Wat een mooie foto's.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is veel te simplistisch en ook nog eens onjuist om wat er is gebeurd (is) in Israel/Palestina uitsluitend te duiden in terrorisme dat zou voortvloeien uit de geloofbelijdenis Islam; daar is de problematiek helaas veel te complex voor.
Dat is duidelijk ja. Ik denk ook niet dat iemand het Palestijns conflict enkel aan de Islam wijdt. Maar dat elementen uit de Islam hun gedachtegoed in de manier waarop er terroristische acties worden gevoerd beinvloed kun je denk ik niet omheen. En dat de Islam ook een voedingsbodem vormt voor radicalisme en terrorisme is ook een feit.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De belangrijkste voedingsbodem voor 'moslim' teroristme is niet de islam, maar de situatie waarin mensen verkeren. En die situatie is een gevolg van Amerikaans (Irak)/Israelisch (Palestina) beleid.
Goh, dan is er toch iets heel vreemds aan de hand. Waarom is het geweld jegens Joden/Israeli´s al sinds de jaren ´10 van de vorige eeuw al bezig?
Israel is één van de weinige staten waarin discriminatie op basis van godsdienst grondwettelijk is geregeld.
Toch gek voor een land dat geen grondwet heeft.
De islam speelt in het geheel vaak maar een ondergeschikte rol bij de teroristen.
Zoek even in je geschiedenisboekjes Haj Amin Al Husseini op.
Dat de moslims geen kritiek uiten is eigenlijk wel begrijpelijk. Ze worden er allemaal op aangevallen als 1 iemand die toevallig moslim is een aanslag pleegt.
Oh? Inderdaad worden ze er allemaal op aangekeken, allemaal identificeren ze zich met de aanslagpleger.
Afbeelding
Palestijnen worden gediscrimineerd omdat ze niet Joods zijn. Dat leidt tot saamhorigheid onder de moslims. Ook worden de palestijnen door iedereen in de steek gelaten, behalve door mede-moslims. Het zou nogal dom zijn om de enige die je steunt aan te vallen.
Ja ja, de palestijnen zijn allemaal moslim tegenwoordig? Weet je, er zijn 1001 geldtegoeden aangeboden aan de Palestijntjes (en de rest van de Arabische wereld) als ze Israel zouden erkennen en hun geweld zouden afzweren, al in 1948 in VN resolutie 181 als ik me niet vergis.
De palestijnen worden door Israel economisch uitgehongerd. Ze zijn afhankelijk van de goede giften vanuit de moslimwereld.
Ja inderdaad, ze krijgen een paar duizend dollar voor elke aanslag die ze plegen. Dan wordt het goed gestimuleerd hoor. Als ze die nou eens zouden investeren in hun eigen opbouw ipv Suha Arafat
http://worldnetdaily.com/news/article.a ... E_ID=35494
Als je de moslims achter je wilt krijgen zul je hen ook moeten steunen waar dat nodig is.
Beste Gerben, in plaats van wat gewauwel na te praten van wat populisten zou je er soms goed aan doen je te verdiepen in die hele kwestie. Op mij maak je de indruk van een populisten napratende zwatelaar.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

De palestijnen zijn toch door de omringende landen als broeders ontvangen en gelijk geïntegreerd. Al die verhalen over de vluchtelingen kampen waar ze in werden opgesloten zijn niet waar.
Dat die kampen expres in stand werden gehouden om haat te kweken tegen hun gemeenschappelijk vijand is niet waar.
Dat er geld van uit olie landen naar de terroristen gaat is niet waar.
Dat de islam als opdracht heeft zich over de wereld te verspreiden en daar mag je wel wat koppen voor afsnijden is niet waar.
Dat het doden van elke miet moslim is gerechtvaardigd is niet waar.
Dat de islam een vredelievende godsdienst is, is ook niet waar.
En dat Mohammed een braaf persoon was die geen pedo, moordenaar of rover was is ook niet waar.
Dat er vrede zal komen wanneer die stomme yanken hun troepen uit Irak en Afghanistan zouden terug trekken is ook niet waar.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Meid.
Geregelde verschijning

Bericht door Meid. »

Ik ben het eens met Gerben en Barucht grotendeels. Ik mis vaak de nuancering hier. Het is lang niet zo zwart-wit en eenzijdig als dat men het doet lijken soms
Free will is a b*tch
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Afgezien van DD, wie is hier ongenuacneerd dat hij of zij hier "alle moslims" op aankijkt?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Kitty schreef:
Het is veel te simplistisch en ook nog eens onjuist om wat er is gebeurd (is) in Israel/Palestina uitsluitend te duiden in terrorisme dat zou voortvloeien uit de geloofbelijdenis Islam; daar is de problematiek helaas veel te complex voor.
Dat is duidelijk ja. Ik denk ook niet dat iemand het Palestijns conflict enkel aan de Islam wijdt.
Nee, niet expliciet zou ik zeggen. Wat je nogal eens ziet is dat er door belanghebbenden (vaak fundamentalisten) wordt gegrasduind in de Koran om mensen die in een erg moeilijke situatie zitten (vaak uitzichtloos en 'mensontwaardig') en dus nogal vatbaar zijn voor eenieder die verbetering belooft of verlossing biedt voor zich te winnen met verwijzingen naar de Koran. Zeker in het geval van de Israelisch-Palestijnse kwestie is het duidelijk dat de Islam (ge/mis)bruikt wordt om mensen zover te krijgen zich op te blazen.
Kitty schreef:Maar dat elementen uit de Islam hun gedachtegoed in de manier waarop er terroristische acties worden gevoerd beinvloed kun je denk ik niet omheen.
Nee, dat zou ik niet kunnen ontkennen.
Kitty schreef:En dat de Islam ook een voedingsbodem vormt voor radicalisme en terrorisme is ook een feit.
Dit zou ik dus niet meteen als 'feit' willen bestempelen. Vaak is de Islam namelijk niet de voedingsbodem, maar (een combinatie van) sociale, economische, maatschappelijke, ..., en politieke factoren. In een samenleving waarin vrijwel iedereen het goed heeft en men weinig bedreigingen ziet krijg je weinig mensen die radicaliseren en zich wenden tot terrorisme; de voedingsbodem ontbreekt namelijk grotendele.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Zeer goede docu (mi) over het palestijnse conflict

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... relentless

Graag jullie reacties.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Het was niet mijn bedoeling om specifiek in te gaan op de Israelisch-Palestijnse kwestie; dat lijkt me namelijk een discussie op zich. Desalnietemin wil ik nog graag even iets opmerken waar het Israel's constitutie betreft:
Sararje schreef:
Gerben schreef:Israel is één van de weinige staten waarin discriminatie op basis van godsdienst grondwettelijk is geregeld.
Geen formeel geschreven grondwet, maar wel een grondwet in de materiele zin: wetten en regels die het fundament leggen voor de besturingsvorm en de rechten van individuen. Hoewel de onafhankelijkheidsverklaring van 1948 de gelijkheid van burgers beschrijft, bevat het referenties naar de Joodse aard van de staat wat geresulteerd heeft een wetten die Joden en niet-Joden een andere behandeling geeft. Deze discriminatie speelt op institutionaal niveau, maar ook in de rechtspraak en in andere gebieden in de samenleving.

Groetjes,

Baruch
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Baruch schreef: Dit zou ik dus niet meteen als 'feit' willen bestempelen. Vaak is de Islam namelijk niet de voedingsbodem, maar (een combinatie van) sociale, economische, maatschappelijke, ..., en politieke factoren. In een samenleving waarin vrijwel iedereen het goed heeft en men weinig bedreigingen ziet krijg je weinig mensen die radicaliseren en zich wenden tot terrorisme; de voedingsbodem ontbreekt namelijk grotendele.
Maar je kunt ook niet zeggen dat de Islam (de inhoud van de Koran en Hadith) er niets mee te maken heeft (niet dat jij dit uitdrukkelijk beweert overigens).
Het blijft een feit dat de Koran voor de martelaar op het slagveld een garantie geeft op toegang tot het paradijs, en voor degene die niet strijdt voor 'de zaak van Allah' hangt het allemaal af van de weegschaal der gerechtigheid.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Baruch schreef:Het was niet mijn bedoeling om specifiek in te gaan op de Israelisch-Palestijnse kwestie; dat lijkt me namelijk een discussie op zich. Desalnietemin wil ik nog graag even iets opmerken waar het Israel's constitutie betreft:
Sararje schreef:
Gerben schreef:Israel is één van de weinige staten waarin discriminatie op basis van godsdienst grondwettelijk is geregeld.
Geen formeel geschreven grondwet, maar wel een grondwet in de materiele zin: wetten en regels die het fundament leggen voor de besturingsvorm en de rechten van individuen. Hoewel de onafhankelijkheidsverklaring van 1948 de gelijkheid van burgers beschrijft, bevat het referenties naar de Joodse aard van de staat wat geresulteerd heeft een wetten die Joden en niet-Joden een andere behandeling geeft. Deze discriminatie speelt op institutionaal niveau, maar ook in de rechtspraak en in andere gebieden in de samenleving.

Groetjes,

Baruch
Ik zal een tegenargument geven en daarna hou ik er ook over op. Tuurlijk is dat zo, en dat keur ik ook niet goed. Maar ik wilde aantonen dat Gerben napraat wat hij van anderen heeft gehoord. Als hij begint over "de grondwet van Israel" terwijl die er niet is en verder nog wat aantijgingen die uit de lucht zijn komen vallen, dan heeft hij bij mij de indruk gewekt van naprater.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Devious schreef:Maar je kunt ook niet zeggen dat de Islam (de inhoud van de Koran en Hadith) er niets mee te maken heeft (niet dat jij dit uitdrukkelijk beweert overigens).
Het blijft een feit dat de Koran voor de martelaar op het slagveld een garantie geeft op toegang tot het paradijs,...
Als er in de Koran consistent stond dat het om het leven brengen van anderen om wat voor reden dan ook onacceptabel is dan zou het inderdaad heel wat moeilijker worden voor diegene die de Koran ge(mis)bruiken om zelfmoordterroristen klaar te stomen.
Devious schreef:...en voor degene die niet strijdt voor 'de zaak van Allah' hangt het allemaal af van de weegschaal der gerechtigheid.
Devious, wat bedoel je hier precies mee?

Groetjes,

Baruch
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

marc aka controle schreef:Zeer goede docu (mi) over het palestijnse conflict
Graag jullie reacties.
Marc, misschien is het handig voor het Israelisch-Palestijnse conflict of voor deze docu een apart topic te openen als je deze wilt bediscussieren.

Groetjes,

Baruch
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Je goede daden worden afgewogen tegen je slechte daden. 51% goed is dus hemel en 49% dus hel. Het is zelfs zo dat een verhaal uit ik meen de hadith beschrijft dat een man naar mekka onderweg was en toen overleed, de engelen kwamen meten hoe de verhouding afgelegde afstand/ af te leggen afstand was. Hij had geluk.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

marc aka controle schreef:Je goede daden worden afgewogen tegen je slechte daden. 51% goed is dus hemel en 49% dus hel.
Ik ben niet zo bekend met de Koran, maar ik heb begrepen dat er een hoge hemel, en een lage hemel is, en dat de hel pas relevant zou worden op de dag des oordeels. Maar goed, met een beetje fantasie zal uit de Koran vast veel verschillende interpretaties te halen zijn. Dat doet me denken aan de quote over de Bijbel in Sararje's onderschrift. Alhoewel, de NS heeft nu wel een ander dienstrooster, dat zie ik bij de Bijbel en de Koran nog niet zo snel gebeuren ;)

Groetjes,

Baruch
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Het gezegde wordt er niet anders om hoor, qua betekenis.
Plaats reactie