Tamara schreef:Wel, dan zal Tamara maar reageren....
Leuk voor eenmaal eens een reaktie van meer dan één zin van je te krijgen. Zo leren we je eindelijk goed kennen.
Ooit gehoord van een God die ten alle dage toornt? 
Ja, die heette Wodan geloof ik.
Als we het hebben over de liefde kent het Grieks 4 niveaus. 
interessant, maar de Finnen kennen wel vijf niveaus. Da's een stuk ontwikkelder.
De liefde van God is het allerhoogste niveau, de Agape, 

Een bijproduct wellicht van "een god die ten alle tijden toornt"? Goede reclamestunt. Komt een stuk beter over zo, die god. 
men ziet een nood en men springt in, men onderneemt actie, dat is de kruisiging van Jezus...
De Romeinen begrepen dus de nood van de Joden. 
(God ziet de nood van de mens en springt in)
Heel juist dat je dit tussen haakjes zet. Zoiets kun je echt niet meer  verkopen tegenwoordig.
God kan geen zonde vergeven,
Ach, wat moet hij nog een hoop leren. We hebben zeer met hem te doen, en wensen hem sterkte met het opgroeien.
God is rechtvaardig, 
Dat is duidelijk uit ieder aspect van het bestaan.  

Hij is Rechter,
In dat geval benieuwd welke straf hij zichzelf geeft voor al zijn miskleunen.
Hij moet de zonde veroordelen!!, 
O ja? Moet dat van zijn Vader of zijn oppergod? 
die zonde (waarvan het loon de dood is) is verrekend door Christus aan het kruis...
Nee, dat klopt niet. Je zegt net dat het loon van de zonde de dood is. Ieder mens verrekent dus door te sterven al zijn zonden en niemand heeft Christus meer nodig. 
voor een ieder die in hem gelooft. 
O dus je bedoelt Christus verrekent de zonden voor de mensen die te dom zijn om mijn voorgaande eenvoudige opmerking in te zien. 
Ja, dus niet een ieder..behalve homofielen, Samante, maar voor een ieder....zonder beperking....Voor alle duidelijkheid...
Niet eenieder, voor eenieder, behalve, zonder beperking. 
De duidelijkheid is ietwat in gebreke hier.
en nee, er geschiedt niets tegen Zijn wil, 
Ah, dus God 
wil de zonde.  
(en de homofielen  

) 
zo zijn er ook mensen geschapen tot verderf...
Nou, zo zou ik je toch niet willen afschilderen. Dom ben je, maar toch niet verdorven. Geloof dat toch niet over jezelf. Je bent vast beter dan je denkt van jezelf. 
Hij heeft zelfs het kwaad geschapen. 
Nogal logisch he. Wat anders kun je verwachten van een god die ten alle dagen toornt. 
Maar in strijd met het hoogste niveau van zoëven (de hoogste liefde, de liefde van God). Vandaar dat de Finnen een hoger niveau hebben bedacht, de liefde van Lordi. 
Hoe anders wil men het goede kennen?
Wie zegt dat ik het goede zou willen kennen. Ik prefereer niet-zijn boven al het goede zijn. Maar ik sta dan ook intellectueel boven god. 
Je kunt niet weten wat goed is zonder het kwaad te kennen, 
Inderdaad, en daarom loont het goede kennen de moeite niet. God kende blijkbaar het spreekwoord 
Bezint eer Gij begint niet.
daarom staat er geschreven de wet doet de zonde kennen..
Dus 'zonde' is absoluut niet 'je doel missen' , maar eenvoudig een door iemand ingestelde wet overtreden.
en toenemen 
Inderdaad, vooral wanneer de godheid een stel absurde wetten afkondigt.
maarrr door de toename van de zonde (door de wet) wordt de genade meer dan overvloedig..
Hoezo genade? Daarnet zei je dat er niets geschiedt tegen zijn wil. Het is dus geen kwestie van genade, maar eenvoudig het afdraaien van een film ten behoeve van de verpozing van de godheid. Alles heeft hij van tevoren vastgelegd. Hij heeft het kwaad geschapen, hij hangt de held uit en geeft zijn eigen schepsels genade. Een beetje een zielig script, maar vooruit, interessant genoeg voor het niveau van een woestijncultuur.
En ja, de liefde is onvoorwaardelijk, God is een God van leven
Gelukkig, dat moeten die mensen die ten verderve zijn geschapen maar goed in hun oren knopen.
, daarom hebben wij een vrije wil over ons leven
Nee, dat klopt niet. Daarnet waren er net een paar ten verderve geschapen. Bovendien geschiedt er niets zonder zijn wil.  
maar niet over de dood. 
Klopt wel. Geweldig jouw inzichten. Iedereen gaat dus dood. Nooit geweten.
Ieder mens is immers sterfelijk. 
Ja, nu je het zegt, er zit wel een logica in. 'k Had het kunnen weten.
Dat is zo beschikt. 
Nou, OK, ik zal het moeten toegeven dan maar. Ik houd er rekening mee dat ik eens doodga.
De dood en het oordeel zijn beschikt. 
Ja, ja, ik ga dood. Ik geloof het wel. Ik ontken het niet meer. En oordelen doe ik ook al om de haverklap.
Wil je ontkennen dat je wil je niet vrij is als de dood daarop volgt...s6. 
Nee, dat ontken 
ik niet. ik heb dus geen vrije wil. Maar 
jij ontkent het, want je zei zoëven dat we wél vrije wil hadden.
You will die, niet een keer maar 2 keer. 
Nou breekt m'n klomp. Ben jij een goochelaar ofzo die zo maar konijnen uit een hoed tevoorschijn tovert?
Die 2e keer kun je voorkomen.
Nou wordt ie nog mooier. Eerst kom je met een dreigement dat nergens op gegrond is, en dan kom je er een oplossing voor aangeven. Beetje zielig.
Dat is de boodschap, niet meer en niet minder...
Niet meer het aanhoren van denkende mensen waard. 
Niet minder geloofwaardig dan de verhalen over Mitras, Apollo en Jumala.
het is een consequentie geen voorwaarde...
De eerste dood? De tweede? Welaan, wie weet word je nog eens getracteerd op een derde dood. Practical joke van de godheid. Zou er bij jou als koek ingaan.
door het feit dat wij sterfelijk zijn dragen wij nl. vrucht voor de dood...
Leuk dat die er ook van profiteert.
dat zijn de zonden van de mens...(zonde= je doel missen)
Nee, het was daareven 'wet overtreden'.
en die zonden lijden tot de 2e dood...
Dat is toch wel heel sneu dat ze zo te 
lijden hebben, die zonden. 
Maar daarnet leidden ze tot de eerste dood, waarna ze verrekend waren. Er klopt alweer iets niet. Het konijn dat je zomaar uit de geïnspireerde hoed tovert springt weer rond.
tenzij...
Klopt niet. Daarnet zei je dat God onvoorwaardelijke liefde had. Dus geen 'tenzij' inlassen. Da's niet eerlijk.
Wil je God aanvaarden in je leven,  
Overbodige vraag. Er geschiedt volgens jou namelijk niets tegen zijn wil. Mijn wil is dus van generlei belang.
dan zul je zijn liefde zien, 
Klopt niet. Zijn liefde was daarnet onvoorwaardelijk. Men zal het dus in ieder geval zien.
zijn liefde als een Vader,...
Ach, kan hij het niet beter dan vaders het doen?
dat is het geheimenis voor de christenen....
Nou, zo'n geheim maken christenen er echt niet van. We zouden het maar wat graag willen dat ze het strikt geheim hielden. 
maar de boodschap is duidelijk, 
Inderdaad, men kan er heel wat Monty Python shows mee opvullen.
slechts door Christus en door Christus alleen.....
Nee, Christus hoeft er echt niets aan te doen. 
Door de eerste dood zijn alle zonden verrekend.
Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij...
Het ontbrak deze man aan bescheidenheid, dat is duidelijk. Hij overtreft wat dit betreft zelfs Rereformed, hetgeen bijna onmogelijk is.
, en dit de laatste
Dat hopen we allemaal van ganser harte.
en wellicht de meest volledige reactie die ik hier ooit zal geven. 
We hebben je grondig kleren kennen, en het kennismaken was uitermate verkwikkend.
Vragen vanaf nu per pb. S6 en gd night....
Aangezien je niets aan onduidelijkheid overliet zal niemand met vragen zitten. Zoals de vorige poster al opmerkte: 

het is duidelijk nu  

Of misschien toch wel met één vraag: hoe dwaas kan domheid zijn?