god moet in de europeesche grondwet

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Re: god moet in de europeesche grondwet

Bericht door fbs33 »

0ortje schreef:
a.r. schreef:http://www.petition4him.com

De meningen zijn verdeeld, maar de mening van christelijk europa is duidelijk.
Hoe kan het zijn dat de naam van de schepper van de wereld, dus ook van Europa wordt weggelaten, uit haar grondwet ? etc., etc. bla,bla,bla :roll: :roll:

God, in welk opzicht of vorm dan ook, heeft niets te maken met mensgeschapen grondwetten. Het zal er ook nooit komen. Hoop ik dan maar....
De ervaringen van afzonderlijke individuen die met elkaar leefden (en leven) hebben in de loop van duizenden jaren tot wetten en regels voor de omgang met elkaar geleid.
Een god als verzonnen 'imaginaire grootheid' verleende er onomstotelijk gezag aan!
'God'als garantie voor onomstotelijkheid van e.e.a., heeft er dus alles mee te maken, en verstart de flexibiliteit van die menselijke wetgeving!
Wil alles bij het oude houden (zoals het véle eeuwen geleden was)
En als de moderne mens in een snel veranderende tijd iets van node heeft in deze tijd, dan is het wel de mogelijkheid voor flexibiliteit!
Dat god derhalve niets van doen zou hebben met mensgeschapen grondwetten is m.i. een gevaarlijke misvatting!!
0ortje
Forum fan

Re: god moet in de europeesche grondwet

Bericht door 0ortje »

fbs33 schreef:
0ortje schreef:
a.r. schreef:http://www.petition4him.com

De meningen zijn verdeeld, maar de mening van christelijk europa is duidelijk.
Hoe kan het zijn dat de naam van de schepper van de wereld, dus ook van Europa wordt weggelaten, uit haar grondwet ? etc., etc. bla,bla,bla :roll: :roll:

God, in welk opzicht of vorm dan ook, heeft niets te maken met mensgeschapen grondwetten. Het zal er ook nooit komen. Hoop ik dan maar....
De ervaringen van afzonderlijke individuen die met elkaar leefden (en leven) hebben in de loop van duizenden jaren tot wetten en regels voor de omgang met elkaar geleid.
Een god als verzonnen 'imaginaire grootheid' verleende er onomstotelijk gezag aan!
'God'als garantie voor onomstotelijkheid van e.e.a., heeft er dus alles mee te maken, en verstart de flexibiliteit van die menselijke wetgeving!
Wil alles bij het oude houden (zoals het véle eeuwen geleden was)
En als de moderne mens in een snel veranderende tijd iets van node heeft in deze tijd, dan is het wel de mogelijkheid voor flexibiliteit!
Dat god derhalve niets van doen zou hebben met mensgeschapen grondwetten is m.i. een gevaarlijke misvatting!!
Huh? Probeer eerst eens god en regels/wetten van de mens los van elkaar te houden. Dan zul je toch echt zien dat god niets met menselijke wetten te maken heeft.
Jeps.
Wie of welk volk bedoel je, en met welke relatie tot nu, het jaar 2007?
Wat bedoel je met "verstart". Sorry, maar dat woord ken ik niet gegeven in die zin. Kan aan mij liggen hoor.......

Bedoel je dus te zeggen dat, zoveel jaar geleden ze eigelijk niet beter wisten, en god dus een belangrijke rol speelde in regels en wetten? En wat heeft dat met deze tijd te maken. Het verleden is het verleden, we weten inmiddels beter.
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
MinderMutsig
Geregelde verschijning

Bericht door MinderMutsig »

Jasper schreef:Ik weet niet of dit al genoemd was:

Help Europa seculier te houden!

Zie de pagina achter de link voor meer info over de Verklaring van Brussel.
Bedankt voor de link.
Ik geloof niet zo in petities maar dit is er een die ik graag onderteken.
Opvallend vind ik overigens het aanzienlijke aantal religieuze leiders dat deze petitie heeft ondertekend.
fbs33
Bevlogen

re Oortje god in grondwet

Bericht door fbs33 »

aan Oortje.
"Probeer eerst eens god en menselijke wetten gescheiden te houden", zeg je.
En ik geef daarop als antwoord, "God bestaat niet, dan alleen als een image in de hoofden der gelovigen. Dat houdt in de realiteit (de mijne althans) héél duidelijk in dat wetten en regels die in feite de ethiek bepalen natuurlijk mensenwerk zijn!
Maar dat 'mensenwerk' had één probleem m.i. Nml., dat er (toen!) een gezagsprobleem was, waar slechts menselijke spierballen het gezag bepaalden in een wereld waar verder iedereen gelijk was aan elkaar! Dus ...sterke man(nen) ....nog sterkere mannen dwongen genoeg respect af om....! Als je als niet zo sterke man je tijd afwachtte (totdat die ander snurkte) ......kon je met één welgemikte klap.......totdat het jouw beurt weer was ....enz.
Labiel dus en een hoop intern verzwakkend geknok deed soms (vaak?) de hele stam de das om. Daar was een image nodig dat niet de hersens in te slaan viel .....ongrijpbaar .....een god! Als bevestiger van goede leefregels .....waar je als leider naar wijzen kon, zodat je als leider niet meer verantwoordelijk was voor e.e.a..(als je het maar prcies volgens die goddelijke regels had gedaan. Niet één specifiek volk, maar vele volkeren voelden die noodzaak en vulden hem in de duizenden jaren erna in! (er was uitlevering tussn de volkeren, niet veel vermoed ik, maar toch!)
De volgende leider die hem opvolgde was gebonden aan die eerdere (van god gegeven [ zo werd aangenomen] ..regels! (Mozes klom de berg op en liet door god graveren ....of voorzeggen wat hij schrijven moest op stenen tafels) Starre regels (in de zin van onveranderlijk!) die heden ten dage (2007) nog steeds uitgangspunt zijn en hun starre onveranderlijkheid bewijzen daarmee! Bij Mohammed kwam god's woord via visioenen oid. (maar ook dáár starre onveranderlijkheid)! De duivelsversen van Salman Rushdie hielden verandering of openingen naar veranderingen in van door god (allah) gegeven regels, en kreeg een fatwah over zijn hoofd (namens allah)
afgeroepen! God zal dus eerst buitenspel gezet moeten worden om die essentiele wetten veranderd te krijgen. En..........het bestempeld je (als mens) tot afvallige, en die moeten gedood worden!
En zó nog duizend en één voorbeelden dat een god starre onveranderlijkheid garandeert, die slechts met de grootste moeite omzeild kan worden (is mijn gedachtengang)
Prettig (ooit omdat hij stabiliteit bracht) Onprettig omdat hij door mensen bedachte GOEDE wetgeving belet of belemmert (euthanasie- abortus- laten inslapen van hopeloos beschadigde babies ondanks smeekbeden v. ouders daarvoor(spina bifida)
Omdat leven door god gegeven niet door de mens genomen mag worden, is het antwoord van gelovige artsen die zich gesteund weten door wetgeving die door gelovige ministers zijn bekokstoofd en om moverende (geloofs?) redenen door de kamers zijn goedgekeurd?.
En zoiets zou als leidend beginsel (waarvan uitgegaan wordt dus) in de grondwet moeten worden opgenomen? (Maar daar zijn we het wel over eens, geloof ik?)
En weten we inmiddels beter?,(zoals jij stelt) als er hele volkstammen roepen om god in de grondwet?
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Wat betreft de regels en wetten ben ik het met je eens fsb33.

Maar, er blijven bepaalde mysteries.. 8)

Ik ben et niet met je eens dat God neerhalen helpt... Het zorgt er misschien voor dat de gelovige gaat zoeken naar andere manieren om zijn invulling van God bevestigd te zien.

Maar als jij een fundament kapot schopt dan wordt dit fundament gewoonweg genegeerd en losgelaten en worden er andere fundamenten opgezet en verstevigd. Dit is dus geen manier om geloof neer te halen, en de regels en (niet)etische wetten en regels die daar aan verbonden zijn of de dogma's waarmee het geloof gepaard gaat. Sympthoombestrijding dus... Dit is niet de echte aard van religie.

Nee, de manier is om de manier van denken van de gelovige voor hem/haar zelf bloot te leggen en deze manier van denken zo op een bewuste manier te veranderen. Geloof zit tenslotte in de mens zelf en de mens heeft daar een invulling aan gegeven.

Ontopic:

Is er ook ergens een PROFESSIONELE SITE (dus niet dat ene weblogje) waar je kunt tekeken vóór het weglaten van God en andere onzin uit het EUROPEES -> VERDRAG <- (géén grondwet...)??
fbs33
Bevlogen

Re Kevin

Bericht door fbs33 »

Ik ben het min of meer met je eens met de vermoedelijke gevolgen die jij beschrijft, maar......!
'Van god los', betekent onomstotelijk, dat de verantwoordelijkheid voor e.e.a. niet meer op dat 'image' kan worden gelegd, maar op eigen menselijke schouders zal moeten worden genomen! (en dan ben je in één klap weer bij die situatie in de grijze oudheid toen dat image er nog niet was)
Natuurlijk(in deze tijd dus) wél met een gigantische sprong voorwaarts qua 'kennis' en.........flink wat ervaringen met staatsvormen en ethiek (gelouterd en beproefd :lol: )
Regeren zonder een god zou daardoor misschien sneller veranderbaar zijn en daardoor sneller kunnen reflecteren op huidige toestanden met aanpassingen?
Veel veranderingen verwacht ik niet, want niet alleen uit de wetten, maar vooral uit de hoofden zou daarvoor dat image moeten verdwijnen.
Maar over het geheel genomen zie ik e.e.a. toch als een stapje vooruit!
Zonder god, en...zelf verantwoordelijkheid nemen!
groet fbs33
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

En als god dan toch in de grondwet komt dan kan hij zich gelijk verantwoorden voor door hem begane misdaden in het verleden. Normaal zou hier sprake zijn van verjaring maar voor iemand waarbij tijd niet bestaat hoeft daar geen sprake van te zijn :D In het verleden is er op dit forum al een beginnetje gemaakt met dit proces maar de heere kon toen geen goede advocaat vinden. Deze schijnen in de hel te verblijven. :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

doctorwho schreef:En als god dan toch in de grondwet komt dan kan hij zich gelijk verantwoorden voor door hem begane misdaden in het verleden. Normaal zou hier sprake zijn van verjaring maar voor iemand waarbij tijd niet bestaat hoeft daar geen sprake van te zijn :D In het verleden is er op dit forum al een beginnetje gemaakt met dit proces maar de heere kon toen geen goede advocaat vinden. Deze schijnen in de hel te verblijven. :D
Jij ziet overal lichtpuntjes in, merk ik :lol:

Overigens begin ik te vermoeden waarom de paus de laatste tijd zo wordt overlopen door al die leiders van regeringen! (donkerbruin)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

fbs33 schreef:
doctorwho schreef:En als god dan toch in de grondwet komt dan kan hij zich gelijk verantwoorden voor door hem begane misdaden in het verleden. Normaal zou hier sprake zijn van verjaring maar voor iemand waarbij tijd niet bestaat hoeft daar geen sprake van te zijn :D In het verleden is er op dit forum al een beginnetje gemaakt met dit proces maar de heere kon toen geen goede advocaat vinden. Deze schijnen in de hel te verblijven. :D
Jij ziet overal lichtpuntjes in, merk ik :lol:

Overigens begin ik te vermoeden waarom de paus de laatste tijd zo wordt overlopen door al die leiders van regeringen! (donkerbruin)
Inderdaad, de paus is aan het lobiën om z'n eigen bedrijf een plek te geven in het europees verdrag zodat hij niet werkeloos wordt en eventueel nog achter de schermen hier en daar aan de touwtjes te trekken.

Ik ben benieuwd naar dat proces tegen God! Inderdaad erg handig dat God tijdloos is :D is er een link?? Misschien even posten op het nieuwe EO forum of een ander forum met de vraag of iemand God wil verdedigen :lol:
MinderMutsig
Geregelde verschijning

Bericht door MinderMutsig »

Kevin schreef:Is er ook ergens een PROFESSIONELE SITE (dus niet dat ene weblogje) waar je kunt tekeken vóór het weglaten van God en andere onzin uit het EUROPEES -> VERDRAG <- (géén grondwet...)??
Die link staat vermeld op die blog: https://www.iheu.org/v4e/index.html
Ik neem tenminste aan dat je die bedoeld?
Plaats reactie