen een andere vondst uit Davids tijd bekend werd gemaakt. Dr. Eilat Mazar had in 2006 een groot gebouw in Jeruzalem blootgelegd, dat zij aanduidt als het paleis van koning David. Niet iedereen volgt haar in deze identificatie, maar dat komt ten dele doordat zij zioniste is en haar werk wordt gefinancierd door een rechtse Amerikaanse groepering. Nu maakte diezelfde Mazar bekend dat zij direct onder het 'paleis' een tunnel heeft aangetroffen.
Het is toch frappant dat Lalleman de tegenpartij, de minimalisten lijkt te typeren als mensen die graag de bijbel willen ontkennen, terwijl het toch meer wegheeft met dat sommige mensen heel graag de bijbel bevestigd willen zijn. Natuurlijk is dan een sceptische houding tegenover Mazar's interpretatie terecht.

Zionisten en rechtse amerikanen hebben er alle belang bij om bewijs voor een grote koning David te vinden. Lalleman zelf zegt:
Mazar zou dat graag zien, want zij is een archeologe die, zoals ze zelf zegt, 'met de Bijbel in de ene hand en de spade in de andere' haar werk doet.
Lalleman stelt voor de ND-lezers andere archaeologen zoals I. Finkelstein in een kwaad daglicht. Let vooral op het woord 'fanatiek', dat vind ik een vertekening.
Er zijn echter twee groepen die fanatiek ontkennen dat het koninkrijk van David en Salomo meer was dan een paar tenten op de berg Sion, of zelfs dat zij überhaupt geleefd hebben: binnen de oudtestamentische wetenschap de zogenoemde minimalisten, daarbuiten de Palestijnen en andere moslims. Laatstgenoemden ontkennen met name het bestaan van een tempel op de berg Moria om daarmee hun politieke claims op Jeruzalem te onderstrepen.

Voor beide groepen zal oktober geen prettige maand zijn geweest. Zij zullen ongetwijfeld proberen door middel van alternatieve interpretaties het belang van de tekst en de tunnel te ontkennen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://franklinterhorst.nl/Historische% ... Bijbel.htm

Arthas

deze site gaat over vondsten onde de moskee op de tempelberg
het is een christelijke site
er is geen bevestiging van bovenaf althans niet op de site
Op dit moment zie ik het nog niet als een doorslaggevend bewijs

toch kan je je afvragen waarom zouden ze liegen.
op alle voorgaande kom ik ook nog wel op terug, als ik meer tijd heb

het verslag is te vinden op iets na de helft van de site
Plaats reactie