Voor god staan

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

en je punt is?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Otter schreef:Ik lees af en toe nog eens wat en denk dan bij mezelf: Laat die koters maar lekker lullen, is leuk om te lezen en zo krijg je een beetje een idee hoe een klein deel van de bevolking denkt.

Ik wens je een fijne tijd

Gegroet
Beste Otter,

Het moet een geruststelling voor je zijn dat slechts een klein deel van de bevolking zo denkt. Kan je eens wat voorbeelden geven van wel gelijk krijgen maar het niet hebben? Als dat in veel gevallen zo is kan je volstaan met een stuk of 5 verschillende issues om je bewering te onderbouwen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ben het eens met Dr Who. Geef eens een beschrijving van de plaat die vrijdenkers voor hun kop zouden hebben? Ik ben toch wel benieuwd hoe die eruit ziet.

Dus je kan wel van alles roepen, en erom lachen, maar onderbouw je uitlatingen eens?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Otter schreef:HAHAHAHA, ja, je zou Hem het zweet op het voorhoofd brengen met je moeilijke vragen en opmerkingen........ Misschien heeft Hij ook nog wel wat moeilijke vragen en opmerkingen voor jou!

En uit je opmerking maak ik op dat je vrijdenkers de slimste mensen vind. Dat zij de waarheid het dichts benaderen. Mijn persoonlijke, en in dit geval ongenuanceerde mening is dat de vrijdenkers hier (jullie) een behoorlijk bord voor hun kop hebben. Dat jullie met regelmaat de plank behoorlijk, nee correctie, volledig misslaan. Dat hier geen wetenschappers zitten, maar mensen die bevestiging zoeken in het eigen kringetje, en dat hier dan ook krijgen. Het is dan heel simpel om 'je gelijk te krijgen'. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Zo kun je gelijk hebben, maar het niet krijgen. In het geval van veel issues hier is het wel gelijk krijgen, maar het niet hebben. Ik lees af en toe nog eens wat en denk dan bij mezelf: Laat die koters maar lekker lullen, is leuk om te lezen en zo krijg je een beetje een idee hoe een klein deel van de bevolking denkt.

Gegroet
Ik geloof dat ik herken waar Otter op doelt. Multatuli heeft nog wat moois over geschreven over zijn wannabe-geestverwanten waar hij voodrachten voor hield:
En nog ben ik niet aan 't eind. Laat ons 't oog afwenden van de soort der uitnoodigers die in den ‘spreker’ 'n kollega van goochelaars en napraters zien, of hem willen gebruiken ter afwisseling van andere ‘vermaken.’ Stellen wy dat-i geroepen wordt in 'n kring van menschen die hem - op hun manier! - hoogschatten, die iets van hem willen leeren. Van menschen die behoefte voelen aan wryving... of iets van dien aard. De begeerte naar wryving namelyk, is meermalen niets dan kleinsteedsche lust in 't tergen van andersdenkenden, of zelfs slechts van persoonlyke vyanden. 't Afficheeren van ingenomenheid met individuen die bekendstaan als voorgangers in zekere richting, wordt dan gebruikt als oorlogsmiddel in 'n stryd over zaakjes die hemzelf geheel onverschillig, of zelfs onbekend zyn. Hy dient in dat geval, buiten z'n weten - en zeker tegen z'n zin - tot projektiel.

Zie voor de rest http://www.dbnl.nl/tekst/mult001idee03/idee608.htm over Multatuli’s kleinburgerlijke medestander Rammelslag.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Juan
Forum fan

Bericht door Juan »

Otter,

Als ik je gepreek zo hoor denk ik dat God liever met een stel vrijdenkers een pint zou gaan drinken dan met zijn eigen schaapjes. Kwestie van het borrelpraat-gehalte niet tè ver te drijven. Hoewel... de Heere heeft het precies wel voor zweverige types.

Ik heb het persoonlijk niet zo voor omnipotente despoten, dus ik denk niet dat we goed met elkaar zouden kunnen opschieten, de Heere en ikzelf. Maar goed, da's natuurlijk allemaal hypothetische praat. We zien wel als het zover is. Laten we hopen dat het er in ieder geval wat toffer is dan mierzoete rijstpap met gouden lepels.
Why has not anyone seen that fossils alone gave birth to a theory about the formation of the earth, that without them, no one would have ever dreamed that there were successive epochs in the formation of the globe.
G. Cuvier (1769-1832)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Otter schreef:HAHAHAHA, ja, je zou Hem het zweet op het voorhoofd brengen met je moeilijke vragen en opmerkingen........ Misschien heeft Hij ook nog wel wat moeilijke vragen en opmerkingen voor jou!
enz. tot en met

Gegroet
Ik vind mezelf helemaal niet slim. En over de overige vrijdenkers hier kan ik niet meepraten. Die kunnen voor zichzelf spreken. Daar zijn er wel heel wat bij, die veel slimmer zijn dan ik.
Overigens hoef ik in een discussie niet te denken voor anderen en leg ik geen woorden in de mond van overige discussie genoten, die ze niet uitgesproken hebben.
Ook hoef ik in een discussie geen gelijk te krijgen. Als je nog op dat niveau zit, ben je meer uit op ruzie dan op discussie. Ik zoek liever naar overeenkomsten dan naar tegenstellingen.
Het lijkt dat jij geen vrijdenker bent, en zeker niet hier komt om een zinvolle discussie te houden.
Ik wens je nog veel plezier met jouw gelijk. Van mij kun je dat krijgen. Geeft mij tijd om deel te nemen aan echte discussies.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Otter schreef:HAHAHAHA
Vroeger zei men "Lachen als een boer die kiespijn heeft",
tegenwoordig: "Lachen als een christen op een freethinker-forum."
En uit je opmerking maak ik op dat je vrijdenkers de slimste mensen vind. Dat zij de waarheid het dichts benaderen. Mijn persoonlijke, en in dit geval ongenuanceerde mening is dat de vrijdenkers hier (jullie) een behoorlijk bord voor hun kop hebben.
Gegroet
Gelovige: iemand die het lef heeft tegen God te zeggen: Aap, wat ben ik toch een mooie jongen van je!
Ik lees af en toe nog eens wat en denk dan bij mezelf: Laat die koters maar lekker lullen, is leuk om te lezen en zo krijg je een beetje een idee hoe een klein deel van de bevolking denkt.
Lering:
Wie een hond wil slaan
vindt nog steeds licht een gelovige met een bijbel of koran.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Zo kun je gelijk hebben, maar het niet krijgen.
Lering:
De vroomsten zullen de laatsten zijn -
die het doorhebben.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat jullie met regelmaat de plank behoorlijk, nee correctie, volledig misslaan
Zit je weer te generaliseren? Maar ok, kom maar eens met voorbeelden.

Steeds meer mensen zien de kerk niet meer zitten:
* Bijna twee op de drie Nederlanders noemt zich buitenkerkelijk.
* De helft van de Nederlandse bevolking gelooft in een leven na de dood.
* Twee op de vijf Nederlanders geloven in de hemel, één op de vijf gelooft in de hel.
* Bijna één op de drie Nederlanders beschouwt de Bijbel als het woord van God.
* Onder kerkleden nam het ‘geregeld kerkbezoek’ af van 67% in 1970 tot 38% in 2004
* Nederland telt naar schatting 700.000 migrantenchristenen. Het merendeel van hen is Katholiek.
* Ongeveer een kwart van de Nederlanders gelooft in geluksamuletten, waarzeggers, astrologie en gebedsgenezers.

De ontkerkelijking was de afgelopen decennia een belangrijke ontwikkeling in de Nederlandse samenleving.. Hoewel het tempo van de ontkerkelijking de laatste jaren is afgenomen, lijkt er van een omgekeerde trend vooralsnog geen sprake.

Volgens het langjarige SCP-onderzoek Culturele Veranderingen in Nederland is het aandeel van het Nederlanders dat zich buitenkerkelijk noemt gestegen van 24% in 1958 tot 64% in 2004.

Onder de Nederlandse bevolking nam het aandeel dat zich Rooms-Katholiek noemt af van 42% in 1958 tot 17% in 2004. In diezelfde periode daalde het aandeel van de Nederlands Hervormden van 23% naar 6% en dat van de Gereformeerden van 8% tot 4%. Alleen de aanhang van de ‘andere kerkgenootschappen’ - een zeer gemêleerde groep (waaronder de Evangelische en de Pinkstergemeenten) - nam toe: van 3% in 1958 tot 5% in 2004.

Verder nam onder de overgebleven kerkleden het ‘geregeld kerkbezoek’ (tenminste eens per maand) af van 67% in 1970 tot 38% in 2004. Deze daling was het sterkst onder de Rooms-Katholieken (van 71% in 1970 tot 19% in 2004).

Zie: http://www.scp.nl/publicaties/persberic ... 2597.shtml

Wie behoort er nu tot een 'klein clubje'? :D
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

Mijn persoonlijke, en in dit geval ongenuanceerde mening is dat de vrijdenkers hier (jullie) een behoorlijk bord voor hun kop hebben. Dat jullie met regelmaat de plank behoorlijk, nee correctie, volledig misslaan. Dat hier geen wetenschappers zitten, maar mensen die bevestiging zoeken in het eigen kringetje, en dat hier dan ook krijgen. Het is dan heel simpel om 'je gelijk te krijgen'. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Zo kun je gelijk hebben, maar het niet krijgen. In het geval van veel issues hier is het wel gelijk krijgen, maar het niet hebben. Ik lees af en toe nog eens wat en denk dan bij mezelf: Laat die koters maar lekker lullen, is leuk om te lezen en zo krijg je een beetje een idee hoe een klein deel van de bevolking denkt.
mag ik je erop wijzen dat wij juist geen bord voor onze kop hebben. wij denken er tenminste over na in tegenstelling tot heel veel christenen die geloven wat ze gezegd wordt. daarnaast zoeken christenen ook christenen op, kijk maar naar de kerk! de christelijke clubs nog niet eens meegeteld. ook zeg je zelf al, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen, zo heeft het christendom over het algemeen gelijk gekregen maar of die het ook hebben? :D. en ik scheld jou toch ook niet uit otter.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Ik moet bekennen dat hier soms over het christendom wordt gesproken op een manier die er geen recht aan doet.
Ik ben de laatste die ontkent dat er geschifte christenen zijn en dat een meerderheid ervan niet rationeel over
haar geloof nadenkt, maar dat is wat anders dan dat ik alle christenen over één kam scheer.
Ik heb ooit wat boeken gelezen van C.S. Lewis en ik dacht dat er op een aantal punten wel iets op viel af te dingen,
maar hij schreef en redeneerde rationeel en nuchter en voldeed bepaald niet aan het beeld dat hier soms van "de christenen"
wordt geschetst.
Misschien omdat hij ex-atheist was? :wink:
Smalende opmerkingen over "machtswellustige woestijngodjes" van mensen met dezelfde overtuiging als ik
staan mij minder aan dan een rationele voordracht van een christen, al deel ik zijn overtuiging niet
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Door de week is er geen verschil tussen een humanist en een christen, op zondag wel.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Stel dat er een godin is die je vertelt dat religie als een boomstam over jou pad zou hebben gelegen?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Raven schreef:Stel dat er een godin is die je vertelt dat religie als een boomstam over jou pad zou hebben gelegen?
Stel dat die er niet is.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Raven schreef:Stel dat er een godin is die je vertelt dat religie als een boomstam over jou pad zou hebben gelegen?
Dan zou ik eens in mijn gereedschapschuur gaan zoeken naar een oplossing :D

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:
Dan zou ik eens in mijn gereedschapschuur gaan zoeken naar een oplossing :D

Afbeelding
hekserij kan zo'n kettingzaag zijn ;)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Plaats reactie