Gelden die rechten gelijk voor alle dieren? Kan een amoebe bijvoorbeeld dezelfde rechten claimen als een mug, een kikker, een rat, een kat, een hond een aap, een duif, een krokodil, een hagedis en een paling? Zo nee. volgens welke criteria worden aan dieren rechten verleend en wie garandeert op grond van wat dat die rechten worden nageleefd?
Dieren hebben geen rechten. Wij zijn het enige zoogdier dat in staat is geweest onzelf rechten toe te kennen. En wij hebben dat te eenzijdig gedaan, zoals ons langzaam duidelijk wordt.
Dus moeten wij trachten te herstellen, wat thans gevaar loopt.
Stoppen met het verwoesten van ecosystemen helpt daarbij. En teruggeven van leefgebieden die wij voor onzelf hebben gereserveerd.
Want wij zijn ook de enige diersoort die weet wat wij reeds hebben verwoest
Begrijp ik hieruit dat je onderscheid maakt tussen mensen en andere zoogdieren en dat je ditr onderscheid gebruikt om van degene die wat meer weet wat meer verantwoording te vragen? Je legt de soort bijna een zorg- en bewakingstaak op...
Nog even een algemene omerking: Een vegetariër, is dat nu een halve veganist?
sjun schreef: Nog even een algemene omerking: Een vegetariër, is dat nu een halve veganist?
Vegetariërs zijn er in vele gradaties. Over het algemeen houdt het in dat de vegetariër geen vlees en vis eet. Ikzelf ben vrij spaarzaam met melk en kaas, maar ik ben geen veganist (wel 3 jaar geweest). Een veganist eet en gebruikt helemaal geen dierlijke produkten.
Waarom vraag je dit eigenlijk? Je lijkt me behoorlijk ontwikkeld, en maakt mij niet wijs dat je niet weet wat een vegetariër is.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
sjun schreef: Nog even een algemene omerking: Een vegetariër, is dat nu een halve veganist?
Vegetariërs zijn er in vele gradaties. Over het algemeen houdt het in dat de vegetariër geen vlees en vis eet. Ikzelf ben vrij spaarzaam met melk en kaas, maar ik ben geen veganist (wel 3 jaar geweest). Een veganist eet en gebruikt helemaal geen dierlijke produkten.
Waarom vraag je dit eigenlijk? Je lijkt me behoorlijk ontwikkeld, en maakt mij niet wijs dat je niet weet wat een vegetariër is.
Vriendelijke groet.
Ik vraag dit met het oog op dat ik ook in vaganistische kringen sektarismen ontwaar. Overal waar mensen zich riondom bepaalde uitgangspunten verenigen of verzamelen zie je dat er een soort van streberigheid optreedt die sommigen verandert in stellige of absolute wetticisten die anderen wel even de maat zullen nemen of hen op zijn minst zullen verhelderen aan welke richtlijnen zij zich dienen te houden. Zo verwordt een ideaal dan tot een cultus waarin een deel van de entjousiastelingen zichzelf lijkt te verliezen.
Het is niet dat ik dit bij jou ontwaar, het is wel dat ik soortgelijke mechanismen ontwaar bij wetenschappelijke scholen, politieke ideologiën, morele stelsels, religies en in sociale gemeenschappen. Ik stelde de vraag dus eigenlijk over jouw hoofd heen om een voorzetje te krijgen voor de bovenstaande bewustmaker Mijn excuses als je ik daarmee onbedoeld geraakt mocht hebben. Soms ga ik er wel eens te gemakkelijk vanuit dat ik iets meer kan vragen van degenen die ik wat slimmer inschat..
Maar ik reageerde op de vegetarische sate's, de gehaktballetjes en de hamburgers die genoemd werden. Ik denk dan altijd als je echt vegetarier bent, eet je ook geen in karbonaadjesvorm geknede soja produkten of op gehakt lijkende of kippenstukjes gelijkende producten, tenminste dat vind ik dus vreemd. Zeggen dat je geen dieren eet, maar wel willen dat het lijkt op iets van een dier.
Jij maakt dat er van. Dit moet ik dus vaak aanhoren als iemand excuses zoekt om vlees te eten (ik bedoel jou er niet specifiek mee). Als ik naar de supermarkt ga om balletjes te halen van vivera dan grijp ik vaak mis en ik verzeker je dat het schap voor vegetarische vlees vervangers relatief groot is. Waarom grijp ik mis? omdat steeds meer vleeseters deze producten kopen, daar zijn deze producten dan ook voor gemaakt. Ik zou ze dus niet mogen kopen omdat ze op vleesproducten lijken. Staat er patent op een balletje dat van vlees is gemaakt? Dacht het niet dus ik koop ze gewoon. Verder eet ik 5 dagen per week tempe en tahoe en af en toe chinese vleesvervangers die ALLEEN te krijgen zijn bij de chinese vegetarische toko. onthoud a.u.b. goed dat ik (en misschien velen met mij) geen vega burgers koop omdat ze op vlees lijken, ik koop ze omdat ze wat varriatie brengen in de dagelijkse hap en er zoveel soorten zijn die ook prima in pasta's, saté etc.etc. te verwerken zijn, tahoe en tempe zijn daar niet zo geschikt voor.
Slecht eten kun je zowel vegetarisch als niet vegetarisch
bewuste vegetariers eten gezond. Niet biologische vleeseters zijn niet bewust en vervallen vaak in slechte eet gewoonten.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Begrijp ik hieruit dat je onderscheid maakt tussen mensen en andere zoogdieren en dat je ditr onderscheid gebruikt om van degene die wat meer weet wat meer verantwoording te vragen? Je legt de soort bijna een zorg- en bewakingstaak op...
Nee ik maak onderscheid tussen de diersoorten, zoals ik duidelijke verschiilen zie tussen een beer en een konijn.
Onze soort zou, terwille van zijn eigen voortbestaan, verstandig handelen wat meer te bewaken en te verzorgen.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Dat de mens als omnivoor beschouwd kan worden lijkt me buiten kijf staan. Een blik op de vorming van het gebit leert ons dat dit zowel geschikt is voor gewassen als voor vlees. En ook de maag en het darmstelsel lijken ingesteld op vertering van beide soorten voedsel.
Wat een volstrekte onzin. Dat stel jij zo omdat je niet wil weten. Ons gebit lijkt het meest op dat van een koe en ons maagzuur is veel te zwak... neem de lengte van de darmen erbij en een ieder die objectief kijkt wordt vegetariër omdat mensen herbivoren zijn. Een andere overtuiging rechtvaardigd je eetgewoonte, maar heeft anatomisch geen inhoud.
They call it the earth wich is a dumb kind of name, but they named it right because we behave the same.
Teus schreef:
Wat een volstrekte onzin. Dat stel jij zo omdat je niet wil weten. Ons gebit lijkt het meest op dat van een koe en ons maagzuur is veel te zwak... neem de lengte van de darmen erbij en een ieder die objectief kijkt wordt vegetariër omdat mensen herbivoren zijn. Een andere overtuiging rechtvaardigd je eetgewoonte, maar heeft anatomisch geen inhoud.
Ga eens een paar weken alleen groenvoer eten en kijk dan of je maagdarmstelsel op een koe lijkt. Mensen kunnen veel stoffen zelf niet maken, omdat ze die makkelijk uit dieren kunnen halen. Alleen met een gericht dieet kun je zonder vlees toe.
Je kunt geloven dat de kat dood is.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Zou er een kat in de kast zitten? ...of misschien niet... als er een dode kat in de kast ligt kom je er gauw genoeg achter.
Ik ben geen koe en zal ook geen 7 magen krijgen. In vergelijking met die koe had ik het ook over het gebit. Ga je naar het maagzuur dan blijkt dat ons maagzuur vele malen minder sterk is als dat van een typische vleeseter zoals een kat, zo'n dier wat sommige mensen opsluiten in de kast. ...en onze darmen blijken te lang... maar als je niet wilt weten doe je toch gewoon wat.
They call it the earth wich is a dumb kind of name, but they named it right because we behave the same.